Kokių iššūkių kelia elektromobilių ličio jonų baterijos?

Kokių iššūkių kelia elektromobilių ličio jonų baterijos?
SPA 04
2019-10-04 19:08 2019

Mobiliosios technologijos ir mažesnė anglies dioksido tarša aplinkai neįsivaizduojama be ličio jonų baterijų. Auganti elektra varomų transporto priemonių paklausa didina ličio jonų baterijų poreikį, o kartu ir kelia iššūkių, kaip pakartotinai panaudoti ir perdirbti naudotas baterijas. 

Prognozuojama, kad pasaulinė ličio jonų baterijų rinka, šiuo metu vertinama 65 mlrd. JAV dolerių, iki 2025 metų pasieks 100 mlrd. JAV dolerių. Augimui įtakos turės mobiliosios technologijos bei anglies dioksido taršos mažinimas, dėmesys atsinaujinantiems energijos šaltiniams ir elektra varomomis transporto priemonėms bei kitai įrangai, kuriai reikalingos ličio jonų baterijos. 

Auganti paklausa ličio jonų baterijoms, ypač elektromobilių gamyboje, stipriai kelia žaliavų poreikį. Visgi ličio jonų baterijoms reikalingų žaliavų išgavimas susijęs su aplinkos tarša, nelegaliu darbu ir žmonių skurdu. Kobalto daugiausia išgaunama Kongo Demokratinėje Respublikoje, ličio – kai kuriose Pietų Amerikos, Afrikos šalyse, Australijoje ir kitose valstybėse. 

Prognozuojama, kad pasaulinė ličio jonų baterijų rinka, šiuo metu vertinama 65 mlrd. JAV dolerių, iki 2025 metų pasieks 100 mlrd. JAV dolerių. 

„Retųjų metalų poreikį ypač skatina auganti elektrinio transporto, mobiliųjų technologijų ir duomenų centrų rinka – tai skatina šalių vyriausybes ieškoti būdų, kaip naudotas elektromobilių ličio jonų baterijas pakartotinai panaudoti ir perdirbti. Dalyvavimas žiedinėje ekonomikoje suteiktų daugiau galimybių taupyti žaliavas (mažiau jų importuoti bei išgauti) ir mažinti neigiamą įtaką klimato kaitai“, – sako Aplinkos apsaugos instituto, sukūrusio elektrinio transporto populiarinimui skirtą svetainę www.elv.lt , vadovas Alfredas Skinulis. 

2018 metais elektromobilių skaičius pasaulyje pasiekė 4 mln., manoma, kad 2025-aisiais elektromobiliai užims ketvirtadalį pasaulinės automobilių rinkos. Vien iki 2020-ųjų pasaulyje eksploatuojamų automobilių, įskaitant elektra varomus, skaičius gali išaugti iki 1,2 milijardo. 

Britų bendrovės „Creation Inn“ eksperto Hanso Erico Melino duomenimis, praėjusiais metais pasaulyje buvo daugiau kaip 1 mln. tonų ličio jonų baterijų elektronikoje, elektriniuose įrankiuose, elektromobiliuose ir elektriniuose autobusuose, paspirtukuose, duomenų centruose ir t.t.,  iš jų apie 180 tūkst. tonų – netinkamų eksploatavimui. 

Vien iki 2020-ųjų pasaulyje eksploatuojamų automobilių, įskaitant elektra varomus, skaičius gali išaugti iki 1,2 milijardo. 

Anot eksperto, visgi toli gražu ne visos eksploatacijai netinkamos ličio jonų baterijos patenka į perdirbimą – pasaulyje buvo perdirbta tik apie 50 proc. visų ličio jonų baterijų. 2018 metais buvo perdirbta apie 100 tūkst. tonų naudojimui netinkamų baterijų, iš jų 67 tūkst. tonų turėjo būti perdirbta Kinijoje, 18 tūkst. tonų – Pietų Korėjoje. Baterijos neperdirbamos dėl įvairių priežasčių: jos yra laikomos arba kaupiamos, šalinamos, bet neperdirbamos arba pakartotinai naudojamos kitoms reikmėms. 

