10 dažniausių mitų apie vartotojų teises

10 dažniausių mitų apie vartotojų teises
RGS 06
2018-09-06 09:01 2018

Vartotojų teisės yra plati sritis, apimanti skirtingus prekybos būdus, numatanti skirtingas sąlygas ir terminus norint pasinaudoti viena ar kita teise, todėl natūralu, kad visuomenėje apie jas vis dar pasitaiko įvairiausių mitų. Klaidingai vadovaudamiesi šiais mitais vartotojai gali susidurti su sunkumais užtikrindami savo teises ir teisėtus interesus. Todėl Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba skuba į pagalbą ir nori paneigti 10 populiariausių mitų apie vartotojų teises, kuriais vartotojai ir verslininkai neturėtų vadovautis. 

1. Nepatikusią panaudotą prekę galima grąžinti per 14 dienų 

Netiesa. Per 14 dienų pakeisti ar grąžinti kokybišką prekę galite tik tuo atveju, jeigu prekės nenaudojote ir turite šios prekės pirkimo dokumentą. Panaudotą kokybišką prekę galite grąžinti tik pardavėjui geranoriškai sutikus. Taigi, jeigu kelias dienas avėjote avalynę, kuri yra kokybiška, ir galiausiai nusprendėte ją grąžinti, nesistebėkite, kad pardavėjas atsisako ją priimti. 

2. Visos kokybiškos prekės yra grąžinamos 

Deja, Mažmeninės prekybos taisyklės numato kitaip. Minėtų taisyklių 17 punktas numato negrąžinamų prekių sąrašą, į kurį patenka tokios prekės kaip elektrotechnika, kosmetikos gaminiai, apatiniai drabužiai, juvelyriniai dirbiniai, baldai, žaidimai, knygos, medicinos įrenginiai ir kt. Jei jūsų prekė patenka į šį sąrašą – tinkamos kokybės ją galite grąžinti tik pardavėjui geranoriškai sutikus. Jei prekę įsigijote internetu, jums galioja kitokios išimtys, numatytos Civilinio kodekso 6.22810 straipsnyje. 

3. Prekei galioja tik pardavėjo nustatyta garantija 

Nepamirškite įstatyminės 2 metų garantijos! Civilinis kodeksas nustato dviejų rūšių garantiją – garantiją pagal įstatymą, kuri galioja 2 metus nuo prekės įsigijimo, ir komercinę garantiją, kuri laikoma pardavėjo papildomai suteikiama garantija šalia garantijos pagal įstatymą. Nepaisant to, kokios trukmės prekės garantija nustatyta pardavėjo (ir ar apskritai pardavėjas suteikia konkretų garantinį terminą), dėl atsiradusių prekės trūkumų visada galite kreiptis per 2 metus, jei pardavėjas nenustatė ilgesnio garantinio termino. 

4. Vartotojas neturi teisės kreiptis dėl įsigytos naudotos prekės trūkumų 

Įsigiję naudotą prekę taip pat turite teisių. Jei įsigiję tokią prekę pastebėjote trūkumus, kurie su pardavėju nebuvo aptarti, arba kuriuos pardavėjas nuo jūsų nuslėpė – jūs turite teisę reikšti pretenzijas dėl šių trūkumų. 

5. Įsigijęs nekokybišką prekę ar paslaugą vartotojas gali rinktis tik iš verslininko siūlomų alternatyvų 

Dar vienas mitas. Vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, įsigijęs nekokybišką prekę ar paslaugą, vartotojas turi teisę pats nuspręsti ir savo nuožiūra pareikšti vieną iš šių reikalavimų: 1) nemokamai pašalinti prekės/paslaugos trūkumus; 2) nemokamai pakeisti prekę/paslaugą į tinkamos kokybės; 3) sumažinti kainą; 4) nutraukti sutartį ir grąžinti sumokėtą kainą. Taigi, turite teisę patys pasirinkti norimą reikalavimą. Atkreipiame dėmesį, kad jei prekės ar paslaugos trūkumas mažareikšmis, reikalauti pinigų grąžinimo negalite. 

6. Nekokybišką prekę svarbu grąžinti originalioje pakuotėje 

Jei tai būtų tiesa, ko gero, savo namus turėtume paversti sandėliuku, pilnu įvairiausių dėžių nuo elektrotechnikos įrenginių, baldų, indų ar avalynės. Iš tiesų, teisės aktai nenumato vartotojui pareigos išsaugoti prekės originalią pakuotę ar ją pateikti pardavėjui, tuo atveju, kai prekė yra nekokybiška ir ją reikia remontuoti, keisti ar grąžinti. Šiuo atveju svarbu išsaugoti ir turėti pirkimą patvirtinantį dokumentą ar jo kopiją. 

7. Negalima nutraukti paslaugų sutarties, jei paslaugos jau pradėtos teikti 

Ir vėl netiesa – jūs turite teisę nutraukti paslaugų teikimo sutartį. Šiuo atveju turite sumokėti už jau suteiktų paslaugų dalį ir atlyginti kitas protingas išlaidas, kurias paslaugos teikėjas turi pagrįsti. 

