Susisiekimo ministerija: įsisenėjusios LAKD problemos tęsiasi metų metus

Susisiekimo ministerija: įsisenėjusios LAKD problemos tęsiasi metų metus
BIR 04
2020-06-04 09:25 2020

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) vėluoja atlikti numatytus darbus ir tinkamai nesprendžia kilusių problemų, kurios kasmet kartojasi – parodė Susisiekimo ministerijos atliktas LAKD vidaus auditas.

Vidaus audito metu buvo vertintas LAKD 2016–2019 m. projektų, finansuojamų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų ir 2014–2020 m. Europos Sąjungos (ES) struktūrinės paramos fondų lėšų, vykdymo efektyvumas, analizuota projektų įgyvendinimo eiga ir vėlavimo priežastys.

Auditas parodė, jog lėšos (beveik 600 mln. eurų), skirtos iš KPPP ir ES, nėra efektyviai įsisavinamos, nebus įgyvendinta 4-erių metų Vyriausybės programa ir gali likti maždaug 200 km neišasfaltuotų žvyrkelių atkarpų visoje šalyje.

Nustatyta, kad KPPP ir ES fondų lėšos praėjusiais metais buvo panaudotos atitinkamai 86 proc. ir 66 proc.

Ką atskleidė vidaus auditas?

  • Nors KPPP finansavimo lėšų sąmatos vykdymas 2018 m. – 83,40 proc., tačiau lėšų, skirtų valstybinės reikšmės kelių tinklui plėsti ir užtikrinti, panaudojimas – 70,9 proc. Tačiau įvertinus LAKD vadovo pasiektus rezultatus, vykdant metines užduotis, nustatyta, kad valstybės tarnautojas iš esmės įvykdė užduotis pagal vertinimo rodiklius ir jo tarnybinė veikla už 2018 m. įvertinta labai gerai. Tokiu būdu, tiesioginio vadovo motyvuotame siūlyme LAKD vadovo kasmetinio tarnybos vertinimo metu nustatytos užduotys neapėmė svarbiausių įstaigos sričių ir neatskleidė LAKD neefektyvaus KPPP finansavimo lėšų sąmatos vykdymo.
  • LAKD, neturėdama susistemintų duomenų apie kiekvieniems metams planuojamus ir faktiškai atliktus projektus, finansuojamus ES lėšomis, darbus negalėjo tinkamai kontroliuoti šių projektų vykdymo. Turima projektų valdymo informacinė sistema neužtikrina informacijos surinkimo ir susisteminimo.
  • Vidaus audito metu nustatyta, kad LAKD projektus, finansuojamus ES lėšomis, vykdo neefektyviai, nes nepakankamas ES lėšų panaudojimas (2017 m. – 30,5 proc., 2018 m. – 93,8 proc., 2019 m. – 65,7 proc.), fizinių rodiklių pasiekimas (2018 m. – 24 proc., 2019 m. – 85 proc.) ir ženklus projektų vėlavimas.
  • Projektų vėlavimo priežastys kasmet kartojasi, skirtų lėšų panaudojimas nepakankamas. Tokiu būdu LAKD neužtikrina efektyvaus projektų įgyvendinimo rizikų valdymo, jos neeliminuojamos – tai lemia nepakankamą skirtų lėšų naudojimą.
  • Atsižvelgiant į dažnai pasitaikančias viešųjų pirkimų procedūrų problemas bei kitus projektų įgyvendinimo trikdžius, kyla rizikos dėl savalaikio likusių sutarčių sudarymo bei ES lėšų įsisavinimo.

 

Nuolatinis vėlavimas

Auditas atskleidė jau įsisenėjusias LAKD problemas, kurios pastaruoju metu nėra efektyviai sprendžiamos, viena didžiausių problemų – nuolatinis vėlavimas asfaltuojant Lietuvos žvyrkelius. Dėl LAKD nesugebėjimo planuoti darbus ir efektyviai įsisavinti lėšas, iki 2020 metų pabaigos nemažai kelių visoje šalyje, ypač gyvenvietėse, taip ir liks nesuremontuoti, nepadengti asfalto danga.

