Diržo neprisisegęs keleivis avarijos metu prilygsta drambliui

Diržo neprisisegęs keleivis avarijos metu prilygsta drambliui
RGP 12
2019-08-12 08:18 2019

Kai paskutinį kartą sėdantis į taksi, autobusą ar artimojo automobilį nesisegėte saugos diržo, ar susimastėte apie tai, kad avarijos atveju saugos diržas gali išgelbėti ne tik jus, bet ir prieš jus sėdinčius keleivius. Gale saugos diržo neprisisegęs keleivis ne tik gali lengvai iškristi pro priekinį, galinį ar šoninį stiklą, bet ir visai netikėtai mirtinai sužaloti priekyje sėdintį. Staigaus stabdymo metu gale diržo nesegintis keleivis blokšis į prieš esantį nuo 45 iki 150 kartų stipresne jėga, ir tai tik jei neprisisegusysis yra vaikas.

Priekinėje automobilio sėdynėje sėdintys keleiviai dažniausiai segasi saugos diržus lygiai taip pat kaip ir vairuotojai. Tačiau gale sėdintys dažnai net nesusimąsto apie tai, kad, staigiai stabdant ar įvykus avarinei situacijai, jie ne tik gali sunkiai susižeisti patys, bet taip pat gali sužeisti ir priekyje vykstančius žmones. Dar 2013 m. šalyje vienos iš draudimo bendrovių atliktos apklausos rezultatai rodo, kad tik trečdalis automobilių keleivių, kurie važiuoja ant galinių sėdynių, segasi saugos diržus. Beveik pusė apklaustųjų nurodo, kad jie niekada nesisega saugos diržų sėdėdami automobilio gale, o 22 proc. teigia, jog sėdėdami gale segasi tik retais atvejais.

„Dažniausi keleivių pasiteisinimai, kodėl jie neužsisega saugos diržų yra dėl skubėjimo, trumpų važiavimo atkarpų, dėl to, kad diržai varžo ar keleiviai paprasčiausiai juos pamiršta užsisegti. Kiti įsitikinę, jog saugos diržo nesegėjimas gali išgelbėti gyvybę ir, kad oro pagalvės gali pakeisti saugos diržus”, –  sako Lietuvos transporto saugos administracijos vyriausiasis inspektorius Laurynas Jovaišas.

Pareigūno teigimu, faktas, kad saugos diržai gali išgelbėti ne tik keleivius, važiuojančius gale, bet ir apsaugoti nuo mirtinų sužalojimų priekyje sėdintį keleivį ar vairuotoją, nenuginčijamas ir pateikia labai iliustratyvų pavyzdį: staigaus sustojimo metu, įvykus susidūrimui, vaiko „smūgio svoris“ (“crash weight“) išauga dramatiškai. Pavyzdžiui, važiuojant 48 km/h greičiu ir susidūrus automobiliams, neprisisegęs vaikas blokšis maždaug 45 kartais didesne jėga, priklausomai nuo to į kokį daiktą rėšis. Važiuojant 67 km/h greičiu ši jėga išauga nuo 75 iki 150 kartų. Taigi jei paverstume viską skaičiais – 27 kg sveriantis vaikas, kuris sėdi už vairuotojo, važiuojant 67 km/h greičiu, gali į jį rėžtis „smūgio svoriu“, siekiančiu nuo 2,000 iki 4,000 kilogramų – o tai prilygsta dramblio svoriui.

Užsienio patirtis rodo, kad efektyviausia priemonė, jog eismo dalyviai segėtų saugos diržus, yra baudų dydis bei jų neišvengiamumas.

„Baudos už diržų nesegėjimą Jungtinėje Karalystėje siekia nuo 500 svarų ir skiriami baudos taškai. Vairuotojas, kuris pats nesegi saugos diržo ar veža keleivius, jaunesnius nei 14 metų, gali gauti 500 svarų sterlingų baudą ir tris baudos taškus, o keleiviai, vyresni nei 14 metų, važiuodami neprisisegę gali gauti 500 svarų baudą ir 2 baudos taškus. Jungtinėje Karalystėje įstatymas numato visiems 14 metų ir vyresniems keleiviams segėti saugos diržą, jei šis yra įrengtas transporto priemonėje”, – apie kitų šalių patirtį sako ekspertas.

Anot jo, Kelių transporto instituto (dabartinės Transporto kompetencijos agentūros) 2014-aisiais atliktas tyrimas atskleidžia, kad tai, ar keleivis užsisegs saugos diržą labiausiai irgi lemia baudos bei jų išvengimo galimybės nebuvimas. Taip pat ne mažiau svarbi yra visuomenėje susiklosčiusi norma saugos diržų segėjimo atžvilgiu bei vairuotojo elgesys – keleiviai labiau linkę užsisegti saugos diržą, kai jį segi ir tai padaryti paragina pats automobilio vairuotojas.

Lietuvos transporto saugos inf.

Asociatyvi pixabay.com nuotr.

Panašūs straipsniai

Skaitytojai klausia: ar bus atstatytas automobilio nuverstas šviesoforas?

Skaitytojai klausia: ar bus atstatytas automobilio nuverstas šviesoforas?

Rugsėjo 11-ąją kelyje A6 Kaunas – Zarasai – Daugpilis įvyko eismo įvykis, kurio metu buvo nuversta visa šviesoforo konstrukcija. Kadangi šviesoforas dar iki avarijos dažnai nereguliuodavo eismo – mirksėdavo tik ...

