Už senų automobilių atliekų netvarkymą gresia baudos iki 6 tūkst. eurų

Už senų automobilių atliekų netvarkymą gresia baudos iki 6 tūkst. eurų
KOV 19
2018-03-19 17:46 2018

Augant naudotų automobilių Lietuvoje skaičiui, vis dar didelė dalis transporto priemonių atliekų lieka nesutvarkytos. Automobilių importuotojai dažnai teisinasi negirdėję apie aplinkosaugines pareigas, nors už teisės aktuose numatytų pareigų nevykdymą gresia baudos. Kada atsiranda prievolė importuotojui tvarkyti netinkamų eksploatuoti transporto priemonių atliekas?  

„Importavus ir vidaus rinkoje per kalendorinius metus pardavus bent vieną transporto priemonę pardavėjas tampa importuotoju ir privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade bei teisės aktuose numatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę nenaudojamų automobilių tvarkymo klausimais, organizuoti ir finansuoti šių atliekų tvarkymą bei vykdyti kitas pareigas“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoit. 

Pagal teisės aktus, kurių įgyvendinimą prižiūri Aplinkos ministerijai pavaldžios institucijos, pareiga importuotojui finansuoti transporto priemonių atliekų tvarkymą atsiranda pardavus vidaus rinkoje M1 klasės (lengvasis automobilis, turintis ne daugiau kaip 8 sėdimas vietas keleiviams ir 1 sėdimą vietą vairuotojui) ir N1 klasės (lengvasis krovininis automobilis iki 3,5 tonos) transporto priemones. Tokia pat pareiga kyla, kai į vidaus rinką savo reikmėms įvežama daugiau kaip penkios transporto priemonės –  tai taip pat laikoma tiekimu Lietuvos rinkai verslo tikslais. 

„Licencijuotų gamintojų ir importuotojų organizacijų nariai (automobilių importuotojai) pernai į Lietuvą importavo apie 70 tūkst. M1 ir N1 klasės autotransporto priemonių – tai 2 kartus mažiau nei Lietuvoje pirmąkart buvo registruota vien naudotų lengvųjų automobilių. Ši statistika parodo, kad daugiau kaip už 100 tūkst. automobilių pateikimą vidaus rinkai nevykdoma pareiga organizuoti ir finansuoti automobilių tvarkymo sistemą. Dėl tokios padėties yra nelygios konkurencijos sąlygos tarp pareigas vykdančiųjų ir nevykdančiųjų automobilių importuotojų. Nesutvarkytos atliekos daro ir didelę žalą aplinkai“, – sako V. Jankoit. 

„Regitros“ duomenimis, 2017 metais pirmą kartą Lietuvoje buvo registruota 180,7 tūkst. naudotų transporto priemonių, iš jų 156,7 tūkst. sudarė naudoti lengvieji (M1 klasės) automobiliai. Pernai, palyginti su 2016 metais, pirmąkart registruotų naudotų transporto priemonių skaičius mūsų šalyje išaugo 6 proc., o naudotų lengvųjų automobilių skaičius padidėjo 7,3 proc. 

Pagal Lietuvos teisės aktus transporto priemonių, kuriose neišvengiamai yra automobilių ir nešiojamosios baterijos bei akumuliatoriai, importuotojai privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade kaip baterijų ir akumuliatorių importuotojai, organizuoti ir finansuoti šių atliekų tvarkymą, šviesti ir informuoti visuomenę, vykdyti kitas pareigas. 

Administracinių nusižengimo kodeksas ir kiti teisės aktai numato, kad eksploatuoti netinkamų transporto priemonių netvarkymas ir nedalyvavimas jų tvarkymo sistemoje užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims iki 6 tūkst. eurų baudą, o padarius pažeidimą pakartotinai bauda gali siekti iki 14 tūkst. eurų. Tokio pat dydžio ekonominės sankcijos už padarytus pažeidimus gresia juridiniams asmenims. 

