Kaip spręsti problemą su pardavėju, kilusią apsiperkant internetu? 6 žingsniai

Kaip spręsti problemą su pardavėju, kilusią apsiperkant internetu? 6 žingsniai
SPA 26
2020-10-26 10:45 2020

Nors gyvename internetinės prekybos aukso amžiuje, sunku rasti žmogų, kuris nebūtų bent kartą nusivylęs nuotoliniu būdu įsigytomis prekėmis ar paslaugomis. Netinkamas drabužių dydis ar kokybė, aprašymo neatitikusi laisvalaikio paslauga, atšauktas ar atidėtas skrydis, problemos su išsinuomotu automobiliu – tai tik keletas iš daugelio tipinių atvejų, kuomet ES piliečiai priversti kovoti už savo teises. Deja, kaip rodo Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) tyrimai, nemaža vartotojų dalis vis dar nežino, nuo ko pradėti problemos sprendimą bei kaip efektyviai pasinaudoti ES pagalbos instrumentais. 

Susidūrėte su problema? Nebūtina kreiptis į teismą 

Šiandien vis dar yra žmonių, kurie, nusivylę savo pirkiniais internete, numoja į patirtus nuostolius ranka: užuot sprendus problemą, stengiamasi kuo greičiau užmiršti įvykusį nesusipratimą. Ir net nesusimąstoma, jog į savo užnugarį vartotojai gali pasikviesti nemokamai pagalbą teikiančius Europos vartotojų centrų tinklo specialistus. 

Penkiolikos metų jubiliejų minintis Europos vartotojų centrų tinklas Europos mastu yra gavęs daugiau nei 1 mln. 498 tūkst. vartotojų skundų. Nuo 2005 metų Europos Komisijos ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos susitarimu įsteigtas Europos vartotojų centras (EVC) veikia ir Lietuvoje. 

„Kai paslaugos ar prekės įsigyjamos iš Europos Sąjungoje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje registruoto ūkio subjekto, Lietuvoje reziduojantys vartotojai gali kreiptis į mus ir užsitikrinti nemokamą tarpininkavimą sprendžiant problemas su pardavėjais arba paslaugų teikėjais“, – teigia EVC Lietuvoje vadovė Raimonda Balnienė: „Tai tik dar vienas papildomas argumentas, kodėl pirkti Europos vieningojoje rinkoje yra saugiau nei trečiosiose šalyse.“ 

Pašnekovės teigimu, EVC gaunamų skundų skaičius kiekvienais metais nuosekliai auga. Tačiau jų turinys atskleidžia, kad ne visi piliečiai žino, kur prasideda ir kur baigiasi jų, kaip vartotojų teisės bei kaip pagal ES reguliavimą atrodo taikaus ginčų sprendimo kelias. Šiam tikslui Europos vartotojų centrų tinklas primena šešis atsakingo vartotojo žingsnius: 

Įvertinkite, ar jūsų skundas pagrįstas

Daugelis nesusipratimų internetinėje prekyboje atsiranda iš paprasčiausio žinių stygiaus. Jeigu jaučiate, kad jūsų teisės galėjo būti pažeistos, iš pradžių užsukite į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos svetainę ( vvtat.lt ), jei prekę ar paslaugą įsigijote Lietuvoje, arba į EVC svetainę (ecc.lt), jei pirkote iš kitoje ES valstybėje registruoto pardavėjo. Svetainėse pateikta informacija padeda lengviau įvertinti, ar jūsų pretenzija turi pagrindo. Tuo atveju, jei aiškaus atsakymo nerastumėte, galite kreiptis konsultacijos į EVC specialistus. 

Pamėginkite rasti sprendimą tiesiogiai su pardavėju 

Jei išsiaiškinote, kad jūsų nepasitenkinimas įsigyta preke ar paslauga turi pagrindo, prieš kreipdamiesi pagalbos į institucijas, visų pirma susisiekite tiesiogiai su pardavėju. Jam pateikite visus duomenis apie jūsų sandorį, aprašykite savo nepasitenkinimo priežastis bei aiškiai suformuluokite savo reikalavimą. 

Nepavykus susitarti, pasinaudokite neteismine ginčų sprendimo procedūra 

Jei problemos nepavyko išspręsti savarankiškai ir pardavėjas/paslaugų teikėjas yra registruotas kitoje ES šalyje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje, kreipkitės nemokamos pagalbos į EVC. Jeigu pardavėjas registruotas Lietuvoje, kreipkitės pagalbos į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Kartu su prašymu nepamirškite pateikti nurodytas aplinkybes pagrindžiančių dokumentų (pirkimo dokumento kopiją, kreipimosi į pardavėją kopiją, pardavėjo atsakymo kopiją ir kt.).

