Vairavimo instruktorius T. Balčiūnas - apie važiavimą motociklu: ,,Motociklininkas kelyje turėtų elgtis taip, lyg būtų nematomas"

Vairavimo instruktorius T. Balčiūnas - apie važiavimą motociklu: ,,Motociklininkas kelyje turėtų elgtis taip, lyg būtų nematomas
RGP 19
2020-08-19 22:39 2020

Nusipirkai motociklą - pirk ir karstą. Tokį posakį, ko gero, yra girdėjęs kiekvienas ,,šviežiai iškeptas" motociklininkas. Sunku būtų nesutikti su tuo, kad plieninis žirgas nėra pati saugiausia transporto priemonė. Su šaunamuoju ginklu ją lygina ir pats ne vienerius metus motociklą turintis vairavimo instruktorius Tomas Balčiūnas (27 m.). Nepaisant to, jonavietis įsitikinęs - teisingose rankose atsidūręs motociklas gali tapti ne tik turiningu hobiu, bet ir galimybe įsilieti į savitą motociklistų kultūrą. Tačiau prieš sėdant už galingos transporto priemonės vairo T. Balčiūnas pataria savęs paklausti: „kodėl nusprendėte to imtis?“.


Ragina neskubėti teisti
Avarijos, kuriose nukenčia motociklininkai, Lietuvoje įvyksta kiekvieną šiltąjį metų sezoną. Kelių chuliganai, savižudžiai, greičio mėgėjai - tokie epitetai, dar net nenustačius kaltininko, ne iš vieno žmogaus skrieja motociklininkų pusėn. Tačiau ar visada kalti - tik jie?


Jau 6-erius metus senelio įkurtoje Povilo Belejavo vairavimo mokykloje instruktoriumi dirbantis Tomas Balčiūnas įsitikinęs, kad nereikėtų skubėti teisti. Jo žodžiais tariant, eismo įvykiai kyla ne tik dėl greičio.


,,Ne paslaptis, kad dabartiniai motociklai gali greitai įsibėgėti, o greitis tikrai neprisideda prie saugumo: greitai važiuojant - ne tik sunku staiga sustoti, bet ir išauga tikimybė, jog liksi nepastebėtas kitų eismo dalyvių. Tačiau net ir važiuojant leistinu greičiu, niekas negarantuos, kad eismo įvykis neįvyks.
Lietuvos klimatas apriboja motociklininkus ir šie gali važinėti ne ištisus metus. Tai, savaime suprantama, turi neigiamą įtaką motociklo vairavimo įgūdžiams, o kartu - ir automobilių vairuotojų orientacijai kelyje.


Lietuvoje automobilių vairuotojai pamiršta nuolat ir teisingai stebėti galinio vaizdo veidrodėlius, o tai yra labai pavojinga motociklų atžvilgiu, nes šie veidrodėliuose užima labai mažą matymo lauką. Dėl to, nuo motociklininkų atpratęs vairuotojas, gali tiesiog nepastebėti šios galingos transporto priemonės arba netinkamai įvertinti, kokiu greičiu ši artėja link jo.


Motociklininkai būtų labai dėkingi automobilių vairuotojams ir už tai, jei šie visada rodytų posūkius. Tiek kaip vairavimo instruktorius, tiek kaip žmogus, kuris pats vairuoja motociklą, pastebiu, jog vis dar yra to nedarančių vairuotojų", - patirtimi dalijosi vaikinas.


Visi - lygūs
T. Balčiūnas akcentuoja, kad visi eismo dalyviai - priklausomi vienas nuo kito tarsi vientiso organizmo dalys.