8. Kompensaciją už atšauktą/atidėtą skrydį galima gauti tik pasitelkus tarpininkus 

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba bei Civilinės aviacijos administracija konsultuoja vartotojus ir teikią informaciją apie oro keleivių teises nemokamai, todėl, siekdami gauti teisėtai jums priklausančią kompensaciją, neprivalote kreiptis į mokamas tarpininkavimo paslaugas teikiančias įmones. Nemokamą kvalifikuotą pagalbą visada galite gauti kreipdamiesi į minėtas institucijas. 

9. Į pardavėją/paslaugos teikėją pakanka kreiptis žodžiu 

Jei su pardavėju ar paslaugos teikėju pavyksta susitarti geranoriškai – kreiptis raštu nebūtina. Tačiau jeigu verslininkas pažeidė vartotojo teises bei teisėtus interesus ir atsisako vykdyti vartotojo reikalavimą, vadovaujantis Vartotojų teisių apsaugos įstatymo nuostatomis, vartotojas pirmiausia privalo kreiptis į verslininką raštu ir nurodyti savo reikalavimus. Atkreipiame dėmesį, kad vartojimo ginčus nagrinėjanti institucija atsisako nagrinėti ginčą, jei vartotojas nepateikia įrodymo, kad kreipėsi į pardavėją ar paslaugos teikėją. 

10. Verslininkas taip pat yra vartotojas 

Vedami šio klaidingo įsitikinimo verslininkai dažnai kreipiasi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, prašydami apginti jų interesus, tačiau įstatymai apibrėžia, kad vartotojas yra fizinis asmuo, su savo verslu, prekyba, amatu ar profesija nesusijusiais tikslais sudarantis sutartis. Nors verslininkas ir sudaro pirkimo-pardavimo sutartis, visgi, jis nėra laikomas vartotoju, todėl kilus ginčui, toks ginčas sprendžiamas šalių tarpusavio susitarimu, o nepavykus susitarti, nukentėjusioji šalis turi teisę kreiptis į teismą. 

 

Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyrius

Pixabay.com nuotrauka 

Panašūs straipsniai

Tyrimas: lietuviai prikaupė maisto atsargų, kai skurstančių šalyje – sparčiai daugėja

Tyrimas: lietuviai prikaupė maisto atsargų, kai skurstančių šalyje – sparčiai daugėja

Pilnos spintelės neišnaudotų maisto produktų – šiandienos lietuvių kasdienybė: pusė respondentų karantino laikotarpiu kaupė maisto atsargas, rodo „Malsenos“ užsakymu atlikta reprezentatyvi šalies gyventojų a...

Viskas apie kasmetines atostogas

Viskas apie kasmetines atostogas

Darbo kodeksas nustato, kad kasmetinės atostogos – tai laisvas nuo darbo laikas, kuris suteikiamas darbuotojui pailsėti ir darbingumui susigrąžinti, mokant jam atostoginius. Todėl kasmetines atostogas pakeisti p...

Melagienos apie koronavirusą neaplenkia ir jonaviečių: specialistai ragina atsakingai rinktis informacijos šaltinius

Melagienos apie koronavirusą neaplenkia ir jonaviečių: specialistai ragina atsakingai rinktis informacijos šaltinius

Apie tai, kad internete vis pasirodo melagingi, klaidinantys įrašai, kurie yra susiję su koronavirusu, specialistai praneša nuolat. Nepaisant to, dalis gyventojų nelinkę atsižvelgti į pastarųjų pastebėjimus ...

Tomas Vytautas Raskevičius: „Lietuvoje vyrams verkti vis dar nepridera, o moterys  atlieka didžiąją dalį namų ruošos“

Tomas Vytautas Raskevičius: „Lietuvoje vyrams verkti vis dar nepridera, o moterys atlieka didžiąją dalį namų ruošos“

Kaip Lietuvos gyventojai vertina įvairias socialines grupes? Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovas Tomas Vytautas Raskevičius teigia, kad tyrimų rezultatai kitų Europos šalių kontekste nėra džiugi...

Jonavoje - bagažinių turgus: mainykis, derėkis ir atrask

Jonavoje - bagažinių turgus: mainykis, derėkis ir atrask

Šiltojo sezono metu, kiekvieną sekmadienį, nuo 9 iki 14 valandos Ūkininkų turgaus vietoje jonaviečių lauks bagažinių turgus. Pastarojo organizatoriai kviečia pasikrauti pilną automobilio bagažinę jums nebere...

„Šauktiniai“ ir tuo patenkinti: jaunų kariuomenės inžinierių pasakojimas apie pirmuosius žingsnius kariuomenėje, apie iššūkius ir apie ką karys dažniausiai galvoja apkasuose

„Šauktiniai“ ir tuo patenkinti: jaunų kariuomenės inžinierių pasakojimas apie pirmuosius žingsnius kariuomenėje, apie iššūkius ir apie ką karys dažniausiai galvoja apkasuose

„Šauktiniai“ ir tuo patenkinti: jaunų kariuomenės inžinierių pasakojimas apie pirmuosius žingsnius kariuomenėje, apie iššūkius ir apie ką karys dažniausiai galvoja apkasuose...

