Už senų automobilių atliekų netvarkymą gresia baudos iki 6 tūkst. eurų

Už senų automobilių atliekų netvarkymą gresia baudos iki 6 tūkst. eurų
KOV 19
2018-03-19 16:46 2018

Augant naudotų automobilių Lietuvoje skaičiui, vis dar didelė dalis transporto priemonių atliekų lieka nesutvarkytos. Automobilių importuotojai dažnai teisinasi negirdėję apie aplinkosaugines pareigas, nors už teisės aktuose numatytų pareigų nevykdymą gresia baudos. Kada atsiranda prievolė importuotojui tvarkyti netinkamų eksploatuoti transporto priemonių atliekas?  

„Importavus ir vidaus rinkoje per kalendorinius metus pardavus bent vieną transporto priemonę pardavėjas tampa importuotoju ir privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade bei teisės aktuose numatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę nenaudojamų automobilių tvarkymo klausimais, organizuoti ir finansuoti šių atliekų tvarkymą bei vykdyti kitas pareigas“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoit. 

Pagal teisės aktus, kurių įgyvendinimą prižiūri Aplinkos ministerijai pavaldžios institucijos, pareiga importuotojui finansuoti transporto priemonių atliekų tvarkymą atsiranda pardavus vidaus rinkoje M1 klasės (lengvasis automobilis, turintis ne daugiau kaip 8 sėdimas vietas keleiviams ir 1 sėdimą vietą vairuotojui) ir N1 klasės (lengvasis krovininis automobilis iki 3,5 tonos) transporto priemones. Tokia pat pareiga kyla, kai į vidaus rinką savo reikmėms įvežama daugiau kaip penkios transporto priemonės –  tai taip pat laikoma tiekimu Lietuvos rinkai verslo tikslais. 

„Licencijuotų gamintojų ir importuotojų organizacijų nariai (automobilių importuotojai) pernai į Lietuvą importavo apie 70 tūkst. M1 ir N1 klasės autotransporto priemonių – tai 2 kartus mažiau nei Lietuvoje pirmąkart buvo registruota vien naudotų lengvųjų automobilių. Ši statistika parodo, kad daugiau kaip už 100 tūkst. automobilių pateikimą vidaus rinkai nevykdoma pareiga organizuoti ir finansuoti automobilių tvarkymo sistemą. Dėl tokios padėties yra nelygios konkurencijos sąlygos tarp pareigas vykdančiųjų ir nevykdančiųjų automobilių importuotojų. Nesutvarkytos atliekos daro ir didelę žalą aplinkai“, – sako V. Jankoit. 

„Regitros“ duomenimis, 2017 metais pirmą kartą Lietuvoje buvo registruota 180,7 tūkst. naudotų transporto priemonių, iš jų 156,7 tūkst. sudarė naudoti lengvieji (M1 klasės) automobiliai. Pernai, palyginti su 2016 metais, pirmąkart registruotų naudotų transporto priemonių skaičius mūsų šalyje išaugo 6 proc., o naudotų lengvųjų automobilių skaičius padidėjo 7,3 proc. 

Pagal Lietuvos teisės aktus transporto priemonių, kuriose neišvengiamai yra automobilių ir nešiojamosios baterijos bei akumuliatoriai, importuotojai privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade kaip baterijų ir akumuliatorių importuotojai, organizuoti ir finansuoti šių atliekų tvarkymą, šviesti ir informuoti visuomenę, vykdyti kitas pareigas. 

Administracinių nusižengimo kodeksas ir kiti teisės aktai numato, kad eksploatuoti netinkamų transporto priemonių netvarkymas ir nedalyvavimas jų tvarkymo sistemoje užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims iki 6 tūkst. eurų baudą, o padarius pažeidimą pakartotinai bauda gali siekti iki 14 tūkst. eurų. Tokio pat dydžio ekonominės sankcijos už padarytus pažeidimus gresia juridiniams asmenims. 

