„Rail Baltica“ mažins CO2 išmetimą ir automagistralių apkrovas

„Rail Baltica“ mažins CO2 išmetimą ir automagistralių apkrovas
SPA 10
2019-10-10 10:23 2019

Kaip vienas pagrindinių argumentų projektuojant „Rail Baltica“ europinės vėžės geležinkelio liniją, buvo įvardijama ekonominė nauda, tarp jų ne tik finansiniai, bet ir aplinkosauginiai faktoriai. Pagal mokslininkų apskaičiavimus, transporto priemonės yra antras didžiausias teršėjas Europoje. Taip pat kaip didelę problemą Europos Komisija (EK) įvardijo per dideles kelių tinklo apkrovas krovininiu transportu.

Mažesnė CO2 emisija

„Rail Baltica“ augins geležinkelio transporto ir logistikos rinkos dalyvių veiklos apimtis, sudarys galimybę plėstis ir siūlyti naujas veiklos kryptis. Geležinkelių transporto plėtra  neišvengiamai palies autotransporto segmentą, kuris šiuo metu dominuoja vežimuose „šiaurės – pietų“ kryptimi. Siekiamas efektas - mažėjantys krovininio transporto srautai keliuose, mažesnis neigiamas poveikis gamtai ir nelaimingų atsitikimų skaičius“, - sako Gražina Šiaučiūnaitė, LR Susisiekimo ministerijos Tinklų ir tarptautinių ryšių departamento Plėtros ir logistikos skyriaus patarėja.

Vienas labai svarbių aspektų - „Rail Baltica“ geležinkelio linija bus elektrifikuota. 

Įvairiais skaičiavimais geležinkelių transportas į aplinką išmeta nuo 3,5 iki 19 kartų mažiau CO2 už kelių transportą. Šis skirtumas priklauso nuo įvairių faktorių, tačiau mažiausias skirtumas fiksuojamas lyginant vilkikus su dyzeliniais traukiniais, didžiausias – su elektra varomais krovininiais traukiniais.

„Vienas labai svarbių aspektų - „Rail Baltica“ geležinkelio linija bus elektrifikuota. Neabejoju, kad esant dabartinėms darnios energetikos tendencijoms, anksčiau ar vėliau, visa elektra traukinių transportui bus išgaunama tik iš atsinaujinančių energijos išteklių.. Taip bus užtikrinama nulinė CO2 emisija“, - sako G. Šiaučiūnaitė.

Kompanijos „Ernst & Young Baltic“ atliktoje geležinkelių infrastruktūros bei projekto „Rail Baltica“ sąnaudų ir naudos analizėje įvertinta, kad visose trijose Baltijos valstybėse „Rail Baltica“ eksploatacija leis sumažinti anglies dvideginio emisijų išmetimų kiekius, kurių skaičiuojama nauda prilygs 3 mlrd. eurų. Dar beveik 3,3 mlrd. naudos bus dėl kitų orą taršą lemiančių kenksmingų medžiagų kiekio sumažinimo.

Greitieji geležinkeliai – degalų krizės pasekmė

Greitųjų geležinkelių tinklas Europoje išpopuliarėjo būtent dėl siekio taupyti degalus po 1974 m. degalų kainų krizės. Europos energetinė priklausomybė kėlė grėsmę vidaus judumui, taigi kelios valstybės narės nusprendė sukurti saugią, greitą, patogią ir ekologišką transporto rūšį – greitųjų geležinkelių linijas. Italija buvo pirmoji Europos valstybė, kurioje buvo atidaryta greitųjų geležinkelių linija – 1977 m. pradėta eksploatuoti linija „Florencija – Roma“.

Tikimasi, jog 2050-aisiais traukinius pasirinks ir apie 50 proc. keleivių, keliaujančių vidutiniais nuotoliais.

Šiuo metu, pasak Europos audito rūmų 2018 metais paskelbtos ataskaitos,  Europoje veikia 9 tūkst. km ilgio greitųjų geležinkelių tinklas, 2017 m. buvo tiesiama dar maždaug 1 700 km greitųjų geležinkelių linijų. Nuo 2000 m. ES skyrė 23,7 milijardo eurų, kuriais bendrai finansavo investicijas į greitųjų geležinkelių infrastruktūrą.

Dabar geležinkelių tinklą stengiamasi plėtoti taip pat stengiantis taupyti degalus, tik šį kartą pagrindinė priežastis – per didelės transporto taršos emisijos.

Įgyvendinant bendrą ES aplinkosaugos strategiją iki 2030 metų numatyta perskirstyti krovinių gabenimą taip, kad geležinkeliams ir jūros transportui tektų ne mažiau kaip 30 proc. visų krovinių, o iki 2050 m. atitinkamai iki 50 proc. Tikimasi, jog 2050-aisiais traukinius pasirinks ir apie 50 proc. keleivių, keliaujančių vidutiniais nuotoliais.

