Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?

Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?
GEG 03
2018-05-03 11:27 2018

Dažnas vartotojas yra patekęs į tokią situaciją, kai ilgai lauktų atostogų ar verslo kelionės planus sujaukia atšauktas ar ilgam atidėtas skrydis ir oro uoste tenka užtrukti ilgiau nei tikėtasi. Kiekvienas vartotojas tam tikrais atvejais turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtus nepatogumus. 

Ką pirmiausia turi daryti vartotojas? 

Visais skrydžio sutrikimo atvejais keleivis, gindamas savo, kaip keleivio, teises, pirmiausia turi raštu kreiptis į skrydį vykdžiusį oro vežėją ir sulaukti jo atsakymo. Oro vežėjas turi kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per du mėnesius nuo pretenzijos gavimo, raštu atsakyti keleiviui. 

Jeigu oro vežėjas į pateiktą pretenziją neatsako per 4-6 savaites arba atsako, tačiau, keleivio nuomone, oro vežėjas nepagrįstai atsisako tenkinti jo reikalavimus, keleivis gali kreiptis ir pateikti skundą Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčiai institucijai priklausomai nuo to, kurioje šalyje įvyko skrydžio nesklandumas. Tokiu atveju, kai atidėtas arba atšauktas skrydis turėjo vykti iš Lietuvos, vartotojas turėtų kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją. Civilinės aviacijos administracijai nustačius, kad keleiviui priklauso kompensacija, tačiau Lietuvoje registruotai aviakompanijai nesutinkant jos išmokėti, vartotojai turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri nagrinės tarp vartotojo ir aviakompanijos kilusį ginčą ne teismo tvarka. Į Europos vartotojų centrą, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos padalinį, vartotojai turi teisę kreiptis tada, kai skrydis atšaukiamas ar atidedamas kitoje Europos Sąjungos šalyje. 

Svarbu pažymėti, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija visais atvejais vartotojams teikia nemokamas konsultacijas ir pagalbą. 

Kokias teises turi vartotojas, kai jo skrydis buvo atšauktas arba atidėtas? 

Vartotojas turi šias 4 pagrindines teises (su tam tikromis išlygomis):

  • Teisę į informaciją;
  • Teisę atgauti už bilietus sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu;
  • Teisę į pagalbą;
  • Teisę į kompensaciją. 

Skrydį vykdantis oro vežėjas turi užtikrinti, kad registracijos vietoje keleiviams būtų suteikiama ši gerai matoma ir lengvai įskaitoma informacija: „Jei jus atsisakoma vežti arba jūsų skrydis atšaukiamas ar atidedamas mažiausiai dviem valandoms, registracijos arba įsodinimo vietoje galite gauti tekstą, kuriame išdėstytos jūsų teisės dėl kompensacijos ir pagalbos.“ 

Jeigu skrydį vykdantis oro vežėjas atsisako vežti arba atšaukia skrydį, jis kiekvienam keleiviui turi pateikti rašytinį pranešimą, kuriame būtų išdėstytos kompensavimo ir pagalbos teikimo taisyklės. Lygiavertis pranešimas turi būti pateikiamas ir kiekvienam keleiviui, kurio skrydis atidedamas mažiausiai dviem valandoms. Taip pat keleiviui raštu turi būti pateikiama Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčios nacionalinės paskirtos įstaigos kontaktinė informacija. 

Atsisakius vežti, atšaukto skrydžio atveju (arba ilgam atidėto skrydžio atveju. t. y. kai skrydis atidedamas ilgiau nei 3 val.) keleiviai turi teisę atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu:

  • per septynias dienas atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą, už neįvykusios kelionės dalį arba dalis sumokėtą sumą ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės;
  • tam tikrais atvejais kaip galima greičiau skrydį į pirmąją išvykimo vietą;
  • kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
  • nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis kitu keleiviui patogiu laiku, jeigu yra vietų. 

Atsižvelgiant į laukimo laiką, vartotojams turi būti pasiūlytas maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. 

