Lietuvos kelių policijai – 87-eri

Lietuvos kelių policijai – 87-eri
SPA 01
2019-10-01 09:09 2019

Šiandien, spalio 1-ąją, Lietuvos kelių policijai sukanka 86 metai. Šios policijos ištakos mūsų šalyje - tarpukario Kaune, laikinojoje Lietuvos sostinėje,– ten, kur tuomet būta daugiausia judėjimo.

Šia proga – keletas įdomesnių faktų iš Lietuvos kelių policijos istorijos.
Ši policija vadinosi įvairiai - judėjimo, eismo policija, valstybinė autoinspekcija, kelių policija... Bet jos pareigūnai visada atliko iš esmės tą patį darbą: reguliavo transporto eismą, rūpinosi jo saugumu, aiškino visuomenei eismo saugumo principus, registravo automobilius, vykdė jų techninę apžiūrą, egzaminavo vairuotojus, baudė nenorinčiuosius laikytis nustatytos tvarkos.

1928 metais Lietuvoje (be Vilniaus) buvo 926 lengvieji automobiliai, 186 sunkvežimiai, 139 autobusai ir 464 motociklai. Gausėjant transporto priemonių, reikėjo užtikrinti tvarką keliuose ir gatvėse, tad Kauno policininkai pradėjo mokytis gatvių eismo reguliavimo.

Tų pačių metų vasarą Kaune vyko didelė valstybinės reikšmės paroda. Į ją suvažiavo ūkininkų iš visos Lietuvos, svečių iš kitų valstybių. Atvyko ir šalies Vyriausybė. O laikraščiai rašė: „Vytauto ir Parodos gatvių sankryžoje parodos atidarymo dieną buvo tikra automobilių spūstis. Pirmą kartą automobilių eismą sankryžoje tvarkė policininkas - eismo reguliuotojas. Jis sąžiningai bandė vairuotojams rodyti eismo reguliavimo ženklus, tačiau jie važiavo kaip važiavę. Vairuotojai šypsojosi, o policininkas sankryžoje braukė prakaitą".

Po to ilgokai buvo svarstoma: ar vairuotojai, atvykę į parodos atidarymą, nesuprato eismo reguliuotojo ženklų, ar jie į tai nekreipė dėmesio. Šis įvykis paskatino priimti ir 1929 m. birželio 25 d. „Vyriausybės žiniose" paskelbti „Sauskeliais naudotis įstatymą". Jame buvo numatyta ir tai, kad nusižengusiuosius šiam įstatymui apskrities viršininkas galėjo bausti iki 1 000 litų bauda arba areštu. Be to, Vidaus reikalų ministerija turėjo teisę iš pažeidėjo atimti vairuotojo pažymėjimą.

1932 metais Kaune buvo įsteigtos kelios specialios policijos rūšys, viena iš jų - judėjimo tvarkymo reikalų. Judėjimo tvarkymo nuovados viršininku buvo paskirtas policijos valdininkas Bronius Matulaitis, jam talkino vyresnysis policininkas, policininkas ir du studentai aspirantai, priimti į tarnybą nuovados viršininko padėjėjais. B. Matulaitis nedelsdamas pažindinosi su įvairiomis transporto priemonėmis, techniniais priežiūros reikalavimais, o miesto policijos vadas jį išsiuntė į Kaune veikusias Amerikos lietuvių dirbtuves - susipažinti su automobilių konstrukcija ir įgyti patirties. Vėliau B. Matulaitis išmoko ir, kaip tais laikais sakė, „šoferio amato".

1940 m. birželį Lietuvą okupavus SSRS, Vidaus reikalų liaudies komisariato persekiojimų neišvengė ir eismo policijos pareigūnai. Judėjimo policija buvo nuginkluota, pavadinta milicija. Vieni policininkai buvo atleidžiami, areštuojami ir uždaromi į kalėjimus, vežami į Sibirą, kiti laikinai palikti tarnauti milicijoje.
Einant į pabaigą Antrajam pasauliniam karui, SSRS valdžia į užimamas teritorijas iš anksto parinkdavo būsimus vidaus reikalų padalinių vadovus, tarp jų - ir Valstybinės automobilių inspekcijos (VAI) viršininką. Lietuvoje organizuojant VAI, kandidatų į būsimuosius autoinspektorius buvo ieškoma karo ligoninėse tarp karininkų automobilininkų. Tarp jų pasitaikė ir keli lietuviai. Kadangi autoinspekcijoje dirbo ne specialistai, o demobilizuoti karo dalyviai, dažniausiai rusakalbiai (gerai, jei buvę vairuotojai), tad jiems sunkiai sekėsi aiškintis autoavarijų priežastis, nustatyti tikruosius kaltininkus. Todėl 1946 metais autoinspektorius pradėta mokyti elementarių dalykų: surašyti protokolą, apklausti liudininkus, užfiksuoti avarijos pėdsakus, nustatyti galimus automobilių gedimus, atlikti techninę apžiūrą...