„Kartais atrodo, kad LAKD vadovybė į auditą žvelgia kaip į asmeninį įžeidimą ar asmeninį patikrinimą. Neturėtų būti jokių asmeniškumų, juk auditas yra atliekamas kasmet ir reikia priimti jį kaip pagalbą tobulinant kelių priežiūros ir plėtros programos įgyvendinimą“, – sako susisiekimo viceministras Virgaudas Puodžiukas. Jo manymu, LAKD turėtų efektyviau naudoti ir planuoti lėšų paskirstymą, atkreipti dėmesį į kelių vartotojus – t. y. daugiau dėmesio skirti tiems keliams, kurie duoda didesnę ekonominę grąžą bei tiems darbams, kurie turi įtakos mažėjančiam eismo įvykių ir žuvusiųjų keliuose skaičiui. 

„Žvelgiant į LAKD veiklą kyla klausimas, ar vadovybė pasirengusi daryti išvadas, o galbūt vadovaujasi išankstine savo nuomone, kuri trukdo pastebėti darbo trūkumus“, – komentuoja V. Puodžiukas.

 

Eismo saugumas ir kelių būklė

Ministerija mato ir kitą išryškėjusią problemą – tai eismo saugumas. LAKD užduotis yra kurti saugią, patogią ir draugišką aplinkai kelių transporto infrastruktūrą. Tačiau Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, 2019 m.  eismo įvykių skaičius išaugo iki 12,4 %, sužeista – 15,4 %, o žuvusiųjų 6,4 % daugiau nei pavyzdžiui 2018 m. 

„Per dvejus metus nebuvo rasta būdų nupirkti greičio matuoklių ir dvejus pastaruosius metus keliuose greitis nėra pakankamai kontroliuojamas, – sako V. Puodžiukas. – Kita vertus ir pačios kelių saugumo priemonės, ko gero, nėra pagrįstai atrenkamos, o LAKD veikla, susijusi su kelių saugumo gerinimu, yra netinkamai įgyvendinta – tai gali būti tiesiogiai susiję su padidėjusiu avarijų skaičiumi šalyje. LAKD turėtų tobulinti kelių planavimo, projektavimo procesą, kad didžiulės lėšos, skirtos kelių priežiūrai ir plėtrai, mažintų eismo įvykių, žuvusiųjų keliuose kiekį.“

Būtent LAKD turėtų daryti viską, kad vairuotojas, padaręs klaidą kelyje nežūtų, o, palyginus saugiai, atsitrenktų į atitvarus, apsaugines sieneles, ar įrengtus pylimus žiedinėse sankryžose. Šiuolaikiniai keliai pasaulyje projektuojami taip, kad būtų atlaidūs vairuotojų klaidoms ir išsaugotų jų ir kitų eismo dalyvių gyvybes.

Trečioji problema yra prastėjanti kelių dangų būklė. Per metus pablogėjo rajoninių kelių lygumas, padidėjo provėžų kiekis ir gylis. Taip pat didesnių provėžų per metus atsirado ir krašto keliuose.

„Žvelgiant į didesnį eismo įvykių kiekį ir didėjančias bei gilėjančias provėžas rajoniniuose bei krašto keliuose, natūraliai kyla klausimas, ar lėšos, kurias valdo LAKD, yra panaudojamos efektyviai, kaip atrenkami remontuotini objektai, kam skiriamas prioritetas?“, – sako V. Puodžiukas. 

 

Sulaukiama skundų dėl veiklos

Statybos darbų techninę priežiūrą ir projektavimo darbus atliekančios įmonės vieningai atkreipia dėmesį į sunkumus, su kuriais susiduria dalyvaudamos LAKD skelbiamuose viešųjų pirkimų konkursuose projektavimo darbams atlikti ir įgyvendindamos projektus. Jų vadovų teigimu „LAKD konkurso sąlygų techninėse specifikacijose praktiškai niekada nebūna detaliai aprašyti reikalingi atlikti projektavimo darbai (...) ir daug paliekama „spręsti projektavimo metu“, o tokie niuansai gali dvigubai padidinti faktines sąnaudas.“ LAKD turėtų suformuoti detalią užduotį, o projektavimo darbų metu operatyviai bendradarbiauti su projektuotoju ir išsamiau atsakyti į pateiktus klausimus.

