Kiek žaliavų išvaistoma neperdirbant automobilio atliekų?

Kiek žaliavų išvaistoma neperdirbant automobilio atliekų?
RGP 20
2019-08-20 08:44 2019

Kai didžioji dalis plastiko neperdirbama ir vis daugiau šalių vyriausybių bei gyventojų stengiasi pažaboti plastiko vartojimą, automobilių gamintojas „Ford“ perdirbtus plastikinius butelius naudoja transporto priemonių dalių gamybai.

Automobilių gamintojas „Ford“ kasmet perdirba 1,2 mlrd. plastikinių butelių transporto priemonių dalims – tai vidutiniškai apie 250 perdirbtų butelių vienai transporto priemonei. Perdirbtų butelių plastikas naudojamas visų automobilių ir visureigių dugno apsaugai bei atsarginių ratų įdėklų F serijos sunkvežimiuose gamybai.

Automobilių gamintojo, ieškančio kuo patvaresnių ir našesnių medžiagų transporto priemonių dalių gamybai, teigimu, toks perdirbto plastiko naudojimas padeda sumažinti plastiko, patenkančio į aplinką, pavyzdžiui, į jūras ir vandenynus, kiekį.

Dėl mažo svorio perdirbtas plastikas idealiai tinka apatinių kėbulo ir variklio skydų, priekinių bei galinių ratų arkinių skydų (purvasargių) gamybai – tai leidžia pagerinti transporto priemonės aerodinamiką ar net sukurti žymiai tylesnę aplinką automobilio vairavimo metu, rašo plasticfree-world.com.

„Ford“ pavyzdys parodo atsakingą gamintojo požiūrį į pasekmes aplinkai, juolab kad plastiko dalių automobilių gamyboje vis daugėja. Tokio pat požiūrio norėtųsi ir iš visų transporto priemonių naudotojų bei visų automobilių gamintojų ir importuotojų. Deja, nors pastariesiems yra pareiga organizuoti ir finansuoti automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą, ne visi tą daro“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ardymo metu susidaro vertės rinkoje neturinčios alyvos, plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių ar kilimėlių atliekos. Tai – viena iš priežasčių, kodėl naudotu automobilių tepalu šildomos patalpos, o transporto priemonių padangos ar plastiko atliekos, senos sėdynės atsiduria pakelėse, pamiškėse ir pan. Pareiga pasirūpinti bešeimininkėmis atliekomis tenka savivaldybėms, todėl už šių atliekų sutvarkymą sumoka gyventojai.

Kitos transporto priemonės atliekos, kaip oro ir kuro filtrai, akumuliatoriai, amortizatoriai, kėbulai, sparnai turi teigiamą rinkos vertę, todėl jos itin retai tampa bešeimininkėmis atliekomis.

„Europos Sąjungos (ES) direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato, kad 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama. Kadangi ne visi automobilių gamintojai ir importuotojai vykdo jiems numatytas pareigas, Lietuvai kol kas sunkiai sekasi tą pasiekti ir dėl netinkamo senų transporto priemonių sutvarkymo valstybė patiria ekonominę žalą“, – teigia Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit.

Aplinkos apsaugos instituto (AAI) 2018 metais atlikto transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimo duomenimis, 2017-aisiais Lietuvoje galimai buvo apdorota (sutvarkyta) apie 130 tūkst. netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, tačiau iš jų tik 24 tūkst. (18 proc.) buvo išardyta teisėtai. Senų nenaudojamų automobilių ardymą gali vykdyti tik reikalingus leidimus ir licencijas šiai veiklai turintys asmenys.

Anot instituto, šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. eurų pajamų už priduotas teigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. eurų gautinų lėšų dėl neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų, susidariusių apdorojant senus automobilius, pridavimo.

Su sunkumais tinkamai ardant transporto priemones susiduria ir kitos šalys. Pavyzdžiui, Vokietijoje veikiantis institutas „Prognos“ prognozuoja, kad jei ir toliau (iki 2030 metų) tinkamai nebus sutvarkomos visos senos transporto priemonės (nebus perdirbamos jų gamybai panaudotos žaliavos) kasmet patiriama ekonominė žala sieks apie 2,4 mlrd. eurų.

Autoservisus kaip rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, siekti aplinkos taršos mažinimo bei informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą skatina visus metus Gamintojų ir importuotojų asociacijos vykdomi aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.

,,Mes rūšiuojam" inf.

Panašūs straipsniai

Jonaviečiai tuoktis neskuba: aukso žiedus sumainiusių porų amžiaus vidurkis didesnis nei visos Lietuvos

Jonaviečiai tuoktis neskuba: aukso žiedus sumainiusių porų amžiaus vidurkis didesnis nei visos Lietuvos

Registrų centro tvarkomos Metrikacijos paslaugų informacinės sistemos (MEPIS) duomenimis, 2019 m. visoje Lietuvoje susituokė 21,3 tūkst. porų, išsiskyrė – 9,2 tūkst. Vien tik Jonavoje per metus užfiksuota 25...

Vaikų šventinio džiaugsmo kaina: kiek Kalėdų Seneliai tikisi uždirbti Jonavoje?

Vaikų šventinio džiaugsmo kaina: kiek Kalėdų Seneliai tikisi uždirbti Jonavoje?

