Ar įstatymo pataisos sustabdys nelegalų automobilių ardymą?

Ar įstatymo pataisos sustabdys nelegalų automobilių ardymą?
SAU 31
2020-01-31 11:35 2020

Seime svarstomos Atliekų tvarkymo įstatymo pataisos, kuriomis siekiama pažaboti nelegalius transporto priemonių ardytojus. Ar teisės akto pataisos pakeis esamą situaciją Lietuvoje? 

Seimas praėjusią savaitę pradėjo svarstyti Atliekų tvarkymo įstatymo pataisas, kuriomis siūloma nustatyti kriterijus, pagal kuriuos transporto priemonės būtų pripažintos eksploatuoti netinkamomis transporto priemonėmis (ENTP), t. y. atliekomis. 

Numatoma, kad transporto priemonės būtų pripažįstamos atliekomis, jeigu transporto priemonės savininkui išduotas ENTP sunaikinimo pažymėjimas, jeigu transporto priemonė ardoma arba yra išardyta tokiu būdu, kad transporto priemonės eksploatavimas pagal paskirtį yra negalimas. 

Įstatymo projekte taip pat numatyta, kad transporto priemonės ardymu būtų laikomas atskirų transporto priemonės detalių, mazgų, mechanizmų, agregatų, sistemų išmontavimas, transporto priemonės sukarpymas, smulkinimas ar kitoks apdorojimas siekiant juos pakartotinai naudoti, perdirbti ar šalinti. 

Įstatymo pataisas rengusios Aplinkos ministerijos teigimu, tai padės nustatyti nelegalius ardytojus – pagal ardymo požymius bus galima nustatyti, ar transporto priemonė remontuojama, ar ardoma dalimis, ar išardyta. Be to, anot aplinkos ministro Kęstučio Mažeikos, „būtų sustiprinta ENTP įvežimo į Lietuvą iš trečiųjų šalių, neturint leidimo atliekų vežimui ir nelegalaus transporto priemonių ardymo Lietuvoje, kontrolė, užtikrintas tokių atliekų tinkamas tvarkymas ir finansavimas“. 

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos pirmininkas Vladimiras Jankoit sako, kad ir dabartinis teisinis reglamentavimas yra pakankamas vykdyti nelegalaus transporto priemonių į Lietuvą įvežimo ir ardymo kontrolę bei pakankamai apibrėžta, kas yra ENTP kaip atlieka, nurodyta, kas yra tokių atliekų apdorojimo veikla. 

„Atliekų tvarkymo įstatyme yra laibai aiškiai nurodyta, kad ENTP yra atlieka ir, kad jos ardymui būtina gauti aplinkosauginius leidimus bei pavojingų atliekų tvarkymo licenciją. Dėl to siūlomas papildomas reglamentavimas yra perteklinis ir jokios įtakos nelegaliems (veiklos neįregistravusiems asmenims) automobilių ardytojams neturėtų. Kontrolės institucijos, nustačiusios galimai neteisėtą transporto priemonių ardymo veiklą, atsižvelgiant į faktines aplinkybes, turėtų siekti įrodyti, kad ardomos transporto priemonės yra apdorojamos kaip atliekos, o tai iš esmės nėra sudėtinga praktiniu požiūriu“, – teigia V. Jankoit. 

Pasak jo, norint teigiamų pokyčių, pirmiausia būtina šalinti priežastis ir sąlygas vykdyti nelegalų automobilių ardymą. 

Nelegalus ardymas klesti 

Aplinkos apsaugos instituto 2018 metais atliktas Transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos vertinimo tyrimas atskleidė, kad kasmet Lietuvoje susidaro apie 130 tūkst. ENTP, iš kurių 82 proc. ENTP išardoma neteisėtai. 

Tyrimo duomenimis, išregistruotų, pateikus ENTP sunaikinimo pažymėjimą, kelių transporto priemonių skaičius 2017 metais, palyginti su 2016-aisiais, sumažėjo 2,6 proc., iki beveik 7,7 tūkst., tačiau transporto priemonių iš „Regitros“ išregistravimas dėl kitų priežasčių išaugo. Daugiausia (83,2 tūkst. transporto priemonių) 2017 metais buvo išregistruota priverstiniu būdu (automatiškai) pasibaigus privalomosios techninės apžiūros ar privalomojo transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimo galiojimui. Tokiu būdu išregistruotų transporto priemonių skaičius lyginamuoju laikotarpiu padidėjo 41,6 proc. 

Išregistruotų transporto priemonių skaičius priverstiniu būdu, kai naujo transporto priemonės valdytojo vardu veikiantis pareiškėjas nustatyta tvarka ir terminais nesikreipia į „Regitrą“ dėl įregistruotų transporto priemonės registravimo duomenų keitimo, t. y., kai pardavus automobilį ir pasikeitus jo valdytojui pastarasis neperregistravo automobilio savo vardu per 10 dienų, 2017 metais, palyginti su 2016-aisiais, išaugo 36,3 proc., iki 33,2 tūkst. transporto priemonių. 

