Pavojingi žiemos reiškiniai reikalauja kelininkų ir vairuotojų atidumo

Pavojingi žiemos reiškiniai reikalauja kelininkų ir vairuotojų atidumo
GRU 14
2018-12-14 09:40 2018

Itin pavojingi žiemos reiškiniai – „juodas“ ledas, lijundra ir pūga – budrius išlikti ragina ne tik vairuotojus, bet ir kelininkus. Kaip susidaro šios vairuoti nepalankios sąlygos? Kokių veiksmų, esant minėtiems žiemos reiškiniams, turėtų imtis vairuotojai ir kelių priežiūros specialistai?

„Juodas“ ledas – nepastebimas pavojus

Vienas iš pavojingiausių žiemos reiškinių, sukeliančių daug eismo įvykių, yra „juodas“ ledas. Jo susidarymo sąlygas lemia keli veiksniai, vienas iš jų – oro temperatūra, nukritusi žemiau nulio. Ne mažiau svarbus ir eismo intensyvumas – keliu važiuojančių automobilių padangos šildo asfaltą, kelio danga šyla ir šlampa, tačiau ją šaldo žiemos oras ir įšalusi kelio danga,  gairina vėjas. Tokiomis sąlygomis ant kelio formuojasi „juodas“ ledas.

Vairuotojai pamatę kelio ruožą be sniego, padidina greitį, o tai gali baigtis tragiškai.

Anot VĮ „Kelių priežiūra“ specialistų, šis reiškinys labai pavojingas, kadangi net jie ne visada gali numatyti jo susidarymą. Greitai susidarančio reiškinio galima išvengti tik prevenciniu barstymu.

„Žinoma, tokios eismo sąlygos reikalauja itin didelio vairuotojų atidumo – „juodas“ nėra matomas, bet itin pavojingas. Vairuotojai pamatę kelio ruožą be sniego, padidina greitį, o tai gali baigtis tragiškai. Jei vairuojant pajaučiate, kad automobilis tarsi „plaukia“, reiškia, jog važiuojate „juodu“ ledu. Svarbiausia yra nepanikuojant iš lėto mažinti greitį ir švelninti vairavimo manevrus“, – sako Paulius Kairiūkštis, VĮ „Kelių priežiūra“ Kelių priežiūros technologijų grupės vadovas.

Lijundrai šalyje palankus klimatas

Kitas ypatingo dėmesio reikalaujantis meteorologinis reiškinys – lijundra – yra ledo sluoksnis, susidarantis lietui, rūko lašeliams ar dulksnai pasiekus žemės paviršių, kurio temperatūra siekia 0 ar mažiau laipsnių. Lietuvos klimatui būdingas didelis santykinis oro drėgnumas, dažni temperatūros svyravimai bei šiltieji atmosferos frontai šaltuoju metų laiku – itin palankios sąlygos šiam pavojingam žiemos reiškiniui susidaryti.

Esant lijundrai, kelius prižiūrintys specialistai didelį dėmesį skiria kelių dangos stebėjimui ir imasi operatyvių veiksmų – ant kelio barsto specialią druską arba smėlio–druskos mišinį, padidinantį padangų sukibimą su kelio danga ir palengvinantį vairavimo sąlygas.

„Nors dažniausiai lijundra neviršija dvylikos valandų, ji gali tęstis ir kelias paras. O tai labai apsunkina kelių priežiūros specialistų darbą – šio reiškinio metu išbarstyta druska dėl skysto pavidalo kritulių greitai nuplaunama nuo kelio ir dangos vėl tampa slidžios, tenka pakartotinai ir skubiai barstyti slidumą mažinančias medžiagas visame kelių tinkle. Prastas matomumas ir slidi kelio danga skatina vairuotojus būti labai atsargius ir laikytis ne tik didesnio nei įprastai atstumo, bet ir mažesnio vairavimo greičio bei vengti staigių judesių“, – teigia P. Kairiūkštis.

Pūgos siaučia sausį ir vasarį

Ne mažiau pavojingas žiemos reiškinys – pūga – vidutiniškai trunka 5-6 valandas. Jos metu stiprus vėjas nešioja krintantį arba jau iškritusį sniegą ir ženkliai mažina kelio matomumą.

Eismo sąlygos, priklausomai nuo vėjo krypties kelio atžvilgiu ir kelio aplinkos, gali būti labai skirtingos.

