Šešėlyje – mažiausiai pusė transporto priemonių sektoriaus Lietuvoje

Šešėlyje – mažiausiai pusė transporto priemonių sektoriaus Lietuvoje
LAP 26
2018-11-26 12:39 2018

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna apie 256 mln. eurų neapskaitytų pajamų, dar apie 33 mln. eurų pajamų susižeria iš neteisėtai vykdomos nenaudojamų lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo veiklos, rodo Aplinkos apsaugos instituto transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimas. Toks tyrimas Lietuvoje buvo atliktas pirmą kartą. 

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje registruota apie 1,5 mln. kelių transporto priemonių, iš kurių maždaug 1,4 mln. sudaro lengvieji automobiliai ir mikroautobusai (M1 ir N1 klasės transporto priemonės). 2017 metais pirmą kartą buvo įregistruota apie 160 tūkst. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 47 proc. sudarė registruoti automobiliai pagal tiesiogiai pateiktus užsienio transporto priemonių registracijos dokumentus, t. y. teoriškai transporto priemonė įsigyjama iš užsienyje registruoto asmens, bet praktiškai iš pardavėjo Lietuvoje. 

„Įvertinus teisiškai iš užsienyje registruotų asmenų įsigytų transporto priemonių kiekį ir 2017 metų vidutinę naudotos transporto priemonės pardavimo kainą Lietuvoje, galima teigti, kad šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotus automobilius galimai gauna apie 256 mln. eurų neapskaitytų pajamų per metus“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Valstybė iš viso galimai nesurinko mokesčių nuo 33 mln. eurų gautinų pajamų. 

Dešimtis milijonų neapskaitytų pajamų susižeria ir vykdantys neteisėtą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) ardymo veiklą. Šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. eurų pajamų už priduotas teigiamą rinkos vertę turinčias atliekas (įvairius metalus, akumuliatorius, laidus) ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. eurų gautinų lėšų dėl neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų (plastiko, gumos, stiklo), susidariusių apdorojant ENTP, pridavimo. Taigi, valstybė iš viso galimai nesurinko mokesčių nuo 33 mln. eurų gautinų pajamų. 

Tyrimo duomenimis, 2017 metais Lietuvoje galimai buvo apdorota apie 130 tūkst. netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų tik 24 tūkst., arba 18 proc. buvo išardyta teisėtai. 

„Akivaizdu, kad transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo (ardymo) šešėlio mastas Lietuvoje yra itin didelis, o šešėlio pasekmės – skaudžios. Pajamų ar jų dalies už automobilių pardavimą neapskaitantys ir neteisėtai ENTP ardymo veiką vykdantys asmenys ne tik iškraipo rinką ir konkurencinę aplinką, bet ir stumia į šešėlį netgi skaidriai dirbantį verslą. Žalos dėl nesumokėtų mokesčių patiria valstybė ir kiekvienas gyventojas“, – teigia A. Skinulis.

Skaičiuojama, kad galimas aplinkai padarytos žalos dydis (teorinis) - per metus gali siekti 236 mln. eurų. 

Jo teigimu, gyventojai, perkantys automobilius neva iš užsienio piliečio, nepelnytai tampa transporto priemonę parduodančio asmens bendrininku, nes dažniausiai lėšos už automobilio pardavimą yra neapskaitomos. Po nelegalaus transporto priemonės apdorojimo į aplinkoje ar buitinius konteinerius išmestomis neigiamą rinkos vertę turinčiomis atliekomis tenka rūpintis valstybei arba jų tvarkymą finansuoti gyventojams per komunalinių atliekų sutvarkymo mokestį. 

„Jei transporto priemonių sektoriuje pavyktų pasiekti daugiau skaidrumo, automobilių prekeiviai įgytų praktinę galimybę teisėtai jais prekiauti, o gyventojai – saugiai nupirkti transporto priemonę. Iš to išloštų ir valstybė, nes gautų daugiau pinigų visuomenės poreikiams panaudoti ir nebūtų teršiama aplinka“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas. 

Skaičiuojama, kad galimas aplinkai padarytos žalos dydis (teorinis) užteršiant aplinką po neteisėto ENTP apdorojimo susidariusiomis neigiamą rinkos vertę turinčiomis atliekomis per metus gali siekti 236 mln. eurų. 