„Lietuvoje yra visos sąlygos tvarkyti automobilių atliekas – tereikia jomis pasinaudoti. Esame su partneriais sukūrę automobilių atliekų surinkimo ir tvarkymo sistemą, kasmet vyksta aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“, kurių metu šviečiame visuomenę ir skatiname autoservisus tinkamai rūpintis automobilių atliekomis. Nenaudojamus automobilius galima nemokamai arba už atlygį priduoti automobilių ardytojams, o daugiau informacijos galima rasti www.atliekos.lt“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovas Alfredas Skinulis. 

Eksploatuoti netinkamos transporto priemonės turi būti saugiai ir tinkamai išardytos, nes nemažai automobilių dalių, pavyzdžiui, hidrauliniai ar tepaliniai amortizatoriai, akumuliatoriai, degalų ir tepalo filtrai, panaudoti tepalai, yra priskiriamos pavojingoms atliekoms. Atliekų tvarkytojai netinkamas eksploatacijai automobilius apdoroja taip, kad susidarytų kuo mažiau atliekų, o tinkamos naudoti dalys būtų panaudojamos pakartotinai. 

Lietuvos įsipareigojimai Europos Sąjungai numato, kad šalyje net 95 proc. senos transporto priemonės (skaičiuojant pagal jos masę) privalo būti perdirbta ar pakartotinai panaudota jos dalių.

Inf. www.gia.lt; www.eei.lt; www.atliekos.lt

Panašūs straipsniai

Už pabėgimą iš įvykio vietos – 305 eurų bauda: neblaiviems vairuotojams verta slapstytis?

Už pabėgimą iš įvykio vietos – 305 eurų bauda: neblaiviems vairuotojams verta slapstytis?

Šiandien, gegužės 5-ąją, Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Jonavos rajono policijos komisariatas išplatino pranešimą, kad nustatyta gegužės 11-ąją Jonavoje, Kosmonautų gatvėje, autoįvykį sukė...

Palmių aliejus maišomas į degalus: šį faktą žino tik kas dešimtas lietuvis

Palmių aliejus maišomas į degalus: šį faktą žino tik kas dešimtas lietuvis

Dėl palmių aliejaus vartojimo sparčiai kertami atogrąžų miškai ir gresia klimato katastrofa. Pusė Į ES įvežamo palmių aliejaus skiriama degalų gamybai, tačiau net 90 proc. lietuvių net nežino, kad palmių ali...

Hibridinių automobilių gidas: kuo skiriasi „mild“ nuo „plug-in“?

Hibridinių automobilių gidas: kuo skiriasi „mild“ nuo „plug-in“?

Griežtėjant ekologinėms normoms, visame pasaulyje daugėja hibridinių automobilių. Ypač Europoje, kur gamintojai siekia pasiruošti 2021 metams, kuomet bus įvestos naujos anglies dvideginio emisijos ribos ir jas v...

Liepos 3-ioji - Tarptautinė diena be plastikinių maišelių

Liepos 3-ioji - Tarptautinė diena be plastikinių maišelių

Liepos 3-ioji paskelbta Tarptautine diena be plastikinių maišelių, skatinant atkreipti dėmesį į plastiko atliekų daromą žalą aplinkai. Šiandien minimos Tarptautinės dienos be plastikinių maišelių proga gyventoja...

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Planuojantiems kelionę lėktuvu su augintinu – svarbūs veterinarės patarimai

Naujausiais internetinės kelionių platformos „TripAdvisor“ duomenimis, lėktuvu su savo augintiniais kartu yra keliavę 53 proc. apklaustųjų. Nors analogiškos statistikos apie lietuvių įpročius nėra, ekspertai...

„Vasara be plastiko“ – higienos terapija mūsų šiukšliadėžei ir visai Žemei

„Vasara be plastiko“ – higienos terapija mūsų šiukšliadėžei ir visai Žemei

Ryte įprasta nusiprausti, išsivalyti dantis, papusryčiauti ir kvapnia kava pradėti dieną. Per atostogas stengiamės patirti naujų įspūdžių, pramogauti, gerai leisti laiką su šeima ar draugais ir, žinoma, skaniai ...

