Įpročiai kelyje: dėl baimės nepritapti aukojamas saugumas

Įpročiai kelyje: dėl baimės nepritapti aukojamas saugumas
LAP 24
2017-11-24 16:11 2017

Prisitaikymas, abejingumas ar netgi sukčiavimas savo gyvybės kaina – taip galima įvardinti vidutinį kelių eismo dalyvių psichologinį portretą. Pasak vairavimo mokyklos „Euroket“ psichologės Marijos Bagdonienės, Lietuvos visuomenės kultūra dar bręsta, tad atsakomybės stoka puikiai atsispinti kelių eismo dalyvių tarpe.

Tęsdami saugumo kampaniją „Užsisek saugos diržą autobuse“ tarptautinių maršrutų organizatorius „Lux Express“ siekia išsiaiškinti, koks yra statistinio Lietuvos kelių eismo dalyvio psichologinis portretas, formuojantis bendrą visuomenės statistiką. Remiantis 2017 metais kompanijos atlikta apklausa, vos 37 proc. Lietuvos gyventojų segasi saugos diržus autobuse.

Pasak psichologės Marijos Bagdonienės, diržų segėjimas kelionių metu dažniausiai yra grįstas elementariu įpročiu, kuris formuojasi girdint informaciją iš aplinkos šaltinių. Tačiau pasitaiko atvejų, kai žmonių įpročius stimuliuoja ir asmeninė arba artimos aplinkos patirtis, sukelianti žmonių baimes dėl savo saugumo arba buvimo nubaustiems.

„Jei žmogus žino, kad kas nors iš artimųjų rato nukentėjo avarinėse situacijose, nes nebuvo prisisegę saugos diržo, tai be abejo, skatina prisisegti ir saugoti savo gyvybę. Taip pat, žmonės jautriai reaguoja į policijos pareigūnų nuobaudas. Kai asmuo kelyje yra pričiuptas be saugos diržo ir už tai gauna baudą, o vėliau turi ateiti į vairuotojų mokymus, tuomet tikimybė, kad kitą kartą jis prisisegs saugos diržą, yra daug didesnė. Jis jau pasimokė ir žino, kas atsitinka, kai nesilaiko taisyklės. Viena aišku, asmeninė patirtis visuomet labai stipriai sukrečia ir skatina daugiau labiau rūpintis savo ir aplinkinių saugumu.“ – teigia psichologė.

Nesąmoningas prisitaikymas prie aplinkos kainuoja gyvybes

Lietuva, skirtingai nei Vakarų valstybės, tik pastaraisiais metais ima aktyviau kalbėti apie privalomą diržų segėjimą kelyje. Tai rodo ir aiškūs skaičiai – 34 proc. „Lux Express“ atliktos apklausos dalyvių teigia nepagalvojantys, jog tai yra privaloma. Tačiau psichologė M. Bagdonienė pabrėžia, kad problemos priežastys yra kompleksinės ir viena jų negali paaiškinti visos statistinės informacijos ar formuoti vienos nuomonės apie kelių eismo dalyvius.

„Lietuvoje palyginus neseniai pradėta kalbėti apie privalomą saugos diržų segėjimą. Jeigu apie kalbėtume su vyresniąja karta, jie greičiausiai labai nusistebėtų – kodėl to reikia? Štai jaunoji karta jau kitokia – jie geba atidžiau priimti įspėjamąją informaciją ir pritaikyti ją keliuose. Šiems pokyčiams reikia laiko ir bendro visuomenės įsitraukimo, abejingumo mažinimo, – sako psichologė. – Kitas dalykas, lemiantis abejingumą požiūrį į saugumą, yra noras pritapti prie kitų. Kuomet atsiranda kritinė masė žmonių, nesielgiančių pagal taisykles, tada tikriausiai saugiau yra neišsišokti ir prie jų prisijungti, nes tai natūraliai tampa norma. Tačiau šis prisitaikymas neretai kainuoja gyvenimą.“

Pastebimi sukčiavimo atvejai

Nors yra matomas akivaizdus visuomenės požiūrio į saugumą kelyje keitimosi tarpsnis, vis dėlto, nemaža dalis kelių eismo dalyvių sukčiauja rizikuodami savo pačių saugumu. Automobiliuose ar autobusuose naudodami trifazius saugos diržus, keliaujantys asmenys mėgsta užsisegti jiems patogesniu būdu, tačiau ne taip, kaip to reikalauja taisyklės. Specialistai vieningai teigia, jog netaisyklingas diržo segėjimas ir reikalavimų nesilaikymas negali tinkamai apsaugoti keleivių nelaimės metu.

