Automobilių padangos – plastiko teršėjas, apie kurį niekada nepagalvotumėte

Automobilių padangos – plastiko teršėjas, apie kurį niekada nepagalvotumėte
SPA 25
2019-10-25 20:14 2019

Senos padangos, kurios nepatenka į perdirbimą ar energijai gauti, dažniausiai atsiduria sąvartynuose ar kitose nuošalesnėse vietose ir jose suyra tik per 120-140 metų. Naujausi tyrimai atskleidė, kad automobilių padangos yra viena iš labiausiai paplitusių plastiko teršėjų vandenynuose. 

Neseniai Nyderlandų universiteto mokslininkų atliktas tyrimas skelbia, kad padangos sudaro net 10 proc. mikroplastiko atliekų pasaulio vandenynuose. Pasaulinė gamtos apsaugos organizacija (angl. the International Union for Conservation of Nature) 2017 metų ataskaitoje nurodė dar didesnę padangų taršą vandenynams – 28 procentus. 

Pavyzdžiui, dėl lietaus į aplinką gali patekti daugiau padangų plastiko dalelių. 

Padangų keliamas pavojus vandenynams atsiranda dėl jų naudojimo. Automobilių padangos dyla keliuose ir išmeta mažus sintetinio plastiko gabalėlius, kurie vėliau yra nuplaunami nuo kelių ir patenka į upes, o galiausiai randa kelią į vandenynus. 

Pasak tyrimo autorių, kuriuos cituoja www.nationalgeographic.com, iš kelių į vandens telkinius patenkančių padangų atliekų kiekis priklauso nuo daugelio veiksnių: kelio vietos ir oro sąlygų. Pavyzdžiui, dėl lietaus į aplinką gali patekti daugiau padangų plastiko dalelių. Anot tyrėjų, nors tyrimas yra ganėtinai naujas, bet pats faktas, kad milijonai transporto priemonių kasdien važiuoja gatvėmis, kelia nerimą dėl padangų į aplinką išleistų plastiko dalelių kiekio. Maža to, padangų dalelėms patekus į upes ar vandenynus, jos gali pastebimai paveikti jūrų fauną.

Skaičiuojama, kad vien JAV kasmet iš padangų susidaro apie 1,8 mln. tonų mikroplastiko. 

Transporto priemonių padangų sudėtyje yra apie 19 proc. natūralaus kaučiuko ir 24 proc. sintetinio kaučiuko (plastiko polimero). Padangose taip pat yra metalo ir kitų medžiagų. Padangų gamyba turi įtakos aplinkai ir dėl nuolat naikinamų miškų, ir dėl klimatui kenksmingo iškastinio kuro, naudojamo sintetinių gumų gamyboje. Šiuolaikinėms automobilių padangoms pagaminti reikia apie 28 litrų alyvos, sunkvežimių padangoms – apie 88 litrus. 

Skaičiuojama, kad į aplinką patekusioms padangoms suirti reikia mažiausiai 120-140 metų. 

Tyrimo autoriai pripažįsta, kad padangų susidėvėjimo sumažinimas greičiausiai atsilieptų jų eksploataciniams parametrams, pavyzdžiui, pasipriešinimui riedant. Tačiau naujos technologijos, leidžiančios spręsti padangų ar kelio susidėvėjimą, kol kas nėra. 

Vis tik, anot tyrėjų, būdų, kaip būtų galima spręsti padangų plastiko problemą, yra. Kelių dangos galėtų būti mažiau šlifuotos arba porėtos tam, kad būtų galima sumažinti padangų dilimą arba padėtų surinkti automobilių padangų daleles. 

„Svarbu atkreipti dėmesį, kad itin dideli mikroplastiko kiekiai susidaro senoms padangoms dylant, kai jos atsiduria sąvartynuose ar paliekamos kitose nuošalesnėse vietose ir tai gali turėti kur kas didesnę įtaką ekosistemoms nei padangų tarša keliuose“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė. 

Skaičiuojama, kad į aplinką patekusioms padangoms suirti reikia mažiausiai 120-140 metų. 

Kur keliauja senos padangos 

Anksčiau ar vėliau padangos virsta atliekomis, kuriomis būtina tinkamai pasirūpinti. 

„Pirmiausia būtina užtikrinti, kad kuo daugiau naudotų padangų būtų perdirbama. Perdirbtų padangų granulės panaudojamos žaidimų arba sporto aikštelių dangai, greitkeliams tiesti, automobilių stovėjimo aikštelėse esančių apsauginių kuolelių gamybai, statybinėms medžiagoms ar net batų padams. Tai leidžia taupyti žaliavų išteklius ir mažinti gaminių savikainą“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė. 