Atkreipiamas dėmesys į perteklinius LAKD reikalavimus dokumentacijos turiniui, taip pat į LAKD darbuotojų komunikavimo ir kompetencijos problemas įgyvendinant projektus.

Miestų ir rajonų savivaldybės skundžiasi dėl LAKD nelanksčių metodikų sudarant prioritetines kelių projektų įgyvendinimo eiles, stipriai vėluojantį sudarytų prioritetinių eilių skelbimą bei pasigenda aiškumo, kada bus vykdomi suplanuoti kelių projektų įgyvendinimo darbai.

Panašūs straipsniai

LAKD žada rekonstruoti Žeimių ir Kosmonautų gatvių sankryžą

LAKD žada rekonstruoti Žeimių ir Kosmonautų gatvių sankryžą 2

Žeimių ir Kosmonautų gatvių sankryža dėl savo avaringumo jau kurį laiką kelia aistras viešojoje erdvėje – vieni vairuotojai aiškina, kad dėl eismo įvykių kaltas neatidumas, kiti yra įsitikinę, jog sankryžos ...

LAKD planai dėl tako tiesimo nuo Taurostos parko link AB ,,Achema" - migloti?

LAKD planai dėl tako tiesimo nuo Taurostos parko link AB ,,Achema" - migloti?

Praėjusią savaitę rašėme, kad Prasidėjo pėsčiųjų/ dviračių tako nuo Taurostos parko link tilto per Nerį tvarkymo darbai. Kaip tuomet portalą jonavoszinios.lt informavo miesto seniūnija, šie bus baigti per at...

LAKD paaiškina: Kodėl miesto centre „išdygo“ naujas kelio ženklas

LAKD paaiškina: Kodėl miesto centre „išdygo“ naujas kelio ženklas 1

Kovo 9-ąją jau rašėme, kad miesto centre „išdygo“ kelio ženklas draudžiantis stovėti automobiliams ties J. Basanavičiaus g. 24 pastatu. Tuomet buvo skelbta, kad šį ženklą įrengė Lietuvos automobilių kelių di...

Prasidėjo tako nuo Taurostos parko link tilto per Nerį tvarkymo darbai

Prasidėjo tako nuo Taurostos parko link tilto per Nerį tvarkymo darbai

Prasidėjo tako nuo Taurostos parko link tilto per Nerį tvarkymo darbai. Kaip portalą jonavoszinios.lt informavo miesto seniūnija, šie bus baigti per ateinančius 3 mėnesius. Kita tako dalis, veda...

Organizuojant keleivių vežimą tarpmiestiniais maršrutais yra ribojama konkurencija

Organizuojant keleivių vežimą tarpmiestiniais maršrutais yra ribojama konkurencija

Konkurencijos taryba pripažino, kad Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), pratęsdam...

Susisiekimo ministerija užsakomaisiais skrydžiais į Lietuvą jau sugrąžino 2526 piliečius

Susisiekimo ministerija užsakomaisiais skrydžiais į Lietuvą jau sugrąžino 2526 piliečius 2

Užsidarant vienai po kitos valstybių sienoms, Lietuvos gyventojams sugrįžti į šalį tapo labai sudėtinga, jie įstrigo pačiuose įvairiausiuose pasaulio kraštuose. Susisiekimo ministerija užsakomaisiais skrydži...

Dėmesio! Mieste įrengti nauji kelio ženklai

Dėmesio! Mieste įrengti nauji kelio ženklai 5

Vairuotojų dėmesiui! Jonavos mieste, šiandien, liepos 3 d., įrengti nauji kelio ženklai. Būkite atidūs ir vairuokite vadovaujantis Kelių eismo taisyklėmis (KET). Pareigūnai atkreipia dėmesį, kad naujų kelio ...