Jei mokėjote kredito kortele, pasinaudokite pinigų susigrąžinimo procedūra 

Prekių ir paslaugų pirkimas mokant kredito kortele yra bene saugiausias kelias atsiskaityti perkant internetu. Jis suteikia galimybę užginčyti mokėjimą ir prašyti kortelę išdavusios bendrovės pritaikyti pinigų susigrąžinimo (ang. charge back) procedūrą. Norėdami gauti daugiau informacijos apie procedūrą, kreipkitės į savo banką. 

Pasinaudokite elektroninio ginčų sprendimo platforma 

EVC nėra vienintelė institucija, padedanti spręsti kilusius ginčus alternatyviu, neteisminiu keliu. Daugelyje sektorių, tokių kaip bankininkystė, telekomunikacijos ir kt., veikia ir kitos tarnybos, galinčios padėti ginti vartotojų teises. Nuo 2016 metų Europos Komisija pristatė centralizuotą elektroninę platformą, leidžiančią vartotojams pradėti alternatyvaus ginčo sprendimo procedūrą internetu (https://webgate.ec.europa.eu/odr) bei pasirinkti tokią ginčų sprendimo instituciją, dėl kurios dalyvavimo sprendžiant ginčą pritaria ir pirkėjas, ir pardavėjas.  

Kartais vienintelė išeitis – teismas 

Jei išbandėte visas ginčų sprendimo galimybes, tačiau susitarimo rasti nepavyko, paskutinė išeitis yra kreiptis į teismą. Kad toks kelias nebūtų gąsdinantis bei atvertų realias galimybes apginti savo teises, ES lygmeniu sukurtos dvi specialios teismų procedūros: „Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūra“ bei „Europos mokėjimo įsakymo procedūra“. Šios procedūros supaprastina procesą ir leidžia greičiau pasiekti norimą rezultatą.

EVC Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Jis priklauso Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklui, kuris jungia centrus, įsikūrusius 27 ES valstybėse narėse,  Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Norvegijoje. Centro misija – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą ES valstybėse narėse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje, Norvegijoje, bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje. Centro paslaugos vartotojams – nemokamos.

Daugiau informacijos EVC Lietuvoje svetainėje www.ecc.lt

Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos Vartotojų Programos (2014-2020).

Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo atsakomybė; tai negali būti vertinama kaip atspindinti Europos Komisijos ir/ar Vartotojų, sveikatos, žemės ūkio ir maisto programų vykdomosios agentūros (CHAFEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.“

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos inf. 

asociatyvi pixabay.com nuotr. 

Panašūs straipsniai

VVTAT įspėja dėl „Kelly Dress Shop“

VVTAT įspėja dėl „Kelly Dress Shop“

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukia vartotojų pasiteiravimų ir skundų dėl socialinio tinklo Facebook paskyroje Kelly Dress Shop užsakytų, tačiau nepristatytų prekių. Vartotojai info...

VVTAT įspėja dėl nepatikimų internetinių parduotuvių

VVTAT įspėja dėl nepatikimų internetinių parduotuvių

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukė vartotojų prašymų ir pasiteiravimų dėl internetinėse parduotuvėse http://www.aluxo-mower.com/, ...

Grąžinate internetu įsigytą prekę? Nedarykite šios klaidos

Grąžinate internetu įsigytą prekę? Nedarykite šios klaidos

Pirkimas internetu tapo neatsiejama daugelio mūsų kasdienybe. Tačiau Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pastebi, kad grąžindami internetu įsigytas prekes vartotojai neretai painioja dvi ski...

Didžiųjų išpardavimų metu tuštinti piniginės neskubėkite

Didžiųjų išpardavimų metu tuštinti piniginės neskubėkite

Artėjant didžiųjų išpardavimų laikotarpiui parduotuvių vitrinose bei internete apstu įvairių patrauklių pasiūlymų. Prekės kaina ir galimybė ją įsigyti su nuolaida yra vienas svarbiausių veiksnių renkantis pi...

Per karantiną TAC stotyse taikyta tvarka lieka galioti ir po jo

Per karantiną TAC stotyse taikyta tvarka lieka galioti ir po jo

Jonavos, Kauno, Kėdainių ir Kaišiadorių techninės apžiūros centruose (TAC) per karantiną taikytos taisyklės ir įdiegtos naujovės lieka galioti ir po jo. Nuo šiol transporto priemonės techninę apžiūrą bus gal...

Beveik kas trečias vairuotojas vairuotojo pažymėjimą užsisako internetu

Beveik kas trečias vairuotojas vairuotojo pažymėjimą užsisako internetu

Šiemet vairuotojo pažymėjimą internetu užsisakė apie trečdalis vairuotojų. Tai yra dvigubai daugiau nei praėjusiais metais. Elektroninė paslauga populiarėja dėl patogumo ir augančios kokybės – duomenų apsike...