Augant ličio jonų baterijų perdirbimo poreikiui, Vokietijos chemijos milžinė BASF neseniai paskelbė apie planus nuo kitų metų pradžios kartu su Prancūzijos kompanijomis „Eramet“ ir „Suez“ pradėti įgyvendinti elektromobiliuose montuojamų ličio jonų baterijų perdirbimo projektą. Projekto tikslas – sukurti novatorišką uždaro ciklo procesą nuo ličio jonų baterijų perdirbimo iki jų gamybos Europoje. 

„Suez“ surinks ir išmontuos elektromobilių panaudotas ličio jonų baterijas, „Eramet“ perdirbs komponentus, o BASF gamins naujas katodines medžiagas. 

„Tikimasi, kad iki 2027 metų Europoje bus perdirbta apie 50 tūkst. tonų baterijų, o iki 2035-ųjų jų kiekis gali išaugti beveik dešimteriopai", - prognozavo prancūzų vandens ir atliekų tvarkymo įmonės „Suez" generalinis direktorius Jeanas Marcas Boursieras. 

Populiarėjant elektriniam transportui ir Lietuvai anksčiau ar vėliau taps aktualus ličio jonų baterijų perdirbimas. 

Šiuo metu ličio jonų baterijų perdirbėjų yra keliose Europos šalyse, JAV, Kanadoje, Pietų Korėjoje, Japonijoje,   fds5Kinijoje ir dar keliose šalyse visame pasaulyje. 

Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) bei Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos (EGIO) vadovė Veronika Masalienė sako, kad populiarėjant elektriniam transportui ir Lietuvai anksčiau ar vėliau taps aktualus ličio jonų baterijų perdirbimas. 

„Turime sukūrę infrastruktūrą ne tik vidaus degimo varikliais varomų automobilių akumuliatorių ir baterijų, bet ir elektromobiliuose montuojamų ličio jonų baterijų atliekoms surinkti bei perdirbti. Švino-rūgštiniai akumuliatoriai yra perdirbami Lietuvoje, tačiau ličio jonų baterijos Lietuvoje neperdirbamos“, – nurodo V. Masalienė. 

Ličio jonų baterijos taip pat naudojamos elektronikos įrangoje (mobiliuosiuose telefonuose, kompiuteriuose, kamerose ir kt.). Šios baterijos kartais gali kelti pavojų, pavyzdžiui, sukelti gaisrą, jei yra įtrūkusios arba paveiktos trumpojo jungimo, įrenginių nereikėtų palikti saulės atokaitoje. Kai baterijos tampa atliekomis, jos turi patekti pas atliekų tvarkytojus. Gyventojai informaciją, kur ir kokiomis sąlygomis priduoti įvairias atliekas, įskaitant automobilių baterijas ir akumuliatorius, gali rasti interneto svetainėje www.atliekos.lt .   

 

 

Aplinkos apsaugos institutas

Viešųjų ryšių ekspertė

Virginija Žygienė

 

 

Panašūs straipsniai

Gražiausios bei šauniausios kaimo merginos konkurse – ir kraštietė Leta Dagilytė

Gražiausios bei šauniausios kaimo merginos konkurse – ir kraštietė Leta Dagilytė 1

Trąšų tiekėja „Timac Agro Lietuva“ ir portalas „Agroeta.lt“ liepos pradžioje paskelbė vieno įspūdingiausių šių metų socialinių projektų – „Mis Timac Agro – Agroeta.lt“ rinkimus. Pastaruosiuose dėl gražiausios...

Akcija „Būsiu pirmūnas“ kviečia palengvinti mokslo metų pradžią

Akcija „Būsiu pirmūnas“ kviečia palengvinti mokslo metų pradžią

Šį savaitgalį Jonavoje esančiuose prekybos centruose „Iki“ ir „Norfa“ vyks jau tradicine tapusi socialinėakcija „Būsiu pirmūnas“. Akcija mieste vyksta jau keletą metų ir spėjo tapti gražia tra...

Patarimai būsimų pirmokų tėvams

Patarimai būsimų pirmokų tėvams

Artėjant Rugsėjo 1-ąjai, dalis būsimų pirmokų tėvų galbūt su jauduliu laukia mokslo metų pradžios. Ar pritaps tarp bendraamžių jų sūnus ar dukra? Kaip vaikui seksis mokytis? Kokių sunkumų gali iškilti? Patei...