„Lietuvoje yra visos sąlygos tvarkyti automobilių atliekas – tereikia jomis pasinaudoti. Esame su partneriais sukūrę automobilių atliekų surinkimo ir tvarkymo sistemą, kasmet vyksta aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“, kurių metu šviečiame visuomenę ir skatiname autoservisus tinkamai rūpintis automobilių atliekomis. Nenaudojamus automobilius galima nemokamai arba už atlygį priduoti automobilių ardytojams, o daugiau informacijos galima rasti www.atliekos.lt“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovas Alfredas Skinulis. 

Eksploatuoti netinkamos transporto priemonės turi būti saugiai ir tinkamai išardytos, nes nemažai automobilių dalių, pavyzdžiui, hidrauliniai ar tepaliniai amortizatoriai, akumuliatoriai, degalų ir tepalo filtrai, panaudoti tepalai, yra priskiriamos pavojingoms atliekoms. Atliekų tvarkytojai netinkamas eksploatacijai automobilius apdoroja taip, kad susidarytų kuo mažiau atliekų, o tinkamos naudoti dalys būtų panaudojamos pakartotinai. 

Lietuvos įsipareigojimai Europos Sąjungai numato, kad šalyje net 95 proc. senos transporto priemonės (skaičiuojant pagal jos masę) privalo būti perdirbta ar pakartotinai panaudota jos dalių.

Inf. www.gia.lt; www.eei.lt; www.atliekos.lt

Panašūs straipsniai

Neužimtos, bet užstatytos neįgaliųjų vietos privertė imtis veiksmų

Neužimtos, bet užstatytos neįgaliųjų vietos privertė imtis veiksmų

Nors žmonės tampa vis mažiau pakantūs Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidėjams – juos fotografuoja ir viešina socialiniuose tinkluose, taip bandydami prisidėti prie vairavimo kultūros gerinimo, neatsakingų vairuo...

Opozicijos narys: "Visi koalicijos susitarimai susiveda į naujų valdžios postų kūrimą bei užėmimą"

Opozicijos narys: "Visi koalicijos susitarimai susiveda į naujų valdžios postų kūrimą bei užėmimą"

„Užteko tik vienos savaitės ir nuo iškilmingo valdančiosios koalicijos pareiškimo, kad „koalicijos veiklos programos prioritetu tapo visa tai, kas pagerintų Jonavos rajono žmonių gyvenimą“, nukritusi širma atskl...

Šiemet mokesčiams dirbome keturiomis dienomis trumpiau nei pernai

Šiemet mokesčiams dirbome keturiomis dienomis trumpiau nei pernai

Gegužės 20-oji šiemet yra simbolinė pirmoji diena metuose, kada pradedame dirbti nebe mokesčiams, o sau. Simbolinė laisvės nuo mokesčių diena šiemet atėjo keturiomis dienomis anksčiau nei pernai ar užpernai. Eko...

Labas vakaras. Gal galite atsakyti į anketos klausimus?

Labas vakaras. Gal galite atsakyti į anketos klausimus? 1

„Labas vakaras. Statistikos departamentas vykdo apklausą. Gal galite atsakyti į anketos klausimus?“, - atidarius duris,  tokius klausimus, it žirnius į sieną,  jau 10 metų Jonavos rajono gyventojams paberia Ilon...

Hibridinių automobilių gidas: kuo skiriasi „mild“ nuo „plug-in“?

Hibridinių automobilių gidas: kuo skiriasi „mild“ nuo „plug-in“?

Griežtėjant ekologinėms normoms, visame pasaulyje daugėja hibridinių automobilių. Ypač Europoje, kur gamintojai siekia pasiruošti 2021 metams, kuomet bus įvestos naujos anglies dvideginio emisijos ribos ir jas v...

Išrauti pataisai gali apkartinti Velykų šventę

Išrauti pataisai gali apkartinti Velykų šventę

Artėjant Velykoms kyla, kaip ir kiekvieną pavasarį, grėsmė pataisams, kurie raunami šventiniam stalui papuošti. Šie labai jautrūs, nykstantys augalai kasmet nukenčia nuo žmogaus rankos. Pataisui išrauti pakanka ...