Transporto vis daugėjo, tad reikėjo rūpintis ne tik jo technine būkle, bet ir eismo organizavimu. Imta statyti daugiau kelio ženklų, o 1947 metais buvo įrengtas pirmasis šviesoforas - Vilniuje, Pylimo ir J. Basanavičiaus gatvių sankryžoje. Jo signalus perjunginėjo šalia budintis autoinspekcijos darbuotojas.

Laikui bėgant, pagrindinių sostinės gatvių sankryžose atsirado nedideli įstiklinti statiniai, juokais vadinami „milicininkas stiklinėje". Tai buvo įstiklinta cilindro formos kabina, pakelta virš gatvės, iš kurios milicininkas-reguliuotojas valdydavo sankryžos šviesoforus. Į vadinamąją „stiklinę" reguliuotojui būdavo sunku įlipti ir ne mažiau sudėtinga išlipti. Be to, daugybė eismo reguliuotojų būdavo atitraukiami nuo budėjimo gatvėse - jiems tekdavo „stiklinėse" sukioti šviesoforo jungiklius. Tapo būtina eismo reguliavimą automatizuoti, tad VAI techninės ir šviesoforų grupių darbuotojai sukonstravo ir pagamino elektroninį šviesoforo valdymo prietaisą. 1957 m. rudenį elektroninis šviesoforas (pirmasis ir tuometėje SSRS) buvo sumontuotas Vilniuje, minėtoje J. Basanavičiaus ir Pylimo gatvių sankryžoje.

Atėjo 1988-ieji, Atgimimas, daugiatūkstantiniai Sąjūdžio mitingai, šalies nepriklausomybės priešininkų provokacijos, tragiškieji 1991-ųjų sausio įvykiai.

Tuometinis VAI vadovas, ilgametis kelių policijos pareigūnas Ramutis Oleka sako, kad tai buvo išskirtinis ir labai įdomus laikas. „Mes, pareigūnai, stengėmės dirbti taip, kad būtų išvengta susipriešinusių pusių kraujo praliejimo. Ypač sudėtinga padėtis tapo įsikišus kariškiams. Bet, nepaisant nieko, pamažu, teisiškai ėjome į nepriklausomybę. Ją atkūrus, prasidėjo naujų, lietuviškų policijos struktūrų kūrimas. Reikėjo dirbti daug, pasiraitojus rankoves. Ne tik eismo priežiūros srityje - visoje policijos veikloje", - prisimena R. Oleka.

Pamažu Lietuvos valstybė stiprėjo, policijos pareigūnai apsivilko naujas uniformas, gavo modernių automobilių, naujų ryšio ir specialiųjų priemonių. Drausminti stikliuko mėgėjus padeda alkoholio kiekio matuokliai, per greit važinėjančiuosius išaiškina greičio matuokliai...

Šiuo metu pagrindinis kelių policijos uždavinys - eismo saugumo užtikrinimas šalies keliuose. Kelių policijos pareigūnams tenka bendrauti su pačiais įvairiausiais žmonėmis: jaunais ir vyresnio amžiaus, miestiečiais ir kaimo gyventojais, užsieniečiais, aukšto rango pareigūnais. Su kiekvienu iš jų svarbu bendrauti pagarbiai, viską išaiškinti suprantamai. Dėl to pareigūnai, dirbantys kelyje, turi gebėti operatyviai ir teisingai įvertinti situaciją, priimti reikiamą sprendimą, išmanyti įstatymus bei taisykles ir visada būti pasirengę žmonėms ateiti į pagalbą.

Policijos departamento inf.

Panašūs straipsniai

Seniūnijoms paskirstytos Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos

Seniūnijoms paskirstytos Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos

Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) direktorius Vitalijus Andrejevas 2019 m. kovo 29 d. pasirašė įsakymą, kuriuo šalies savivaldybėms paskirstė Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo (KPPP) l...

Penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė – „Lyderystė eismo saugumui“

Penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė – „Lyderystė eismo saugumui“

Š. m. gegužės 6–12 d. organizuojama penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo savaitė „Lyderystė eismo saugumui“, kurios metu bus vykdoma informacinė kampanija...

Policija paskelbė, kokie reidai laukia

Policija paskelbė, kokie reidai laukia

Siekdami gerinti eismo saugumą ir mažinti avaringumą šalies keliuose, organizuoti efektyvią teisės pažeidimų prevenciją, Lietuvos kelių policijos tarnyba ir apskričių vyriausieji pol...

Ukmergiškių padėka Jonavos kelių policijos pareigūnams

Ukmergiškių padėka Jonavos kelių policijos pareigūnams 4

Norime labai padėkoti Jonavos r. kelių policijos pareigūnams Edvardui Šatui ir Inesai Bielskytei už š. m. balandžio 27 d. apie 18-19 val. suteiktą pagalbą kelyje, sugedus automobiliui „Škoda“.  Nuoširdus...

Ar policijos pareigūnai, vykdantys pareigas, gali pažeisti kelių eismo taisykles?

Ar policijos pareigūnai, vykdantys pareigas, gali pažeisti kelių eismo taisykles?

