Į reklamos viliojimo tinklus patenka patys verslininkai

Į reklamos viliojimo tinklus patenka patys verslininkai
LIE 14
2017-07-14 11:07 2017

Reklamuodami prekes ir paslaugas verslininkai vis dar nevengia klaidinančiai nurodyti akcijų metu taikomų nuolaidų ir nepagrįstų palyginamųjų kainų. Konkurencijos tarybos ekspertai įspėja, kad Reklamos įstatymą galima pažeisti net naudojant aukščiausiojo laipsnio būdvardžius.

Verslas tikisi, kad prekių ir paslaugų reklama, o ypač skelbiamos nuolaidos, padės atkreipti vartotojų dėmesį. Tačiau neretai pirkėjams patrauklūs skaičiai taip ir lieka tik reklamose.

Konkurencijos taryba 2016 m. nustatė penkis Reklamos įstatymo pažeidimus ir pažeidėjams iš viso skyrė 30 711 Eur baudų. Dviem atvejais pripažinta, kad vartotojus klaidino reklama, kurioje nurodytos maksimalios prekėms taikomos nuolaidos, nors tokių prekių reklamos davėjas turėjo itin mažą kiekį.

Į konkurencijos ekspertų akiratį nebe pirmą kartą patenka bendrovė „Pigu“. Ši internetinė parduotuvė pernai viešai reklamavo taikanti tam tikroms prekėms iki 80 procentų nuolaidą, tačiau tyrimą atlikusi Konkurencijos taryba nustatė, kad su minėta maksimalia nuolaida pirkėjai galėjo įsigyti vos vienus iš 171 skirtingo pavadinimo kvepalų (sudarė 0,58 proc. į akciją įtrauktų kvepalų asortimento), o vietoj reklamuotos 80 procentų nuolaidos buitinės technikos prekėms maksimali taikyta nuolaida nesiekė nė 60 procentų. Už klaidinančios reklamos naudojimą Konkurencijos taryba 2016 m. įmonei „Pigu“ skyrė 5 400 Eur baudą.

Klaidinančia pripažinta ir bendrovės „Nemuno vaistinė“ reklama, kurioje skelbtos iki 60 procentų nuolaidos maisto papildams, siūlomiems internetinėje vaistinėje „Camelia“. Konkurencijos taryba nustatė, kad 60 procentų nuolaidą įmonė taikė tik dviem iš 683 (0,29 proc.) į akciją įtrauktų maisto papildų, o didžiajai daliai maisto papildų – 580 iš 683 (85 proc.) – buvo taikoma 25 procentų nuolaida. Todėl reklama galėjo suklaidinti vidutinį vartotoją, suformuodama lūkesčius apie palankesnes akcijos sąlygas, negu jos buvo iš tikrųjų. Už klaidinančios reklamos naudojimą „Nemuno vaistinei“ skirta 4 938 Eur bauda.

Konkurencijos tarybos Nesąžiningos komercinės veiklos tyrimo skyriaus vedėja Erika Lukšė pastebi tendenciją, kad reklamos davėjai, viešai nurodydami maksimalias, paprastai itin dideles, nuolaidas, pavyzdžiui, „iki 80 proc.“, neretai tokių prekių turi labai mažai, o kartais jų apskritai neturi.

„Reklamos davėjai linkę aiškinti, kad reklama teisinga, jeigu jie turi bent vieną prekę su maksimalia reklamuojama nuolaida. Mūsų vertinimu, toks reklamos davėjų elgesys nėra teisėtas, nes vartotojai pagrįstai tikisi rasti pakankamai prekių su reklamoje nurodomomis didžiausiomis nuolaidomis. Tokia Reklamos įstatymą pažeidžianti praktika turi būti keičiama: jei reklamoje nurodoma maksimali nuolaida, prekių kiekis su tokia nuolaida turi būti reikšmingas, o ne deklaratyvus“, – aiškino E. Lukšė.

Konkurencijos taryba pernai parengtose Rekomendacijose dėl kainų palyginimo reklamose siūlo naudoti nuolaidos apibūdinimą „iki xx proc.“ tuo atveju, jei skelbiamas maksimalus kainos sumažinimas išpardavimo pradžioje taikomas bent 10 procentų nurodytų prekių.