Kokio dydžio kompensacijos gali reikalauti keleivis? 

Jeigu nustatoma, kad keleivis turi teisė į kompensaciją, tai ji turėtų būti tokio dydžio:

  • 250 eurų visų 1,5 tūkst. km ar mažesnio atstumo skrydžių atveju;
  • 400 eurų visų didesnio kaip 1,5 tūkst. km atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir kitų 1,5 tūkst. – 3,5 tūkst. km atstumo skrydžių atveju;
  • 600 eurų visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju. 

Ar visais atvejais oro vežėjas privalo mokėti kompensaciją? 

Keleiviui kompensacija nepriklauso tokiu atveju, jeigu skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, ir, jei aviakompanija gali tai įrodyti. Taip pat keleivis netenka teisės į kompensaciją, jeigu:

  • apie atšaukimą buvo pranešta mažiausiai prieš 2 savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko;
  • apie atšaukimą pranešta ne daugiau kaip prieš 2 savaites ir ne mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 2 valandomis anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip keturiomis valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką;
  • apie atšaukimą pranešta mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 1 valandą anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip 2 valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką. 

Jeigu nežinote, kokios yra Jūsų teisės atšaukus, atidėjus skrydį, jums kyla klausimų ir norite gauti daugiau informacijos, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija teikia nemokamas konsultacijas bei pagalbą.

 

Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyrius

Panašūs straipsniai

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą? Praėjo vos metai, kai atsirado programėlė „TikTok“, tačiau ji jau buvo atsisiųsta daugiau kartų nei populiariosios „Facebook“, „Snapchat“ ir „Ins...

5 paslaptys, padėsiančios sėkmingai valdyti savo asmeninius finansus

5 paslaptys, padėsiančios sėkmingai valdyti savo asmeninius finansus

Ar nebūtų nuostabu, jei egzistuotų būdas, kuris padėtų niekuomet nebesirūpinti savo asmeniniais finansais ir nė akimirkai nebegalvoti apie pinigus? Net nereikia sakyti, kad tai būtų tikrąja to žodžio prasme –...

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Naujausiais internetinės kelionių platformos „TripAdvisor“ duomenimis, lėktuvu su savo augintiniais kartu yra keliavę 53 proc. apklaustųjų. Nors analogiškos statistikos apie lietuvių įpročius nėra, ekspertai...

Vaikų šventinio džiaugsmo kaina: kiek Kalėdų Seneliai tikisi uždirbti Jonavoje?

Vaikų šventinio džiaugsmo kaina: kiek Kalėdų Seneliai tikisi uždirbti Jonavoje?

Didžiosios metų šventės artėja nenumaldomai. Daugumai vaikų jos, ko gero, asocijuojasi su išvajotų dovanų išpakavimu bei Kalėdų Senelių. Dėl to tėvai turi apsispręsti, ar pastarasis paliks dovanas po eglute, ...

OpenPlay įrašų kompanija pristato debiutinį Senjasos singlą “man nepatinka”

OpenPlay įrašų kompanija pristato debiutinį Senjasos singlą “man nepatinka” 2

OpenPlay įrašų kompanija pristato debiutinį Senjasos singlą “man nepatinka”. Ryškiai TV eteryje sužibėjusi atlikėja paliko įspūdį savo stilinga išvaizda ir nustebino išskirtiniu balso tembru. Senjasa sociali...

Pažiūros ir įsitikinimai: kaip juos aiškina įstatymai?

Pažiūros ir įsitikinimai: kaip juos aiškina įstatymai?

Lygių galimybių įstatymas numato draudimą diskriminuoti asmenis dėl jų įsitikinimų ar pažiūrų. Kasdienėje aplinkoje pažiūros ir įsitikinimai yra suvokiami labai įvairiai. Tačiau taikant įstatymą šis diskriminaci...

