Nauji VVTAT įgaliojimai – vartotojų teisių apsaugos stiprinimui

Nauji VVTAT įgaliojimai – vartotojų teisių apsaugos stiprinimui
RGP 29
2019-08-29 16:19 2019

Šių metų rugsėjo 1 d. įsigalioja Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pataisos, kuriomis Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (toliau – Tarnyba) suteikiami nauji įgaliojimai – kontroliniai (slapto pirkėjo) pirkimai bei prieigos prie interneto svetainių blokavimas. Įstatymo pakeitimai inicijuoti siekiant užtikrinti veiksmingesnę vartotojų teisių apsaugą, efektyvesnį vartotojų viešojo intereso gynimą bei mažinti vartotojų teisių pažeidimus internete. 

„Nauji Tarnybai suteikti įgaliojimai leis efektyviau identifikuoti nesąžiningus verslininkus bei turėtų tapti prevencine priemone užkertant kelią vartotojų teisių pažeidimams, ypač elektroninėje erdvėje“, - teigia Tarnybos direktorė Neringa Ulbaitė. 

Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai suteikiami nauji įgaliojimai – kontroliniai (slapto pirkėjo) pirkimai bei prieigos prie interneto svetainių blokavimas. 

Internetinių parduotuvių blokavimas, nors ir kraštutinė, tačiau tikrai efektyvi poveikio priemonė, kurią Tarnyba su teismo leidimu taikys tuomet, kai bus šiurkščiai bei sistemingai pažeidžiami teisės aktuose nustatyti vartotojų apsaugos reikalavimai, o visi kiti turimi įgaliojimai neleis užkardyti pažeidimų. Tarnyba nuolat gauna vartotojų prašymų dėl tų pačių bendrovių, kurios piktybiškai pažeidinėja vartotojų teises elektroninėje erdvėje – nepristato užsakytų prekių, neatsako vartotojams į jų prašymus grąžinti pinigus, neteikia atsakymų Tarnybai pradėjus ginčo nagrinėjimo procedūrą. Dėl vienos iš tokių bendrovių jau yra kreiptasi į teismą, siekiant uždrausti prekybą internetu, tačiau bendrovė nevykdo ir teismo sprendimo. Tokiais atvejais ir būtų taikoma poveikio priemonė – prieigos prie interneto svetainės blokavimas. 

Nustačiusi, kad internetinėje parduotuvėje šiurkščiai pažeidžiami įstatymai, Tarnyba pirmiausia kreipsis į verslininką, ragindama ne vėliau kaip per 3 dienas šiuos trūkumus pašalinti, o jei šie šalinami nebus – įvertinusi pažeidimo mastą ir kitas svarbias aplinkybes, Tarnyba turės teisę kreiptis į Vilniaus apygardos administracinį teismą, prašydama išduoti leidimą dėl privalomo nurodymo blokuoti interneto svetainę. Gavusi teismo leidimą, Tarnyba kreipsis į interneto prieigos paslaugų teikėjus su privalomu nurodymu blokuoti internetinę svetainę identifikuojantį domeną tol, kol nebus pašalinami pažeidimai. Būtina sąlyga norint taikyti šią poveikio priemonę yra tai, kad neteisėti veiksmai būtų nukreipti į Lietuvos vartotojus ir šiurkščiai bei sistemingai pažeistų teisės aktus. 

Kontroliniai pirkimai neatskleidžiant savo tapatybės ypač pasitarnaus nustatant galimus vartotojų teisių pažeidimus