,,Visai nesvarbu, ar tu vairuoji motociklą, ar automobilį - tu esi to paties eismo dalyvis, funkcionuojantis tame pačiame eisme.  Jei visos pusės visada elgtųsi atsakingai, laikytųsi Kelių eismo taisyklių, skaudžių nelaimių išvengtume. Tačiau, kaip matome, atsiranda asmenų, kurie važiuoja pagal savo taisykles. Galbūt, dalis jų kartais taip pasielgia ir netyčia... Dėl to neretai nutinka taip, kad eismo įvykiuose nebūna vieno kalto. Klasikinė situacija - kai motociklas viršija greitį, o jam eismą pastoja gerai neapsidairęs ar motociklo pagreičio neįvertinęs automobilio vairuotojas ir išsuka iš šalutinio kelio į pagrindinį. 

Kalbant apie automobilių vairuotojus, jiems reikėtų įprasti prieš darant manevrą pasukti galvą 90 laipsnių kampu - kitu atveju, tu negali gerai įvertinti eismo, nes yra ir aklųjų zonų, kurių neparodys veidrodėliai.


Tiesa, ne kartą mačiau ant automobilių užklijuotus lipdukus su užrašu ,,Lygūs kelyje" bei motociklo paveikslėliu. Tai - gražus gestas, primenantis ir sau, ir kitiems, kad kariauti ar rodyti savo galią kelyje - ne tik kad neverta, bet ir negalima", - teigė jonavietis.


Investuoti reikėtų ne tik į motociklą
Vairavimo instruktorius pastebi, kad dalis motociklininkų visas savo lėšas investuoja į plieninį žirgą, tačiau pamiršta, jog jų sveikatą ar net gyvybę gali apsaugoti tik kokybiška apranga.


,,Manau, jog nei vienas rimtas motociklininkas neprieštarautų teiginiui, kad speciali apranga - labai svarbus dalykas. Kalbu ne tik apie šalmą, bet ir apie pilną aprangą - nuo pirštinių iki specialių batų.


Yra žmonių, teigiančių, kad vasarą yra karšta su motociklininko apranga, tačiau specialių drabužių pasirinkimas yra tikrai didelis. Visada galima atrasti tai, su kuo jausiesi patogiai, nekaisi.


Yra net vadinamieji šarvai, kurie kritimo atveju apsaugo pagrindines vietas - stuburą, kelėnus, alkūnes. Taip pat, visada galima įsigyti aprangas iš kevlaro medžiagos. Jos atrodo kaip įprasti džinsai, todėl tinka tiems, kurie nenori rengtis odos.


Per avarijas motociklininkai dažniausiai patiria lūžius, sudėtingus odos nubrozdinimus. Pirmas dalykas, kuris paliečia žemę - pirštai. Dėl to aš niekada nevažinėju be pirštinių, nes kritimo atveju kiekvienas žmogus pasąmoningai tiesia rankas. Nereikia nė sakyti, kad trenkiantis į žemę 50 km / val. greičiu iš pirštų nieko neliktų... Tas pats su kojomis - būtina saugoti kulkšnis, o tai padaryti gali kokybiški, jas sutvirtinantys batai. Šalmų šiais laikais taip pat yra visokių... Aš pats visada renkuosi ryškius šalmus. Tai padeda išlikti geriau matomam kelyje.

Kalbant apie moto - kroso aistruolius, jiems būtina dėtis kaklo apsaugas. Šalmas negali kalatotis, nes tokiu atveju kaklas nėra apsaugotas", - teigė vairavimo instruktorius.


Lyg nematomi


Paklaustas, kaip, anot jo, kiekvienas motociklininkas gali padidinti savo saugumą, T. Balčiūnas nė negalvodamas pataria įsivaizduoti, jog galinga dviratė transporto priemonė - nematoma kelyje.


,,Motociklininkas negali tikėtis, kad jei važiuoja pagrindiniu keliu, net ir leistinu greičiu, visi jį būtinai praleis. Taip, idealiu atveju taip turėtų būti, tačiau, kai kalbama apie eismo įvykius į kuriuos patenka motociklai, kelyje nevertėtų įrodinėti savo tiesų. Jei su automobiliu patekus į avariją, iššaus oro pagalvės, tave apsaugos metalinės konstrukcijos. Motociklas to neužtikrins ir tu jo greičiu trenksies į žemę, kitą transporto priemonę ar bet ką kitą, kas bus šalia. Tuomet laukia skaudžios pasekmės.