Policija ir Maisto veterinarijos tarnyba imasi aktyvių veiksmų sprendžiant gyvūnų gerovės klausimus

Policija ir Maisto veterinarijos tarnyba imasi aktyvių veiksmų sprendžiant gyvūnų gerovės klausimus

Policijos generalinis komisaras Renatas Požėla šiandien susitiko su Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau - VMVT) direktoriumi Dariumi Remeika ir aptarė situaciją dėl nelegalių gyvūnų veislynų...

„Regitra“ skelbia naują numerio ženklų sąrašą – jame 88 tūkst. derinių

„Regitra“ skelbia naują numerio ženklų sąrašą – jame 88 tūkst. derinių

Jau šiandien „Regitra“ planuojamų gaminti numerio ženklų sąrašą papildys net daugiau nei 88 tūkst. naujų kombinacijų, prasidedančių L raide. Tad tarp naujų derinių bus galima rasti ir tokių, kaip LTU, LTL ar...

Paaiškėjo, kad pradinukai užduotis internete sprendė dažniau nei abiturientai

Paaiškėjo, kad pradinukai užduotis internete sprendė dažniau nei abiturientai

Jau įpusėjo valstybinių brandos egzaminų sesija, tad belaukiant jų rezultatų galima palyginti, kaip aktyviai mokslo metų metu internetu mokėsi skirtingų klasių mokiniai. Vienos didžiausių Lietuvos skaitmenin...

Bausmę atlikusius žmones į gyvenimą laisvėje lydės socialiniai darbuotojai ir nevyriausybinės organizacijos

Bausmę atlikusius žmones į gyvenimą laisvėje lydės socialiniai darbuotojai ir nevyriausybinės organizacijos

Nuo naujų metų kiekvienoje pataisos įstaigoje pradės dirbti kvalifikuoti socialiniai darbuotojai, kurie asmens integracija pradės rūpintis šiam dar tik ruošiantis palikti įkalinimo įstaigą. Visa informacija ...

Nemokamas mokinių maitinimas per karantiną: ką turi žinoti savivaldybės, mokyklos ir tėvai

Nemokamas mokinių maitinimas per karantiną: ką turi žinoti savivaldybės, mokyklos ir tėvai

Vyriausybei paskelbus trijų savaičių karantiną dalis mokinių mokysis nuotoliniu būdu, tačiau jeigu mokinys gauna nemokamą maitinimą, jis ir toliau turės būti tiekiamas, tik kiek kitaip: arba dalijami maisto ...

Kovos su smurtu prieš moteris dieną – dėmesys lyčių nelygybei

Kovos su smurtu prieš moteris dieną – dėmesys lyčių nelygybei

Minint Tarptautinę kovos su smurtu prieš moteris dieną Socialinės apsaugos ir darbo ministerija nušvito oranžine spalva. Šia spalva lapkričio 25-ąją pasidabina daugelis organizacijų, taip reikšdamos nepritar...

Gerai daryk – maistą taupyk!

Gerai daryk – maistą taupyk!

Šiemet rugsėjo 29 d. pirmą kartą minima Tarptautinė sampratos apie maisto nuostolius ir maisto švaistymą diena. Maisto praradimų problema, kuri pastaruoju metu tik didėja, aktuali visose Europos Sąjungos šal...

Ekspertė apie „TikTok“: ar norite, kad po jūsų telefoną būtų landžiojama?

Ekspertė apie „TikTok“: ar norite, kad po jūsų telefoną būtų landžiojama?

„TikTok“ programėlė – šiuo metu populiariausia pasaulyje, šią vasarą perkopusi 2 milijardų parsisiuntimų ribą. Tačiau pasaulis rimtai sunerimęs dėl jos galimai keliamų grėsmių, o pavienės šalys netgi imasi j...

Užsiregistruoti COVID-19 tyrimui jau galima ir internetu

Užsiregistruoti COVID-19 tyrimui jau galima ir internetu

Visi asmenys, pajutę koronaviruso (COVID-19) infekcijai būdingus simptomus, nuo šiol užsiregistruoti tyrimui mobiliajame punkte gali ir užpildę specialią anketą interneto tinklalapy...

Jonavos kultūros centro Krašto muziejus ir Jonavos Šviesos bokštas nušvito oranžine spalva

Jonavos kultūros centro Krašto muziejus ir Jonavos Šviesos bokštas nušvito oranžine spalva

Minint Tarptautinę kovos su smurtu prieš moteris dieną ...