Kaip spręsti problemą su pardavėju, kilusią apsiperkant internetu? 6 žingsniai

Kaip spręsti problemą su pardavėju, kilusią apsiperkant internetu? 6 žingsniai
SPA 26
2020-10-26 10:45 2020

Nors gyvename internetinės prekybos aukso amžiuje, sunku rasti žmogų, kuris nebūtų bent kartą nusivylęs nuotoliniu būdu įsigytomis prekėmis ar paslaugomis. Netinkamas drabužių dydis ar kokybė, aprašymo neatitikusi laisvalaikio paslauga, atšauktas ar atidėtas skrydis, problemos su išsinuomotu automobiliu – tai tik keletas iš daugelio tipinių atvejų, kuomet ES piliečiai priversti kovoti už savo teises. Deja, kaip rodo Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) tyrimai, nemaža vartotojų dalis vis dar nežino, nuo ko pradėti problemos sprendimą bei kaip efektyviai pasinaudoti ES pagalbos instrumentais. 

Susidūrėte su problema? Nebūtina kreiptis į teismą 

Šiandien vis dar yra žmonių, kurie, nusivylę savo pirkiniais internete, numoja į patirtus nuostolius ranka: užuot sprendus problemą, stengiamasi kuo greičiau užmiršti įvykusį nesusipratimą. Ir net nesusimąstoma, jog į savo užnugarį vartotojai gali pasikviesti nemokamai pagalbą teikiančius Europos vartotojų centrų tinklo specialistus. 

Penkiolikos metų jubiliejų minintis Europos vartotojų centrų tinklas Europos mastu yra gavęs daugiau nei 1 mln. 498 tūkst. vartotojų skundų. Nuo 2005 metų Europos Komisijos ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos susitarimu įsteigtas Europos vartotojų centras (EVC) veikia ir Lietuvoje. 

„Kai paslaugos ar prekės įsigyjamos iš Europos Sąjungoje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje registruoto ūkio subjekto, Lietuvoje reziduojantys vartotojai gali kreiptis į mus ir užsitikrinti nemokamą tarpininkavimą sprendžiant problemas su pardavėjais arba paslaugų teikėjais“, – teigia EVC Lietuvoje vadovė Raimonda Balnienė: „Tai tik dar vienas papildomas argumentas, kodėl pirkti Europos vieningojoje rinkoje yra saugiau nei trečiosiose šalyse.“ 

Pašnekovės teigimu, EVC gaunamų skundų skaičius kiekvienais metais nuosekliai auga. Tačiau jų turinys atskleidžia, kad ne visi piliečiai žino, kur prasideda ir kur baigiasi jų, kaip vartotojų teisės bei kaip pagal ES reguliavimą atrodo taikaus ginčų sprendimo kelias. Šiam tikslui Europos vartotojų centrų tinklas primena šešis atsakingo vartotojo žingsnius: 

Įvertinkite, ar jūsų skundas pagrįstas

Daugelis nesusipratimų internetinėje prekyboje atsiranda iš paprasčiausio žinių stygiaus. Jeigu jaučiate, kad jūsų teisės galėjo būti pažeistos, iš pradžių užsukite į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos svetainę ( vvtat.lt ), jei prekę ar paslaugą įsigijote Lietuvoje, arba į EVC svetainę (ecc.lt), jei pirkote iš kitoje ES valstybėje registruoto pardavėjo. Svetainėse pateikta informacija padeda lengviau įvertinti, ar jūsų pretenzija turi pagrindo. Tuo atveju, jei aiškaus atsakymo nerastumėte, galite kreiptis konsultacijos į EVC specialistus. 

Pamėginkite rasti sprendimą tiesiogiai su pardavėju 

Jei išsiaiškinote, kad jūsų nepasitenkinimas įsigyta preke ar paslauga turi pagrindo, prieš kreipdamiesi pagalbos į institucijas, visų pirma susisiekite tiesiogiai su pardavėju. Jam pateikite visus duomenis apie jūsų sandorį, aprašykite savo nepasitenkinimo priežastis bei aiškiai suformuluokite savo reikalavimą. 

Nepavykus susitarti, pasinaudokite neteismine ginčų sprendimo procedūra 

Jei problemos nepavyko išspręsti savarankiškai ir pardavėjas/paslaugų teikėjas yra registruotas kitoje ES šalyje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje, kreipkitės nemokamos pagalbos į EVC. Jeigu pardavėjas registruotas Lietuvoje, kreipkitės pagalbos į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Kartu su prašymu nepamirškite pateikti nurodytas aplinkybes pagrindžiančių dokumentų (pirkimo dokumento kopiją, kreipimosi į pardavėją kopiją, pardavėjo atsakymo kopiją ir kt.).