Didžiosios metų šventės artėja nenumaldomai. Daugumai vaikų jos, ko gero, asocijuojasi su išvajotų dovanų išpakavimu bei Kalėdų Senelių. Dėl to tėvai turi apsispręsti, ar pastarasis paliks dovanas po eglute, ...

Padėti kitiems nusprendęs jonavietis: ,,Gera daryti gerą“

Padėti kitiems nusprendęs jonavietis: ,,Gera daryti gerą“ 3

Praėjusią savaitę vienoje iš ,,Facebook“ grupių buvo paskelbtas įrašas, sulaukęs daugybės internautų palaikymo – jonavietis Arvydas Barauskas (31 m.) prašė rekomenduoti šeimą, su kuria galėtų pasidalinti gaus...

3 vairuotojų grupės, kurioms miegas ypač svarbus

3 vairuotojų grupės, kurioms miegas ypač svarbus

Kaip dažnai vairuojant automobilį, ilgesnį atstumą, imate žiovauti, tampa sunku sutelkti dėmesį į vairavimą ar miegas suima taip, jog atrodo tuoj užmigsite? Miegas vairuojant visų į kelią išsiruošusių vairuo...

Advokatė pataria, kaip įforminti nuotolinį darbą tarpušvenčiu

Advokatė pataria, kaip įforminti nuotolinį darbą tarpušvenčiu

Artėjantį kalėdinį periodą, kuomet per dvi savaites bus net aštuonios švenčių bei poilsio dienos, dalis įmonių bei organizacijų pasitiks ištuštėjusiais biurais – tokiu metu vis labiau įsigali „darbas iš namų...

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą?

„Tik Tok“ – kuo šis naujasis socialinis tinklas žavi jaunimą? Praėjo vos metai, kai atsirado programėlė „TikTok“, tačiau ji jau buvo atsisiųsta daugiau kartų nei populiariosios „Facebook“, „Snapchat“ ir „Ins...

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Keliuose prasideda pavojingas eismui laikas Eismo situacijai keliuose nemažai įtakos daro sezonų pokyčiai. Rudenėjant tamsusis paros metas prasideda anksčiau, kai eisme dalyvauja daugiau...

Regitros“ egzaminuotojas paneigia 5 gajus mitus apie vairavimo egzaminus

Regitros“ egzaminuotojas paneigia 5 gajus mitus apie vairavimo egzaminus 1

Mitų netrūksta kiekvienoje srityje. Su jais susiduria ir „Regitra“, kurioje retas nėra buvęs, tad ir įvairių istorijų gausu. O ypač – apie vairavimo egzaminus. Taigi, „Regitros“ egzaminuotojas pasakoja, koki...

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Mokslinių tyrimų išvados ir psichologų, dirbančių su vaikais ir šeimomis, patirtis rodo, kad vaikai pasižymi geresniais mokslo pasiekimais, aukštesne saviverte, atsparumu nesėkmėms, mažiau linkę į destrukcin...

Apklausa: didžiausią spaudimą darbe patiria buvę narkomanai ir nuteistieji

Apklausa: didžiausią spaudimą darbe patiria buvę narkomanai ir nuteistieji

Su neigiamais stereotipais susijusios visuomenės grupės vis dar patiria spaudimą darbe, rodo reprezentatyvi „Spinter tyrimų“ apklausa, atskleidusi, kad šalies gyventojai labiausiai nenorėtų dirbti kartu su an...

Pikapų evoliucija: kodėl darbiniai arkliai tapo kasdieniais palydovais

Pikapų evoliucija: kodėl darbiniai arkliai tapo kasdieniais palydovais

Pikapas yra komercinis automobilis. Nepaisant Lietuvoje dar girdimo painiojimo su universalu, tai yra visiškai skirtingi automobiliai, turintys savo unikalias istorijas ir paskirtį. Manoma, kad terminas „pikapas...

Z karta „įsitinklino“ – socialiniais tinklais naudojasi 99 proc. jos atstovų

Z karta „įsitinklino“ – socialiniais tinklais naudojasi 99 proc. jos atstovų

Bent vienu socialiniu tinklu per paskutinius 3 mėnesius Lietuvoje  naudojosi 77 proc. gyventojų, o Z kartoje – tokių naudotojų net 99 proc., rodo naujausias „Kantar“ Digital tyrimas. „Facebook“ toliau išlieka po...

Žvilgsnis į 2019-uosius: kontrolierė išskyrė 3 ryškiausias lygių galimybių temas

Žvilgsnis į 2019-uosius: kontrolierė išskyrė 3 ryškiausias lygių galimybių temas

Metų pabaigoje lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė apibendrino ir išrinko 3 reikšmingiausias temas, kurioms visuomenė ir organizacijos šiemet skyrė daugiausiai dėmesio. Kontro...

Prieš 15 metų ir dabar: kaip pasikeitė lietuvių kelionių lėktuvu įpročiai

Prieš 15 metų ir dabar: kaip pasikeitė lietuvių kelionių lėktuvu įpročiai

Kažkada keliauti po pasaulį buvo prabanga, o šiandien lėktuvo bilietas gali nesiekti ir 20 eurų. Pasikeitė ir keliavimo sąlygos bei įpročiai – dabar nemokamas užkandis skrydžio metu yra labiau retenybė, o pasike...