Įspėtas verslas skuba taisytis

Pastaraisiais metais Konkurencijos taryba sulaukia nemažai skundų dėl galimų Reklamos įstatymo pažeidimų ir pati atkreipia dėmesį į galimai klaidinančias reklamas. 2016 m. iš viso išnagrinėti 292 skundai, 2015 – 291, 2014-aisiais – 266.

Per penkis šių metų mėnesius ištirta 119 skundų, dar 102 atvejai išnagrinėti pačios Konkurencijos tarybos iniciatyva. Dažniausiai Konkurencijos taryba skundų sulaukia iš vartotojų – skelbiama reklama iki 2017 m. birželio mėnesio suabejojo 94 asmenys. Dar 16 skundų gauta iš ūkio subjektų, 9 atsiuntė asociacijos, institucijos, advokatų kontoros.

2017-aisiais jau skirti 132 įspėjimai dėl galimų Reklamos įstatymo pažeidimų: palyginamųjų kainų, aukščiausio laipsnio būdvardžių naudojimo, nepritaikytų nuolaidų, neužtikrinto prekių kiekio, neišsamios reklamos. Pastarosiose paprastai pateikiamas patrauklus pasiūlymas, bet nurodomos ne visos vartotojams svarbios sąlygos. Pavyzdžiui, pardavėjas reklamuoja galimybę įsigyti prekę už sumažintą kainą, bet nenurodo, kad nuolaida galioja tik perkant dar kitą prekę.

„Verslininkai linkę reklamose naudoti aukščiausiojo laipsnio būdvardžius ir prisistato esą „greičiausi“, siūlantys „pigiausią“ prekę ar „didžiausią“ produktų asortimentą, tačiau reklama bus neklaidinanti tik tuo atveju, jeigu reklamos davėjai tokį išskirtinumą galės pagrįsti“, – įspėjo Nesąžiningos komercinės veiklos tyrimo skyriaus vedėja.

Nemažai kreipimųsi Konkurencijos taryba gauna dėl reklamų, kuriose vartotojai viliojami nebūtomis prekių ar paslaugų ypatybėmis, – nors viešai skelbiama, kad įsigytas daiktas gali gydyti ar kitaip pagerinti žmogaus fizinę būklę, įmonės negali pateikti jokių tokius teiginius pagrindžiančių įrodymų. Tokiais ir kitais galimai klaidinančiais reklamos atvejais jos davėjai įspėjami nedelsiant ją nutraukti arba pakeisti. 2016 m. Konkurencijos taryba išsiuntė 158 įspėjimus.

„Beveik visais atvejais įspėti reklamos davėjai pasitaiso. Kai bendrovės nereaguoja į įspėjimus arba pakartotinai naudoja reklamas, kurios galimai pažeidžia Reklamos įstatymą, atliekame tyrimus, o nustatę pažeidimus, skiriame sankcijas“, – teigė E. Lukšė.

Už klaidinančios ar neleidžiamos lyginamosios reklamos naudojimą gali būti skiriama bauda nuo 289 iki 8 688 Eur, o tais atvejais, kai nustatyti reikalavimai pažeidžiami pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo, gali būti skiriama  iki 34 754 Eur bauda.

Svarbu įvertinti reklamą vartotojo akimis

Konkurencijos taryba ragina verslą formuoti sąžiningus reklaminius pasiūlymus ir neklaidinti vartotojų.

Ekspertai pataria reklamoje naudoti išsamų ir teisingą kainų palyginimą, kad vartotojas galėtų suvokti tikrąją pateikiamo pasiūlymo vertę. Tai reiškia, kad reklamos davėjas turi įvertinti reklamą iš vartotojo pozicijos ir atitinkamai pateikti tikrovę atitinkančią informaciją, kurios teisingumą jis gali pagrįsti, bei aiškiai ir nedviprasmiškai paaiškinti pirkėjui, ką palyginamoji kaina reiškia.

