Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?

Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?
GEG 03
2018-05-03 12:27 2018

Dažnas vartotojas yra patekęs į tokią situaciją, kai ilgai lauktų atostogų ar verslo kelionės planus sujaukia atšauktas ar ilgam atidėtas skrydis ir oro uoste tenka užtrukti ilgiau nei tikėtasi. Kiekvienas vartotojas tam tikrais atvejais turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtus nepatogumus. 

Ką pirmiausia turi daryti vartotojas? 

Visais skrydžio sutrikimo atvejais keleivis, gindamas savo, kaip keleivio, teises, pirmiausia turi raštu kreiptis į skrydį vykdžiusį oro vežėją ir sulaukti jo atsakymo. Oro vežėjas turi kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per du mėnesius nuo pretenzijos gavimo, raštu atsakyti keleiviui. 

Jeigu oro vežėjas į pateiktą pretenziją neatsako per 4-6 savaites arba atsako, tačiau, keleivio nuomone, oro vežėjas nepagrįstai atsisako tenkinti jo reikalavimus, keleivis gali kreiptis ir pateikti skundą Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčiai institucijai priklausomai nuo to, kurioje šalyje įvyko skrydžio nesklandumas. Tokiu atveju, kai atidėtas arba atšauktas skrydis turėjo vykti iš Lietuvos, vartotojas turėtų kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją. Civilinės aviacijos administracijai nustačius, kad keleiviui priklauso kompensacija, tačiau Lietuvoje registruotai aviakompanijai nesutinkant jos išmokėti, vartotojai turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri nagrinės tarp vartotojo ir aviakompanijos kilusį ginčą ne teismo tvarka. Į Europos vartotojų centrą, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos padalinį, vartotojai turi teisę kreiptis tada, kai skrydis atšaukiamas ar atidedamas kitoje Europos Sąjungos šalyje. 

Svarbu pažymėti, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija visais atvejais vartotojams teikia nemokamas konsultacijas ir pagalbą. 

Kokias teises turi vartotojas, kai jo skrydis buvo atšauktas arba atidėtas? 

Vartotojas turi šias 4 pagrindines teises (su tam tikromis išlygomis):

  • Teisę į informaciją;
  • Teisę atgauti už bilietus sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu;
  • Teisę į pagalbą;
  • Teisę į kompensaciją. 

Skrydį vykdantis oro vežėjas turi užtikrinti, kad registracijos vietoje keleiviams būtų suteikiama ši gerai matoma ir lengvai įskaitoma informacija: „Jei jus atsisakoma vežti arba jūsų skrydis atšaukiamas ar atidedamas mažiausiai dviem valandoms, registracijos arba įsodinimo vietoje galite gauti tekstą, kuriame išdėstytos jūsų teisės dėl kompensacijos ir pagalbos.“ 

Jeigu skrydį vykdantis oro vežėjas atsisako vežti arba atšaukia skrydį, jis kiekvienam keleiviui turi pateikti rašytinį pranešimą, kuriame būtų išdėstytos kompensavimo ir pagalbos teikimo taisyklės. Lygiavertis pranešimas turi būti pateikiamas ir kiekvienam keleiviui, kurio skrydis atidedamas mažiausiai dviem valandoms. Taip pat keleiviui raštu turi būti pateikiama Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčios nacionalinės paskirtos įstaigos kontaktinė informacija. 

Atsisakius vežti, atšaukto skrydžio atveju (arba ilgam atidėto skrydžio atveju. t. y. kai skrydis atidedamas ilgiau nei 3 val.) keleiviai turi teisę atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu:

  • per septynias dienas atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą, už neįvykusios kelionės dalį arba dalis sumokėtą sumą ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės;
  • tam tikrais atvejais kaip galima greičiau skrydį į pirmąją išvykimo vietą;
  • kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
  • nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis kitu keleiviui patogiu laiku, jeigu yra vietų. 

Atsižvelgiant į laukimo laiką, vartotojams turi būti pasiūlytas maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. 

Kokio dydžio kompensacijos gali reikalauti keleivis? 

