Vartotojai ir verslininkai skatinami ieškoti kompromiso

Vartotojai ir verslininkai skatinami ieškoti kompromiso
LAP 04
2020-11-04 13:10 2020

Per tris šių metų ketvirčius Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukė rekordinio vartotojų ir verslininkų kreipimųsi skaičiaus – beveik 30 000. Asmenys kreipėsi net 27 proc. dažniau, nei pernai, tačiau taikiai ginčai spręsti rečiau.

„Vartotojų ir verslo aktyvumas šiuo laikotarpiu itin didelis. Tiek vartotojai, tiek verslininkai susiduria su iššūkiais, todėl daug dėmesio skiriame švietimui ir aktualios informacijos atnaujinimui. Visgi matome, kad didelė ginčų dalis būtų išsprendžiama greičiau ir paprasčiau, jei abi šalys būtų lankstesnės kompromisams“, – sako VVTAT direktorė Neringa Ulbaitė.

Analizuojamu laikotarpiu VVTAT specialistai išnagrinėjo 4 322 vartojimo ginčus, iš jų taikiai išspręstų ginčų dalis sudarė tik 38 proc. (2019 m. tuo pačiu laikotarpiu – 44 proc.). Tikėtina, kad tam įtakos turėjo augantis nepagrįstų vartotojų ginčų skaičius, kai vartotojai nepateikia VVTAT visų privalomų įrodymų. Taip pat vartotojai vis dar dažniau renkasi reikalavimą grąžinti pinigus, o ne pasirinkti kitas verslininkų siūlomas kompensavimo galimybes, pavyzdžiui, paslaugos atidėjimą, kuponą ar pan. VVTAT kiekvienu atveju ragina ginčo šalis būti supratingomis ir pirmiausia ieškoti abiem šalims priimtino sprendimo.

Ne mažiau svarbi ginčų sprendimui yra verslo savikontrolė ir profesionalumas. Daugiau nei pusė ginčų kilo dėl vartojimo prekių, o dažniausiai – dėl elektrotechnikos, avalynės ir drabužių. Elektrotechnikos prekės ir toliau kelia didžiausią susirūpinimą, todėl VVTAT tęsia nuotolinių susitikimų ciklą su elektrotechnikos prekybininkais. Susitikimų metu kalbama apie teisės aktų reikalavimus, dažniausiai pasitaikančius pažeidimus, verslininkai skatinami plėtoti savireguliaciją sprendžiant vartotojų ginčus ir taip bendromis pastangomis sumažinti vartotojų ginčų skaičių.

 

Toliau auga internetinės prekybos populiarumas – 32 proc. vartotojų prekes ir paslaugas pirko internetu (2019 m. – 29 proc.). Dažniausiai problemų kėlė vėluojantis prekių pristatymas arba prekių grąžinimo apribojimai. Prekybininkai vengė sumokėti pinigus už grąžintas prekes, vėlavo atsakyti į vartotojų pretenzijas, tam tikrais atvejais netinkamai skaičiavo sutarties nutraukimo mokesčius.

Neįprastas aktyvumas toliau stebimas laisvalaikio paslaugų srityje, kur analizuojamu laikotarpiu išspręsta 770 vartojimo ginčų (11 proc. daugiau, nei pernai) ir atsakyta į daugiau nei 3 000 vartotojų pasiteiravimų. VVTAT sulaukė beveik 5 kartus daugiau vartotojų skundų dėl atšauktų ir neįvykusių kelionių ir beveik 3 kartus daugiau vartotojų skundų dėl įvairių kultūros ir pramogų paslaugų. Dažniau nei įprastai vartotojai skundėsi dėl vienašališkai sporto klubų pratęsiamų sutarčių ar narysčių nutraukimo.

Dėl COVID-19 viruso grėsmės sutrikęs paslaugų teikimas ir įvairūs apribojimai prekybos vietoms skatino dažniau kreiptis aktualios konsultacijos vartotojų teisių apsaugos klausimais. Per tris metų ketvirčius VVTAT suteikė daugiau nei 21 000 konsultacijų telefonu, el. paštu bei žodžiu. Tikimasi, kad didžioji besikreipiančių asmenų dalis pasinaudoja VVTAT informacija bei patarimais ir išsprendžia kilusius klausimus geranoriškai, neįsikišant neteisminio ginčų sprendimo institucijoms.

Išsamiau susipažinti su rezultatais galima čia:

2020 m. III ketvirčių asmenų prašymų ir pasiteiravimų analizės ataskaita

VVTAT inf.

Panašūs straipsniai

Šių metų spalio mėn. šilumos kaina žemiausia nuo 2012 -ųjų

Šių metų spalio mėn. šilumos kaina žemiausia nuo 2012 -ųjų

Valstybinė energetikos reguliavimo tarnyba (VERT) praneša, kad vidutinė spalio mėnesio šilumos kaina yra 15 proc. mažesnė nei pernai - tai žemiausia spalio mėn. šilumos kaina nuo 2012 m.  ...

