Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?

Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?
GEG 03
2018-05-03 12:27 2018

Dažnas vartotojas yra patekęs į tokią situaciją, kai ilgai lauktų atostogų ar verslo kelionės planus sujaukia atšauktas ar ilgam atidėtas skrydis ir oro uoste tenka užtrukti ilgiau nei tikėtasi. Kiekvienas vartotojas tam tikrais atvejais turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtus nepatogumus. 

Ką pirmiausia turi daryti vartotojas? 

Visais skrydžio sutrikimo atvejais keleivis, gindamas savo, kaip keleivio, teises, pirmiausia turi raštu kreiptis į skrydį vykdžiusį oro vežėją ir sulaukti jo atsakymo. Oro vežėjas turi kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per du mėnesius nuo pretenzijos gavimo, raštu atsakyti keleiviui. 

Jeigu oro vežėjas į pateiktą pretenziją neatsako per 4-6 savaites arba atsako, tačiau, keleivio nuomone, oro vežėjas nepagrįstai atsisako tenkinti jo reikalavimus, keleivis gali kreiptis ir pateikti skundą Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčiai institucijai priklausomai nuo to, kurioje šalyje įvyko skrydžio nesklandumas. Tokiu atveju, kai atidėtas arba atšauktas skrydis turėjo vykti iš Lietuvos, vartotojas turėtų kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją. Civilinės aviacijos administracijai nustačius, kad keleiviui priklauso kompensacija, tačiau Lietuvoje registruotai aviakompanijai nesutinkant jos išmokėti, vartotojai turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri nagrinės tarp vartotojo ir aviakompanijos kilusį ginčą ne teismo tvarka. Į Europos vartotojų centrą, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos padalinį, vartotojai turi teisę kreiptis tada, kai skrydis atšaukiamas ar atidedamas kitoje Europos Sąjungos šalyje. 

Svarbu pažymėti, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija visais atvejais vartotojams teikia nemokamas konsultacijas ir pagalbą. 

Kokias teises turi vartotojas, kai jo skrydis buvo atšauktas arba atidėtas? 

Vartotojas turi šias 4 pagrindines teises (su tam tikromis išlygomis):

  • Teisę į informaciją;
  • Teisę atgauti už bilietus sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu;
  • Teisę į pagalbą;
  • Teisę į kompensaciją. 

Skrydį vykdantis oro vežėjas turi užtikrinti, kad registracijos vietoje keleiviams būtų suteikiama ši gerai matoma ir lengvai įskaitoma informacija: „Jei jus atsisakoma vežti arba jūsų skrydis atšaukiamas ar atidedamas mažiausiai dviem valandoms, registracijos arba įsodinimo vietoje galite gauti tekstą, kuriame išdėstytos jūsų teisės dėl kompensacijos ir pagalbos.“ 

Jeigu skrydį vykdantis oro vežėjas atsisako vežti arba atšaukia skrydį, jis kiekvienam keleiviui turi pateikti rašytinį pranešimą, kuriame būtų išdėstytos kompensavimo ir pagalbos teikimo taisyklės. Lygiavertis pranešimas turi būti pateikiamas ir kiekvienam keleiviui, kurio skrydis atidedamas mažiausiai dviem valandoms. Taip pat keleiviui raštu turi būti pateikiama Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčios nacionalinės paskirtos įstaigos kontaktinė informacija. 

Atsisakius vežti, atšaukto skrydžio atveju (arba ilgam atidėto skrydžio atveju. t. y. kai skrydis atidedamas ilgiau nei 3 val.) keleiviai turi teisę atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu:

  • per septynias dienas atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą, už neįvykusios kelionės dalį arba dalis sumokėtą sumą ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės;
  • tam tikrais atvejais kaip galima greičiau skrydį į pirmąją išvykimo vietą;
  • kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
  • nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis kitu keleiviui patogiu laiku, jeigu yra vietų. 

Atsižvelgiant į laukimo laiką, vartotojams turi būti pasiūlytas maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. 

Kokio dydžio kompensacijos gali reikalauti keleivis? 