„Manau, jog tai galima pavadinti žmonių tingumu, kuomet jie nesivargina išsiugdyti tinkamo keliavimo transporto priemonėmis įpročio. Pripažinkime – jeigu saugos diržas nėra užsegtas teisingai, tai gali labiau pakenkti nei padėti. Žmonės galvoja, kad užsisegiau ir to pakanka, kad diržas mane apsaugotų kelionės metu. Be to, svarbu pabrėžti, jog neretai kelių eismo dalyviai mano, jog jeigu mašinoje yra oro pagalvės, saugos diržų išvis nereikia. Bet vien pagalvės žmogaus gyvybės tikrai neapsaugo“, – įsitikinusi psichologė.

Galima pastebėti, kad visuomenės nuomonė dėl saugumo keičiasi į gerąją pusę – tai rodo ir Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenys. Štai 2012 metais pažeidimų nesegint saugos diržo buvo užfiksuota 23 tūkst. atvejų. Šiemet, per dešimt mėnesių, užfiksuota 14 tūkst. saugos diržų nesegėjimo keliuose atvejų ir tai yra beveik keturiais tūkstančiais mažiau nei pernai per tą patį laikotarpį. Mažėjanti nusižengimų tendencija rodo, jog kelių eismo dalyviai tampa sąmoningesni, o naujiena apie diržo segėjimą virsta kasdieniu įpročiu.

Panašūs straipsniai

Vasaros festivaliuose policija tikisi sutikti tik blaivius vairuotojus

Vasaros festivaliuose policija tikisi sutikti tik blaivius vairuotojus

Lietuvos kelių policijos tarnyba, siekdama užtikrinti, kad vasaros renginiuose būtų užtikrintas visų eismo dalyvių saugumas, papildomą dėmesį skirs į gausiai vykstančius festivalius, šventes, koncertus vykstanči...

Elektriniai dviračiai laiškininkams – ar tikrai tik geri pokyčiai?

Elektriniai dviračiai laiškininkams – ar tikrai tik geri pokyčiai?

Lietuvos pašto darbuotojams, tarp jų ir Jonavos laiškanešiams, įteikti nauji elektriniai dviračiai. Į Jonavos miesto  gatves išriedės penki elektriniai dviračiai, kurie, su pakrautu akumuliatoriumi,  gali nuvaži...

Jonavos rajono ir miesto keliuose – nauji įrenginiai: kokią funkciją jie atlieka?

Jonavos rajono ir miesto keliuose – nauji įrenginiai: kokią funkciją jie atlieka? 2

Pastarosiomis dienomis vairuotojai galėjo pastebėti, kad šalia miesto tilto per Nerį bei kelyje Jonava – Rukla atsirado nauji įrenginiai. Ne vienam, ko gero, kilo klausimas, kokia yra jų paskirtis? Lietuvos a...

Paaiškėjo, kur stovės nauji greičio matuokliai: ne vienas jų - ir kelyje Jonava - Kaunas

Paaiškėjo, kur stovės nauji greičio matuokliai: ne vienas jų - ir kelyje Jonava - Kaunas

Birželio 7-ąją Lietuvos automobilių kelių direkcija paskelbė viešųjų pirkimų konkursą 100 naujų vidutinio greičio matuoklių įsigijimui. Paaiškėjo ir tikslios jų įrengimo vietos, kurių - 50. ...

Ukmergiškių padėka Jonavos kelių policijos pareigūnams

Ukmergiškių padėka Jonavos kelių policijos pareigūnams 4

Norime labai padėkoti Jonavos r. kelių policijos pareigūnams Edvardui Šatui ir Inesai Bielskytei už š. m. balandžio 27 d. apie 18-19 val. suteiktą pagalbą kelyje, sugedus automobiliui „Škoda“.  Nuoširdus...

Policija paskelbė, kokie reidai laukia

Policija paskelbė, kokie reidai laukia

Siekdami gerinti eismo saugumą ir mažinti avaringumą šalies keliuose, organizuoti efektyvią teisės pažeidimų prevenciją, Lietuvos kelių policijos tarnyba ir apskričių vyriausieji pol...