Spręs kamščių problemą

Didesni keleivių ir krovinių krūviai geležinkeliui ne tik sumažintų CO2 išmetimą, bet ir atlaisvintų kelius, dėl kamščių kuriuose šiuo metu ES patiriami milijardiniai nuostoliai.

Neabejotinai modernus geležinkelis ir keleivius skatins dažniau rinktis šią transporto rūšį vietoje asmeninio automobilio ar autobuso, tokiu būdu keliuose bus mažinamas automobilių skaičius ir CO2 emisija

„Rail Baltica“ teikiamos naujos multimodalinių vežimų galimybės (puspriekabių gabenimas vagonais, terminalų veikla), "paskutinės mylios" logistikos koncepcijos įveiklinimas (bendradarbiavimas pristatant krovinius tarp geležinkelio stočių bei terminalų ir gamybos, paskirstymo ar pardavimo vietų ir pan.) atvers logistikos įmonėms labai patrauklių krovinių gabenimo maršrutų. Neabejotinai modernus geležinkelis ir keleivius skatins dažniau rinktis šią transporto rūšį vietoje asmeninio automobilio ar autobuso, tokiu būdu keliuose bus mažinamas automobilių skaičius ir CO2 emisija“, - sako G. Šiaučiūnaitė.

Europoje jau dabar jaučiamas augantis keleivių susidomėjimas traukinių transportu. Europoje greitaisiais geležinkeliais keliaujančių keleivių skaičius nuo 1990 m. iki 2016 m. padidėjo daugiau kaip aštuonis kartus ir šiuo metu geležinkeliais keliavo daugiau kaip ketvirtadalis visų ES valstybių, kuriose teikiamos greitųjų geležinkelių paslaugos, keliautojų.

Prognozuojama, kad nuo 2030 metų „Rail Baltica“ keleiviniai traukiniai tarp Varšuvos ir Talino kasmet perveš virš 4,5 mln. keliautojų.

"Lietuvos geležinkeliai" inf. 

Panašūs straipsniai

ES papildomai skyrė „Rail Baltica” projektui 606 mln. eurų

ES papildomai skyrė „Rail Baltica” projektui 606 mln. eurų

Europos Komisija (EK) baigė vertinti paraiškas pagal Europos Infrastruktūros tinklų priemonę (EITP) ir „Rail Baltica“ projektui Baltijos šalyse ir Lenkijoje skyrė ženklų papildomą finansavimą – virš 606 mln....

Savivaldybių, kurias kirs „Rail Baltica“, merams pristatytas naujas projekto etapas bei naudos

Savivaldybių, kurias kirs „Rail Baltica“, merams pristatytas naujas projekto etapas bei naudos 1

Vilniuje LR Susisiekimo ministerijos kvietimu susitikti su „Rail Baltica“ projektą įgyvendinančių ir koordinuojančių įstaigų atstovais susirinko merai, kurių savivaldybėse bus tiesiamas „Rail Baltica“ geleži...

Pamatykite kaip galėtų atrodyti „Rail Baltica“ infrastruktūra

Pamatykite kaip galėtų atrodyti „Rail Baltica“ infrastruktūra

„Rail Baltica“ – tai didžiausias geležinkelio infrastruktūros statybos projektas Baltijos šalių istorijoje, kurio metu per visą „Rail Baltica“ trasą bus nutiestas elektrifikuotas 1435 mm pločio vėžės dvikelis. P...

Lietuva siekia papildomų ES lėšų „Rail Baltica“ pagrindinės linijos statyboms nuo Kauno iki Latvijos sienos

Lietuva siekia papildomų ES lėšų „Rail Baltica“ pagrindinės linijos statyboms nuo Kauno iki Latvijos sienos

Lietuva kartu su projekto partneriais pateikė paraiškas gauti papildomą Europos Infrastruktūros tinklų priemonės ES paramą „Rail Baltica“ projekto veikloms. Bendras visų šalių paraiškoje nurodytas projekto f...

Lietuva pervedė avansą „RB Rail AS“, taip užtikrindama bendros įmonės finansavimą

Lietuva pervedė avansą „RB Rail AS“, taip užtikrindama bendros įmonės finansavimą

AB „Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ pervedė 1,039 mln. eurų avansą „Rail Baltica“ įgyvendinimą koordinuojančiai bendrai Lietuvos, Latvijos ir Estijos įmonei „RB Rail AS“ pagal...