150 mln. eurų keliams: pradedamas prašymų finansuoti vertinimas

150 mln. eurų keliams: pradedamas prašymų finansuoti vertinimas

Susisiekimo ministerijoje veiklą pradėjo Valstybinės ir vietinės reikšmės kelių objektų, finansuojamų iš Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plano lėšų...

Kelyje Jonava - Kaunas įrengti nauji įspėjamieji ženklai: KET pažeidėjams teks susiimti

Kelyje Jonava - Kaunas įrengti nauji įspėjamieji ženklai: KET pažeidėjams teks susiimti

Vairuotojai, važiuojantys keliu Jonava - Kaunas, jau galėjo pastebėti naujus įspėjamuosius ženklus. Dar pernai Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) skelbė, kad A6 kelyje atsiras ne vienas vidutinio gr...

Kovo - gegužės mėnesiais šalia Jonavos įrengta DPKS užfiksavo kelis tūkstančius greičio viršijimo atvejų

Kovo - gegužės mėnesiais šalia Jonavos įrengta DPKS užfiksavo kelis tūkstančius greičio viršijimo atvejų 4

Pernai ne kartą skelbėme, kad Daugiafunkcė pažeidimų kontrolės sistema ( DPKS), įrengta šalia Jonavos, fiksuoja greičio viršijimo atvejus. Šalia to, atkreiptas dėmesys, kad jos funkcionalumas bet kada gali b...

LAKD: Dezinformacija turi liautis - lėšų panaudota tiek, kiek leido įstatymai

LAKD: Dezinformacija turi liautis - lėšų panaudota tiek, kiek leido įstatymai 1

,,Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) informuoja, kad per 2017–2019 metus panaudojo 102,7 proc. lėšų, galimų naudoti kelių tink...

Techninių apžiūrų kainas tvirtins LTSA

Techninių apžiūrų kainas tvirtins LTSA

Siekiant tobulinti motorinių transporto priemonių ir priekabų privalomosios techninės apžiūros (TA) atlikimo paslaugas ir kainų tvirtinimą, Susisiekimo ministerija Vyriausybei nutarimo projektu siūlo maksima...

Bus atnaujinti tilto per Šventosios upę Upninkuose remonto darbai: kada žadama juos pabaigti?

Bus atnaujinti tilto per Šventosios upę Upninkuose remonto darbai: kada žadama juos pabaigti?

Tilto per Šventosios upę Upninkuose kapitalinis remontas prasidėjo praėjusių metų rudenį. Darbų pradžia džiaugėsi ne tik vairuotojai, bet ir pėstieji, mat statinio būklė jau seniai nežavi nei vienų, nei kitų...

Susisiekimo ministerija: pradedantieji vairuotojai papildomus mokymus galės baigti po karantino

Susisiekimo ministerija: pradedantieji vairuotojai papildomus mokymus galės baigti po karantino

Atsižvelgdama į karantino metu ribojamą vairavimo mokyklų veiklą, Susisiekimo ministerija pratęsia papildomų mokymų baigimo terminą pažeidimų padariusiems pradedantiesiems vairuotojams. Pradedantieji vairuot...

Tęsiamas žemės išpirkimas su „Rail Baltica“ susijusiems automobilių keliams

Tęsiamas žemės išpirkimas su „Rail Baltica“ susijusiems automobilių keliams

Susisiekimo ministerija informuoja, kad „Rail Baltica“ įgyvendinimo darbai karantino sąlygomis nesustoja – laikantis saugumo reikalavimų tęsiamas žemės išpirkimas su šiuo projektu susijusiems automobilių kel...

Siekiama saugios ir laipsniškos 5G ryšio plėtros Lietuvoje

Siekiama saugios ir laipsniškos 5G ryšio plėtros Lietuvoje

Susisiekimo ministerija Vyriausybei teikia tvirtinti „Lietuvos Respublikos penktosios kartos judriojo ryšio (5G) plėtros 2020–2025 m. gaires“, kurios leis užtikrinti kontroliuojamą ir laipsnišką 5G technolog...