Saulės elektrinės savininkė skaičiuoja, kad šaltuoju sezonu sutaupys apie 45 eurus per mėnesį

Saulės elektrinės savininkė skaičiuoja, kad šaltuoju sezonu sutaupys apie 45 eurus per mėnesį

Gaminančia vartotoja tapusi Valė Urbonienė, pasakoja, kad nuo kovo mėnesio iš elektros tiekėjo nepirko nei kilovatvalandės elektros – viską pagamino jos saulės elektrinė. Ir dar daugiau – nuo balandžio pagam...

Pakalbėkime apie stereotipus: ar ,,BMW" – tikrai diagnozė?

Pakalbėkime apie stereotipus: ar ,,BMW" – tikrai diagnozė? 1

Praėjusią savaitę kelyje Jonava - Kurmagala jaunuolių vairuojamas ,,BMW“ rėžėsi į stulpą ir nuvertė jį ant ...

Pikapų evoliucija: kodėl darbiniai arkliai tapo kasdieniais palydovais

Pikapų evoliucija: kodėl darbiniai arkliai tapo kasdieniais palydovais

Pikapas yra komercinis automobilis. Nepaisant Lietuvoje dar girdimo painiojimo su universalu, tai yra visiškai skirtingi automobiliai, turintys savo unikalias istorijas ir paskirtį. Manoma, kad terminas „pikapas...

Saulės elektrinė teikia naudą, bet tik jei sumontuota atsakingai

Saulės elektrinė teikia naudą, bet tik jei sumontuota atsakingai

Augant susidomėjimui savo namuose pasigaminti elektros energiją, „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) specialistai pataria nesiimti savavališkų veiksmų montuojant saulės elektrines, būtinai gauti Bendrovės iš...

Lietuvos keliuose apstu „nematomų“ automobilių

Lietuvos keliuose apstu „nematomų“ automobilių

Rinkdamiesi automobilį Lietuvos gyventojai pirmiausiai vertina techninius jo parametrus ir kainą, o labiausiai mėgstamos spalvos yra tamsios bei konservatyvios. Tai patvirtina ir „Regitros“ duomenys: net 40 p...

Dėkojame Jums! Mūsų Facebook– jau 15 tūkstančių

Dėkojame Jums! Mūsų Facebook– jau 15 tūkstančių

Vertėtų paminėti,  kad „Facebook“ riboja maksimalų draugų skaičių, limitas – 5 tūkst. Tačiau „patiktukų“ skaičiaus puslapiams – ne. Todėl norime kartu su Jumis visais pasidžiaugti bei Jums visiems padėkoti  - mū...

Ką reikėtų žinoti apie naminių gyvūnų veisimą?

Ką reikėtų žinoti apie naminių gyvūnų veisimą?

  Norint įsigyti augintinį, kiekvienas žmogus turėtų prieš tai atlikti ,,namų darbus“ ir kuo daugiau pasidomėti, iš kur atkeliaus naujasis šeimos narys, kokių sąlygų jam reikės ir pan. Ne ką mažiau a...

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Socialinė kampanija „Rūpestingi tėvai“ skatina būti atidžiais ir dėmesingais savo vaikams

Mokslinių tyrimų išvados ir psichologų, dirbančių su vaikais ir šeimomis, patirtis rodo, kad vaikai pasižymi geresniais mokslo pasiekimais, aukštesne saviverte, atsparumu nesėkmėms, mažiau linkę į destrukcin...

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Kelyje kiekvienas yra pėsčiasis – prisisekite atšvaitą

Keliuose prasideda pavojingas eismui laikas Eismo situacijai keliuose nemažai įtakos daro sezonų pokyčiai. Rudenėjant tamsusis paros metas prasideda anksčiau, kai eisme dalyvauja daugiau...

Kodėl kyla mintys apie savižudybę?

Kodėl kyla mintys apie savižudybę?

Š. m. rugsėjo 10 d. minima tarptautinė savižudybių prevencijos diena. Pasaulinės sveikatos organizacijos vertinimu, pasaulyje kasmet nusižudo apie 800 tūkst. žmonių. Tikėtina, kad per metus iš gyvenimo pasitrauk...