Šešėlyje – mažiausiai pusė transporto priemonių sektoriaus Lietuvoje

Šešėlyje – mažiausiai pusė transporto priemonių sektoriaus Lietuvoje
LAP 26
2018-11-26 11:39 2018

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna apie 256 mln. eurų neapskaitytų pajamų, dar apie 33 mln. eurų pajamų susižeria iš neteisėtai vykdomos nenaudojamų lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo veiklos, rodo Aplinkos apsaugos instituto transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimas. Toks tyrimas Lietuvoje buvo atliktas pirmą kartą. 

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje registruota apie 1,5 mln. kelių transporto priemonių, iš kurių maždaug 1,4 mln. sudaro lengvieji automobiliai ir mikroautobusai (M1 ir N1 klasės transporto priemonės). 2017 metais pirmą kartą buvo įregistruota apie 160 tūkst. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 47 proc. sudarė registruoti automobiliai pagal tiesiogiai pateiktus užsienio transporto priemonių registracijos dokumentus, t. y. teoriškai transporto priemonė įsigyjama iš užsienyje registruoto asmens, bet praktiškai iš pardavėjo Lietuvoje. 

„Įvertinus teisiškai iš užsienyje registruotų asmenų įsigytų transporto priemonių kiekį ir 2017 metų vidutinę naudotos transporto priemonės pardavimo kainą Lietuvoje, galima teigti, kad šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotus automobilius galimai gauna apie 256 mln. eurų neapskaitytų pajamų per metus“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Valstybė iš viso galimai nesurinko mokesčių nuo 33 mln. eurų gautinų pajamų. 

Dešimtis milijonų neapskaitytų pajamų susižeria ir vykdantys neteisėtą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) ardymo veiklą. Šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. eurų pajamų už priduotas teigiamą rinkos vertę turinčias atliekas (įvairius metalus, akumuliatorius, laidus) ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. eurų gautinų lėšų dėl neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų (plastiko, gumos, stiklo), susidariusių apdorojant ENTP, pridavimo. Taigi, valstybė iš viso galimai nesurinko mokesčių nuo 33 mln. eurų gautinų pajamų. 

Tyrimo duomenimis, 2017 metais Lietuvoje galimai buvo apdorota apie 130 tūkst. netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų tik 24 tūkst., arba 18 proc. buvo išardyta teisėtai. 

„Akivaizdu, kad transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo (ardymo) šešėlio mastas Lietuvoje yra itin didelis, o šešėlio pasekmės – skaudžios. Pajamų ar jų dalies už automobilių pardavimą neapskaitantys ir neteisėtai ENTP ardymo veiką vykdantys asmenys ne tik iškraipo rinką ir konkurencinę aplinką, bet ir stumia į šešėlį netgi skaidriai dirbantį verslą. Žalos dėl nesumokėtų mokesčių patiria valstybė ir kiekvienas gyventojas“, – teigia A. Skinulis.

Skaičiuojama, kad galimas aplinkai padarytos žalos dydis (teorinis) - per metus gali siekti 236 mln. eurų. 

Jo teigimu, gyventojai, perkantys automobilius neva iš užsienio piliečio, nepelnytai tampa transporto priemonę parduodančio asmens bendrininku, nes dažniausiai lėšos už automobilio pardavimą yra neapskaitomos. Po nelegalaus transporto priemonės apdorojimo į aplinkoje ar buitinius konteinerius išmestomis neigiamą rinkos vertę turinčiomis atliekomis tenka rūpintis valstybei arba jų tvarkymą finansuoti gyventojams per komunalinių atliekų sutvarkymo mokestį. 

„Jei transporto priemonių sektoriuje pavyktų pasiekti daugiau skaidrumo, automobilių prekeiviai įgytų praktinę galimybę teisėtai jais prekiauti, o gyventojai – saugiai nupirkti transporto priemonę. Iš to išloštų ir valstybė, nes gautų daugiau pinigų visuomenės poreikiams panaudoti ir nebūtų teršiama aplinka“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas. 