Atšaukė ar atidėjo jūsų skrydį: kokias turite teises?

Atšaukė ar atidėjo jūsų skrydį: kokias turite teises?

Apie šešis milijonus keleivių per metus skrenda lėktuvais per Lietuvos oro uostus, ypač skrendančiųjų padaugėja švenčių metu. Tačiau daliai jų kelionė apkarsta dėl atidėto ar atšaukto skrydžio. Vilniaus oro ...

Lietuvoje pradeda veikti elektroninė eismo įvykių deklaravimo sistema

Lietuvoje pradeda veikti elektroninė eismo įvykių deklaravimo sistema

Į avariją Lietuvoje patekę vairuotojai nuo šiol galės užpildyti elektroninę eismo įvykių deklaraciją. Vairuotojams skirtoje nemokamoje programėlėje bus galima užfiksuoti eismo nelaimės aplinkybes bei informa...

Černobylis iš arti: Karo muziejuje atidaroma paroda „1:23:40 – laikas, pakeitęs žmonijos istoriją“

Černobylis iš arti: Karo muziejuje atidaroma paroda „1:23:40 – laikas, pakeitęs žmonijos istoriją“

2019 m. rugpjūčio 21 d. 18 val. Kaune, Vytauto Didžiojo karo muziejuje, vyks unikalios, vieną didžiausių katastrofų pasaulyje pristatančios parodos „1:23:40 – laikas, pakeitęs žmonijos istoriją“ atidarymas. 1:23...

Jonava – tarp daugiausiai kraujo paaukojusių miestų

Jonava – tarp daugiausiai kraujo paaukojusių miestų

Jubiliejinis 10-asis kraujo donorystės turas per Lietuvą aplankė 14 šalies miestų. Viso turo metu neatlygintinai kraujo paaukojo net 1861 donoras! Tai reiškia, jog turo dalyviai išgelbėjo net 5583 GYVYBES! N...

Vyksta prevencinė akcija, skirta vagysčių iš gyvenamųjų patalpų prevencijai

Vyksta prevencinė akcija, skirta vagysčių iš gyvenamųjų patalpų prevencijai

Vasara - atostogų metas, tačiau ilgapirščiams tai pats darbymetis. Pasinaudokite patarimais ir pasirūpinkite, kad jūsų atostogų metu namai išliktų saugūs. Birželio 19 - vagysčių iš gyvenamųjų pat...

Informacija nukentėjusiems dėl atšaukto arba atidėto skrydžio

Informacija nukentėjusiems dėl atšaukto arba atidėto skrydžio

Reaguodama į viešai paskelbtą informaciją apie oro linijų bendrovės „GetJet Airlines“ atšauktą bei oro linijų bendrovės „Corendon Europe“ vėlavusį skrydžius, Valstybinė vartotojų...

Išbandymų savaitė  – vairavimo kultūros stoka ar „kalčiausias“ tiltas?

Išbandymų savaitė – vairavimo kultūros stoka ar „kalčiausias“ tiltas? 3

Šią savaitę, nuo rugpjūčio 19 dienos, kuomet po rytinio piko buvo uždarytas tiltas per Nerį, Jonavoje kilo tikras chaosas. Socialiniai tinklai mirgėjo įrašais ir nuotraukomis – vairuotojai dalinosi nemaloniais į...

Dėl elektrinių paspirtukų dalyvavimo viešajame eisme

Dėl elektrinių paspirtukų dalyvavimo viešajame eisme

Elektriniai paspirtukai, vis labiau populiarėjanti transporto priemonė miestuose, suteikia ne tik patogumo kasdienėse kelionėse, bet gali kelti ir pavojų eismo saugai. Ieškodama būdų užtikrinti, kad aplinkai...

Energijos taupymo patarimai

Energijos taupymo patarimai 1

Gyventojai, gavę sąskaitas už šildymą, dažnai teiraujasi - kodėl jiems tenka mokėti daugiau, nei gretimų daugiabučių gyventojams. Pagrindinė priežastis, dėl kurios skiriasi mokėjimai už šilumą, yra pastatų b...

Važiuodamas į festivalį nepamesk galvos

Važiuodamas į festivalį nepamesk galvos

Nėra net menkiausios abejonės, kad susikrovę mantą ir susisodinę geriausių draugų kompaniją jau nuo pirmųjų akimirkų automobilyje „pasileisit plaukus“. Tik darykit tai atsakingai ir protingai, kad kelionė į ...

Vairuotojas ir miško žvėris. Kaip saugiai abiem pasidalyti kelią?

Vairuotojas ir miško žvėris. Kaip saugiai abiem pasidalyti kelią?

Kai gamtos fotografas Marius Čepulis vakare arba paryčiais važiuoja miškingais keliais, automobilio greičio pedalą atleidžia ir atidžiai stebi kelią. Ne todėl, kad ieško puikaus kadro. Gamtoje šimtus valandų...

Lietuvos kelių policijai – 87-eri

Lietuvos kelių policijai – 87-eri 1

Šiandien, spalio 1-ąją, Lietuvos kelių policijai sukanka 86 metai. Šios policijos ištakos mūsų šalyje - tarpukario Kaune, laikinojoje Lietuvos sostinėje,– ten, kur tuomet būta da...