3 vairuotojų grupės, kurioms miegas ypač svarbus

3 vairuotojų grupės, kurioms miegas ypač svarbus
RGP 05
2019-08-05 08:49 2019

Kaip dažnai vairuojant automobilį, ilgesnį atstumą, imate žiovauti, tampa sunku sutelkti dėmesį į vairavimą ar miegas suima taip, jog atrodo tuoj užmigsite? Miegas vairuojant visų į kelią išsiruošusių vairuotojų priešas – ypač jaunų, dirbančių pamainomis ar krovinius gabenančių vairuotojų bei vairuotojų, turinčių miego  sutrikimų.

Kad miegas yra neatsiejama kokybiško ir saugaus vairavimo dalis, tik patvirtina dar metų pradžioje įvykęs skaudus eismo įvykis, kai iš „Winter Rally“ po nakties važiuojantis automobilis rėžėsi i valytuvo-barstytuvo galą, nes automobilio vairuotojas sunkvežimio nepastebėjo dėl to, kad galimai užmigo. Vairuotojas buvo mirtinai sužalotas, kiti su juo važiavę keleiviai patyrė įvairius sužeidimus.

„Prie vairo mieguistam tekę pasijusti greičiausiai ne vienam iš mūsų, tačiau iš pažiūros nekalta organizmo būsena gali sukelti rimtas pasekmes - gali įvykti eismo įvykis. Miego trūkumas žmogaus kūnui daro panašų poveikį kaip ir alkoholio vartojimas. Žmogus patampa mažiau dėmesingas, mažiau pastabus, sulėtėja reakcija, vairuotojas nebegeba priimti racionalių sprendimų, pakinta matymas, spalvų suvokimas, klausa”, – sako Lietuvos transporto saugos administracijos Sausumos transporto veiklos ir pramoginės laivybos priežiūros departamento Kauno skyriaus viršininkas Remigijus Valatkevičius.

Pavargęs, nepailsėjęs bei mieguistas vairuotojas kelia pavojų ne tik sau, bet ir kitiems. Amerikiečiai miego ekspertai sako, kad, sumažėjus koncentracijai, tikimybė patekti į avariją žmogui, kuriam trūksta miego, padidėja 44 poc. Vairuojant užsnūdus netgi tik vienai sekundei, tai gali sukelti itin skaudžių pasekmių. Mieguistumą paprastai kelia poilsio trūkumas ar miego nebuvimas, pamaininis darbas, miego sutrikimai, vairavimas be poilsio pertraukėlių, mieguistumą skatinančių vaistų vartojimas.

„Nuovargio poveikis skirtingam vairuotojui bus kitoks, tačiau dažniausiai poilsio trūkumas ar nebuvimas skatina lėtesnę reakciją, trumpalaikės atminties pablogėjimą. Vairuotojai taip pat gali tapti agresyvūs, susierzinę.”, – sako R. Valatkevičius. 
Sumažinus miego laiką „tik“ 1-2 valandomis, net ir jauniems žmonėms 20 proc. padidėja insulto ir kitų smegenų pažeidimų rizika. Nepaisant amžiaus nemiegantiems, dirglumas padidėja 50 proc. Ir tada mes nebestebime šviesoforų, pasiduodame lenkiami, neįjungiame posūkio signalų, pradedame „bausti“ blondines, keikti ir pavojingai lenkti lėtai judančius automobilius.

Nuovargis ar miego trūkumas veikia visus vairuotojus, tačiau labiausiai daro poveikį jauniems vairuotojams. Pavyzdžiui, jauniems vairuotojams iki 25 metų vairavimas naktį gali tapti ypač dideliu iššūkiu. Daugeliui suaugusiųjų reikia septynių ar aštuonių valandų miego per naktį, tačiau jauniems vairuotojams reikia devynių valandų miego, kad jie būtų lygiaverčiai vyresniems vairuotojams. Todėl jauni vairuotojai turėtų turėti koncentruotą ir stabilų miego grafiką ir vengti alkoholio, siekiant sumažinti apsnūdimo riziką.

Ne mažiau poilsis ir miegas poveikį daro dirbantiems pamainomis. Jeigu gali kooperuotis, dirbantys naktį apsvaigusio vairavimo riziką gali sumažinti dalindamiesi vairavimo atkarpomis. Taip pat, jei planuojama vykti  ilgą kelio atkarpą, reikėtų vengti ilgų viršvalandžių ar kelionę planuoti, o esant galimybei ir atidėti, kad į kelią nereikėtų išvažiuoti iškart po išdirbtos pamainos.