Netinkamos naudojimui automobilių senos padangos ne tik yra perdirbamos, bet ir deginamos energijai gauti. Kadangi padangose yra didelis kiekis galimų teršalų, tokių kaip cinkas ir chloras, padangos deginamos specialiuose įrenginiuose. Naudotos padangos, kurios pakartotinai nenaudojamos, nepatenka į perdirbimą ar deginimą, neretai atsiduria sąvartynuose. 

Lietuvoje senų padangų irgi neretai galima aptikti nuošalesnėse vietovėse, pavyzdžiui, pakelėse ir pamiškėse ar dūlančias prie pastatų. Tūkstančiai naudotų padangų yra nesutvarkoma, nes ne visi gamintojai ir importuotojai Lietuvoje vykdo pareigą organizuoti ir finansuoti senų padangų sutvarkymą. Pagal teisės aktus Lietuvoje kasmet turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. viso Lietuvos rinkai atskirai pateikto automobilių padangų kiekio. 

Licencijas organizuoti apmokestinamųjų gaminių (padangų, filtrų, akumuliatorių, alyvos ir kitų automobilinių atliekų) tvarkymą turinti GIA yra subūrusi didžiausius automobilių ir jų dalių gamintojus, importuotojus bei finansuoja naudotų padangų surinkimą ir perdirbimą. Šių atliekų surinkimas ir perdirbimas patikėtas bendrovei „Atliekų tvarkymo centras“. 

Gyventojai informaciją, kur galima ir kokiomis sąlygomis priduoti senas padangas, gali rasti www.atliekos.lt  arba www.gia.lt

 

Gamintojų ir importuotojų asociacija (GIA)

VšĮ Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacija (EGIO)

Panašūs straipsniai

Naujam sezonui artėjant: kur dėti senas automobilių padangas

Naujam sezonui artėjant: kur dėti senas automobilių padangas

Automobilių padangos dūla daugiau nei 120 metų, o irdamos skleidžia nuodingas chemines medžiagas. Deja, prasidėjus padangų keitimo sezonui, gamtoje randamos krūvos išmestų padangų ir kitų automobilinių atlie...

Automobilių sėdynės – augantis atliekų srautas ir sąvartynuose

Automobilių sėdynės – augantis atliekų srautas ir sąvartynuose

Automobilių sėdynės ir automobilinės kėdutės vaikams – augantis neigiamų atliekų srautas, kurį vis sunkiau sutvarkyti. Dėl to įvairiose šalyse daugėja raginimų įtvirtinti gamintojams atsakomybę už šių atliek...

Kaip saugiai pakeisti automobilio padangas karantino metu?

Kaip saugiai pakeisti automobilio padangas karantino metu? 1

Dauguma autoservisų ir karantino metu stengiasi užtikrinti transporto priemonių remonto paslaugas. Naudojimasis nuosavu automobiliu leidžia išvengti viešojo transporto ir tiesioginio kontakto su aplinka. Kai...

Su maistu besiliečiantys plastikiniai gaminiai: kontrolė vykdoma nuolat

Su maistu besiliečiantys plastikiniai gaminiai: kontrolė vykdoma nuolat

Visose Europos Sąjungos (ES) valstybėse narėse, taip pat Lietuvoje, viena iš pagrindinių priemonių, taikomų greitai reaguoti į pavojų, kilusį maistui ir pašarams, yra Skubiųjų pranešimų apie nesaugų maistą i...

Kelių policija primena: sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai

Kelių policija primena: sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai

Lietuvos kelių policijos tarnyba primena, kad nuo balandžio mėnesio įsigalioja sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai. Padangos Nuo balandžio 10-osios draudžiama eksploatuo...

Naudotą alyvą degina neteisėtai ir teršia orą

Naudotą alyvą degina neteisėtai ir teršia orą

Automobilių servisuose susidarančios atliekos vis dar kelia nemažai rūpesčių dėl netinkamo jų sutvarkymo.  Transporto priemonių naudota alyva neretai šildomos patalpos ir taip teršiamas oras, tačiau už netin...

Skundai dėl automobilių parkavimo šalia sporto klubo – principinė kova ar bandymas apginti savo komfortą?