VĮ „Kelių priežiūra“ specialistai teigia, kad tik prasidėjus pūgai, į kelius išvažiuoja valymo mašinos. Deja, bet pūgai užsitęsus darbai nevyksta taip sklandžiai, kaip norėtųsi – nuvalius vieną ruožą jis greitai vėl būna užpustytas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad stiprios pūgos metu dažnu atveju druskos barstymas ne pagerina eismo sąlygas, o atvirkščiai – poveikis būna labai trumpalaikis, druska ima tirpdyti ant važiuojamosios kelio dalies esantį sniegą, danga sudrėksta, tačiau tuomet pustomas pažeme sniegas dar labiau ima lipti prie sušlapusios kelio dangos ir daro ją dar slidesne. Susidarius tokioms sąlygoms keliai intensyviai yra valomi, tačiau barstoma saikingai, tik tose vietose, kur nėra intensyvaus pustymo.

Eismo sąlygos, priklausomai nuo vėjo krypties kelio atžvilgiu ir kelio aplinkos, gali būti labai skirtingos – viename ruože gali būti sausa ir švari danga, kitame – susiformavę sniego „liežuviai“, trečiame – susiformavusios  sniego sankaupos, galinčios apsunkinti net pravažiuojamumą. Vairuojant per pūgą ypač atidiems reikia būti įvažiuojant ar išvažiuojant iš miško ar gyvenvietės, kelio ruožuose, kur kelias keičia kryptį, kur kelio pylimą keičia iškasa arba atvirkščiai.  Manevruoti rekomenduojama lėčiau, švelniau ir iš anksto apgalvojant savo veiksmus. Be to, labai svarbu laikytis saugaus greičio, kuris turi būti žymiai mažesnis nei maksimalus leistinas greitis. Taip pat atstumas tarp automobilių privalo būti kelis kartus mažesnis nei vasarą.

VĮ „Kelių priežiūra“ primena, kad Lietuvos valstybinės reikšmės keliai, atsižvelgiant į eismo intensyvumą bei svarbą, yra suskirstyti į magistralinius, krašto ir rajoninius kelius. Kadangi nuo visų prižiūrimų kelių vienu metu nuvalyti sniegą ir juos pabarstyti slidumą mažinančias medžiagas nėra galimybių, žiemos priežiūros darbai skirstomi į priežiūros lygius (I, II ir III) pagal kelių svarbą. Pirmiausia valomi ir barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai, t.y. tvarkomi I ir II priežiūros lygių magistraliniai keliai. Baigus darbus šiuose keliuose, tvarkomi I, II ir III priežiūros lygio krašto keliai. Baigus darbus krašto keliuose, tvarkomi I, II ir III priežiūros lygio rajoninės reikšmės keliai.

Interaktyvus kelių priežiūros lygių žemėlapis:   kpl.keliupriuziura.lt 

Panašūs straipsniai

Įamžinkime savo šeimos Kūčias

Įamžinkime savo šeimos Kūčias

Su pasididžiavimu galime sakyti, kad lietuviškos Kūčių tradicijos Vakarų pasaulyje atitikmenų beveik neturi. Kūčių vakarienė – tai didelė šventė skirtingos pasaulėžiūros žmonėms, jaukus, tarpusavio ryšius stipri...

Sugriežtinta neblaivių, pavojingai ir chuliganiškai vairuojančiųjų atsakomybė

Sugriežtinta neblaivių, pavojingai ir chuliganiškai vairuojančiųjų atsakomybė

Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Baudžiamojo kodekso ir Administracinių nusižengimų kodekso pataisas, kuriomis sugriežtinta atsakomybė už šiurkščiausias, eismo saugumui įtaką darančias veikas – t. y. vairavimą...

Nerimi plaukusi barža prikaustė jonaviečių dėmesį

Nerimi plaukusi barža prikaustė jonaviečių dėmesį

Vakar, balandžio 8 dieną, vienoje iš socialinio tinklo „Facebook“ paskyrų patalpintos nuotraukos, įamžinusios neįprastą reginį – Jonavoje, Nerimi plaukė motorinė valtis bei jos tempiama barža. Jonaviečiai klausė...

Taurostos parke pradėti tvarkymo darbai

Taurostos parke pradėti tvarkymo darbai

Projektas „Kraštovaizdžio formavimas ir ekologinės būklės gerinimas Taurostos parke Jonavoje“ pradėtas įgyvendinti 2017 m. Projekto įgyvendinimo siekiama išsaugoti, sutvarkyti Taurostos parko Jonavoje arealą (1 ...

Andrius Lobovas keičia profesiją?

Andrius Lobovas keičia profesiją? 5

Važiuojant Darbininkų gatve pamatytas vaizdas tiesiog rėkte rėkė sustoti. Visiems gerai žinomas jonaviškis, tatuiruočių meistras ir prieštaringai vertinamas jonavietis Andrius Lobovas pastebėtas šalikelėje su ka...