Jeigu nustatoma, kad keleivis turi teisė į kompensaciją, tai ji turėtų būti tokio dydžio:

  • 250 eurų visų 1,5 tūkst. km ar mažesnio atstumo skrydžių atveju;
  • 400 eurų visų didesnio kaip 1,5 tūkst. km atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir kitų 1,5 tūkst. – 3,5 tūkst. km atstumo skrydžių atveju;
  • 600 eurų visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju. 

Ar visais atvejais oro vežėjas privalo mokėti kompensaciją? 

Keleiviui kompensacija nepriklauso tokiu atveju, jeigu skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, ir, jei aviakompanija gali tai įrodyti. Taip pat keleivis netenka teisės į kompensaciją, jeigu:

  • apie atšaukimą buvo pranešta mažiausiai prieš 2 savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko;
  • apie atšaukimą pranešta ne daugiau kaip prieš 2 savaites ir ne mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 2 valandomis anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip keturiomis valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką;
  • apie atšaukimą pranešta mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 1 valandą anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip 2 valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką. 

Jeigu nežinote, kokios yra Jūsų teisės atšaukus, atidėjus skrydį, jums kyla klausimų ir norite gauti daugiau informacijos, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija teikia nemokamas konsultacijas bei pagalbą.

 

Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyrius

Panašūs straipsniai

„Maxima LT“ pažeidė įsidarbinti norėjusio asmens su negalia teises

„Maxima LT“ pažeidė įsidarbinti norėjusio asmens su negalia teises

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė įspėjo UAB „Maxima LT“ vadovybę dėl asmens su negalia diskriminacijos. Ji nustatė, kad įmonė pažeidė įstatymą neįdarbindama kandidatės su negalia. Tyrimą ...

Dėkojame Jums! Mūsų Facebook– jau 15 tūkstančių

Dėkojame Jums! Mūsų Facebook– jau 15 tūkstančių

Vertėtų paminėti,  kad „Facebook“ riboja maksimalų draugų skaičių, limitas – 5 tūkst. Tačiau „patiktukų“ skaičiaus puslapiams – ne. Todėl norime kartu su Jumis visais pasidžiaugti bei Jums visiems padėkoti  - mū...

TOP 5 „Regitros“ patarimai perkantiems automobilį

TOP 5 „Regitros“ patarimai perkantiems automobilį

Šiemet per pirmąjį pusmetį, įtarus vagysčių ir klastojimo atvejus, „Regitroje“ atsisakyta įregistruoti netoli 180 transporto priemonių. Kaip užbėgti įvykiams už akių ir neįsigyti...

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą? Praėjo vos metai, kai atsirado programėlė „TikTok“, tačiau ji jau buvo atsisiųsta daugiau kartų nei populiariosios „Facebook“, „Snapchat“ ir „Ins...

5 paslaptys, padėsiančios sėkmingai valdyti savo asmeninius finansus

5 paslaptys, padėsiančios sėkmingai valdyti savo asmeninius finansus

Ar nebūtų nuostabu, jei egzistuotų būdas, kuris padėtų niekuomet nebesirūpinti savo asmeniniais finansais ir nė akimirkai nebegalvoti apie pinigus? Net nereikia sakyti, kad tai būtų tikrąja to žodžio prasme –...

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Naujausiais internetinės kelionių platformos „TripAdvisor“ duomenimis, lėktuvu su savo augintiniais kartu yra keliavę 53 proc. apklaustųjų. Nors analogiškos statistikos apie lietuvių įpročius nėra, ekspertai...

Kas yra Jonavos meras, arba kodėl neverta pasitikėti Vikipedija?

Kas yra Jonavos meras, arba kodėl neverta pasitikėti Vikipedija? 2

Interneto enciklopedija Vikipedija žmonėms suteikia galimybę gauti informaciją, kuri apima daugybę skirtingų sričių. Ne vienas prieš dešimtmetį mokykloje besimokęs asmuo, ko gero, pripažintų, kad rengiant raš...

Kas slypi po vaiko ištartu „nenoriu mokytis“?