Jeigu nustatoma, kad keleivis turi teisė į kompensaciją, tai ji turėtų būti tokio dydžio:

  • 250 eurų visų 1,5 tūkst. km ar mažesnio atstumo skrydžių atveju;
  • 400 eurų visų didesnio kaip 1,5 tūkst. km atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir kitų 1,5 tūkst. – 3,5 tūkst. km atstumo skrydžių atveju;
  • 600 eurų visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju. 

Ar visais atvejais oro vežėjas privalo mokėti kompensaciją? 

Keleiviui kompensacija nepriklauso tokiu atveju, jeigu skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, ir, jei aviakompanija gali tai įrodyti. Taip pat keleivis netenka teisės į kompensaciją, jeigu:

  • apie atšaukimą buvo pranešta mažiausiai prieš 2 savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko;
  • apie atšaukimą pranešta ne daugiau kaip prieš 2 savaites ir ne mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 2 valandomis anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip keturiomis valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką;
  • apie atšaukimą pranešta mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 1 valandą anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip 2 valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką. 

Jeigu nežinote, kokios yra Jūsų teisės atšaukus, atidėjus skrydį, jums kyla klausimų ir norite gauti daugiau informacijos, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija teikia nemokamas konsultacijas bei pagalbą.

 

Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyrius

Panašūs straipsniai

T.Petryla: 10 patarimų jaunimui, kaip būti saugesniam internete

T.Petryla: 10 patarimų jaunimui, kaip būti saugesniam internete

Kiekvienas jaunuolis neįsivaizduoja nei vienos dienos be interneto. „Facebook“, „Instagram“, „Snapchat“ yra daugelio jų telefonuose ir dažniausiai per vieną dieną yra atidaromos ne vieną dešimtį kartų. Kuo daugi...

 „Regitra“ visą mėnesį numerio ženklus į namus pristatys nemokamai

„Regitra“ visą mėnesį numerio ženklus į namus pristatys nemokamai

Nuo šiandien, vasario 7 d., taupydami savo laiką, klientai galės užsisakyti numerio ženklus internetu, kuriuos kurjeris pristatys per 1-2 darbo dienas. Be to, ši paslauga nemokamai bus teikiama visą mėnesį – iki...

Perkate kelionę internetu? Ką daryti, kad pirkinys neapkarstų?

Perkate kelionę internetu? Ką daryti, kad pirkinys neapkarstų?

Kasmet vis daugiau gyventojų keliones pasirenka ir nusiperka internetu, tvirtina turizmo agentūros. Tai išties patogu – galima patiems peržiūrėti viešbučių nuotraukas, gėrėtis iš jų numerių užfiksuotais vaizdais...

Prekiauji turguje - gali gauti paramą

Prekiauji turguje - gali gauti paramą

Gamintojai, norintys konkurencingomis kainomis realizuoti savo produkciją, ir vartotojai, ieškantys šviežių, kokybiškų maisto produktų, – tai du segmentai, kuriuos sujungia Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. pr...

Psichologė I.Daniūnaitė: "Tikėkite vaiku, kai sako, kad buvo skriaudžiamas

Psichologė I.Daniūnaitė: "Tikėkite vaiku, kai sako, kad buvo skriaudžiamas

Tyrimų duomenimis, Lietuvoje kas ketvirtas vaikas patiria fizinį smurtą. Į vaikų elgesį ar emocijas ne visuomet tinkamai reaguoja ir tėvai, ir įvairių profesijų atstovai, dirbantys su jaunais žmonėmis. Kokie pož...

Verslininkams laikas suklusti – kasmet vartotojai vis aktyviau kreipiasi dėl savo teisių gynimo ir pastebėtų pažeidimų

Verslininkams laikas suklusti – kasmet vartotojai vis aktyviau kreipiasi dėl savo teisių gynimo ir pastebėtų pažeidimų

Kiekvienais metais vartotojų teisės sulaukia vis didesnio visuomenės susidomėjimo. Tą liudija ir skaičiai – 2018 m. I ketvirtį Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) gauti 6 597 vart...

Kaip įveikti stresą prieš šventes

Kaip įveikti stresą prieš šventes

Ką stresas daro su mūsų organizmu, priklauso tik nuo kiekvieno iš mūsų individualaus mąstymo. Tyrimų duomenimis, jeigu į patiriamą stresą žiūrime kaip į žalojantį mūsų organizmą, tai tikriausiai taip ir bus, tuo...

