Šešėlyje – mažiausiai pusė transporto priemonių sektoriaus Lietuvoje

Šešėlyje – mažiausiai pusė transporto priemonių sektoriaus Lietuvoje
LAP 26
2018-11-26 12:39 2018

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna apie 256 mln. eurų neapskaitytų pajamų, dar apie 33 mln. eurų pajamų susižeria iš neteisėtai vykdomos nenaudojamų lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo veiklos, rodo Aplinkos apsaugos instituto transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimas. Toks tyrimas Lietuvoje buvo atliktas pirmą kartą. 

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje registruota apie 1,5 mln. kelių transporto priemonių, iš kurių maždaug 1,4 mln. sudaro lengvieji automobiliai ir mikroautobusai (M1 ir N1 klasės transporto priemonės). 2017 metais pirmą kartą buvo įregistruota apie 160 tūkst. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 47 proc. sudarė registruoti automobiliai pagal tiesiogiai pateiktus užsienio transporto priemonių registracijos dokumentus, t. y. teoriškai transporto priemonė įsigyjama iš užsienyje registruoto asmens, bet praktiškai iš pardavėjo Lietuvoje. 

„Įvertinus teisiškai iš užsienyje registruotų asmenų įsigytų transporto priemonių kiekį ir 2017 metų vidutinę naudotos transporto priemonės pardavimo kainą Lietuvoje, galima teigti, kad šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotus automobilius galimai gauna apie 256 mln. eurų neapskaitytų pajamų per metus“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Valstybė iš viso galimai nesurinko mokesčių nuo 33 mln. eurų gautinų pajamų. 

Dešimtis milijonų neapskaitytų pajamų susižeria ir vykdantys neteisėtą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) ardymo veiklą. Šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. eurų pajamų už priduotas teigiamą rinkos vertę turinčias atliekas (įvairius metalus, akumuliatorius, laidus) ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. eurų gautinų lėšų dėl neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų (plastiko, gumos, stiklo), susidariusių apdorojant ENTP, pridavimo. Taigi, valstybė iš viso galimai nesurinko mokesčių nuo 33 mln. eurų gautinų pajamų. 

Tyrimo duomenimis, 2017 metais Lietuvoje galimai buvo apdorota apie 130 tūkst. netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų tik 24 tūkst., arba 18 proc. buvo išardyta teisėtai. 

„Akivaizdu, kad transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo (ardymo) šešėlio mastas Lietuvoje yra itin didelis, o šešėlio pasekmės – skaudžios. Pajamų ar jų dalies už automobilių pardavimą neapskaitantys ir neteisėtai ENTP ardymo veiką vykdantys asmenys ne tik iškraipo rinką ir konkurencinę aplinką, bet ir stumia į šešėlį netgi skaidriai dirbantį verslą. Žalos dėl nesumokėtų mokesčių patiria valstybė ir kiekvienas gyventojas“, – teigia A. Skinulis.

Skaičiuojama, kad galimas aplinkai padarytos žalos dydis (teorinis) - per metus gali siekti 236 mln. eurų. 

Jo teigimu, gyventojai, perkantys automobilius neva iš užsienio piliečio, nepelnytai tampa transporto priemonę parduodančio asmens bendrininku, nes dažniausiai lėšos už automobilio pardavimą yra neapskaitomos. Po nelegalaus transporto priemonės apdorojimo į aplinkoje ar buitinius konteinerius išmestomis neigiamą rinkos vertę turinčiomis atliekomis tenka rūpintis valstybei arba jų tvarkymą finansuoti gyventojams per komunalinių atliekų sutvarkymo mokestį. 

„Jei transporto priemonių sektoriuje pavyktų pasiekti daugiau skaidrumo, automobilių prekeiviai įgytų praktinę galimybę teisėtai jais prekiauti, o gyventojai – saugiai nupirkti transporto priemonę. Iš to išloštų ir valstybė, nes gautų daugiau pinigų visuomenės poreikiams panaudoti ir nebūtų teršiama aplinka“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas. 

Skaičiuojama, kad galimas aplinkai padarytos žalos dydis (teorinis) užteršiant aplinką po neteisėto ENTP apdorojimo susidariusiomis neigiamą rinkos vertę turinčiomis atliekomis per metus gali siekti 236 mln. eurų. 