Žvilgsnis į 2019-uosius: kontrolierė išskyrė 3 ryškiausias lygių galimybių temas

Žvilgsnis į 2019-uosius: kontrolierė išskyrė 3 ryškiausias lygių galimybių temas

Metų pabaigoje lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė apibendrino ir išrinko 3 reikšmingiausias temas, kurioms visuomenė ir organizacijos šiemet skyrė daugiausiai dėmesio. Kontro...

Advokatė pataria, kaip įforminti nuotolinį darbą tarpušvenčiu

Advokatė pataria, kaip įforminti nuotolinį darbą tarpušvenčiu

Artėjantį kalėdinį periodą, kuomet per dvi savaites bus net aštuonios švenčių bei poilsio dienos, dalis įmonių bei organizacijų pasitiks ištuštėjusiais biurais – tokiu metu vis labiau įsigali „darbas iš namų...

M. Libas pristato pirmąjį savo singlą ,,She does“

M. Libas pristato pirmąjį savo singlą ,,She does“

Jonavietis Marius Libas (20 m.) – muzikalus vaikinas, studijuojantis populiariąją muziką Pietų Anglijoje, Falmouth Universitete (daugiau...

Apklausa: didžiausią spaudimą darbe patiria buvę narkomanai ir nuteistieji

Apklausa: didžiausią spaudimą darbe patiria buvę narkomanai ir nuteistieji

Su neigiamais stereotipais susijusios visuomenės grupės vis dar patiria spaudimą darbe, rodo reprezentatyvi „Spinter tyrimų“ apklausa, atskleidusi, kad šalies gyventojai labiausiai nenorėtų dirbti kartu su an...

Saulės elektrinės savininkė skaičiuoja, kad šaltuoju sezonu sutaupys apie 45 eurus per mėnesį

Saulės elektrinės savininkė skaičiuoja, kad šaltuoju sezonu sutaupys apie 45 eurus per mėnesį

Gaminančia vartotoja tapusi Valė Urbonienė, pasakoja, kad nuo kovo mėnesio iš elektros tiekėjo nepirko nei kilovatvalandės elektros – viską pagamino jos saulės elektrinė. Ir dar daugiau – nuo balandžio pagam...

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Keliuose prasideda pavojingas eismui laikas Eismo situacijai keliuose nemažai įtakos daro sezonų pokyčiai. Rudenėjant tamsusis paros metas prasideda anksčiau, kai eisme dalyvauja daugiau...

Profesionalus pokalbis su vaiku padeda atverti ilgai slėptą tiesą

Profesionalus pokalbis su vaiku padeda atverti ilgai slėptą tiesą

Vaiko nuomonė lemiama nustatant gyvenamąją vietą, bendravimo su besiskiriančiais tėvais tvarką, imantis veiksmų dėl galimo smurto arba prievartos ir kt. Ner...

5 paslaptys, padėsiančios sėkmingai valdyti savo asmeninius finansus

5 paslaptys, padėsiančios sėkmingai valdyti savo asmeninius finansus

Ar nebūtų nuostabu, jei egzistuotų būdas, kuris padėtų niekuomet nebesirūpinti savo asmeniniais finansais ir nė akimirkai nebegalvoti apie pinigus? Net nereikia sakyti, kad tai būtų tikrąja to žodžio prasme –...

V. Denisenko: informacinis karas, kaip ir realus, gali žudyti

V. Denisenko: informacinis karas, kaip ir realus, gali žudyti

Informacinis karas ir propaganda – reiškiniai, kurie, atrodo, turėtų išskirtinai dominti tik žurnalistus, komunikacijos ar informacijos ekspertus, tačiau šiandien taip nėra. „Su propaganda susid...

Jonavos Justino Vareikio progimnazijoje nesibaiminama įvairovės

Jonavos Justino Vareikio progimnazijoje nesibaiminama įvairovės

Jonavos Justino Vareikio progimnazija – viena iš tų mokyklų, kur gerai jaučiasi visi vaikai. Čia mokosi ne tik specialiųjų poreikių turintys mokiniai, bet ir į Lietuvą sugrįžusių emigrantų vaikai bei besiadaptuo...