   „Pagalbos vaikams linijos“ konsultantė: skambučių dėl patyčių nemažėja

„Pagalbos vaikams linijos“ konsultantė: skambučių dėl patyčių nemažėja

Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje veikianti „Pagalbos vaikams linija“ (PVL) neretai sulaukia skambučių dėl vaikų patiriamų patyčių. Linijos konsultantė Anastasija sako, kad tokių skambu...

Savanorystė „influencerių“ eroje: ar jaunimas dar nori skirti savo laiką pagalbai kitiems?

Savanorystė „influencerių“ eroje: ar jaunimas dar nori skirti savo laiką pagalbai kitiems?

Naujausiais Statistikos departamento duomenimis, net 93,2 proc. 16-29 m. amžiaus jaunuolių Lietuvoje bendrauja socialiniuose tinkluose – daugiau nei bet kuri kita amžiaus grupė. Daugelis jaunų žmonių apskrit...

Neiššvaistyti vasaros veltui nusprendęs jaunimas ėmėsi darbo

Neiššvaistyti vasaros veltui nusprendęs jaunimas ėmėsi darbo

Socialiniame tinkle ,,Facebook" jau kurį laiką plinta įrašas, kuriame skelbiama apie jaunuolius, galinčius padėti jonaviečiams atlikti įvairius darbus: sutvarkyti sodą, namus, nuplauti automobilį, pavedžioti...

Vicemeras E. Sabutis: ,,Jonavos kultūros centras - miesto kultūros širdis"

Vicemeras E. Sabutis: ,,Jonavos kultūros centras - miesto kultūros širdis"

Miesto šventės, pramoginiai renginiai, iniciatyvos, džiuginusios jonaviečius karantino metu - visa tai ir dar daugiau yra Jonavos kultūros centro (JKC) darbuotojų darbo vaisius. Kaip sako kultūros sritį kuru...

Unikalieji Skaruliai: Jonava, senesnė už Jonavą

Unikalieji Skaruliai: Jonava, senesnė už Jonavą

Yra vietų, kuriuose privalai apsilankyti. Ne todėl, kad užsidėtum eilinį pliusą – buvau ten – ir paskelbtum apie tai socialiniuose tinkluose. Todėl, kad šaukia pasąmonė. Tą šauksmą išgirdau prieš daugiau nei...

Pandemija gali sumažinti perdirbamų plastiko atliekų kiekį

Pandemija gali sumažinti perdirbamų plastiko atliekų kiekį

Plastikas vaidina svarbų vaidmenį saugant žmones COVID-19 pandemijos metu. Tačiau padidėjęs vienkartinio naudojimo plastiko gaminių poveikis aplinkai bus ilgalaikis, jis grasina sustabd...

Nuo spūsčių iki gamtos stichijų padarinių: kas išspręs šiuolaikinių miestų problemas?

Nuo spūsčių iki gamtos stichijų padarinių: kas išspręs šiuolaikinių miestų problemas?

Šiandien miestuose gyvena per 50 proc. pasaulio gyventojų. Skaičiuojama, kad 2050-aisiais šis rodiklis išaugs iki 75 procentų. Lietuva jau artėja prie šių skaičių – statistikos departamento duomenimis, 2019 ...

Gydytoja tapti nuo vaikystės svajojusios Žemynos regėjimą išsaugojo donoras

Gydytoja tapti nuo vaikystės svajojusios Žemynos regėjimą išsaugojo donoras

Nacionalinis transplantacijos biuras dėkoja žmonėms, kurie sutinka papasakoti savo sėkmės istoriją, kai transplantacija pakeitė jų gyvenimą. Žemyna šiuo metu sėkmingai medicinos mokslus studijuo...

Gyvūnais besirūpinantys savanoriai neslepia apmaudo: vairuotojai nutrenkia gyvą padarą ir ,,nurūksta"

Gyvūnais besirūpinantys savanoriai neslepia apmaudo: vairuotojai nutrenkia gyvą padarą ir ,,nurūksta"

Jonavoje beglobiais gyvūnais besirūpinančios organizacijos nuolat praneša apie kelyje automobilių partrenktus ir mirti paliktus keturkojus. Savanoriai pasakoja, kad ne viena tokia situacija jau buvo ir šįmet...

Jonavos politechnikos mokyklos bendruomenė žinių sėmėsi ir Barselonoje

Jonavos politechnikos mokyklos bendruomenė žinių sėmėsi ir Barselonoje 2

Jonavos Politechnikos mokykla - Erasmus+ projekto dalyvė, jau galinti įvertinti jo suteiktą naudą. Projekto dėka ugdymo įstaigos bendruomenė lankėsi Lenkijoje, du kartus - Ispanijoje: Venecijoje bei Barselon...