Ausinės ausyse – grėsmė gyvybei

Ausinės ausyse – grėsmė gyvybei

Ar kada nors dėdamiesi ausines ar kalbėdami telefonu judrioje, triukšmingoje gatvėje ar artėdami ir eidami per geležinkelio bėgius susimąstėte, kad būtent tuo metu jūsų gyvybė kybo ant plauko? Muzika ar pokalbis...

„Google“ paieška: 100 populiariausių raktažodžių per dvi savaites į jonavoszinios.lt

„Google“ paieška: 100 populiariausių raktažodžių per dvi savaites į jonavoszinios.lt

Žmonės ieškodami informacijos internete dažniausia rašo dviejų arba trijų žodžių frazę, kitaip vadinamus “Raktažodžiai” arba “Užklausos”. Suvedus raktažodžius, interneto paieškos sistema (google, Bing, Yah...

Vanduo: kiek jo išgerti puikiai savijautai?

Vanduo: kiek jo išgerti puikiai savijautai?

Pasaulinė vandens diena visame pasaulyje yra minima kovo 22 d., siūlome į vandenį pažvelgti, kaip į svarbų mitybos elementą. Vidutiniškai žmogus sunaudoja net 122 litrus vandens per dieną – didžioji dali...

Mobilioji programėlė suteiks pirmąją pagalbą paaugliams, susidūrusiems su elektroninėmis patyčiomis

Mobilioji programėlė suteiks pirmąją pagalbą paaugliams, susidūrusiems su elektroninėmis patyčiomis

Saugesnio interneto savaitę emocinės paramos tarnyba „Vaikų linija“ pristato Lietuvos vaikams ir paaugliams adaptuotą mobiliąją programėlę „SOS: elektroninės patyčios“. Ši programėlė Vokietijos „Saugesnio intern...

„Ačiū, aš neberūkau“ – frazė, padėsianti mesti rūkyti

„Ačiū, aš neberūkau“ – frazė, padėsianti mesti rūkyti

Prasidėjus pavasariui, dažnas mintyse pradeda galvoti apie aktyvesnį sportą, sveikesnę mitybą, o gal net ir ryžtasi atsisakyti žalingų įpročių. Pavyzdžiui, neberūkyti. Metimas rūkyti pagerina ne tik gyvenimo kok...

Apklausos duomenys: Ar gerai Jonavos mieste valomi keliai ir šaligatviai?

Apklausos duomenys: Ar gerai Jonavos mieste valomi keliai ir šaligatviai?

Sausio 22 – 30 dienomis buvo vykdoma gyventojų apklausa "Kaip vertinate šią žiemą Jonavos mieste valomus kelius ir šaligatvius?" Iš viso apklausoje dalyvavo 296 respondentai. Daugiausiai savo balsų gyven...

Medikai įspėja: auksinė šventinio savaitgalio taisyklė – saikas

Medikai įspėja: auksinė šventinio savaitgalio taisyklė – saikas

Tris – tiek laisvadienių daugelis lietuvių turės ateinantį savaitgalį, kai bus švenčiamos šv. Velykos. Medikai įspėja: tam, kad laikas su šeima ir bičiuliais nevirstų kelione į Skubios pagalbos skyrių, derėtų ne...

Šimtmečio minėjimas Rukloje – ne vienos dienos darbas

Šimtmečio minėjimas Rukloje – ne vienos dienos darbas 1

Kovo 15 dieną baigtas renginių ciklas skirtas Lietuvos šimtmečiui. Ruklos aktyvių žmonių dėka įvairios veiklos buvo vykdytos nuo Vasario – 16 –osios šventės iki dabar. Nedidelio miestelio žmonių grupė Lietuvą sv...

"Regitra": nuo egzaminų realiame eisme iki "paslaugos į namus"

"Regitra": nuo egzaminų realiame eisme iki "paslaugos į namus"

2017-ieji „Regitrai“ buvo pokyčių metai. Pirmiausia atsisakyta vairavimo egzaminų aikštelių ir nuo šiol lengvųjų automobilių vairuotojų įgūdžiai tikrinami tik realiame eisme. Be to, buvo įvertintos teikiamos pas...