„Yra ir daugiau ydingų ENTP išregistravimo būdų. Pavyzdžiui, kai jos savininkas pageidauja išregistruoti po 2004 metų gegužės 1-osios eksploatuoti netinkama pripažintą M1 arba N1 klasės transporto priemonę, bet negali pateikti reikalaujamo dokumento, nes transporto priemonė yra išardyta dalimis arba yra kitų priežasčių, dėl kurių ENTP surinkimo (apdorojimo) įmonė nepriima transporto priemonės, ji gali būti išregistruojama transporto priemonės savininkui pateikus transporto priemonės savininko (valdytojo) paaiškinimą raštu apie nurodyto dokumento nepateikimo priežastis. Asociacijos duomenimis, tokiuose paaiškinimuose labai dažnai nurodoma objektyvios tikrovės neatitinkanti informacija, siekiant nuslėpti nelegalaus pardavimo ar ardymo aplinkybes“, – atkreipia dėmesį V. Jankoit. 

Dėl to, visi šie transporto priemonių išregistravimo atvejai prieštarauja ES Direktyvai, pagal kurią ENTP turi būti išregistruojama tik pateikus sunaikinimo pažymėjimą. 

„Po priverstinio transporto priemonės išregistravimo, arba išregistravimo nepateikus transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimo, tolimesnis tokios priemonės gyvenimo kelias neaiškus ir didėja galimybė asmeniui išvengti mokestinių ir aplinkosauginių prievolių dėl transporto priemonės realizacijos arba neteisėto išardymo vykdymo. Didelė tikimybė, kad tokia transporto priemonė nelegaliai išardoma arba parduodama ir vėliau nelegaliai išardoma“, – teigia Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos pirmininkas. 

Laukiami pokyčiai 

Asociacijos duomenimis, „Regitra“ šiuo metu kuria transporto priemonių savininkų apskaitos sistemą, kurioje transporto priemonės savininkas turės deklaruoti apie įsigytą ar parduotą transporto priemonę. Deklaravus transporto priemonės įsigijimą bus suteiktas savininko deklaravimo kodas. 

„Asociacija palaiko tokią iniciatyvą ir mano, kad tai iš dalies padės išspręsti ne tik nelegalaus transporto priemonių ardymo, bet ir nelegalaus transporto priemonių importo problemas. Kuriant naują sistemą svarbu numatyti saugiklius, kad už ENTP sunaikinimo pažymėjimo nepateikimą būtų numatytos finansinės pasekmės ir žmonėms nekiltų noro atiduoti seną automobilį nelegaliems transporto priemonių ardytojams bei jų neardytų patys, nes tai draudžia teisės aktai“, – sako V. Jankoit. 

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija kartu su Gamintojų ir importuotojų asociacija yra sukūrusi naudotų automobilių tvarkymo sistemą. Gamintojų ir importuotojų asociacija organizuoja ir finansuoja automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą. Tokiu būdu užtikrinama, kad automobilių atliekos nepatenka į aplinką ir yra tinkamai sutvarkomos. Gyventojai daugiau informacijos, kur nemokamai gali priduoti seną automobilį, gali rasti http://autotvarkymas.lt/entp-turetojams/ , www.gia.lt  arba www.atliekos.lt.

 

Gamintojų ir importuotojų asociacija (GIA)

VŠĮ Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacija (EGIO)

Panašūs straipsniai

Naudotą alyvą degina neteisėtai ir teršia orą

Naudotą alyvą degina neteisėtai ir teršia orą

Automobilių servisuose susidarančios atliekos vis dar kelia nemažai rūpesčių dėl netinkamo jų sutvarkymo.  Transporto priemonių naudota alyva neretai šildomos patalpos ir taip teršiamas oras, tačiau už netin...

Seimas pritarė pataisoms dėl bazinės pensijos indeksavimo

Seimas pritarė pataisoms dėl bazinės pensijos indeksavimo

Seimas vienbalsiai – 103 parlamentarams balsavus už – pritarė Socialinio draudimo pensijų įstatymo pataisoms (projektas ...

Seimas po svarstymo pritarė pataisoms dėl bazinės pensijos indeksavimo

Seimas po svarstymo pritarė pataisoms dėl bazinės pensijos indeksavimo

Seimas po svarstymo pritarė Socialinio draudimo pensijų įstatymo pataisoms, kuriomis siekiama užtikrinti pastovų pensijų augimą....

Tarp dažniausių 2019 m. produktų saugos pažeidėjų – žaislų importuotojai bei platintojai

Tarp dažniausių 2019 m. produktų saugos pažeidėjų – žaislų importuotojai bei platintojai

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) išnagrinėjo 50 bylų dėl Lietuvos rinkoje nustatytų pavojingų ne maisto produktų. Dažniausiai Produktų saugos...

Tarp dažniausių 2019 m. produktų saugos pažeidėjų – žaislų importuotojai bei platintojai

Tarp dažniausių 2019 m. produktų saugos pažeidėjų – žaislų importuotojai bei platintojai

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) išnagrinėjo 50 bylų dėl Lietuvos rinkoje nustatytų pavojingų ne maisto produktų. Dažniausiai Produktų saugos įstatymo nuostatas pažeidė ž...