Jei mokėjote kredito kortele, pasinaudokite pinigų susigrąžinimo procedūra 

Prekių ir paslaugų pirkimas mokant kredito kortele yra bene saugiausias kelias atsiskaityti perkant internetu. Jis suteikia galimybę užginčyti mokėjimą ir prašyti kortelę išdavusios bendrovės pritaikyti pinigų susigrąžinimo (ang. charge back) procedūrą. Norėdami gauti daugiau informacijos apie procedūrą, kreipkitės į savo banką. 

Pasinaudokite elektroninio ginčų sprendimo platforma 

EVC nėra vienintelė institucija, padedanti spręsti kilusius ginčus alternatyviu, neteisminiu keliu. Daugelyje sektorių, tokių kaip bankininkystė, telekomunikacijos ir kt., veikia ir kitos tarnybos, galinčios padėti ginti vartotojų teises. Nuo 2016 metų Europos Komisija pristatė centralizuotą elektroninę platformą, leidžiančią vartotojams pradėti alternatyvaus ginčo sprendimo procedūrą internetu (https://webgate.ec.europa.eu/odr) bei pasirinkti tokią ginčų sprendimo instituciją, dėl kurios dalyvavimo sprendžiant ginčą pritaria ir pirkėjas, ir pardavėjas.  

Kartais vienintelė išeitis – teismas 

Jei išbandėte visas ginčų sprendimo galimybes, tačiau susitarimo rasti nepavyko, paskutinė išeitis yra kreiptis į teismą. Kad toks kelias nebūtų gąsdinantis bei atvertų realias galimybes apginti savo teises, ES lygmeniu sukurtos dvi specialios teismų procedūros: „Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūra“ bei „Europos mokėjimo įsakymo procedūra“. Šios procedūros supaprastina procesą ir leidžia greičiau pasiekti norimą rezultatą.

EVC Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Jis priklauso Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklui, kuris jungia centrus, įsikūrusius 27 ES valstybėse narėse,  Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Norvegijoje. Centro misija – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą ES valstybėse narėse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje, Norvegijoje, bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje. Centro paslaugos vartotojams – nemokamos.

Daugiau informacijos EVC Lietuvoje svetainėje www.ecc.lt

Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos Vartotojų Programos (2014-2020).

Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo atsakomybė; tai negali būti vertinama kaip atspindinti Europos Komisijos ir/ar Vartotojų, sveikatos, žemės ūkio ir maisto programų vykdomosios agentūros (CHAFEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.“

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos inf. 

asociatyvi pixabay.com nuotr. 

Panašūs straipsniai

„Maximos“ prašymas pirkėjams: į parduotuves eikite kuo rečiau

„Maximos“ prašymas pirkėjams: į parduotuves eikite kuo rečiau 2

Pandemijos akivaizdoje atsakomybė ir atsakingas elgesys tampa gyvybiškai svarbūs, todėl svarbu ne tik įvertinti, ko galima atsisakyti, kad viruso plitimas būtų sumažintas, bet ir ap...

Apsauga nuo smurto šeimoje: siūlomas ne tik apsaugos orderis, bet ir smurtinio elgesio keitimo mokymai

Apsauga nuo smurto šeimoje: siūlomas ne tik apsaugos orderis, bet ir smurtinio elgesio keitimo mokymai 1

Smurtas artimoje aplinkoje laikomas žmogaus teisių ir laisvių pažeidimu, kuris dėl įsišaknijusios lyčių nelygybės labiausiai paliečia moteris. Lietuvoje egzistuojanti sistema geba gana veiksmingai reaguoti į...

VVTAT įspėja dėl „Kelly Dress Shop“

VVTAT įspėja dėl „Kelly Dress Shop“

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukia vartotojų pasiteiravimų ir skundų dėl socialinio tinklo Facebook paskyroje Kelly Dress Shop užsakytų, tačiau nepristatytų prekių. Vartotojai info...

Grąžinate internetu įsigytą prekę? Nedarykite šios klaidos

Grąžinate internetu įsigytą prekę? Nedarykite šios klaidos

Pirkimas internetu tapo neatsiejama daugelio mūsų kasdienybe. Tačiau Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pastebi, kad grąžindami internetu įsigytas prekes vartotojai neretai painioja dvi ski...

Darbdavys bankrutuoja ar tapo nemokus: kas priklauso darbuotojui

Darbdavys bankrutuoja ar tapo nemokus: kas priklauso darbuotojui

Pandemijai skaudžiai palietus darbo rinką, dalis įmonių bankrotus skelbia pačios ar yra likviduojamos, nes tapo nemokiomis. Abiem atvejais darbuotojai lieka su daugybe neatsakytų klausimų: ar atgaus jiems pr...

Didžiųjų išpardavimų metu tuštinti piniginės neskubėkite

Didžiųjų išpardavimų metu tuštinti piniginės neskubėkite

Artėjant didžiųjų išpardavimų laikotarpiui parduotuvių vitrinose bei internete apstu įvairių patrauklių pasiūlymų. Prekės kaina ir galimybė ją įsigyti su nuolaida yra vienas svarbiausių veiksnių renkantis pi...