Aplinkos apsaugos instituto vadovo nuomone, esamą situaciją reikėtų keisti mažinant administracinę ir finansinę naštą smulkiajam ir vidutiniam verslui bei keičiant teisės aktus. Pavyzdžiui, aplinkosaugos dokumentų gavimas teisėtai ENTP apdorojimo veiklai pradėti vidutiniškai užtrunka apie 7 mėn. ir planuojamos veiklos vykdytojui gali kainuoja apie 35 tūkst. eurų. Tai – tik viena iš priežasčių, kodėl veikla vykdoma nelegaliai. Kita vertus, kontrolės institucijos neretai tikrina teisėtai veikiantį verslą, o nelegaliai veikiantys asmenys ir toliau lieka šešėlyje. 

„Bėdų turime ir daugiau. Dėl mažo rinkos skaidrumo ir gamintojų bei importuotojų pareigų nevykdymo Lietuva nevykdo ES direktyvos bei ENTP pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduočių. Užduotys numato, kad tik 5 proc. automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti pašalinama“, – sako A. Skinulis. 

Aplinkos apsaugos institutas tikisi, kad ši transporto sektoriaus tyrimas, kuriam parengti taip pat talkino Europos automobilių gamintojų asociacija, pasitarnaus tiek verslui, tiek valstybinėms institucijoms. 

Tyrimo medžiagą galima rasti ČIA 

 

Aplinkos apsaugos institutas

Panašūs straipsniai

Kas buvo kalbama apie Lietuvą užsienio žiniasklaidoje šių metų pirmąjį ketvirtį?

Kas buvo kalbama apie Lietuvą užsienio žiniasklaidoje šių metų pirmąjį ketvirtį?

2020 m. I ketvirtį pasaulio žiniasklaida minėdama Lietuvą ir  įvykius mūsų šalyje daugiausiai dėmesio skyrė inovatyviems sprendimams kovai su koronavirusu (COVID-19), informavo apie užsienio ir vidaus politi...

Spartinamos suplanuotos viešojo sektoriaus investicijos

Spartinamos suplanuotos viešojo sektoriaus investicijos

Visi suplanuoti viešojo sektoriaus projektai, finansuojami Europos Sąjungos struktūrinių ir investicijų fondų lėšomis, nepaisant pandemiją lydinčio ekonominio sąstingio, įgyvendinami toliau, o jų administrav...

Įsidarbinimo galimybės 2020 m. – išaugo mokytojų ir sveikatos apsaugos sektoriaus darbuotojų paklausa

Įsidarbinimo galimybės 2020 m. – išaugo mokytojų ir sveikatos apsaugos sektoriaus darbuotojų paklausa

Užimtumo tarnyba parengė 2020 m. įsidarbinimo galimybių barometrus, apimančius 155 profesijų grupes ir atspindinčius Lietuvos ir atskirų apskričių darbo rinkos struktūrą. Šiemet įsidarbinimo galimybių barome...

V. Šapoka: viešųjų finansų tvarumas – svarbu suvaldyti apetitą

V. Šapoka: viešųjų finansų tvarumas – svarbu suvaldyti apetitą

„2021-2023 metų biudžetai kritiškai svarbūs siekiant užtikrinti šalies finansų tvarumą. Atsižvelgiant į vis dar vyraujantį neapibrėžtumą, prieš prisiimant naujus įsipareigojimus būtina įsivertinti realias fi...

„Regitra“ teiks dar daugiau e. paslaugų: bus galima pratęsti tranzitinių numerių galiojimą

„Regitra“ teiks dar daugiau e. paslaugų: bus galima pratęsti tranzitinių numerių galiojimą

Pratęsus karantiną šalyje, „Regitra“ skaitmenizavo dar daugiau savo teikiamų paslaugų tam, kad klientai jas galėtų gauti neišėję iš namų. Jau nuo šiandien, kovo 31 d., internetu galima prasitęsti laikinųjų, ...

Automobilių techninė apžiūra karantino laikotarpiu: kada ir kodėl galima atidėti vizitą į TA stotį?

Automobilių techninė apžiūra karantino laikotarpiu: kada ir kodėl galima atidėti vizitą į TA stotį?

