Susisiekimo sektorius siekia mažinti transporto keliamą taršą

Susisiekimo sektorius siekia mažinti transporto keliamą taršą
LAP 10
2019-11-10 11:43 2019

Siekdama labiau saugoti aplinką ir mažinti poveikį klimato kaitai, Susisiekimo ministerija ketina kartu su universitetais ieškoti būdų, kaip sumažinti transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimus.

„Transporto sektoriaus keliama tarša yra neabejotinai žinoma problema, tačiau ilgą laiką šis klausimas nebuvo sprendžiamas. Siekdami teigiamų pokyčių, numatome inicijuoti gilesnį tyrimą ir parengti konkrečių veiksmų planą transporto keliamai taršai mažinti“, – sako susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius.

Ministro teigimu, siekdama aukščiausios inicijuojamo tyrimo kokybės Susisiekimo ministerija kvies bendradarbiauti universitetus. Be to, pažymėtina, kad jau šiuo metu imamasi įvairių priemonių transporto keliamai taršai mažinti.

Viena iš priemonių mažinti taršą yra taršių automobilių skaičiaus mažinimas, skatinant plačiau naudoti elektromobilius. Jų skaičius Lietuvoje didėja, tačiau vis dar sudaro mažiau nei 1 proc. visų automobilių. Šiemet šalyje įregistruoti 330 elektromobilių, maždaug trečdalis jų – nauji. Jau šiuo metu elektromobilių vairuotojai didžiuosiuose Lietuvos miestuose gali nemokamai statyti automobilį mokamose aikštelėse, Vilniuje – važiuoti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis. Nuolat plečiamas tiek viešųjų, tiek privačių elektromobilių įkrovimo prieigų tinklas. Viešosiose prieigose, įrengtose panaudojant Europos Sąjungos fondų investicijas, 5 metus nuo jų įrengimo elektromobilius galima įkrauti nemokamai. Šiuo metu svarstomi ilgalaikiai elektromobilių naudojimo skatinimo tikslai ir galimybės.

Kelių transporto keliamą taršą taip pat siekiama mažinti perkeliant krovinių vežimą į kitas mažiau taršias transporto rūšis – geležinkelių ir vandens transportą. Tai svarbu saugant aplinką, nes šiuo metu Lietuvoje daugiausia krovinių pervežama būtent kelių transportu.

Įvairiais skaičiavimais, geležinkelių transportas į aplinką išmeta nuo 3,5 iki 19 kartų mažiau anglies dioksido už kelių transportą. Šis skirtumas priklauso nuo įvairių faktorių, tačiau mažiausias skirtumas fiksuojamas lyginant vilkikus su dyzeliniais traukiniais, didžiausias – su elektra varomais krovininiais traukiniais. Šiuo atžvilgiu itin svarbus projektas „Rail Baltica“, kurį įgyvendinus didelė dalis per Lietuvą Šiaurės–Pietų kryptimi vežamų krovinių galės būti perkelta iš kelių į geležinkelių transportą. Be to, „Rail Baltica“ geležinkelio liniją numatoma elektrifikuoti, todėl atsiras galimybė pasiekti aplinkai palankiausią rezultatą. Lietuvos teritorijoje projektą „Rail Baltica“ numatoma baigti iki 2025 m. pabaigos.

Dar geresnė alternatyva krovinių vežimui sausumos transportu tiek aplinkosaugos, tiek ekonominiu atžvilgiu yra vandens transportas. Siekiant užtikrinti galimybę verslo įmonėms gerokai pigiau nei sausumos keliais vandens transportu gabenti didelius kiekius krovinių, iki 2023 m. numatoma modernizuoti Nemuno upės ruožą nuo Kauno iki Atmatos upės žiočių, užtikrinant reikiamą jo gylį ir plotį bei pagerinant sąlygas laivybai. Potencialių krovinių vežėjų apklausa rodo, kad jau iškart įgyvendinus projektą krovinių vežimo vandens transportu paklausa per metus sudarys apie 300 tūkst. t per metus.