„Pastebime, kad dažniausiai reklamos davėjai neturi įrodymų dėl palyginamųjų kainų tikrumo arba pateikia įrodymus, bet paaiškėja, jog palyginamosios kainos taikytos seniai arba itin trumpai, palyginti su laikotarpiais, kai buvo taikomos sumažintos pardavimo kainos“, – aiškino Nesąžiningos komercinės veiklos tyrimo skyriaus vedėja.

Jei reklamoje lyginamos skirtingų įmonių siūlomos analogiškų prekių kainos, reklamos davėjui derėtų prisiminti, kad jo reklama – lyginamoji ir ji leidžiama tik jei tenkinami visi lyginamajai reklamai keliami reikalavimai, pavyzdžiui, vartotojai nėra klaidinami, reklamoje objektyviai lyginamos reikšmingos ir patikrinamos savybės, įskaitant kainą. Be to, reklama neturi diskriminuoti ir menkinti konkurento ar jo produkto. Jokiu būdu neturėtų būti lyginamos vienų įmonių aktualios kainos su konkurentų jau nebetaikomomis kainomis.

Naudoti „ankstesnė kaina“, „sumažinta nuo“ ir nubrauktą aukštesnę kainą rekomenduojama tik tuomet, jei ją anksčiau taikė pats reklamos davėjas.​

Panašūs straipsniai

,,Šokio revoliucijoje“ – antrasis ,,Acro Bro‘s“ pasirodymas

,,Šokio revoliucijoje“ – antrasis ,,Acro Bro‘s“ pasirodymas

,,Šokio revoliucija“ – per LNK televiziją transliuojamas šokių projektas, kuriame savo sugebėjimus kiekvieną sekmadienį demonstruoja skirtingų stilių bei amžiaus šokėjai. Vakar, spalio 13-ąją, vyko antrasis p...

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Keliuose prasideda pavojingas eismui laikas Eismo situacijai keliuose nemažai įtakos daro sezonų pokyčiai. Rudenėjant tamsusis paros metas prasideda anksčiau, kai eisme dalyvauja daugiau...

Socialinių tinklų kultūra: kaip bendraujame gatvėje, taip ir virtualiai?

Socialinių tinklų kultūra: kaip bendraujame gatvėje, taip ir virtualiai?

Socialiniai tinklai – virtualios erdvės, sujungiančios milijonus žmonių iš viso pasaulio. Kaip ir gyvenime, taip ir socialiniuose tinkluose yra tam tikros bendravimo taisyklės. Apie tai, kaip tinkamai juose ...

Saulės elektrinės savininkė skaičiuoja, kad šaltuoju sezonu sutaupys apie 45 eurus per mėnesį

Saulės elektrinės savininkė skaičiuoja, kad šaltuoju sezonu sutaupys apie 45 eurus per mėnesį

Gaminančia vartotoja tapusi Valė Urbonienė, pasakoja, kad nuo kovo mėnesio iš elektros tiekėjo nepirko nei kilovatvalandės elektros – viską pagamino jos saulės elektrinė. Ir dar daugiau – nuo balandžio pagam...

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Mokslinių tyrimų išvados ir psichologų, dirbančių su vaikais ir šeimomis, patirtis rodo, kad vaikai pasižymi geresniais mokslo pasiekimais, aukštesne saviverte, atsparumu nesėkmėms, mažiau linkę į destrukcin...

Organų donorystės procesas buvo koordinuojamas ir kruvinąją sausio naktį

Organų donorystės procesas buvo koordinuojamas ir kruvinąją sausio naktį

Nuo tragiškųjų 1991 metų sausio13-osios nakties įvykių prabėgo 29 metai. Kasmet minėdami šią skaudžią sukaktį, prisimename už Lietuvos laisvę kritusius kovotojus, pagerbiame gynėjus. Tačiau mažai kas žino, ka...

Kokių iššūkių kelia elektromobilių ličio jonų baterijos?

Kokių iššūkių kelia elektromobilių ličio jonų baterijos?

Mobiliosios technologijos ir mažesnė anglies dioksido tarša aplinkai neįsivaizduojama be ličio jonų baterijų. Auganti elektra varomų transporto priemonių paklausa didina ličio jonų baterijų poreikį, o kartu ...