Kas slypi po vaiko ištartu „nenoriu mokytis“?

Jūsų vaikui trūksta atkaklumo mokantis naujų dalykų? Jis nenori atlikti namų darbų, o neišmoktas pamokas lydi suprastėję pažymiai? Gal vaikas nuolat priešgyniauja ir namai tamp...

Gyvūnų prieglaudoms – jonaviečių pranešimai apie rastus paukščiukus: ar tikrai verta skubėti suteikti pagalbą?

Gyvūnų prieglaudoms – jonaviečių pranešimai apie rastus paukščiukus: ar tikrai verta skubėti suteikti pagalbą?

Pastaruoju metu socialiniame tinkle ,,Facebook“ vis pasirodo jonaviečių įrašai, kuriuose klausiama, kur galima pristatyti rastą paukščio jauniklį? Ne vienas jų buvo perduotas ir į gyvūnų prieglaudos ,,Miesto ...

Lietuvos vartotojai tampa reiklesni prekių ir paslaugų kokybei

Lietuvos vartotojai tampa reiklesni prekių ir paslaugų kokybei

Vartotojai vis aktyviau domisi savo teisėmis ir dažniau konsultuojasi su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT). Tokios tendencijos išaiškėja, analizuojant užklausų statistiką. Vien per šių...

Kol vieni kalba apie sterilizacijos naudą, kiti savo ,,bėdą" užkasa arba permeta kitiems

Kol vieni kalba apie sterilizacijos naudą, kiti savo ,,bėdą" užkasa arba permeta kitiems 1

Ketvirtus metus iš eilės vykdomos kačių sterilizacijos programos ,,Pagauk – sterilizuok - paleisk“ dėka Jonavoje ir jos rajone buvo sterilizuota per 800 keturkojų. Sunku būtų nesutikti, kad statistika – džiug...

Būkite atsargūs pirkdami socialiniuose tinkluose

Būkite atsargūs pirkdami socialiniuose tinkluose

Pastaruoju metu Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba sulaukia vis daugiau vartotojų prašymų apginti jų pažeistas teises sudarius pirkimo-pardavimo sandorį socialiniuose tinkluose. Vartotojai, peržiūrėdam...

Jei įsidarbinti nori asmuo iki 18 metų. Patarimai tėvams, vaikams, darbdaviams

Jei įsidarbinti nori asmuo iki 18 metų. Patarimai tėvams, vaikams, darbdaviams

Vasaros metu vaikai ir paaugliai vis aktyviau ieškosi sezoninių darbų. Nenuostabu, kad įsidarbinant ar jau įsidarbinus kyla neaiškumų, taip pat tiek tėvams, vaikams, o ir darbdaviams rūpimų klausimų. ...

Ką daryti tėvams, susiduriantiems su brolių/seserų peštynėmis ir konkurencija?

Ką daryti tėvams, susiduriantiems su brolių/seserų peštynėmis ir konkurencija?

Kuo mažesnis amžiaus skirtumas tarp brolių ar seserų, tuo aršesnė konkurencija ir tarpusavio kovos. Tėvai dažnai nerimauja, kad tai nemeilės ir įtemptų santykių tarp brolių ar se...

Pažiūros ir įsitikinimai: kaip juos aiškina įstatymai?

Pažiūros ir įsitikinimai: kaip juos aiškina įstatymai?

Lygių galimybių įstatymas numato draudimą diskriminuoti asmenis dėl jų įsitikinimų ar pažiūrų. Kasdienėje aplinkoje pažiūros ir įsitikinimai yra suvokiami labai įvairiai. Tačiau taikant įstatymą šis diskriminaci...

OpenPlay įrašų kompanija pristato debiutinį Senjasos singlą “man nepatinka”

OpenPlay įrašų kompanija pristato debiutinį Senjasos singlą “man nepatinka” 2

OpenPlay įrašų kompanija pristato debiutinį Senjasos singlą “man nepatinka”. Ryškiai TV eteryje sužibėjusi atlikėja paliko įspūdį savo stilinga išvaizda ir nustebino išskirtiniu balso tembru. Senjasa sociali...