Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?

Kaip gauti kompensaciją, kai Jūsų skrydis atšaukiamas arba atidedamas?
GEG 03
2018-05-03 12:27 2018

Dažnas vartotojas yra patekęs į tokią situaciją, kai ilgai lauktų atostogų ar verslo kelionės planus sujaukia atšauktas ar ilgam atidėtas skrydis ir oro uoste tenka užtrukti ilgiau nei tikėtasi. Kiekvienas vartotojas tam tikrais atvejais turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtus nepatogumus. 

Ką pirmiausia turi daryti vartotojas? 

Visais skrydžio sutrikimo atvejais keleivis, gindamas savo, kaip keleivio, teises, pirmiausia turi raštu kreiptis į skrydį vykdžiusį oro vežėją ir sulaukti jo atsakymo. Oro vežėjas turi kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per du mėnesius nuo pretenzijos gavimo, raštu atsakyti keleiviui. 

Jeigu oro vežėjas į pateiktą pretenziją neatsako per 4-6 savaites arba atsako, tačiau, keleivio nuomone, oro vežėjas nepagrįstai atsisako tenkinti jo reikalavimus, keleivis gali kreiptis ir pateikti skundą Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčiai institucijai priklausomai nuo to, kurioje šalyje įvyko skrydžio nesklandumas. Tokiu atveju, kai atidėtas arba atšauktas skrydis turėjo vykti iš Lietuvos, vartotojas turėtų kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją. Civilinės aviacijos administracijai nustačius, kad keleiviui priklauso kompensacija, tačiau Lietuvoje registruotai aviakompanijai nesutinkant jos išmokėti, vartotojai turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri nagrinės tarp vartotojo ir aviakompanijos kilusį ginčą ne teismo tvarka. Į Europos vartotojų centrą, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos padalinį, vartotojai turi teisę kreiptis tada, kai skrydis atšaukiamas ar atidedamas kitoje Europos Sąjungos šalyje. 

Svarbu pažymėti, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija visais atvejais vartotojams teikia nemokamas konsultacijas ir pagalbą. 

Kokias teises turi vartotojas, kai jo skrydis buvo atšauktas arba atidėtas? 

Vartotojas turi šias 4 pagrindines teises (su tam tikromis išlygomis):

  • Teisę į informaciją;
  • Teisę atgauti už bilietus sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu;
  • Teisę į pagalbą;
  • Teisę į kompensaciją. 

Skrydį vykdantis oro vežėjas turi užtikrinti, kad registracijos vietoje keleiviams būtų suteikiama ši gerai matoma ir lengvai įskaitoma informacija: „Jei jus atsisakoma vežti arba jūsų skrydis atšaukiamas ar atidedamas mažiausiai dviem valandoms, registracijos arba įsodinimo vietoje galite gauti tekstą, kuriame išdėstytos jūsų teisės dėl kompensacijos ir pagalbos.“ 

Jeigu skrydį vykdantis oro vežėjas atsisako vežti arba atšaukia skrydį, jis kiekvienam keleiviui turi pateikti rašytinį pranešimą, kuriame būtų išdėstytos kompensavimo ir pagalbos teikimo taisyklės. Lygiavertis pranešimas turi būti pateikiamas ir kiekvienam keleiviui, kurio skrydis atidedamas mažiausiai dviem valandoms. Taip pat keleiviui raštu turi būti pateikiama Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento Nr. 261/2004 įgyvendinimą prižiūrinčios nacionalinės paskirtos įstaigos kontaktinė informacija. 

Atsisakius vežti, atšaukto skrydžio atveju (arba ilgam atidėto skrydžio atveju. t. y. kai skrydis atidedamas ilgiau nei 3 val.) keleiviai turi teisę atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu:

  • per septynias dienas atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą, už neįvykusios kelionės dalį arba dalis sumokėtą sumą ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės;
  • tam tikrais atvejais kaip galima greičiau skrydį į pirmąją išvykimo vietą;
  • kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
  • nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis kitu keleiviui patogiu laiku, jeigu yra vietų. 

Atsižvelgiant į laukimo laiką, vartotojams turi būti pasiūlytas maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. 

Kokio dydžio kompensacijos gali reikalauti keleivis? 