Vis dar tiksliai nežinant, kiek laiko Lietuvoje truks karantino laikotarpis, Susisiekimo ministerija paskelbė keičianti privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarką. Automobiliams, k...

Kelių policija primena: sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai

Kelių policija primena: sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai

Lietuvos kelių policijos tarnyba primena, kad nuo balandžio mėnesio įsigalioja sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai. Padangos Nuo balandžio 10-osios draudžiama eksploatuo...

Nelegaliai ardo automobilius ir nesuka dėl to galvos

Nelegaliai ardo automobilius ir nesuka dėl to galvos

Lietuvoje vis dar įprasta situacija, kai gyventojai patys ardo senus automobilius ir vėliau susiduria su sunkumais, kaip tinkamai atsikratyti vertės neturinčiomis transporto priemonių dalimis. Tarp daugiausi...

Kaip saugiai pakeisti automobilio padangas karantino metu?

Kaip saugiai pakeisti automobilio padangas karantino metu? 1

Dauguma autoservisų ir karantino metu stengiasi užtikrinti transporto priemonių remonto paslaugas. Naudojimasis nuosavu automobiliu leidžia išvengti viešojo transporto ir tiesioginio kontakto su aplinka. Kai...

Jonavos meras M. Sinkevičius bei kiti Kauno regiono merai susitiks su LR Prezidentu

Jonavos meras M. Sinkevičius bei kiti Kauno regiono merai susitiks su LR Prezidentu

LR Prezidento komunikacijos grupė praneša, kad Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda antradienį, liepos 21 d., dirbs Birštone, kur susitiks su turizmo sektoriaus atstovais bei su aštuoniais Kauno ...

Atnaujintoje Lietuvos ekonomikos apžvalgoje – laipsniški atsigavimo ženklai

Atnaujintoje Lietuvos ekonomikos apžvalgoje – laipsniški atsigavimo ženklai

Nestabili išorės aplinka ir smukę ekonomikos rezultatai, tačiau gerėjantys verslo ir vartotojų lūkesčiai bei laipsniško ekonomikos atsigavimo ženklai – tokia atnaujinta Lietuvos ekonomikos perspektyvų apžval...

Svarstys siūlymą griežtinti atsakomybę už neeksploatuojamų automobilių laikymą bendrojo naudojimo kiemuose

Svarstys siūlymą griežtinti atsakomybę už neeksploatuojamų automobilių laikymą bendrojo naudojimo kiemuose

Seimui pristatytas Administracinių nusižengimų kodekso pataisų projektas Nr. ...

„Regitra“ pradeda registruoti iš užsienio įvežtus automobilius

„Regitra“ pradeda registruoti iš užsienio įvežtus automobilius

Vyriausybei planuojant pratęsti karantiną, „Regitroje“ ieškoma būdų, kaip verslui ir gyventojams užtikrinti iš užsienio įvežtų transporto priemonių registravimo paslaugą. Todėl priimtas sprendimas nuo šiandi...

Aplinkos ministerija kompensuos gyventojams dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį

Aplinkos ministerija kompensuos gyventojams dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį

Siekdama sumažinti neigiamą transporto keliamos taršos poveikį klimatui ir skatinti naudotis mažataršiais automobiliais, Aplinkos ministerija gyventojams kompensuos dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį. Šia...

Meras M. Sinkevičius: turime įveikti virusą ir susigrąžinti savo gyvenimus

Meras M. Sinkevičius: turime įveikti virusą ir susigrąžinti savo gyvenimus 2

Jonavoje, kaip ir visame likusiame pasaulyje, pastaruoju metu dažniausiai girdimas žodis – korona. Virusas, dėl kurio šalyje įvestas karantinas, kone per vieną naktį apvertė aukštyn kojomis įprastą gyvenimą....

Policija primena pagrindines taisykles, važiuojantiems dviračiais, elektriniais paspirtukais

Policija primena pagrindines taisykles, važiuojantiems dviračiais, elektriniais paspirtukais 1

Dviračių, motorinių dviračių (elektrinių paspirtukų ir pan.) dalyvavimą eisme, kaip ir visą eismo keliais tvarką Lietuvos Respublikoje nustato Kelių eismo taisyklės ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo auto...