Komercinius užsakymus ar krovinius gabenantys vairuotojai, paprastai didžiąją savo atkarpos dalį nuvažiuoja naktį, todėl jie yra ypač padidintos rizikos grupėje. Taigi labai svarbu, kad siekdami sumažinti apsnūdimo riziką, komercinių užsakymų vairuotojai darytų nustatytos trukmės poilsio pertraukėles.

Dar viena vairuotojų grupė, kurią realiai veikia nuovargis – turintys miego sutrikimų. Vairuotojai, kurie turi nenustatyta miego sutrikimą, yra tarsi tiksinti bomba. Jei vairuojant, visuomet ima miegas ir vairuotojas jaučiasi pavargęs, jis turėtų pasikonsultuoti su gydytoju. Žmones, kurie jau žino, kad turi miego sutrikimą, turi laikytis medikų nurodymų ir važiuoti ypač atsargiai. Nuolatinis poilsio nebuvimas iššaukia lėtines širdies ligas. Vairuotoją gali ištikti širdies priepuolis, o tai didelė grėsmė eismo saugai.
Todėl siekiant sumažinti nuovargio ar poilsio trūkumo poveikį vairuotojui reikėtų labiau stebėti savo organizmo siunčiamus signalus. Vairuojant ilgas ir tas pačias kelio atkarpas žmogus dažniausiai žino, kuriose vietose jį ima miegas, taigi atsižvelgęs į tai vairuotojas turėtų planuoti ir savo poilsio pertraukėles.
Greitam išsiblaškymui tikrai padės kofeino turintys gėrimai, tačiau reikėtų neužmiršti, kad jų poveikis trumpalaikis ir kofeino turintys gėrimai negali būti miego pakaitalas.
Žinodamas, kad laukia ilga kelionė, vairuotojas turėtų kokybiškai pailsėti jau iš vakaro. 


Idealu, jei vairuotojas gali keliauti ne vienas. Tuomet bendrakeleivis vairuotojui neleis užsnūsti, o, esant galimybei, ir pakeis prie vairo.
Jei tokios galimybės nėra, tuomet vairuotojas bent jau turėtų įsileisti gryno oro, pasileisti energingos ir ritmingos muzikos. Visuomet teisingas – sustabdyti transporto priemonę tam skirtoje saugioje kelio vietoje ir padaryti trumpą pertraukėlę – išlipti iš automobilio, pasivaikščioti, o gal netgi trumpai numigti.

LTSA inf.

Asociatyvi pixabay.com nuotr.

 

Panašūs straipsniai

Patarimai būsimų pirmokų tėvams

Patarimai būsimų pirmokų tėvams

Artėjant Rugsėjo 1-ąjai, dalis būsimų pirmokų tėvų galbūt su jauduliu laukia mokslo metų pradžios. Ar pritaps tarp bendraamžių jų sūnus ar dukra? Kaip vaikui seksis mokytis? Kokių sunkumų gali iškilti? Patei...

Darbymečiui artėjant: rekreacinės kelionės Lietuvos pašonėje

Darbymečiui artėjant: rekreacinės kelionės Lietuvos pašonėje

Kalėdinis sezonas asocijuojasi ne tik su maloniomis akimirkomis artimųjų draugijoje, bet ir su stresu. Iki palaimingų akimirkų su šeima dažniausiai tenka atlaikyti kelis intensyvius mėnesius darbe, kurie ner...

Kas slypi po vaiko ištartu „nenoriu mokytis“?

Kas slypi po vaiko ištartu „nenoriu mokytis“?

Jūsų vaikui trūksta atkaklumo mokantis naujų dalykų? Jis nenori atlikti namų darbų, o neišmoktas pamokas lydi suprastėję pažymiai? Gal vaikas nuolat priešgyniauja ir namai tamp...

Turkijoje į avariją patekusiai jonaviečių porai teko įveikti ne vieną sunkumą

Turkijoje į avariją patekusiai jonaviečių porai teko įveikti ne vieną sunkumą 4

Gabrielė ir Paulius Klevinskai išvykdami į kelionę Turkijoje negalėjo net pagalvoti, kad pastaroji bus pažymėta ne smagiais prisiminimais, o sunkiais išgyvenimais – gegužės 7-ąją pora pateko į avariją, kurios...

Kol vieni kalba apie sterilizacijos naudą, kiti savo ,,bėdą" užkasa arba permeta kitiems

Kol vieni kalba apie sterilizacijos naudą, kiti savo ,,bėdą" užkasa arba permeta kitiems 1

Ketvirtus metus iš eilės vykdomos kačių sterilizacijos programos ,,Pagauk – sterilizuok - paleisk“ dėka Jonavoje ir jos rajone buvo sterilizuota per 800 keturkojų. Sunku būtų nesutikti, kad statistika – džiug...