Aplinkos apsaugos instituto vadovo nuomone, esamą situaciją reikėtų keisti mažinant administracinę ir finansinę naštą smulkiajam ir vidutiniam verslui bei keičiant teisės aktus. Pavyzdžiui, aplinkosaugos dokumentų gavimas teisėtai ENTP apdorojimo veiklai pradėti vidutiniškai užtrunka apie 7 mėn. ir planuojamos veiklos vykdytojui gali kainuoja apie 35 tūkst. eurų. Tai – tik viena iš priežasčių, kodėl veikla vykdoma nelegaliai. Kita vertus, kontrolės institucijos neretai tikrina teisėtai veikiantį verslą, o nelegaliai veikiantys asmenys ir toliau lieka šešėlyje. 

„Bėdų turime ir daugiau. Dėl mažo rinkos skaidrumo ir gamintojų bei importuotojų pareigų nevykdymo Lietuva nevykdo ES direktyvos bei ENTP pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduočių. Užduotys numato, kad tik 5 proc. automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti pašalinama“, – sako A. Skinulis. 

Aplinkos apsaugos institutas tikisi, kad ši transporto sektoriaus tyrimas, kuriam parengti taip pat talkino Europos automobilių gamintojų asociacija, pasitarnaus tiek verslui, tiek valstybinėms institucijoms. 

Tyrimo medžiagą galima rasti ČIA 

 

Aplinkos apsaugos institutas

Panašūs straipsniai

„Regitra“: atnaujinamas transporto priemonių registracijos liudijimas

„Regitra“: atnaujinamas transporto priemonių registracijos liudijimas

Nuo gruodžio 3 d. keičiasi transporto priemonės registracijos liudijimas. Jis ir toliau išliks žalios spalvos, tačiau jame bus fiksuojama daugiau duomenų, o taip pat nebeliks darbuotojo parašo bei „Regitros“ ant...

Vairuotojų blaivumui tikrinti – bekontakčiai prietaisai

Vairuotojų blaivumui tikrinti – bekontakčiai prietaisai

Šiais metais Lietuvos policija visoje šalyje pradeda naudoti alkoholio detektorius, kurie efektyviai ir greitai padeda pareigūnams nustatyti, ar tikrinamas asmuo yra vartojęs alkoholio. Sausio mėnesį Policijos d...

Rukloje aptartas Lietuvos ir Nyderlandų bendradarbiavimas gynybos srityje

Rukloje aptartas Lietuvos ir Nyderlandų bendradarbiavimas gynybos srityje

Kovo 7 d. bendriems pusryčiams Didžiojo Lietuvos etmono Jonušo Radvilos mokomajame pulke Rukloje susitiko Lietuvos krašto apsaugos viceministras Vytautas Umbrasas ir finansų ministras Vilius Šapoka bei Nyderland...

Keičiu automobilio padangas. Ką turi žinoti kiekvienas vairuotojas?

Keičiu automobilio padangas. Ką turi žinoti kiekvienas vairuotojas?

Lietuvoje vis dar dažni atvejai, kai senos transporto priemonių padangos yra kaupiamos ar mėtosi neleistinoje vietoje. Ką turi žinoti kiekvienas vairuotojas, keičiantis padangas ar norintis atsikratyti senų? ...

Seimas reglamentavo atsakomybę už antialkoholinių variklio užraktų nenaudojimą

Seimas reglamentavo atsakomybę už antialkoholinių variklio užraktų nenaudojimą

Seimas priėmė Administracinių nusižengimų kodekso pataisas (projektas Nr. ...

Lietuvos vežėjų problemos tarptautinės logistikos versle ir jų sprendimo būdai

Lietuvos vežėjų problemos tarptautinės logistikos versle ir jų sprendimo būdai

Lietuvos transporto verslas yra gana konkurencingas, kasmet sukuria ne mažesnę kaip 12 proc. šalies BVP dalį. Tačiau logistikos ekspertų darbą apsunkina senųjų ES valstybių priimti įstatymai, direktyvos ir kiti ...