Lietuvos policija dažnai sulaukia klausimų, ar policijos pareigūnai, vykdantys pareigas, gali pažeisti kelių eismo taisykles? Dėl to gyventojams primenama, kad atsakymas į šį klausimą yra teigiamas....

Skaitytojai klausia: ar bus atstatytas automobilio nuverstas šviesoforas?

Skaitytojai klausia: ar bus atstatytas automobilio nuverstas šviesoforas?

Rugsėjo 11-ąją kelyje A6 Kaunas – Zarasai – Daugpilis įvyko eismo įvykis, kurio metu buvo nuversta visa šviesoforo konstrukcija. Kadangi šviesoforas dar iki avarijos dažnai nereguliuodavo eismo – mirksėdavo tik ...

Paskutinį vasaros savaitgalį – stipresnė vairuotojų blaivumo kontrolė

Paskutinį vasaros savaitgalį – stipresnė vairuotojų blaivumo kontrolė

Rugpjūčio 30 d.–rugsėjo 2 d. policija šalies keliuose vykdys sustiprintą vairuotojų blaivumo, apsvaigimo nuo narkotinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų kontrolę. Motyvuotai pasirinktose vietose pare...

Vasaros festivaliuose policija tikisi sutikti tik blaivius vairuotojus

Vasaros festivaliuose policija tikisi sutikti tik blaivius vairuotojus

Lietuvos kelių policijos tarnyba, siekdama užtikrinti, kad vasaros renginiuose būtų užtikrintas visų eismo dalyvių saugumas, papildomą dėmesį skirs į gausiai vykstančius festivalius, šventes, koncertus vykstanči...

Kelininkai pasiruošę žiemos sezonui

Kelininkai pasiruošę žiemos sezonui

AB „Kelių priežiūra“ pradeda žiemos sezoną – budėtojai nepertraukiamai stebi Lietuvos kelių dangos būklę, meteorologines prognozes ir yra pasirengę bet kurią akimirką siųsti kelių priežiūros techniką. Pasiru...

STT analizė leidžia kryptingai judėti teisinga linkme

STT analizė leidžia kryptingai judėti teisinga linkme

Žiniasklaidoje buvo paskelbta žinutė, kad Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnai (STT) išanalizavo bendrovės „Kelių priežiūra“ korupcijos rizikas dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose ir nustatė, kad trūksta skaid...

Bus tvirtinamas sodininkų bendrijose esančių kelių ir gatvių išpirkimo tvarkos aprašas

Bus tvirtinamas sodininkų bendrijose esančių kelių ir gatvių išpirkimo tvarkos aprašas

Kaip jau buvo skelbta anksčiau, Jonavos rajono savivaldybės tarybos posėdyje, kuris vyks liepos 4 d., bus tvirtinamas sodininkų bendrijose esančių kelių ir gatvių išpirkimo tvarkos aprašas. Birželio 10 d. vykusi...

Priimtos pataisos, kurios leis kelių darbus atlikti palankiausiu – vasaros laiku

Priimtos pataisos, kurios leis kelių darbus atlikti palankiausiu – vasaros laiku 1

Seimas, 100 parlamentarų balsavus už, nė vienam prieš ir 3 susilaikius, priėmė Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisas, kurios leis efektyviau panaudoti programos lėšas, užtikrinant, ...

FNTT ragina gyventojus būti budrius

FNTT ragina gyventojus būti budrius

Raginame gyventojus būti budrius ir jokiomis aplinkybėmis neatskleisti savo ar įmonės banko sąskaitos duomenų, kitos svarbios asmeninės informacijos sukčiams.  Sukčiautojai dažnai gąsdina, ...

Policija pristatė naujos kartos greičio matavimo prietaisus

Policija pristatė naujos kartos greičio matavimo prietaisus

Rugsėjo 26 d. Lietuvos policija ketvirtą kartą prisijungė prie Europos kelių policijos tinklo TISPOL (angl. European Traffic Police Network) inicijuoto socialinio projekto...

Sodų bendrijų kelių perėmimo klausimas „juda“ ne taip sparčiai, kaip norėtųsi: "yla išlindo iš maišo"

Sodų bendrijų kelių perėmimo klausimas „juda“ ne taip sparčiai, kaip norėtųsi: "yla išlindo iš maišo"

Po truputį iš mirties taško judinamas klausimas dėl sodininkų bendrijų kelių ir gatvių perėmimo savivaldybės žinion. Tačiau sodų bendrijos nėra tokios aktyvios, kaip norėtųsi. Iš 42 sodų bendrijų, prašymus d...

Kelio Jonava – Meškoniai asfaltavimo darbai: kada galėsime džiaugtis darbų pabaiga?

Kelio Jonava – Meškoniai asfaltavimo darbai: kada galėsime džiaugtis darbų pabaiga? 1

Žvyrkelio Jonava – Meškoniai asfaltavimo darbai jau ne vienerius metus kelia jonaviečių aistras - pažadai dėl kelio asfaltavimo girdėti ne kartą, tačiau realių darbų teko laukti nuo 2016 metų. Vis tik pas...