Ne mažiau svarbi ir Tarnybai suteikiama teisė atlikti kontrolinius (slaptojo pirkėjo) pirkimus. Kontroliniai pirkimai neatskleidžiant savo tapatybės ypač pasitarnaus nustatant galimus vartotojų teisių pažeidimus, kurių kitomis aplinkybėmis, t. y. neįsigijus prekės ar paslaugos, nustatyti neįmanoma. Pavyzdžiui, vertinant galimus vartotojų klaidinimo atvejus, kai vartotojams nėra pritaikomos skelbiamos nuolaidos ir jie yra skatinami įsigyti prekių, kurių kitomis aplinkybėmis nepirktų, arba tokiais atvejais, kai įmonė siūlo vartotojams įsigyti prekių ar paslaugų, tačiau neskelbia savo duomenų ir nėra kito būdo jos identifikuoti, kaip tik įsigyti iš jos prekių arba paslaugų. Kontroliniai pirkimai taip pat leis Tarnybai patikrinti, ar vartotojams nėra apribojama sutarties atsisakymo teisė, t. y. ar verslininkas neapriboja vartotojo teisės įstatyme numatytais atvejais per 14 dienų atsisakyti nuotolinės sutarties.

Naujaisiais įgaliojimais tikimasi užkirsti kelią didesniems vartotojų teisių pažeidimams 

Svarbu pažymėti, kad šie pakeitimai ir naujosios Tarnybos funkcijos susijusios ir su naujuoju Reglamentu dėl bendradarbiavimo vartotojų apsaugos srityje (ES) 2017/2394, kuris bus taikomas nuo 2020 m. sausio 17 d. Jo dėka bus sustiprinti minimalūs kompetentingų institucijų įgaliojimai bendradarbiaujant tarpvalstybiniame kontekste, ypač greičiau kovojant su bloga praktika internetinėje erdvėje. Tai apima įgaliojimus atlikti bandomuosius pirkimus ir atlikti slapto pirkėjo pirkimus, sustabdyti ir blokuoti internetines svetaines, taikyti laikinąsias priemones, taikyti baudas, proporcingas tarpvalstybiniam priskirtos praktikos aspektui, bus sustiprinti koordinuoti mechanizmai, skirti plačiai paplitusiems pažeidimams tirti ir spręsti. 

Naujaisiais įgaliojimais tikimasi užkirsti kelią didesniems vartotojų teisių pažeidimams, stabdyti verslininkų piktnaudžiavimą elektroninėje erdvėje bei skatinti verslo savireguliaciją. Siekdama užtikrinti efektyvų naujųjų įgaliojimų įgyvendinimą, Tarnyba taip pat aktyviai bendradarbiaus su kitomis, tokius įgaliojimus jau turinčiomis institucijomis, tiek nacionaliniu, tiek ir ES lygmeniu.

 

Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius

Panašūs straipsniai

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) sulaukė rekordinio asmenų kreipimųsi skaičiaus – vartotojai ir verslininkai į VVTAT kreipėsi daugiau nei 31 ...

Karantino laikotarpiu - daugiau vartotojų klaidinimo ir nesąžiningos veiklos

Karantino laikotarpiu - daugiau vartotojų klaidinimo ir nesąžiningos veiklos

Siekdama užkirsti kelią nesąžiningai ir klaidinančiai verslo praktikai, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) savo iniciatyva stebi tam tikrų prekių rinką bei aktyviai reaguoja į gaun...

Pandemijos laikotarpiu - rekordinis vartotojų skundų skaičius

Pandemijos laikotarpiu - rekordinis vartotojų skundų skaičius

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) pastebi, kad susiklosčius sudėtingai situacijai dėl koronaviruso pandemijos ir su tuo susijusių karantino apribojimų, šiai dienai sulaukta beveik...

VVTAT praneša apie piktnaudžiavimą dezinfekcinėmis ir apsauginėmis priemonėmis

VVTAT praneša apie piktnaudžiavimą dezinfekcinėmis ir apsauginėmis priemonėmis

Siekdama užtikrinti tinkamą vartotojų  interesų apsaugą šiuo sudėtingu laikotarpiu, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) stebi būtiniausių prekių rinką ir ypač didelį dėmesį skiria p...