Yra žmonių, kurie sako, kad motociklo neįmanoma nepastebėti dėl jo skleidžiamo garso. Tačiau garsas eina į galą, jis neina į priekį ar šonus. Kiti eismo dalyviai motociklą dažniausiai pamato tik tada, kai jis yra visai šalia arba jau būna pravažiavęs", - kalbėjo jonavietis.


Saugiau - kolonoje
Vaikinas akcentuoja, kad motociklininkų saugumas išauga ir tuomet, kai važiuojama ne po vieną.


,,Asmeniškai aš mėgstu su motociklu važiuoti į keliones, kai kartu važiuoja dar bent keli bendraminčiai. Tokios kelionės dažniausiai turi tikslą - aplankyti lankytinas vietas ir pan.
Važiuojant keliese, padidėja ir saugumas - motociklų kolona yra geriau matoma, o ir joje važiuojantiems vairuotojams kyla kur kas mažiau pagundų elgtis neatsakingai, laviruoti tarp kitų transporto priemonių ir panašiai. Dėl to neseniai motociklininko teises išsilaikiusiems asmenims visada rekomenduoju, jei tik yra galimybė, pradėti savo važinėjimus kolonose.
Kai važiuojame 6 - 8 motociklų grupėje, išsidėstome šachmatais, stebime vieni kitus. Tas, kas važiuoja priekyje - diktuoja kelią, per vidurį dažniausiai važiuoja mažiausiai patyrę motociklininkai, gale tie, kurie viską stebi.  Važiuojant tokiu principu ir turint specialią įrangą šalmuose, netgi galima bendrauti tarpusavyje. Tai užtikrina dar didesnį komfortą", - patirtimi dalijosi jonavietis.


Lyg šaunamasis ginklas
Kokias asmenines savybes, anot jonaviečio, turėtų turėti kiekvienas motociklininkas?


,,Motociklas, tam tikra prasme - kaip šaunamasis ginklas, kuris atsidūręs netinkamose rankose, gali sukelti pavojų ir tau pačiam, ir kitiems.
Motociklininkas turi turėti vidinę ramybę ir sveiką protą. Būtina suvokti, kad visai nesvarbu, jog greitis - savotiškas malonumas, miestas ir keliai, kuriuose vyksta įprastas eismas nėra ta vieta, kur mes galime lenktyniauti. Nėra nieko blogiau už ,,konfliktinius" marškinėlius, šlepetes, šortus ir šalmą iš ,,Senukų" už 20 eurų įsigijusį jaunuolį, kuris gatvėje stato savo motociklą ant vieno rato ir demonstruoja rekordus", - kalbėjo T. Balčiūnas, pridurdamas, kad tie, kurie nori išbandyti savo motociklo galią, visada gali tai padaryti specialiose trasose.


Populiaru ir tarp moterų
Kaip rodo Povilo Belejavo vairavimo mokyklos instruktoriaus patirtis, už motociklo vairo vis dažniau sėda ir moterys.


,,Šalia Jonavos turime kariuomenę. Dėl to pas mus apsilankė ne viena karė, kuri mokėsi vairuoti motociklą. Taip pat šiais metais mokėme 50-ies metų sulaukusią moterį, kuri nusprendė, kad nori į darbą važinėti su motociklu. Pamenu, kad ji labai atsakingai žiūrėjo į šį savo sprendimą - dar prieš nusiperkant motociklą, ji atidžiai rinkosi aprangą, šalmą. Galiu pasakyti, kad ji - tas geras pavyzdys kitiems.
Žinau, kad yra moterų motociklininkių klubai. Jos turi savo bendruomenę, kartu keliauja. Visgi, nemanau, kad šiais laikais jau kažką nustebins moteris už motociklo vairo. Tuo labiau, kad norint vairuoti jį, nereikia turėti kažkokių išskirtinių fizinių gebėjimų. Svarbiausia - išsirinkti tokį, ant kurio atsisėdus pasiektum žemę, nes jei sustojam, o motociklas virsta ant šono, tikrai nėra nei saugu, nei malonu.
Na, o jei jau jaučiame, kad motociklas tikrai yra per sunkus, galima atrasti tokį, kuris tau tiks labiausiai: yra skirtingos kubatūros, o kartu ir dydžiai", - kalbėjo Tomas.