Pažymėtina, kad 20 šalies savivaldybių jau parengė darnaus judumo mieste planus (DJMP). Tokius planus Susisiekimo ministerija rekomendavo rengti savivaldybėms, turinčioms ne mažiau kaip 25 tūkst. gyventojų ar kurorto statusą. Vienas svarbiausių DJMP aspektų – tai priemonės, kurios padėtų suvaldyti eismo srautus ir mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą, ypač rytinio ir vakarinio piko metu. Siekiama, kad efektyviai veiktų alternatyvūs keliavimo būdai – viešasis transportas, transporto priemonių dalinimosi platformos, keliavimas dviračiu ar pėsčiomis.

Siekdama mažinti transporto keliamą taršą, Lietuva pasisako ir už nuoseklią Europos Sąjungos transporto politiką bei politinę valią netvirtinti šiam tikslui prieštaraujančių nuostatų atskiruose teisės aktuose. Pavyzdžiui, Lietuva kartu su vienmintėmis ES šalimis siekia, kad būtų atmestas siūlomas ES „Mobilumo paketo“ reikalavimas periodiškai grąžinti krovinines transporto priemones į jų registravimo šalį, nes tai gerokai padidintų tuščių transporto priemonių kelionių skaičių ir oro taršą. Svarstant „Mobilumo paketą“ vienmintės ES šalys pabrėžia, kad siekiant ES aplinkosaugos tikslų turi būti išlaikytas nuoseklumas, rengiant ES teisės aktus neturėtų būti taikomi dvigubi standartai. 

Susisiekimo ministerijos inf.

Panašūs straipsniai

Susisiekimo ministras: sklandi Lietuvos pašto veikla bus užtikrinta

Susisiekimo ministras: sklandi Lietuvos pašto veikla bus užtikrinta

Susisiekimo ministerija apgailestauja, kad nepavyko surasti sutarimo su AB Lietuvos paštas valdybos nariais ir dėkoja už jų indėlį į bendrovės veiklą. Atsisakius valdybai tęsti darbą iki šių metų pabaigos, Susis...

Apklausa: kokį susisiekimo būdą vietoje nuosavo automobilio rinktumėtės kasdieninėms kelionėms?

Apklausa: kokį susisiekimo būdą vietoje nuosavo automobilio rinktumėtės kasdieninėms kelionėms?

Rengiantis apmokestinti taršius automobilius, viešojoje erdvėje vis pasigirsta diskusijos ir dėl būtinybės skatinti gyventojus keisti įpročius – dažniau rinktis viešąjį transportą bei kitas susisiekimo priemones...

Susisiekimo ministerija inicijuoja transporto lengvatas Šeimos kortelių turėtojams

Susisiekimo ministerija inicijuoja transporto lengvatas Šeimos kortelių turėtojams

Siekdama sudaryti palankesnes sąlygas keliauti gausių šeimų nariams, Susisieki...

Sprendžiami geležinkelių infrastruktūros ir traukinių pritaikymo neįgaliesiems klausimai

Sprendžiami geležinkelių infrastruktūros ir traukinių pritaikymo neįgaliesiems klausimai

Susisiekimo ministerija siekia užtikrinti, kad šalies geležinkelių infrastruktūra ir traukiniai būtų kuo geriau pritaikyti neįgaliesiems ir ribotos judėsenos žmonėms. Atsižvelgiant į Europos Sąjungos reikala...

Nuo 2020 metų – galimybė anksčiau atgauti vairuotojo pažymėjimą

Nuo 2020 metų – galimybė anksčiau atgauti vairuotojo pažymėjimą

Susisiekimo ministerija primena, kad nuo 2020 m. sausio 1 d. vairuotojai, vairavę neblaivūs (iki 1,5 promilės) ir dėl to netekę vairuotojo pažymėjimo, anksčiau nei nustatytas terminas galės kreiptis į nusiže...

Kelių ir tiltų kokybės tyrimui – naujos kartos moderniausia technika

Kelių ir tiltų kokybės tyrimui – naujos kartos moderniausia technika 1

Transporto kompetencijų agentūra nuo šiol kelių ir tiltų kokybės tyrimus atliks dar tiksliau. Įsigyta pati moderniausia tyrimų technika – kelių georadaras, kontroliuojamasis išilginio slydimo įtaisas bei til...