Akcija „Būsiu pirmūnas“ kviečia palengvinti mokslo metų pradžią

Akcija „Būsiu pirmūnas“ kviečia palengvinti mokslo metų pradžią

Šį savaitgalį Jonavoje esančiuose prekybos centruose „Iki“ ir „Norfa“ vyks jau tradicine tapusi socialinėakcija „Būsiu pirmūnas“. Akcija mieste vyksta jau keletą metų ir spėjo tapti gražia tra...

Ką reikėtų žinoti apie naminių gyvūnų veisimą?

Ką reikėtų žinoti apie naminių gyvūnų veisimą?

  Norint įsigyti augintinį, kiekvienas žmogus turėtų prieš tai atlikti ,,namų darbus“ ir kuo daugiau pasidomėti, iš kur atkeliaus naujasis šeimos narys, kokių sąlygų jam reikės ir pan. Ne ką mažiau a...

Pabėgėliai Lietuvoje: pritapti kliudo ir visuomenės nuostatos

Pabėgėliai Lietuvoje: pritapti kliudo ir visuomenės nuostatos

Mūsų šalyje gyvenančių užsieniečių dalis nuolat auga ir jau siekia 2 procentus visų gyventojų. Tarp 58 tūkstančių čia apsistojusių kitų valstybių piliečių pabėgėliai sudaro nedidelę dalį, t...

Socialinių tinklų kultūra: kaip bendraujame gatvėje, taip ir virtualiai?

Socialinių tinklų kultūra: kaip bendraujame gatvėje, taip ir virtualiai?

Socialiniai tinklai – virtualios erdvės, sujungiančios milijonus žmonių iš viso pasaulio. Kaip ir gyvenime, taip ir socialiniuose tinkluose yra tam tikros bendravimo taisyklės. Apie tai, kaip tinkamai juose ...

Lietuvos keliuose apstu „nematomų“ automobilių

Lietuvos keliuose apstu „nematomų“ automobilių

Rinkdamiesi automobilį Lietuvos gyventojai pirmiausiai vertina techninius jo parametrus ir kainą, o labiausiai mėgstamos spalvos yra tamsios bei konservatyvios. Tai patvirtina ir „Regitros“ duomenys: net 40 p...

Saulės elektrinė teikia naudą, bet tik jei sumontuota atsakingai

Saulės elektrinė teikia naudą, bet tik jei sumontuota atsakingai

Augant susidomėjimui savo namuose pasigaminti elektros energiją, „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) specialistai pataria nesiimti savavališkų veiksmų montuojant saulės elektrines, būtinai gauti Bendrovės iš...

Kūreno krosnį, sudegino namus...

Kūreno krosnį, sudegino namus...

Atvėsus orams ugniagesiai šalyje pirmieji sužino apie kūrenimo sezono pradžią. Gaisrai dėl netvarkingų krosnių, židinių ir dūmtraukių šį rudenį jau sunaikino ar apgadino ne vieną dešimtį gyvenamųjų namų....

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Keliuose prasideda pavojingas eismui laikas Eismo situacijai keliuose nemažai įtakos daro sezonų pokyčiai. Rudenėjant tamsusis paros metas prasideda anksčiau, kai eisme dalyvauja daugiau...

Regitros“ egzaminuotojas paneigia 5 gajus mitus apie vairavimo egzaminus

Regitros“ egzaminuotojas paneigia 5 gajus mitus apie vairavimo egzaminus 1

Mitų netrūksta kiekvienoje srityje. Su jais susiduria ir „Regitra“, kurioje retas nėra buvęs, tad ir įvairių istorijų gausu. O ypač – apie vairavimo egzaminus. Taigi, „Regitros“ egzaminuotojas pasakoja, koki...

Jonavoje pastebėtas itin retas paukštis – juodasis gandras

Jonavoje pastebėtas itin retas paukštis – juodasis gandras

Jonavoje, Varnutės upelio vagoje, pastebėtas į Lietuvos raudonąją knygą įrašytas paukštis – juodasis gandras. Šis sparnuotis dažnai yra vadinamas slaptingu gūdaus miško gyventoju, tad jį savomis akimis matę j...