Siūlo išbandyti važiavimą trasoje
,,Žinau, kad 4 ar 5 kartus per sezoną Kačerginėje vyksta specialūs renginiai, kuriuose motociklininkams sudaromos sąlygos stipriau paspausti akseleratoriaus pedalą - instruktorius tau parodo, kaip važiuoti trasoje, o tu gali pasikrauti teigiamų emocijų, adrenalino.  Tokius pasivažinėjimus rekomenduočiau išbandyti ir po žiemos - jie padės atgauti įgūdžius bei patenkinti tą važiavimo su motociklų troškulį", - teigė T. Balčiūnas.


Sulygina su meditacija
Nors, kalbinant Tomą, pagrindiniai klausimai sukosi apie motociklininkų patiriamus pavojus, vaikinas užtikrintai sako, jog važiavimas su šia transporto priemone - lyg maloni meditacija.


,,Remdamasis savo patirtimi, galiu pasakyti, kad nei viena kita transporto priemonė nesuteikia tiek malonumo kaip motociklas. Važiuodamas juo, tu visu kūnu jauti kiekvieną kelio vingį, vėją... Sulyginčiau tai su savotiška meditacija", - šypsodamasis kalbėjo vaikinas.


Protingų žmonių hobis
Tiems, kurie dar tik svajoja apie motociklininko teises, T. Balčiūnas pataria paklausti savęs, kodėl jie nori sėsti už motociklo vairo?


,,Jei tai yra tik stiliaus klausimas, kuriuo norima pademonstruoti savo vyriškumą, siūlau savo ketinimus apsvarstyti dar kartą. Motociklas - kur kas daugiau nei greita transporto priemonė. Tiems, kurie nusprendžia iš esmės gilintis į važinėjimo motociklu kultūrą, turiningas keliones su motociklu, pastarasis gali atnešti daug daugiau, nei tikėtasi.  Manau, kad atsakingas važinėjimas motociklu - protingų žmonių hobis, kuris praturtina pasaulėžiūrą, padeda surasti bendraminčių", - kalbėjo T. Balčiūnas.


Svarbiausi akcentai
Ką vairavimo instruktorius pasakytų tiems, kurie kartoja visų žinomą klišę, jog nusipirkus motociklą, reikia pirkti ir karstą?


,,Daug treniruokis, išsirink sau tinkamą motociklą, prieš tai nusipirk kokybišką aprangą, nepamesk galvos ir karsto neprireiks," – taip pokalbį užbaigė vairavimo instruktorius Tomas.

Teksto autorė: Jovita Stanevičiūtė

Nuotraukoje iš kairės į dešinę: T. Balčiūnas ir kolegos

Panašūs straipsniai

Kovos menų treneris M. Vaicekauskas: ,,Savą kraštą garsinantys sportininkai - džiugina, tačiau sportas turi kur kas daugiau privalumų"

Kovos menų treneris M. Vaicekauskas: ,,Savą kraštą garsinantys sportininkai - džiugina, tačiau sportas turi kur kas daugiau privalumų"

Kūno tvirtumas, disciplina, valia, pasitikėjimas savimi - trumpai ir aiškiai kovos menų treniruočių suteikiamą naudą įvardija šios sporto šakos treneris Matas Vaicekauskas (29 m.). Nors paauglystėje vaikinui...

Jonavos senamiestyje kalvis įkurdino žibinčių: skleidžia šviesą ir gėrį

Jonavos senamiestyje kalvis įkurdino žibinčių: skleidžia šviesą ir gėrį

Jonavoje, Kauno ir Sodų gatvių sankirtoje stovinčio pastato sienos nišoje jau kurį laiką praeivius stebi Jonapolio žibinčius – iš metalo lakštų nukalta skulptūra. Jos autorius jonavietis Andrius Šukutis pasakoja...