Skundai dėl automobilių parkavimo šalia sporto klubo – principinė kova ar bandymas apginti savo komfortą? 2

 Neseniai vykusiame Jonavos rajono savivaldybės saugaus eismo komisijos (SEK) posėdyje nagrinėtas dar vienas skundas dėl automobilių parkavimo prie ,,Sporto legiono“. Kaip ir anksčiau, pastarąjį parengė S. Da...

Automobilių techninė apžiūra karantino laikotarpiu: kada ir kodėl galima atidėti vizitą į TA stotį?

Automobilių techninė apžiūra karantino laikotarpiu: kada ir kodėl galima atidėti vizitą į TA stotį?

Vis dar tiksliai nežinant, kiek laiko Lietuvoje truks karantino laikotarpis, Susisiekimo ministerija paskelbė keičianti privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarką. Automobiliams, k...

Naujos automobilių aikštelės statybos darbus ketinama baigti per du mėnesius

Naujos automobilių aikštelės statybos darbus ketinama baigti per du mėnesius

Š. m. vasario 11 d. baigėsi rangovų pasiūlymų teikimas dėl automobilių parkavimo aikštelės įrengimo A.Kulviečio gatvėje, vasario 13 d. pasirašyta rangos darbų sutartis su UAB "Jonavos hidrotechnika", o vasar...

Laiptinėje pastebėtas įtartinas tipas: tikrino ar užrakintos durys, vėliau lyg imitavo, kad tikrina skaitiklius

Laiptinėje pastebėtas įtartinas tipas: tikrino ar užrakintos durys, vėliau lyg imitavo, kad tikrina skaitiklius 1

Sodų gatvės 37 namo gyventoja perspėja, kad savo laiptinėje pastebėjo įtartiną tipą - pastarasis klibino durų rankeną, o vėliau lyg niekur nieko stovinėjo ties elektros skydine.  ,,Vyras nevilkė...

Keliuose pasirodė barstytuvai: "prakaituoja" asfaltas

Keliuose pasirodė barstytuvai: "prakaituoja" asfaltas

Pastarosiomis dienomis vairuotojai pastebėjo vasarą gana neįprastą vaizdą – į kelius išvažiavo barstytuvai. Pasak AB „Kelių priežiūra“, esant aukštai temperatūrai, prakaituoja ne tik žmonės, bet ir asfaltas....

LAKD įrengė naują kelio ženklą neatsižvelgusi į Jonavos SEK rekomendacijas

LAKD įrengė naują kelio ženklą neatsižvelgusi į Jonavos SEK rekomendacijas 1

Pagrindinėje miesto gatvėje praėjusią savaitę „išdygo“ naujas kelio ženklas draudžiantis stovėti automobiliams ties J. Basanavičiaus g. 24 pastatu. Jonavos saugaus eismo komisija (SEK) ketino tik riboti auto...

Po jonaviečio vaizdo įrašo iš paukščio vadavimo operacijos, ,,Skulas" žada imtis veiksmų

Po jonaviečio vaizdo įrašo iš paukščio vadavimo operacijos, ,,Skulas" žada imtis veiksmų 1

Birželio 3-ąją socialiniame tinkle ,,Facebook" patalpintas filmuotas įrašas, kuriame užfiksuota, kaip vaduojamas Jonavoje veikiančios automobilių plovyklos ,,Skulas" pertvaroje įstrigęs balandis. Vaizdo medž...

Užusalių seniūnija prašo visuomenės pagalbos: ieškomi aplinkos teršėjai

Užusalių seniūnija prašo visuomenės pagalbos: ieškomi aplinkos teršėjai

Užusalių seniūnija kreipiasi į visus gyventojus su prašymu padėti išaiškinti nelegalaus sąvartyno savininkus. Seniūnija imsis atitinkamų veiksmų, kurie padės išaiškinti aplinką ter...

Nuotolinio mokymo pamokos: mokosi ir vaikai, ir mokytojai

Nuotolinio mokymo pamokos: mokosi ir vaikai, ir mokytojai

„Mokytojas yra toks asmuo, kuriam technologijos leidžia susikalbėti su šiuolaikiniais moksleiviais. Turime išmokti tą kalbą, jei norime dirbti“, –  įsitikinusi Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazijos lietuvių k...

Ar įstatymo pataisos sustabdys nelegalų automobilių ardymą?

Ar įstatymo pataisos sustabdys nelegalų automobilių ardymą?

Seime svarstomos Atliekų tvarkymo įstatymo pataisos, kuriomis siekiama pažaboti nelegalius transporto priemonių ardytojus. Ar teisės akto pataisos pakeis esamą situaciją Lietuvoje?  Seimas praėj...