Paskelbti piešinių konkurso „Saugus eismas kelyje“ laimėtojai, tarp kurių - ir jonavietė

Paskelbti piešinių konkurso „Saugus eismas kelyje“ laimėtojai, tarp kurių - ir jonavietė 1

Paaiškėjo piešinių konkurso „Saugus eismas kelyje“ laimėtojai. Konkurse varžėsi  beveik 270  dalyvių iš visos Lietuvos.  Atrinkti geriausi 6 piešiniai, kurie iki š. m. spalio mėn. bu...

Tikrinama, ar nesikartoja smurto atvejai šeimose

Tikrinama, ar nesikartoja smurto atvejai šeimose

Smurtą patiriantis asmuo išgyvena didelį kaltės jausmą, o smurto iniciatorius sugeba savo kaltės dalį „permesti“ aukai. Tačiau niekas neturi teisės pakelti rankos prieš kitą asmenį, neturi teisės šaukti, žeminti...

Mieste traktorius liko be kuro ir su išsikrovusiu akumuliatoriumi

Mieste traktorius liko be kuro ir su išsikrovusiu akumuliatoriumi

Vienai Jonavos įmonei priklausančio traktoriaus kelionė šiandien ryte baigėsi Kosmonautų gatvėje, kuomet vairuotojas,  neapsižiūrėję ryte, buvo priverstas sustoti, nes netikėtai baigėsi kuras. Atvykusi kolegų pa...

Andrius Lobovas keičia profesiją?

Andrius Lobovas keičia profesiją? 5

Važiuojant Darbininkų gatve pamatytas vaizdas tiesiog rėkte rėkė sustoti. Visiems gerai žinomas jonaviškis, tatuiruočių meistras ir prieštaringai vertinamas jonavietis Andrius Lobovas pastebėtas šalikelėje su ka...

Transporto srautų matavimai neatspindės realios situacijos, bet turės įtaką sprendimui dėl aplinkkelio?

Transporto srautų matavimai neatspindės realios situacijos, bet turės įtaką sprendimui dėl aplinkkelio?

Jau rašėme, kad birželio 5 -7 dienomis Jonavoje ir rajono keliuose veikė nauji į...

Andrius Lobovas: „Pervažos remontas!“

Andrius Lobovas: „Pervažos remontas!“

„Na va, nežinau, kiek tai turėjo įtakos, bet po akcijos pažadėjau, kad su karučiu vešiu seną maltą asfaltą į skyles kelyje per pervažą, kai baigsis karščiai ir... pervažos remontas!“, - savo socialinio tinklo ,,...

Penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė – „Lyderystė eismo saugumui“

Penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė – „Lyderystė eismo saugumui“

Š. m. gegužės 6–12 d. organizuojama penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo savaitė „Lyderystė eismo saugumui“, kurios metu bus vykdoma informacinė kampanija...

Ką fiksuoja „Baisieji vartai“ – daugiafunkcinė automobilių kontrolės sistema?

Ką fiksuoja „Baisieji vartai“ – daugiafunkcinė automobilių kontrolės sistema?

Nuo 2017 metų kelyje A6 Kaunas – Zarasai – Daugpilis, netoli Jonavos įrengta daugiafunkcinė automobilių kontrolės sistema (DPKS). Ši sistema, gluminusi vairuotojus ir anksčiau praminta „Baisiaisiais vartais“, o ...

Vokiečių kalbą – į sceną!

Vokiečių kalbą – į sceną!

Jau aštuntą kartą birželio pradžioje Vilniuje susitiko mokiniai iš įvairių Lietuvos kampelių bei iš Lenkijos, kad pabūtų kartu vokiško teatro šventėje–festivalyje „Vokiečių kalbą į sceną“. Ją kaip ir kiekvienais...

Daugiabučių gyventojai galės suskystintų naftos dujų balionus pasikeisti saugiomis alternatyvomis

Daugiabučių gyventojai galės suskystintų naftos dujų balionus pasikeisti saugiomis alternatyvomis

Praėjusią savaitę energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas įsakymu patvirtino veiksmų planą, kurio tikslas – iki 2022 metų atsisakyti nesaugiai naudojamų suskystintų naftos duj...