„Vaidina Marius Repšys“: tai yra menininko atsigręžimo į save istorija

„Vaidina Marius Repšys“: tai yra menininko atsigręžimo į save istorija

Rugsėjo 27 d. Lietuvos nacionalinis dramos teatras pakvies jau į trečią šio sezono premjerą – biografiniais faktais paremtą spektaklį „Vaidina Marius Repšys“. Kūrėjai sako, kad šiame spektaklyj...

Nuo 9-erių metų automobilių lenktynėse dalyvaujanti G. Aleksynaitė: ,,Kartą paragavęs šio sporto, nebegali sustoti“

Nuo 9-erių metų automobilių lenktynėse dalyvaujanti G. Aleksynaitė: ,,Kartą paragavęs šio sporto, nebegali sustoti“ 1

Energinga, nuolat besišypsanti ir optimizmu spinduliuojanti mergina – toks įspūdis kyla žvelgiant į jonavietę Gabrielę Aleksynaitę. Be to, kad yra policijos pareigūnė, ji gali didžiuotis ir esanti puiki lenk...

Meilė vaikams peraugo į norą sukurti jiems ,,Laimės kampelį": idėjos realizavimą stabdo tik finansų trūkumas

Meilė vaikams peraugo į norą sukurti jiems ,,Laimės kampelį": idėjos realizavimą stabdo tik finansų trūkumas 3

Aušra Navikaitė (26 m.) - Jonavoje užaugusi mergina, kuri nuo paauglystės itin mėgo rūpintis vaikais. Vėliau ji pradėjo dirbti Jonavos vaikų globos namuose bei Šveicarijos progimnazijoje, tačiau to jonaviete...

Iš sostinės į Jonavą atsikrausčiusi šeima sukūrė minčių bei kūno harmoniją puoselėjančią laisvalaikio oazę

Iš sostinės į Jonavą atsikrausčiusi šeima sukūrė minčių bei kūno harmoniją puoselėjančią laisvalaikio oazę

,,Savas loftas" - taip vadinasi Jūratės ir Gedimino Gutauskų įkurta erdvė Jonavoje, kuri apjungia ne tik sąmoningą sportą siūlančius užsiėmimus, bet ir socialinius, kultūrinius renginius, parodas. Kaip pasak...

11 maratonų įveikusi L. Dapkuvienė: ,,Jonava – bėgikams patrauklus miestas“

11 maratonų įveikusi L. Dapkuvienė: ,,Jonava – bėgikams patrauklus miestas“

13 metų – tokį bėgimo stažą turi jonavietė Laura Dapkuvienė (39 m.). Moteris yra dalyvavusi daugybėje bėgimo varžybų, o visai neseniai įveikė ir 11-ąjį savo maratoną. Kaip sako pati Laura, bėgimas – neatsiej...

Jonavietės rankose gimstantys kūriniai atima žadą: vilna virsta gyvybe alsuojančiomis gyvūnų skulptūrėlėmis

Jonavietės rankose gimstantys kūriniai atima žadą: vilna virsta gyvybe alsuojančiomis gyvūnų skulptūrėlėmis

Jonavietė Jelena Šimonienė jau ne vienus metus kuria įstabius kūrinius iš vilnos – menininkės rankose, naudojant vėlimo techniką, pastaroji virsta gyvūnų skulptūrėlėmis, kurios, regis, alsuoja gyvybe. Itin t...

Kraujo donorų organizatorė R.Vanagienė: Jonava – gražus gerumo pavyzdys

Kraujo donorų organizatorė R.Vanagienė: Jonava – gražus gerumo pavyzdys

865 – tiek kraujo donorų 2020-aisiais Jonavoje vykusiose donorystės akcijose sulaukė VšĮ Nacionalinis kraujo centras (NKC). Kaip pasakoja pastarųjų organizavimu nuolat besirūpinanti Rimantė Vanagienė, toks s...