NŽT baigė žemės paėmimą projektui „Rail Baltica“ įgyvendinti

NŽT baigė žemės paėmimą projektui „Rail Baltica“ įgyvendinti

Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT), prisidėdama prie ypatingos valstybinės reikšmės projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimo, sėkmingai įvykdė žemės paėmimo visuomenės poreikiams darbus. Tarnybos direktorius Laimon...

Rengiamasi „Rail Baltica“ geležinkelių depų įrengimui

Rengiamasi „Rail Baltica“ geležinkelių depų įrengimui

Pradėtas naujų, „Rail Baltica“ geležinkeliui aptarnauti skirtų, depų vystymo teritorijų planavimas. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, AB „Lietuvos geležinkelių infrastru...

Baltijos šalių transporto ministrai aptarė projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą

Baltijos šalių transporto ministrai aptarė projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą

Lietuvos, Latvijos ir Estijos ministrai, atsakingi už transporto sektorių, balandžio 17 d. nuotolinėje konferencijoje aptarė projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimo eigą.  Ministrai pažymėjo, kad C...

„Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ pradeda skelbti 475 mln. eurų vertės konkursus „Rail Baltica“ geležinkeliui įrengti

„Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ pradeda skelbti 475 mln. eurų vertės konkursus „Rail Baltica“ geležinkeliui įrengti

Už projekto „Rail Baltica“ geležinkelio Lietuvos teritorijoje statybas atsakinga „Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ skelbia rangos darbų konkursus, kuriuos laimėję rangovai įrengs geležinkelio kelią su i...

Visuomenei bus pristatyti „Rail Baltica“ atkarpos Žeimiai-Šėta projektiniai pasiūlymai

Visuomenei bus pristatyti „Rail Baltica“ atkarpos Žeimiai-Šėta projektiniai pasiūlymai

Už „Rail Baltica“ sekcijos Kaunas-Ramygala detalųjį techninį projektavimą atsakinga Ispanijos kompanija IDOM rugpjūčio 19 d. pristatys rekomenduojamus projektinius pasiūlymus Jonavo...

Visuomenei bus pristatyti „Rail Baltica“ atkarpos Šveicarija-Žeimiai projektiniai pasiūlymai

Visuomenei bus pristatyti „Rail Baltica“ atkarpos Šveicarija-Žeimiai projektiniai pasiūlymai

Už „Rail Baltica“ sekcijos Kaunas-Ramygala detalųjį techninį projektavimą atsakinga Ispanijos kompanija IDOM liepos 1 d. pristatys projektinius pasiūlymus Jonavos rajone esančioje a...

Premjeras: „Rail Baltica“ – kertinis Lietuvos ir Baltijos šalių prioritetas

Premjeras: „Rail Baltica“ – kertinis Lietuvos ir Baltijos šalių prioritetas

Ministras Pirmininkas Saulius Skvernelis išsiuntė laišką Europos Komisijos narei, atsakingai už transportą,  Adinai Vălean ir išreiškė  nuoširdų dėkingumą už susidomėjimą projektu „Rail Baltica“ bei paramą j...

Nuo liepos 1 d. - automobilių registracijos mokestis: kaip viskas vyks?

Nuo liepos 1 d. - automobilių registracijos mokestis: kaip viskas vyks?

Primenama, kad nuo liepos 1 d. Lietuvoje įsigalios priimtas įstatymas, numatantis, jog registruojant lengvuosius automobilius bus taikomas registracijos mokestis pagal jų išmetamą CO2 kiekį. „Regitra“ įstaty...

Automobilių registracijos mokestis: kaip viskas vyks?

Automobilių registracijos mokestis: kaip viskas vyks?

Nuo liepos 1 d. Lietuvoje įsigalios priimtas įstatymas, numatantis, jog registruojant lengvuosius automobilius bus taikomas registracijos mokestis pagal jų išmetamą CO2 kiekį. „Regitra“ įstatymų leidėjo spre...

Tęsiamas žemės išpirkimas su „Rail Baltica“ susijusiems automobilių keliams

Tęsiamas žemės išpirkimas su „Rail Baltica“ susijusiems automobilių keliams

Susisiekimo ministerija informuoja, kad „Rail Baltica“ įgyvendinimo darbai karantino sąlygomis nesustoja – laikantis saugumo reikalavimų tęsiamas žemės išpirkimas su šiuo projektu susijusiems automobilių kel...

Galimybe laikinai naudotis dėl „Rail Baltica“ paimta žeme jau pasinaudojo 122 asmenys

Galimybe laikinai naudotis dėl „Rail Baltica“ paimta žeme jau pasinaudojo 122 asmenys

Per metus laiko galimybe laikinai naudotis dėl „Rail Baltica“ visuomenės poreikiams paimta žeme jau pasinaudojo 122 Panevėžio ir Pasvalio rajonų ūkininkai arba žemės ūkio bendrovės. Nacionalinės...