Keliuose – pavojingas eismui laikotarpis: kas rizikuoja labiausiai?

Keliuose – pavojingas eismui laikotarpis: kas rizikuoja labiausiai?

Eismo situacijai keliuose nemažą įtaką daro sezonų pokyčiai. Atšalus orams, eismo sąlygas blogina krituliai, plikledis, rūkas, o vairuotojai ir kiti eismo dalyviai sunkiai adaptuojasi prie besikeičiančių orų, ei...

Pritarta antialkoholinių variklio užraktų įteisinimui

Pritarta antialkoholinių variklio užraktų įteisinimui

Seimas po svarstymo bendru sutarimu pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ir Administracinių nusižengimų kodekso pataisoms, kuriomis numatoma nuo 2020 m. įteisinti antialkoholinius variklio užraktus...

Siūloma riboti politikų įtaką priimant darbuotojus į valstybės tarnybą

Siūloma riboti politikų įtaką priimant darbuotojus į valstybės tarnybą

Seimo narė Rasa Budbergytė inicijavo Valstybės tarnybos įstatymo pataisas, draudžiančias valstybės įstaigose politinio pasitikėjimo tarnautojams būti komisijų nariais darbuotojų priėmimo konkursuose.  „T...

Didžiosioms metų šventėms artėjant

Didžiosioms metų šventėms artėjant

Kasmet  šventiniu laikotarpiu gaisruose žūsta net po kelis žmones. Tragiškas pasekmes sukelia neatsargus rūkymas, netinkama krosnių, židinių, dūmtraukių, elektrinių prietaisų eksploatacija; dėl skubėjimo, alkoho...

Elektrinis paspirtukas irgi transporto priemonė

Elektrinis paspirtukas irgi transporto priemonė

Gatves, šaligatvius ir pėsčiųjų zonas vis dažniau okupuojant elektriniams paspirtukams jais važinėjantys turėtų atkreipti dėmesį, kad vairuoja motorinę transporto priemonę. Išriedant į gatvę kiekvieno elektrinio...

Kelių policija primena: pasirinktas saugus važiavimo greitis, atsakingumas, dėmesys kitiems – užtikrins mūsų saugumą kelyje

Kelių policija primena: pasirinktas saugus važiavimo greitis, atsakingumas, dėmesys kitiems – užtikrins mūsų saugumą kelyje

Lietuvos kelių policijos tarnyba primena, kad nuo balandžio 1 dienos (iki spalio 31 d.) įsigalioja sezoniniai Kelių eismo taisyklių reikalavimai. Padangos Nuo balandžio 1 d. (iki...

Keletas gudrybių, kad vairuoti per lietų būtų paprasta

Keletas gudrybių, kad vairuoti per lietų būtų paprasta 1

Važiuojant 90 km/h greičiu vieno centimetro vandens sluoksniu padengta kelio danga, slydimo atveju prarasti automobilio kontrolę labai nesudėtinga. Patyrę vairuotojai rekomenduoja ne vieną priemonę, praversianči...

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba: ką planuojame nuveikti 2019 metais?

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba: ką planuojame nuveikti 2019 metais?

Metų pradžioje dažnai sau įsivardijame, ką norėtume nuveikti. Vieni žadame daugiau sportuoti, antri daugiau skaityti, treti – gilinti profesines žinias. Šiemet mes, kaip institucija, ne tik minėsime jubiliejinę ...

LIDL ir Norfa skelbia darbo laiką švenčių metu

LIDL ir Norfa skelbia darbo laiką švenčių metu 1

Jau esame skelbę, kad visos „Maximos“ parduotuvės gruodžio 25-ąją nedirbs. Tuo tarpu pirmąją Naujųjų metų bei šv. Velykų dieną prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvės dirbs gerokai sutrumpintu nei įprastai grafiku....

Regitra: ką daryti pametus numerio ženklus ?

Regitra: ką daryti pametus numerio ženklus ?

Vairuotojų kasdienybėje pasitaiko situacijų, kai eismo įvykių metu ar praūžus stipriam lietui prarandami, o kartais sugadinami automobilio numerio ženklai. „Regitra“ primena, kad dalyvauti viešajame eisme su ...