Liepos 3-ioji - Tarptautinė diena be plastikinių maišelių

Liepos 3-ioji - Tarptautinė diena be plastikinių maišelių

Liepos 3-ioji paskelbta Tarptautine diena be plastikinių maišelių, skatinant atkreipti dėmesį į plastiko atliekų daromą žalą aplinkai. Šiandien minimos Tarptautinės dienos be plastikinių maišelių proga gyventoja...

„Vasara be plastiko“ – higienos terapija mūsų šiukšliadėžei ir visai Žemei

„Vasara be plastiko“ – higienos terapija mūsų šiukšliadėžei ir visai Žemei

Ryte įprasta nusiprausti, išsivalyti dantis, papusryčiauti ir kvapnia kava pradėti dieną. Per atostogas stengiamės patirti naujų įspūdžių, pramogauti, gerai leisti laiką su šeima ar draugais ir, žinoma, skaniai ...

Pokyčiai sveikatos apsaugos ir vaikų globos srityse (Politinė reklama)

Pokyčiai sveikatos apsaugos ir vaikų globos srityse (Politinė reklama)

Prieš ketverius metus rinkėjai man patikėjo Jonavos rajono savivaldybės tarybos narės mandatą. Pirmoji mano politinės veiklos kadencija sudarė galimybę susipažinti su Jonavos krašto problemomis bei davė didelės ...

Braškes auginantis ūkininkas: ,,Sakantys, kad 10 eurų už kilogramą – brangu, turėtų patys imtis ūkininkavimo“

Braškes auginantis ūkininkas: ,,Sakantys, kad 10 eurų už kilogramą – brangu, turėtų patys imtis ūkininkavimo“

Ūkininkų šiltnamiuose jau sirpsta pirmosios lietuviškos braškės. Vis tik pirmuoju derliumi, ko gero, pasidžiaugti sau leis ne visi – aiškėja, kad ankstyvų uogų kilogramo kaina Lietuvoje sieks apie 10 eurų. Už...

Pakalbėkime apie stereotipus: ar ,,BMW" – tikrai diagnozė?

Pakalbėkime apie stereotipus: ar ,,BMW" – tikrai diagnozė? 1

Praėjusią savaitę kelyje Jonava - Kurmagala jaunuolių vairuojamas ,,BMW“ rėžėsi į stulpą ir nuvertė jį ant ...

Sodų bendrijų keliai: ministerija neatskleidė esmės, savivaldybė bando judėti iš mirties taško

Sodų bendrijų keliai: ministerija neatskleidė esmės, savivaldybė bando judėti iš mirties taško

Gegužės 8 d. LR Susisiekimo ministerija paskelbė, kad lėšų sodininkų bendrijų keliams ir gatvėms panoro mažiau nei pusė Lietuvos savivaldybių ir dėl tokio savivaldybių pasyvumo apie milijonas eurų liko nepaskirs...

Dėkojame Jums! Mūsų Facebook– jau 15 tūkstančių

Dėkojame Jums! Mūsų Facebook– jau 15 tūkstančių

Vertėtų paminėti,  kad „Facebook“ riboja maksimalų draugų skaičių, limitas – 5 tūkst. Tačiau „patiktukų“ skaičiaus puslapiams – ne. Todėl norime kartu su Jumis visais pasidžiaugti bei Jums visiems padėkoti  - mū...

Moters dieną – ypatingas policijos pareigūnų dėmesys

Moters dieną – ypatingas policijos pareigūnų dėmesys

„Pačią pirmąją gėlę šiandien gaunu ir ne iš bet ko, o iš pareigūno, labai maloni staigmena, tikrai labai ačiū“, - su plačia šypsena veide sakė sustabdyto automobilio „Opel“ vairuotoja, kuriai kovo 8-osios proga ...

Lietuvos vartotojai tampa reiklesni prekių ir paslaugų kokybei

Lietuvos vartotojai tampa reiklesni prekių ir paslaugų kokybei

Vartotojai vis aktyviau domisi savo teisėmis ir dažniau konsultuojasi su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT). Tokios tendencijos išaiškėja, analizuojant užklausų statistiką. Vien per šių...