Jeigu nustatoma, kad keleivis turi teisė į kompensaciją, tai ji turėtų būti tokio dydžio:

  • 250 eurų visų 1,5 tūkst. km ar mažesnio atstumo skrydžių atveju;
  • 400 eurų visų didesnio kaip 1,5 tūkst. km atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir kitų 1,5 tūkst. – 3,5 tūkst. km atstumo skrydžių atveju;
  • 600 eurų visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju. 

Ar visais atvejais oro vežėjas privalo mokėti kompensaciją? 

Keleiviui kompensacija nepriklauso tokiu atveju, jeigu skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, ir, jei aviakompanija gali tai įrodyti. Taip pat keleivis netenka teisės į kompensaciją, jeigu:

  • apie atšaukimą buvo pranešta mažiausiai prieš 2 savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko;
  • apie atšaukimą pranešta ne daugiau kaip prieš 2 savaites ir ne mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 2 valandomis anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip keturiomis valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką;
  • apie atšaukimą pranešta mažiau kaip prieš 7 dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko ir buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip 1 valandą anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip 2 valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką. 

Jeigu nežinote, kokios yra Jūsų teisės atšaukus, atidėjus skrydį, jums kyla klausimų ir norite gauti daugiau informacijos, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Europos vartotojų centras bei Civilinės aviacijos administracija teikia nemokamas konsultacijas bei pagalbą.

 

Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyrius

Panašūs straipsniai

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba: štai, kas šiemet domina gyventojus

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba: štai, kas šiemet domina gyventojus 1

Kiekvienais metais Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba sulaukia ne tik oficialių skundų, bet ir daugybės paklausimų, kurių turinys nevirsta nei naujienomis, nei pranešimais spaudai. Norėdami pasidalyti gyvent...

Patarimai keliaujantiems: kaip kontroliuoti išlaidas ir sutaupyti atostogų metu?

Patarimai keliaujantiems: kaip kontroliuoti išlaidas ir sutaupyti atostogų metu?

Nors internete gausu pamokymų, kaip rasti pigesnius skrydžius ar viešbučius, nemažai žmonių užsienyje vis dar patenka į tam tikras situacijas, kuriose išleidžia daugiau pinigų, nei galėtų. To išvengti galima lai...

Ką daryti, jei kelionės malonumus apkartino sugadintas bagažas?

Ką daryti, jei kelionės malonumus apkartino sugadintas bagažas?

Vasaros laikotarpiu Lietuvos gyventojų kelionių skaičius į užsienį gerokai padidėja, o vienas mėgstamiausių keliavimo būdų – kelionės lėktuvu. Tad kiekvienam keliautojui svarbu žinoti, kokios yra oro keleivių te...

Patarimai nuomojantis automobilį Europoje

Patarimai nuomojantis automobilį Europoje

Praėjusių metų rudenį keliautoja iš Lietuvos sudarė automobilio nuomos sutartį su paslaugos teikėju Italijoje. Automobilis buvo grąžintas laiku ir jį priėmęs darbuotojas raštu patvirtino, kad automobilis grąžint...

Valgomųjų ledų sezonui įsibėgėjus – kaip įvertinti ledų kokybę?

Valgomųjų ledų sezonui įsibėgėjus – kaip įvertinti ledų kokybę?

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) kasmet vertina mūsų šalies rinkoje esančių valgomųjų ledų saugą, kokybę ir ženklinimą. Šiemet gamybos įmonėse ir prekybos vietose patikrinta per 180 tonų lietuvi...

Mindaugas Sinkevičius: „Atrasti dangų man visai patinka“

Mindaugas Sinkevičius: „Atrasti dangų man visai patinka“

Tik tada, kai patiri laisvąjį kritimą, supranti, koks tai jausmas.  „Tačiau man labiau patinka kilti į orą, o ne kristi žemyn laisvuoju kritimu“, – sako buvęs Jonavos meras, dabartinis įmonės „Jonavos vandenys“ ...

Prekiauji turguje - gali gauti paramą

Prekiauji turguje - gali gauti paramą

Gamintojai, norintys konkurencingomis kainomis realizuoti savo produkciją, ir vartotojai, ieškantys šviežių, kokybiškų maisto produktų, – tai du segmentai, kuriuos sujungia Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. pr...