Visa tiesa apie kaukes ir jų dėvėjimą. Pataria specialistas dr. Paulius Vasilavičius

Visa tiesa apie kaukes ir jų dėvėjimą. Pataria specialistas dr. Paulius Vasilavičius

Kaukės tapo neatsiejama mūsų gyvenimo dalimi, tačiau, pasak specialistų, daugelis vis dar neteisingai nešioja kaukes ir nesilaiko nurodytų rekomendacijų. Toks elgesys grasina ne tik ligomis ir virusais, bet ...

Jonaviečio iniciatyva subūrė istorijai neabejingus kraštiečius: siekia surinkti ir paviešinti kuo daugiau senosios Jonavos nuotraukų

Jonaviečio iniciatyva subūrė istorijai neabejingus kraštiečius: siekia surinkti ir paviešinti kuo daugiau senosios Jonavos nuotraukų 1

,,Jonava fotografijose" - socialinio tinklo ,,Facebook" paskyra, kurioje talpinamos skirtingus Jonavos istorijos etapus bei įvykius liudijančios nuotraukos. ...

Herpetologas G. Paškevičius apie Jonavos rajono miškuose gyvenančius žalčius: ,,Tai – vertybė Vidurio Lietuvoje“

Herpetologas G. Paškevičius apie Jonavos rajono miškuose gyvenančius žalčius: ,,Tai – vertybė Vidurio Lietuvoje“ 3

Žinia apie Jonavos rajone, Šveicarijos seniūnijos miške, rastus nudažytus lygiažvynius žalčius Lietuvą apskriejo dar praėjusių metų liepos mėnesio pabaigoje. Tuomet šiuos roplius – tris pateles – priglaudė d...

Jonaviečiai savo kiemą pavertė geležiniu rojaus kampeliu: jame pastatytos skulptūros sužavėjo ir japonus

Jonaviečiai savo kiemą pavertė geležiniu rojaus kampeliu: jame pastatytos skulptūros sužavėjo ir japonus

Jonavoje, Gėlių gatvės gale, įsikūrusios sodybos neįmanoma nepastebėti – ją puošia daugybė metalo skulptūrų, traukte traukiančių akį. Pastarąsias savomis rankomis pagamino sodybos šeimininkas Remigijus Rabik...

Jonaviečių išveisti čiau čiau garsina Lietuvą: šuniukais žavisi ir amerikiečiai, ir vietnamiečiai

Jonaviečių išveisti čiau čiau garsina Lietuvą: šuniukais žavisi ir amerikiečiai, ir vietnamiečiai 2

33 metai - tiek Jonavoje veikia Loretos Tamaševičienės įkurtas čiau čiau veislės šunų veislynas ,,Lietuvos liūtas". Dabar juo rūpinasi ne tik pati įkūrėja, bet ir jos dukra Urtė Tamaševičiūtė (26 m.), kuri tarp ...

,,Bitės bate" pseudonimu prisistatanti R. Venskauskaitė įrašė naują dainą: kviečiame pasiklausyti

,,Bitės bate" pseudonimu prisistatanti R. Venskauskaitė įrašė naują dainą: kviečiame pasiklausyti 4

Reda Venskauskaitė (18 m.)  - mergina, kurią muzika lydėjo nuo mažų dienų: ji mokėsi groti pianinu Jonavos Janinos Miščiukaitės meno mokykloje, dalyvavo ne viename muzikiniame konkurse, kuriame klausytojus džiug...

Motinystės įkvėptas gaminys pripažintas originaliu: užpatentavo dizainą

Motinystės įkvėptas gaminys pripažintas originaliu: užpatentavo dizainą 2

Vita Žikienė – jonavietė, jau penktus metus siuvanti išskirtines pagalvėles – transformerius. Jos kūrinių originalumą neseniai patvirtino Lietuvos Respublikos patentų biuras – pagalvių dizainas įregistruotas...