Kun. Kęstutis Dvareckas: „Požiūris į priklausomybę turinčius žmonės keičiasi. Gaila, kad lėtai“

Kun. Kęstutis Dvareckas: „Požiūris į priklausomybę turinčius žmonės keičiasi. Gaila, kad lėtai“

Priklausomų asmenų bendruomenę „Aš esu“ prieš dešimtmetį įkūręs kunigas Kęstutis Dvareckas drąsiai pasakoja nuo priklausomybių išsivadavusių ir naujam gyvenimui pakilusių žmonių istorijas, atvirai kalba apie ...

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą? Praėjo vos metai, kai atsirado programėlė „TikTok“, tačiau ji jau buvo atsisiųsta daugiau kartų nei populiariosios „Facebook“, „Snapchat“ ir „Ins...

Mokytojų apklausa: paauglių ekonomikos žinios vis dar šlubuoja, mokyti pradedama per vėlai

Mokytojų apklausa: paauglių ekonomikos žinios vis dar šlubuoja, mokyti pradedama per vėlai

Tarptautiniai tyrimai rodo, kad lietuvių – tiek suaugusiųjų, tiek paauglių – ekonominis raštingumas yra menkas. Tai patvirtina ir ekonomikos mokytojų apklausa. Iš apklausoje dalyvavusių trečdalio šalies ekon...

Pabėgėliai Lietuvoje: pritapti kliudo ir visuomenės nuostatos

Pabėgėliai Lietuvoje: pritapti kliudo ir visuomenės nuostatos

Mūsų šalyje gyvenančių užsieniečių dalis nuolat auga ir jau siekia 2 procentus visų gyventojų. Tarp 58 tūkstančių čia apsistojusių kitų valstybių piliečių pabėgėliai sudaro nedidelę dalį, t...

Apklausa: didžiausią spaudimą darbe patiria buvę narkomanai ir nuteistieji

Apklausa: didžiausią spaudimą darbe patiria buvę narkomanai ir nuteistieji

Su neigiamais stereotipais susijusios visuomenės grupės vis dar patiria spaudimą darbe, rodo reprezentatyvi „Spinter tyrimų“ apklausa, atskleidusi, kad šalies gyventojai labiausiai nenorėtų dirbti kartu su an...

Advokatė pataria, kaip įforminti nuotolinį darbą tarpušvenčiu

Advokatė pataria, kaip įforminti nuotolinį darbą tarpušvenčiu

Artėjantį kalėdinį periodą, kuomet per dvi savaites bus net aštuonios švenčių bei poilsio dienos, dalis įmonių bei organizacijų pasitiks ištuštėjusiais biurais – tokiu metu vis labiau įsigali „darbas iš namų...

Ką reikėtų žinoti apie naminių gyvūnų veisimą?

Ką reikėtų žinoti apie naminių gyvūnų veisimą?

  Norint įsigyti augintinį, kiekvienas žmogus turėtų prieš tai atlikti ,,namų darbus“ ir kuo daugiau pasidomėti, iš kur atkeliaus naujasis šeimos narys, kokių sąlygų jam reikės ir pan. Ne ką mažiau a...

Prieš 15 metų ir dabar: kaip pasikeitė lietuvių kelionių lėktuvu įpročiai

Prieš 15 metų ir dabar: kaip pasikeitė lietuvių kelionių lėktuvu įpročiai

Kažkada keliauti po pasaulį buvo prabanga, o šiandien lėktuvo bilietas gali nesiekti ir 20 eurų. Pasikeitė ir keliavimo sąlygos bei įpročiai – dabar nemokamas užkandis skrydžio metu yra labiau retenybė, o pasike...

Vaikas bėga iš namų: bausti ar padėti?

Vaikas bėga iš namų: bausti ar padėti?

Rodos, šeimai nieko netrūksta, bet staiga žinia lyg iš giedro dangaus – vaikas pabėgo iš namų. Kodėl vaikas, paauglys taip elgiasi, ką savo elgesiu nori pasakyti, ar vaikai bėga iš namų, kuriuose gera, kaip ...