Skaičiuojama, kad galimas aplinkai padarytos žalos dydis (teorinis) užteršiant aplinką po neteisėto ENTP apdorojimo susidariusiomis neigiamą rinkos vertę turinčiomis atliekomis per metus gali siekti 236 mln. eurų. 

Aplinkos apsaugos instituto vadovo nuomone, esamą situaciją reikėtų keisti mažinant administracinę ir finansinę naštą smulkiajam ir vidutiniam verslui bei keičiant teisės aktus. Pavyzdžiui, aplinkosaugos dokumentų gavimas teisėtai ENTP apdorojimo veiklai pradėti vidutiniškai užtrunka apie 7 mėn. ir planuojamos veiklos vykdytojui gali kainuoja apie 35 tūkst. eurų. Tai – tik viena iš priežasčių, kodėl veikla vykdoma nelegaliai. Kita vertus, kontrolės institucijos neretai tikrina teisėtai veikiantį verslą, o nelegaliai veikiantys asmenys ir toliau lieka šešėlyje. 

„Bėdų turime ir daugiau. Dėl mažo rinkos skaidrumo ir gamintojų bei importuotojų pareigų nevykdymo Lietuva nevykdo ES direktyvos bei ENTP pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduočių. Užduotys numato, kad tik 5 proc. automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti pašalinama“, – sako A. Skinulis. 

Aplinkos apsaugos institutas tikisi, kad ši transporto sektoriaus tyrimas, kuriam parengti taip pat talkino Europos automobilių gamintojų asociacija, pasitarnaus tiek verslui, tiek valstybinėms institucijoms. 

Tyrimo medžiagą galima rasti ČIA 

 

Aplinkos apsaugos institutas

Panašūs straipsniai

Pritarta siūlymui nustatyti mokestį už transporto priemonių keliamą taršą

Pritarta siūlymui nustatyti mokestį už transporto priemonių keliamą taršą

Šiandien Vyriausybė pritarė Aplinkos ministerijos parengtam Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymo projektui ir teiks jį Seimui. Įstatymas numatytų mokestį už transporto priemonių (TP) keliamą taršą....

Lietuvoje bus dar daugiau vietų pasikrauti elektromobilį

Lietuvoje bus dar daugiau vietų pasikrauti elektromobilį

Lietuvos savivaldybėse šiemet turi būti įrengta 100 naujų elektromobilių įkrovimo aikštelių. Transporto Kompetencijų agentūra paskelbė elektromobilių įkrovimo stotelių operatoriaus paslaugų konkursą....

Siūloma nustatyti mokestį už transporto priemonių keliamą taršą

Siūloma nustatyti mokestį už transporto priemonių keliamą taršą 2

Aplinkos ministerija parengė Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymo projektą, kuris numato mok...

Seimui pristatytas transporto priemonės pirmos registracijos mokesčio projektas

Seimui pristatytas transporto priemonės pirmos registracijos mokesčio projektas

Seimui pristatytas Motorinių transporto priemonių pirmos registracijos mokesčio įstatymo projektas Nr. XIIIP-4132, kuriuo siūloma nuo kitų metų sausio 1 d. reglamentuoti motorinių transporto priemonių apmoke...

Artėjant Europos judumo savaitei, jau pradedami matuoti automobilių išmetami teršalai

Artėjant Europos judumo savaitei, jau pradedami matuoti automobilių išmetami teršalai

Artėjant Europos judumo savaitei, kuri startuos kitą pirmadienį, rugsėj...

Susisiekimo sektorius siekia mažinti transporto keliamą taršą

Susisiekimo sektorius siekia mažinti transporto keliamą taršą

Siekdama labiau saugoti aplinką ir mažinti poveikį klimato kaitai, Susisiekimo ministerija ketina kartu su universitetais ieškoti būdų, kaip sumažinti transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų ...

Eismo sąlygas sunkina rūkas. Būkite atsargūs!

Eismo sąlygas sunkina rūkas. Būkite atsargūs!