Gausios šeimos galva N. Šalūga: „Išdrįskite - ir sėkmė tikrai ateis“

Gausios šeimos galva N. Šalūga: „Išdrįskite - ir sėkmė tikrai ateis“

Iš pažiūros – atletiškas ir jaunatviškas vaikinas, o iš tiesų – santūrus gausios šeimos tėvas ir atsakingas verslininkas. Toks įspūdis susidaro bendraujant su Nerijumi Šalūga, jonaviečiu, čia gimusiu ir augusiu,...

Vaikų ir paauglių įdarbinimas: ką reikia žinoti

Vaikų ir paauglių įdarbinimas: ką reikia žinoti

Dažnas paauglys savo vasaros atostogas pasiryžta „paaukoti“ dėl pinigų. Neretai socialiniuose tinkluose išvystame ir skelbimų, kuriuose nepilnamečiai vasaros metu ieškosi darbo. Tokie papildomi laikini darbuotoj...

Kada galima palikti vaiką be priežiūros?

Kada galima palikti vaiką be priežiūros?

Prasidėję mokslo metai kelia klausimų vaikų tėvams ir globėjams, kada galima vaiką palikti vieną namuose, ar galima leisti vienam grįžti iš mokyklos. Civilinis kodeksas įtvirtina, kad tėvai turi teisę ir...

55 kilogramų kelionė arba kaip netapti kūno įkaitu

55 kilogramų kelionė arba kaip netapti kūno įkaitu

Erlandą Andrejevą, šiuo metu einantį rajono mero pavaduotojo pareigas, žino ne vienas. Jei ne asmeniškai, tai iš aktyvaus dalyvavimo įvairiuose renginiuose, akcijose, įrašų socialiniuose tinkluose, sulaukiančių ...

Verslininkams laikas suklusti – kasmet vartotojai vis aktyviau kreipiasi dėl savo teisių gynimo ir pastebėtų pažeidimų

Verslininkams laikas suklusti – kasmet vartotojai vis aktyviau kreipiasi dėl savo teisių gynimo ir pastebėtų pažeidimų

Kiekvienais metais vartotojų teisės sulaukia vis didesnio visuomenės susidomėjimo. Tą liudija ir skaičiai – 2018 m. I ketvirtį Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) gauti 6 597 vart...

Po pusmečio tarnybos šauktiniai Egidijus ir Rytis: įgyta patirtis padės mums išgyventi ir nugalėti mūšio lauke

Po pusmečio tarnybos šauktiniai Egidijus ir Rytis: įgyta patirtis padės mums išgyventi ir nugalėti mūšio lauke 1

Pusmetis – daug ar mažai? Nei daug, nei mažai – pakankamai. Pakankamai, kad susivoktum laike, vietoje, vertybėse ir net spėtum pagalvoti apie ateitį. Kad spėtum pasidžiaugti išsipildžiusia svajone, arba pamilti ...

Ar mokyklos pasiruošusios naujiems mokslo metams?

Ar mokyklos pasiruošusios naujiems mokslo metams?

Netrukus mokiniai vėl pravers mokyklų duris, todėl labai svarbu, kad jiems būtų sudarytos saugios ir sveikos ugdymo sąlygos. Nacionalinio visuomenės sveikatos centro specialistai prieš prasidedant naujiems moksl...

Patarimai, kaip motociklininkams kelyje tapti labiau matomiems

Patarimai, kaip motociklininkams kelyje tapti labiau matomiems

Jau šį šeštadienį, rugpjūčio 18 d., vyks didžiausias mototuristų ralis Lietuvoje „Ryterna modul Mototourism Rally“. Vienas iš svarbiausių šio intelektualaus ralio siekių – saugumas keliuose, kuris gali lemti ne ...

Siekdama optimizuoti darbuotojų skaičių ministerija skatina diskriminuoti vyresnius pedagogus

Siekdama optimizuoti darbuotojų skaičių ministerija skatina diskriminuoti vyresnius pedagogus

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė atliko tyrimą dėl švietimo ir mokslo ministrės Jurgitos Petrauskienės įsakymo. Jis įtvirtina tvarką, kuria skatinama diskriminuoti vyresnius mokytojus. Vadovaujan...