VVTAT kreipėsi į internetines platformas dėl nesąžiningų pardavėjų veiksmų

VVTAT kreipėsi į internetines platformas dėl nesąžiningų pardavėjų veiksmų

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) kreipėsi į didžiąsias Lietuvos internetines platformas, siekdama atkreipti dėmesį į pastaruoju metu pastebimus nesąžiningus pardavėjų veiksmus si...

Aktualu karantino laikotarpiu: įgaliojimai neišėjus iš namų

Aktualu karantino laikotarpiu: įgaliojimai neišėjus iš namų

Karantino laikotarpiu, kai rekomenduojama vengti nebūtino kontakto su kitais asmenimis, skaitmeniniai sprendimai tampa itin aktualūs. Vienas iš jų - elektroninis įgaliojimas, kurį sudaryti galima neišėjus iš...

Startuoja apgavysčių prevencijos savaitė

Startuoja apgavysčių prevencijos savaitė

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) kartu su Europos vartotojų centru Lietuvoje (toliau – EVC) š. m. balandžio 6–10 d. skelbia Apgavysčių internete prevencijos savaitę – #Neapsigauk...

„Tez Tour“ organizuotos turistinės kelionės sutartyje nustatyta nesąžiningų sąlygų

„Tez Tour“ organizuotos turistinės kelionės sutartyje nustatyta nesąžiningų sąlygų

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) nesąžiningų sutarčių sąlygų požiūriu įvertino UAB „Tez Tour“ organizuotos turistinės kelionės sutartį. VVTAT komisijai išnagrinėjus minėtos o...

Už nepristatomas prekes internetinei parduotuvei skirta bauda

Už nepristatomas prekes internetinei parduotuvei skirta bauda

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) išnagrinėjo bylą dėl UAB „Repeta“ Civilinio kodekso pažeidimo – gyvūnams skirtomis prekėmis prekiaujanti bendrovė nepristatė prekių vartotojams ir negrąži...

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Elektroninėje prekyboje vis didesnį vaidmenį atlieka socialiniai tinklai. Kol vieni čia parduoda savo nebereikalingus daiktus, kiti rimtai įsitraukia į prekybą. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (...

Vartotojų teisės kelionių atšaukimo atveju

Vartotojų teisės kelionių atšaukimo atveju

Atsižvelgiant į sudėtingą situaciją dėl koronaviruso grėsmės bei šiuo metu uždraustus skrydžius iš Lietuvos, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba teikia svarbiausią informaciją apie vartotojų teises ...

Elektronikos pardavėjai sulauks didesnio VVTAT dėmesio

Elektronikos pardavėjai sulauks didesnio VVTAT dėmesio

Per pirmąjį šių metų ketvirtį Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) sulaukė daugiau nei 8 000 vartotojų ir verslininkų kreipimųsi. Lyginant su ankstesnių metų laikotarpiu, kreipimųsi ...

Be sutikimo reklamą siuntusios bendrovės pažeidė įstatymą

Be sutikimo reklamą siuntusios bendrovės pažeidė įstatymą

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) atliko tyrimus dėl keturių skirtingų bendrovių Reklamos įstatymo pažeidimų – neturėdamos reklamos vartotojų sutikimo bendrovės skleidė nepageidau...

Svarbi informacija vartotojams dėl atšauktų renginių ir kelionių

Svarbi informacija vartotojams dėl atšauktų renginių ir kelionių

Atsižvelgdama į sudėtingą situaciją dėl koronaviruso grėsmės, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) prašo vartotojų supratingumo ir kantrybės reaguojant į galimus nepatogumus dėl atša...

Vis daugiau vartotojų skundų dėl laiku nepristatomų prekių

Vis daugiau vartotojų skundų dėl laiku nepristatomų prekių

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) ragina nuotolinę prekybą vykdančius verslininkus ir didžiuosius prekybos tinklus atsakingai vertinti savo prekių pristatymo galimybes bei užtikri...

Kaip elgtis turint bilietą į atidėtą ar atšauktą renginį

Kaip elgtis turint bilietą į atidėtą ar atšauktą renginį

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pateikė ...