Sekmadienį paminėta Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena

Sekmadienį paminėta Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena

Rugsėjo 29-ąją, sekmadienį, Lietuvoje minėta Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena. Ši diena skirta dar kartą visiems susimąstyti apie eismo saugumą, moralines ir dvasines vertybes, atsakyti sau į klausimą – ar...

Pokyčiai AB Lietuvos pašto valdyboje nesutrikdys pensijų išnešiojimo

Pokyčiai AB Lietuvos pašto valdyboje nesutrikdys pensijų išnešiojimo

Siekdama didesnio bendrovės įsiklausymo į visuomenės poreikius ir valstybės interesus, spalio 31 d. Susisiekimo ministerija priėmė sprendimą suformuoti naują AB Lietuvos pašto valdybą. Siekdama užtikrinti darbų ...

Transporto sektoriaus įmonėse – VDI patikrinimai dėl nedeklaruoto darbo

Transporto sektoriaus įmonėse – VDI patikrinimai dėl nedeklaruoto darbo

Valstybinė darbo inspekcija (VDI), vykdydama nuolatinę transporto sektoriaus stebėseną ir kontrolę, siekiant minimizuoti šešėlinės ekonomikos apraiškas, patikrino 22 krovininio kelių transporto įmones....

Dėl J. Ralio gatvėje vykdomų remonto darbų – kitokie autobusų maršrutai

Dėl J. Ralio gatvėje vykdomų remonto darbų – kitokie autobusų maršrutai

UAB „Jonavos autobusai“ informuoja, kad nuo rugpjūčio 19 d. 8 val. iki rugpjūčio 23 d. 18 val., dėl J. Ralio g. vykdomų paviršinių nuotekų tinklo įrengimo darbų, bus nutraukiamas visų rūšių autotransporto ei...

Savivaldybės: leiskime pačiai savivaldai pasirinkti viešųjų paslaugų teikimo būdus

Savivaldybės: leiskime pačiai savivaldai pasirinkti viešųjų paslaugų teikimo būdus

Seime ir visuomenėje vis dažniau girdime diskusijas dėl konkurencijos užtikrinimo teikiant viešąsias paslaugas. Savivaldybių nuomone, atsižvelgiant į Europos Vietos savivaldos chartijoje įtvirtintą savivaldy...

Susisiekimo ministras: Lietuvos paštas galėtų plėsti finansinių paslaugų teikimą

Susisiekimo ministras: Lietuvos paštas galėtų plėsti finansinių paslaugų teikimą

Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius susitiko su ekonomistu Stasiu Kropu, anksčiau vadovavusiu Lietuvos bankų asociacijai ir aptarė galimybes Lietuvos paštui aktyviau plėsti finansines ir skaitmenine...

Arba aplinkkelis, arba kiti sprendiniai, bet spūsčių problemą Jonavoje būtina spręsti

Arba aplinkkelis, arba kiti sprendiniai, bet spūsčių problemą Jonavoje būtina spręsti 3

Jau esame publikavę ne vieną ir ne du straipsnius apie Jonavos pietrytinį aplinkkelį. Neseniai skelbėme straipsnį  ...

Po dar vieno galimai orą teršiančio incidento Lietuvoje – klausimai aplinkos ministrui

Po dar vieno galimai orą teršiančio incidento Lietuvoje – klausimai aplinkos ministrui

Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narės – seniūno pavaduotoja Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė ir Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė Aistė Gedvilienė – kreipėsi į aplinkos mini...

Greitis kelyje. Ieškome atsakymų, kodėl mėgstame jį viršyti

Greitis kelyje. Ieškome atsakymų, kodėl mėgstame jį viršyti

Rugsėjo 27 d., penktadienį, Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) prisijungė prie Lietuvos policijos organizuoto saugaus eismo renginio ir dalyvavo diskusijoje „Saugus greitis ir leistinas greitis...