Nepaisydami slidžių kelių vairuoja automobilius net plikomis padangomis

Nepaisydami slidžių kelių vairuoja automobilius net plikomis padangomis

Nors sausis prasidėjo skaudžiais eismo įvykiais, iš patikrinimų keliuose matyti, kad vairuotojai nesisaugo patys ir nesaugo kitų eismo dalyvių – važinėja automobiliais, kurių padangų protektorius mažesnis, nei l...

KET rūpi ne visiems vairuotojams?

KET rūpi ne visiems vairuotojams?

Kelių eismo taisyklės (KET) draudžia sustoti ir stovėti maršrutinio transporto sustojimo aikštelėse, tačiau tai, regis, rūpi ne visiems – vairuotojai vienas po kito ,,numeta“ savo transporto priemones autobus...

Uždaromas eismas keliu Šveicarija – Meškoniai

Uždaromas eismas keliu Šveicarija – Meškoniai

Šiandien Šveicarijos seniūnija pranešė, kad nuo š.m. balandžio 1 dienos iki birželio 7 dienos uždaromas eismas keliu Šveicarija – Meškoniai. Atkarpos ilgis – 0,5 km. Pasak Šveicarijos seniūno Algirdo Pap...

Ar jonaviškiai išvarė žiemą iš kiemo?

Ar jonaviškiai išvarė žiemą iš kiemo?

„Toks stiprus vėjas, kad net gobtuvą nuo galvos plėšo“, - Užgavėnių šventėje sutikti pasakojo jonaviškiai. Dauguma jų, nepabūgę nepalankaus vėjo ir šaltuko, kaip tikrą viduržiemį apsimuturiavę skaromis, šalikais...

Prezidentė su daugiavaikių šeimų vaikais išvyko į Laplandiją

Prezidentė su daugiavaikių šeimų vaikais išvyko į Laplandiją

Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė šiandien, gruodžio 3-iąją su daugiavaikių šeimų vaikais išvyko į Suomiją, Laplandiją. Čia šalies vadovė Kalėdų Seneliui perduos Lietuvos vaikų laiškus ir piešin...

Penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė – „Lyderystė eismo saugumui“

Penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė – „Lyderystė eismo saugumui“

Š. m. gegužės 6–12 d. organizuojama penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo savaitė „Lyderystė eismo saugumui“, kurios metu bus vykdoma informacinė kampanija...

Sausumos pajėgų mokymo centre intensyviai rengiami būsimi „Vilkų“ vairuotojai

Sausumos pajėgų mokymo centre intensyviai rengiami būsimi „Vilkų“ vairuotojai

Lietuvos kariuomenės Sausumos pajėgų kariai kursuose Lietuvoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose intensyviai mokosi pėstininkų kovos mašinų valdymo ir įgytas žinias jau greitai naudos valdydami naująsias mašinas...

Tilto per Šventąją kapitalinio remonto klausimas pajudėjo iš mirties taško

Tilto per Šventąją kapitalinio remonto klausimas pajudėjo iš mirties taško

1936 metais pastatytas tiltas per Šventosios upę Upninkuose, Jonavos rajone, jau ne vienerius metus kelia vairuotojų  pyktį – vis atsirandančios naujos duobės ir po nuolatinio kosmetinio remonto liekantys statūs...

Jonavoje lankėsi LAKD direktorius: toliau nagrinėjamas aplinkkelio klausimas (VIDEO reportažas)

Jonavoje lankėsi LAKD direktorius: toliau nagrinėjamas aplinkkelio klausimas (VIDEO reportažas)

Šiandien, balandžio 25 dieną, Jonavos rajono savivaldybėje lankėsi Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) vadovas Vitalijus Andrejevas. Susitikimo su rajono valdžia bei gyventojais metu toliau analizuot...

Lietuvos vežėjų problemos tarptautinės logistikos versle ir jų sprendimo būdai

Lietuvos vežėjų problemos tarptautinės logistikos versle ir jų sprendimo būdai

Lietuvos transporto verslas yra gana konkurencingas, kasmet sukuria ne mažesnę kaip 12 proc. šalies BVP dalį. Tačiau logistikos ekspertų darbą apsunkina senųjų ES valstybių priimti įstatymai, direktyvos ir kiti ...

Dėl sausros šienavimas šiemet pradedamas vėliau nei įprasta

Dėl sausros šienavimas šiemet pradedamas vėliau nei įprasta

Praėjusią savaitę pradėti Jonavos miesto žalių zonų šienavimo darbai. Šią savaitę pradėtas daugiabučių teritorijų tvarkymas. Dėl oro sąlygų, t.y. lietaus trūkumo, žolės augimas lėtas, todėl šiemet šienavimo sezo...