Beveik kas trečias vairuotojas vairuotojo pažymėjimą užsisako internetu

Beveik kas trečias vairuotojas vairuotojo pažymėjimą užsisako internetu

Šiemet vairuotojo pažymėjimą internetu užsisakė apie trečdalis vairuotojų. Tai yra dvigubai daugiau nei praėjusiais metais. Elektroninė paslauga populiarėja dėl patogumo ir augančios kokybės – duomenų apsike...

Lietuvos korupcijos žemėlapis 2020: stebimos kyšininkavimo mažėjimo tendencijos, bet korupcijos problema išlieka aktuali

Lietuvos korupcijos žemėlapis 2020: stebimos kyšininkavimo mažėjimo tendencijos, bet korupcijos problema išlieka aktuali

Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) inicijuoto tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2020“ duomenimis, kyšį davusių gyventojų dalis yra mažiausia nuo stebėsenos pradžios (2005 metų) – 9 proc. Tačiau korupcija ...

ES valstybių tyrimas parodė, kad beveik pusė žaliųjų teiginių nepagrįsti

ES valstybių tyrimas parodė, kad beveik pusė žaliųjų teiginių nepagrįsti

Europos Komisija ir nacionalinės vartotojų teisių apsaugos institucijos paskelbė pirmojo bendro tyrimo apie internete naudojamus žaliuosius teiginius rezultatus. Tyrimą, kurį koordinavo Europos Komisija, atl...

Lietuvos mokslininkai: aiškus ryšys tarp probleminio interneto naudojimo,  depresijos, nerimo ir impulsyvumo

Lietuvos mokslininkai: aiškus ryšys tarp probleminio interneto naudojimo, depresijos, nerimo ir impulsyvumo

Daugiau nei trečdalis Lietuvos studentų COVID-19 pandemijos metu patyrė nerimo ir depresijos simptomus, o beveik pusė jų teigia patyrę ryškius probleminio interneto naudojimo (PIN) simptomus. Šie Lietuvos mo...

Policija ir Maisto veterinarijos tarnyba imasi aktyvių veiksmų sprendžiant gyvūnų gerovės klausimus

Policija ir Maisto veterinarijos tarnyba imasi aktyvių veiksmų sprendžiant gyvūnų gerovės klausimus

Policijos generalinis komisaras Renatas Požėla šiandien susitiko su Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau - VMVT) direktoriumi Dariumi Remeika ir aptarė situaciją dėl nelegalių gyvūnų veislynų...

Įdomieji 2020-ųjų turto areštai: nuo veislinių karvių ir aukso luitų iki kriptovaliutos ir senovinių automobilių

Įdomieji 2020-ųjų turto areštai: nuo veislinių karvių ir aukso luitų iki kriptovaliutos ir senovinių automobilių

2020-aisiais visas pasaulis susidūrė su COVID-19 pandemija ir visomis dėl to kylančiomis šalutinėmis pasekmėmis ir nesklandumais. Verslui ar fiziniams asmenims susidūrus su finansinėmis problemomis, skolas i...

Jonavos rajono daugyklos istorijoje taškas dar nepadėtas: rengiama apeliacija

Jonavos rajono daugyklos istorijoje taškas dar nepadėtas: rengiama apeliacija

Jau ne kartą rašėme (plačiau skaitykite čia ...

Tarybos posėdyje nesibaigia keiksmažodžiai: tiesiogiai ištransliuota „Šūdina sistema ... py*dec ... pipec“

Tarybos posėdyje nesibaigia keiksmažodžiai: tiesiogiai ištransliuota „Šūdina sistema ... py*dec ... pipec“

Šiandien jau rašėme, kad Jonavos r. savivaldybės tarybos devynioliktojo posėdžio metu, tarybos narys pamiršo išjungti mikrofoną ir per tiesioginę transliaciją “ištransliavo” keiksmažodžius. (Plačiau apie tai...

Nuotolinio mokymosi galia

Nuotolinio mokymosi galia

2020 m. pasaulį užklupusi COVID-19 pandemija stipriai paveikė kiekvieno iš mūsų gyvenimą. Pastangos sustabdyti pandemijos protrūkį lėmė priverstinį perėjimą prie darbo iš namų, mokymosi internetu ar kasdienė...

Kovos su gimdos kaklelio vėžiu strategija: trys žingsniai gali išgelbėti 5 milijonus gyvybių

Kovos su gimdos kaklelio vėžiu strategija: trys žingsniai gali išgelbėti 5 milijonus gyvybių

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) paskelbtoje Pasaulinėje gimdos kaklelio vėžio eliminavimo paspartinimo strategijoje ...