Rugsėjo 16 d. Tauragėje duris atvėrė vienas iš „Airtech“ bepiločių orlaivių metodinių centrų. „Airtech“ – Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) vykdomas projektas, skirtas vaikų ir jaunimo technologiniam raštingumui, kūrybiškumui, pilietiškumui ir inžineriniams įgūdžiams ugdyti. Projektą remia Krašto apsaugos ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija bei savivaldybės.
„Tokios iniciatyvos siunčia aiškią žinią sąjungininkams ir potencialiems priešininkams: Lietuva geba kurti saugumą ne fragmentiškai, o sistemingai – per švietimą, technologinę pažangą ir visuomenės pasirengimą. Visuotinė gynyba kyla iš kasdienybės – iš jaunų žmonių gebėjimo matyti grėsmes ir reaguoti į jas kaip į natūralią gyvenimo dalį. Tokio visuomenės atsparumo nepalaužia permainos ar netikėtos situacijos. Technologijos šiame kontekste yra neatsiejama valstybės stiprybės dalis: jos tampa įrankiu, padedančiu ugdyti strateginį mąstymą, kūrybingą veikimą ir gebėjimą matyti gynybą kaip visapusišką procesą. Jaunam žmogui atsiveria erdvė, kurioje įgūdžiai virsta atsakomybe, o atsakomybė – brandžia motyvacija prisidėti prie šalies saugumo“, – sakė krašto apsaugos viceministras Tomas Godliauskas.
Pasak KAM viceministro, moksleivių skrydžiai padės ugdyti jų planavimo ir techninius gebėjimus, atsakomybę, vertinti aplinkybių visumą bei skatins greitų sprendimų paieškas, todėl vėliau daugelį išugdytų įgūdžių galima bus sėkmingai pritaikyti įvairiose profesinės veiklose bei šalies gynybos srityje.
Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Rolandas Zuoza pabrėžė, kad tokios iniciatyvos ne tik stiprina jaunų žmonių strateginį mąstymą, bet ir ugdo praktinius įgūdžius, reikalingus kasdieniame gyvenime bei ateities profesijose.
„Jaunoji karta noriai imasi naujovių, greitai perpranta technologijas. Neabejoju, kad jaunimas, turėdamas galimybę pažinti bepiločių orlaivių technologijas, jas išanalizuoti, mokymuose įgytus įgūdžius galės naudoti įvairiose gyvenimo srityse. Nes čia jie ugdys ne tik techninius įgūdžius, bet ir kūrybiškumą, mokysis spręsti problemas, priimti sprendimus, vertinti kontekstą, stebėti aplinką. Tokių kompetencijų reikia visiems piliečiams, mums kiekvienam. Tikiu, kad įdomūs, įtraukiantys dronų valdymo, konstravimo mokymai galėtų motyvuoti daugiau jaunuolių rinktis inžinerines profesijas, studijas – šių sričių specialistų labai reikia“, – sakė R. Zuoza.
Tauragėje surengtoje diskusijoje dalyvavę projekto autoriai bei partneriai sakė tikintys – tokie edukaciniai užsiėmimai yra aktualūs švietimo lyderystės auginimui tarptautiniu mastu, o svarbiausia – vaikų įgūdžių lavinimui.
„Šiandien Tauragė inovacijų žemėlapyje tampa dar ryškesniu tašku. Bendradarbiavimas su Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra mums reiškia daugiau nei naują projektą. Tai galimybė mūsų vaikams pažinti moderniausias technologijas, įgyti praktinių įgūdžių ir atrasti naujas ateities kryptis. Technologijos nebėra tolimos – jos čia, Tauragėje, ir suteikia jaunimui erdvę svajoti plačiau bei veikti drąsiau. Matau „Airtech“ kaip erdvę, kurioje kartu su partneriais ugdysime kūrybingus, smalsius, technologijas išmanančius jaunuolius, kurie rytoj kurs mūsų miesto ir šalies ateitį“, – diskusijoje kalbėjo Tauragės rajono savivaldybės meras Dovydas Kaminskas.
Pasak projekto iniciatorių, „Airtech“ yra naujas žingsnis integruojant dronų technologijas į švietimą.
„Kaip ir kiekvienas didelis projektas, jis irgi prasidėjo nuo vizijos. Steigti dronų mokymų centrus regionuose sugalvojome ne tik dėl to, kad vaikams labai patinka valdyti bepiločius orlaivius, bet ir siekdami jaunimą nuo mažens sudominti aviacija bei inžinerinėmis specialybėmis. Bepiločių orlaivių mokymai vaikams ir suaugusiems skirti technologiniam raštingumui, kūrybiškumui, pilietiškumui ir inžineriniams įgūdžiams ugdyti. Ačiū partneriams – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, Krašto apsaugos ministerijai, Tauragės, Jonavos, Kėdainių rajonų savivaldybėms, kad patikėjo šia jaunosios kartos ugdymo vizija ir padėjo ją įgyvendinti“, – kalba Valdas Jankauskas, „Airtech“ projekto iniciatorės ir vykdytojos Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) direktorius.
Rugsėjį atidaromi pirmieji trys bepiločių orlaivių mokymų centrai Jonavoje, Tauragėje ir Kėdainiuose, o iki 2028 metų visoje Lietuvoje veiks 9 centrai. Projekto tikslas – stiprinti visuomenės kompetencijas bepiločių orlaivių valdymo ir inžinerijos srityse bei kartu plėsti pilietinio pasipriešinimo mokymus. Mokymus suaugusiesiems ves Lietuvos šaulių sąjunga kartu su Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra, kuri taip pat mokys moksleivius nuo 3 iki 12 klasės.
Apie „Airtech“
„Airtech“ projekto iniciatorius ir vykdytojas – Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (LINEŠA).
Partneriai: Krašto apsaugos ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, savivaldybės, mokyklos, mokytojai, Lietuvos šaulių sąjunga.
Jauniausieji „Airtech“ būrelių lankytojai, 3–4 klasių mokiniai, juose užsiims nesudėtingų bepiločių orlaivių konstravimu ir pilotavimu per praktinius eksperimentus ir žaidimus.
5–8 klasių mokiniai šiuose būreliuose mokysis ne tik valdyti vidaus FPV dronus, bet ir išmoks dronų programavimo pagrindų, konstruos dronus iš komponentų.
Vyriausieji, 9–12 klasių mokiniai, projektuos ir gamins 3D dronų dalis, matuosis dronų valdytojo profesiją, spręs sudėtingas verslo, aplinkosaugos ir kitas problemas pasitelkiant bepiločius orlaivius.
Suaugusiųjų mokymų programa šiuo metu dar kuriama ir derinama su Krašto apsaugos ministerija. Suaugusius planuojama pradėti mokyti nuo š.m. spalio–lapkričio.
Nuotr. Aleksas Stankevičius / KAM