Kas atsitinka su naudotais automobilių filtrais ir amortizatoriais?

Kas atsitinka su naudotais automobilių filtrais ir amortizatoriais?

Automobilių remonto ir ardymo metu susidaro nemaža dalis atliekų, kurios laikomos pavojingomis. Kas atsitinka su naudotais automobilių filtrais ir amortizatoriais bei kitomis atliekomis? Kodėl perdirbimas yr...

VDI akcija: 300 nelegaliai dirbusių asmenų, pažeidėjams – daugiau nei 48000 eurų baudų

VDI akcija: 300 nelegaliai dirbusių asmenų, pažeidėjams – daugiau nei 48000 eurų baudų

Per 10 dienų trukusią neplaninę nelegalaus darbo prevencijos ir kontrolės akciją, Valstybinė darbo inspekcija (VDI) atliko 546 patikrinimus visoje Lietuvoje. Pažeidėjams VDI paskirtų baudų suma siekia 48 650...

Visos naujovės – vienoje vietoje: kas 2020 metais keičiasi neįgaliesiems

Visos naujovės – vienoje vietoje: kas 2020 metais keičiasi neįgaliesiems

Nuo 2020 metų įsigaliojo sprendimai, kurie gali būti aktualūs negalią turintiems vaikams, dirbantiesiems ar pensinio amžiaus žmonėms: paaugo kai kurios išmokos, keičiasi įdarbinimo rėmimo tvarka bei reikalav...

Automobilių sėdynės – augantis atliekų srautas ir sąvartynuose

Automobilių sėdynės – augantis atliekų srautas ir sąvartynuose

Automobilių sėdynės ir automobilinės kėdutės vaikams – augantis neigiamų atliekų srautas, kurį vis sunkiau sutvarkyti. Dėl to įvairiose šalyse daugėja raginimų įtvirtinti gamintojams atsakomybę už šių atliek...

Seimas priėmė pataisas dėl motinystės išmokų: numatytos kompensacijos laiku neinformuotoms mamoms

Seimas priėmė pataisas dėl motinystės išmokų: numatytos kompensacijos laiku neinformuotoms mamoms 1

Seimas ketvirtadienį pritarė Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo pakeitimams, kuriais viso nėštumo metu nedirbusioms mamoms sugrąžinama galimybė gauti motinystės išmoką, jeigu moteris turi 12 mė...

Rajono savivaldybės tarybos etikos komisijos akiratyje - 13 tarybos narių

Rajono savivaldybės tarybos etikos komisijos akiratyje - 13 tarybos narių 1

Atrodo, kad Jonavos rajono savivaldybės tarybos etikos komisijai (Komisija) darbo netrūksta – per nepilnus tris mėnesius pasidarbuota „iš peties“. Po Komisijos padidinamuoju stiklu atsidūrė net 13 tarybos na...

Vyriausybė pritarė: onkologiniai ligoniai viešuoju transportu važiuotų 80 proc. pigiau, kompensacijos neįgaliųjų automobiliams augtų dvigubai

Vyriausybė pritarė: onkologiniai ligoniai viešuoju transportu važiuotų 80 proc. pigiau, kompensacijos neįgaliųjų automobiliams augtų dvigubai

Vyriausybė pritarė Transporto lengvatų įstatymo pataisoms. Jomis numatoma, kad onkologiniai ligoniai viešuoju tarpmiestiniu ir vietiniu transportu galėtų keliauti su 80 proc. nuolaida, o kompensacijos, skirtos n...

Skundai dėl automobilių parkavimo šalia sporto klubo – principinė kova ar bandymas apginti savo komfortą?

Skundai dėl automobilių parkavimo šalia sporto klubo – principinė kova ar bandymas apginti savo komfortą? 2

 Neseniai vykusiame Jonavos rajono savivaldybės saugaus eismo komisijos (SEK) posėdyje nagrinėtas dar vienas skundas dėl automobilių parkavimo prie ,,Sporto legiono“. Kaip ir anksčiau, pastarąjį parengė S. Da...

Seimas po svarstymo pritarė transporto priemonės registracijos mokesčio projektui

Seimas po svarstymo pritarė transporto priemonės registracijos mokesčio projektui

Seimas po svarstymo pritarė patobulintam Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projektui Nr. XIIIP-4132(2), kuriuo siūloma reglamentuoti motorinių transporto priemonių apmokestinimo ...

Seimas pritarė Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo pataisoms

Seimas pritarė Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo pataisoms

Seimas pritarė Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo pataisoms (projektas Nr. XIIIP-4078(2), kuriomis fizinių asmenų nekomercinės paskirties nekilnojamajam turtui taikomas neapmokestinamasis dydis sumažintas...

Darbo santykiai ekstremaliomis sąlygomis, parama darbuotojams ir darbdaviams

Darbo santykiai ekstremaliomis sąlygomis, parama darbuotojams ir darbdaviams

Valstybėje paskelbus ekstremalią situaciją ir karantiną, Seimas ypatingos skubos tvarka priėmė pakeitimus, skirtus išsaugoti darbo vietas ir padėti gyventojams, kurie užvėrus dienos centrus turi rūpintis neg...