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Mokslinių tyrimų išvados ir psichologų, dirbančių su vaikais ir šeimomis, patirtis rodo, kad vaikai pasižymi geresniais mokslo pasiekimais, aukštesne saviverte, atsparumu nesėkmėms, mažiau linkę į destrukcin...

Ar privalome segtis saugos diržą autobuse?

Ar privalome segtis saugos diržą autobuse? 1

Įlipę į tarpmiestinį autobusą dažniausiai skubame atsisėsti ir patogiai įsitaisyti. Tačiau vienas pirmųjų veiksmų, kurį turime padaryti prieš pajudant autobusui į kelionę – užsisegti saugos diržą. Deja, bet ...

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Naujausiais internetinės kelionių platformos „TripAdvisor“ duomenimis, lėktuvu su savo augintiniais kartu yra keliavę 53 proc. apklaustųjų. Nors analogiškos statistikos apie lietuvių įpročius nėra, ekspertai...

,,Šokio revoliucijoje“ – antrasis ,,Acro Bro‘s“ pasirodymas

,,Šokio revoliucijoje“ – antrasis ,,Acro Bro‘s“ pasirodymas

,,Šokio revoliucija“ – per LNK televiziją transliuojamas šokių projektas, kuriame savo sugebėjimus kiekvieną sekmadienį demonstruoja skirtingų stilių bei amžiaus šokėjai. Vakar, spalio 13-ąją, vyko antrasis p...

Kaip sekasi ISUZU Novociti Life Jonavoje?

Kaip sekasi ISUZU Novociti Life Jonavoje? 1

„Mažasis milžinas“ ISUZU Novociti Life jau porą savaičių rieda Jonavos mieste bei jo priemestyje. UAB „Jonavos autobusai“ pirmieji testuoja neseniai prie ISUZU demo turo 2019 prisijungusį miesto ISUZU Novo...

Elektriniai paspirtukai ir eismo sauga: Susisiekimo ministerija kviečia į diskusiją

Elektriniai paspirtukai ir eismo sauga: Susisiekimo ministerija kviečia į diskusiją

Elektriniai paspirtukai, vis labiau populiarėjanti transporto priemonė miestuose, suteikia ne tik patogumo kasdienėse kelionėse, bet gali kelti ir pavojų eismo saugai. Ieškodama būdų užtikrinti, kad aplinkai dra...

Pažiūros ir įsitikinimai: kaip juos aiškina įstatymai?

Pažiūros ir įsitikinimai: kaip juos aiškina įstatymai?

Lygių galimybių įstatymas numato draudimą diskriminuoti asmenis dėl jų įsitikinimų ar pažiūrų. Kasdienėje aplinkoje pažiūros ir įsitikinimai yra suvokiami labai įvairiai. Tačiau taikant įstatymą šis diskriminaci...

5 dalykai, apie kuriuos tolimojo susisiekimo autobuse geriau pamiršti

5 dalykai, apie kuriuos tolimojo susisiekimo autobuse geriau pamiršti

Autobuso stoties kasose nusipirkote bilietą maršrutu Vilnius–Klaipėda, susirandate savo vietą ir lyg niekur nieko per kompiuterį pasileidžiate filmą, skambinate draugui, pas kurį keliaujate, ar tiesiog patog...

Kokių iššūkių kelia elektromobilių ličio jonų baterijos?

Kokių iššūkių kelia elektromobilių ličio jonų baterijos?

Mobiliosios technologijos ir mažesnė anglies dioksido tarša aplinkai neįsivaizduojama be ličio jonų baterijų. Auganti elektra varomų transporto priemonių paklausa didina ličio jonų baterijų poreikį, o kartu ...

Mokytojų apklausa: paauglių ekonomikos žinios vis dar šlubuoja, mokyti pradedama per vėlai

Mokytojų apklausa: paauglių ekonomikos žinios vis dar šlubuoja, mokyti pradedama per vėlai

Tarptautiniai tyrimai rodo, kad lietuvių – tiek suaugusiųjų, tiek paauglių – ekonominis raštingumas yra menkas. Tai patvirtina ir ekonomikos mokytojų apklausa. Iš apklausoje dalyvavusių trečdalio šalies ekon...

Jonavos Justino Vareikio progimnazijoje nesibaiminama įvairovės

Jonavos Justino Vareikio progimnazijoje nesibaiminama įvairovės

Jonavos Justino Vareikio progimnazija – viena iš tų mokyklų, kur gerai jaučiasi visi vaikai. Čia mokosi ne tik specialiųjų poreikių turintys mokiniai, bet ir į Lietuvą sugrįžusių emigrantų vaikai bei besiadaptuo...