Pietų bei vidurio Lietuvoje, ypač Kauno apskrityje, susiformavęs stiprus rūkas, matomumas sumažėjęs ir vietomis siekia tik 50 metrų, todėl rekomenduojame būti ypatingai atidiems ir nelenkti kitų tran...

Kaip užtikrinti visų senų padangų surinkimą ir sutvarkymą?

Kaip užtikrinti visų senų padangų surinkimą ir sutvarkymą? 1

Kasmet į Lietuvos rinką patiekiama mažiausiai 40 tūkst. tonų padangų ir maždaug tik pusė jų yra sutvarkoma. Ką keisti, kad veikianti sistema užtikrintų visų senų padangų surinkimą ir sutvarkymą bei sudarytų ...

Lietuvoje pradeda veikti elektroninė eismo įvykių deklaravimo sistema

Lietuvoje pradeda veikti elektroninė eismo įvykių deklaravimo sistema

Į avariją Lietuvoje patekę vairuotojai nuo šiol galės užpildyti elektroninę eismo įvykių deklaraciją. Vairuotojams skirtoje nemokamoje programėlėje bus galima užfiksuoti eismo nelaimės aplinkybes bei informa...

Vietoj taršaus automobilio – mažataršis. Pravartu žinoti norint gauti kompensaciją

Vietoj taršaus automobilio – mažataršis. Pravartu žinoti norint gauti kompensaciją

Jau netrukus, lapkričio mėnesį, bus paskelbtas kvietimas teikti paraiškas 1000 eurų kompensacinėms išmokoms, skirtoms mažataršį automobilį vietoj taršaus įsigijusiems fiziniams asmenims. Jos bus mokamos iš K...

Greitis kelyje. Ieškome atsakymų, kodėl mėgstame jį viršyti

Greitis kelyje. Ieškome atsakymų, kodėl mėgstame jį viršyti

Rugsėjo 27 d., penktadienį, Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) prisijungė prie Lietuvos policijos organizuoto saugaus eismo renginio ir dalyvavo diskusijoje „Saugus greitis ir leistinas greitis...

Kviečiame teikti siūlymus dėl viešojo sektoriaus duomenų atvėrimo visuomenei

Kviečiame teikti siūlymus dėl viešojo sektoriaus duomenų atvėrimo visuomenei

Verslas ir visuomenė kviečiami teikti pasiūlymus dėl preliminaraus viešojo sektoriaus institucijų tvarkomų atvirų duomenų sąrašo. Šis sąrašas taps pagrindu, kokius duomenis valstybės institucijos nuasmenins ir a...

Paskutinį vasaros savaitgalį – stipresnė vairuotojų blaivumo kontrolė

Paskutinį vasaros savaitgalį – stipresnė vairuotojų blaivumo kontrolė

Rugpjūčio 30 d.–rugsėjo 2 d. policija šalies keliuose vykdys sustiprintą vairuotojų blaivumo, apsvaigimo nuo narkotinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų kontrolę. Motyvuotai pasirinktose vietose pare...

Visuomenė kviečiama pasakyti, kokius viešojo sektoriaus duomenis norėtų matyti viešai

Visuomenė kviečiama pasakyti, kokius viešojo sektoriaus duomenis norėtų matyti viešai

Verslas ir visuomenė kviečiami teikti pasiūlymus, kokius duomenis institucijos turėtų nuasmeninti ir atverti visuomenei naujai kuriamame Lietuvos atvirų duomenų portale. Už aktualius duomenų rinkinius balsuo...

Nuo 2020 metų – galimybė anksčiau atgauti vairuotojo pažymėjimą

Nuo 2020 metų – galimybė anksčiau atgauti vairuotojo pažymėjimą

Susisiekimo ministerija primena, kad nuo 2020 m. sausio 1 d. vairuotojai, vairavę neblaivūs (iki 1,5 promilės) ir dėl to netekę vairuotojo pažymėjimo, anksčiau nei nustatytas terminas galės kreiptis į nusiže...