Vartotojai raginami išsaugoti įrodymus dėl prekių ar paslaugų kokybės

Vartotojai raginami išsaugoti įrodymus dėl prekių ar paslaugų kokybės

Vartotojai turėtų atkreipti dėmesį, jog kilus ginčui dėl įsigytos prekės ar paslaugos, Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai svarbu pateikti pirkimą patvirtinančius dokumentus. Vi...

Žemės ūkio ministerija siekia užkirsti kelius maisto švaistymui

Žemės ūkio ministerija siekia užkirsti kelius maisto švaistymui

Maisto švaistymo problema aktuali visoje maisto tiekimo gandinėje. Tai kelia ne tik socialines, ekonomines, bet ir aplinkosaugos problemas – didėjantis netvarus vartojimas ir visoje gamybos grandyje susidara...

Per 2020 metų III ketvirtį RRT gavo 208 pranešimus apie neteisėtą ar žalingą turinį internete

Per 2020 metų III ketvirtį RRT gavo 208 pranešimus apie neteisėtą ar žalingą turinį internete

Per 2020 m. III ketvirtį Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) interneto karštąja linija „Švarus internetas“ gavo 208 pranešimus ...

Išaugo gyventojų pasitikėjimas vartotojų teisių apsauga

Išaugo gyventojų pasitikėjimas vartotojų teisių apsauga

Visuomenės nuomonių tyrimas atskleidė, jog gyventojai ir verslininkai vartotojų teisių apsaugą Lietuvoje vertina vis geriau – teigiamai vertina 51 proc. gyventojų ir 62 proc. verslininkų. Toks visuomenės ver...

VVTAT primena dėl keleivių teisių atšaukus skrydį

VVTAT primena dėl keleivių teisių atšaukus skrydį

Reaguodamos į stabdomus keleivinius skrydžius iš Jungtinės Karalystės bei gaunamus vartotojų pasiteiravimus, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir Europos vartotojų centras Lietuvoje (EVC) primena,...

Rimkų biblioteka atvėrė atnaujintas ir modernias patalpas

Rimkų biblioteka atvėrė atnaujintas ir modernias patalpas

(Į)ŽENK IR ATRASI – skambiu šūkiu vakar, spalio 19 dieną, po daugiau nei pusmetį trukusių renovacijos darbų, duris atvėrė atnaujinta ir moderni Rimkų biblioteka, kurioje skaitytojai ne tik atras naujų knygų ...

Dėl maisto kokybės pasitvirtina kas ketvirtas vartotojo pranešimas

Dėl maisto kokybės pasitvirtina kas ketvirtas vartotojo pranešimas

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) per 2020 m. vien dėl maisto saugos ir kokybės užregistravo ir ištyrė beveik 2 tūkst. vartotojų pranešimų, iš kurių ketvirtadalis (26 proc.) pasitvirtino. Daž...

Daugiabučių gyventojai šiemet rinksis elektros tiekėją

Daugiabučių gyventojai šiemet rinksis elektros tiekėją 2

Beveik 90 tūkst. namų ūkių visoje Lietuvoje praėjusiais metais sudarė sutartis su nepriklausomais elektros tiekėjais – tai buvo pirmojo energetikos reformos etapo dalyviai, per metus suvartojantys daugiau ne...

Grąžinate internetu įsigytą prekę? Nedarykite šios klaidos

Grąžinate internetu įsigytą prekę? Nedarykite šios klaidos

Pirkimas internetu tapo neatsiejama daugelio mūsų kasdienybe. Tačiau Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pastebi, kad grąžindami internetu įsigytas prekes vartotojai neretai painioja dvi ski...

Juodmenoje sučiupti nelegalūs vartotojai: vieni skęsta fekalijose, kitiems - ne motais?

Juodmenoje sučiupti nelegalūs vartotojai: vieni skęsta fekalijose, kitiems - ne motais? 1

Įsivaizduokite. Jei nuosavo namo šeimininkas lietaus nuotekas (nuo stogo, savo kiemo) savavališkai pajungia į buitinių nuotekų tinklus, pastarieji per daug apkraunami, valymo įrenginiai perpildomi, nepajėgia...

Nuo šiol elektros tiekėją galime pasirinkti patys – ką iš to laimėsime?

Nuo šiol elektros tiekėją galime pasirinkti patys – ką iš to laimėsime?

Lietuvoje palengva įsibėgėja energetikos sektoriaus reforma, kai buitiniams elektros vartotojams, nuosekliai atsisakant monopolinių sąlygų, sukuriama galimybė rinktis nepriklausomą tiekėją. Tačiau kokių naud...

Nedarbo grimasos - trečdalis bedarbių prieš karantiną nebuvo dirbę Lietuvoje

Nedarbo grimasos - trečdalis bedarbių prieš karantiną nebuvo dirbę Lietuvoje

Daugiau nei pusė šalyje šiemet registruotų bedarbių negavo „Sodros“ nedarbo išmokos, nes nėra dirbę nė 12 mėnesių per pastaruosius dvejus su puse metų. Be to, trečdalis – apie 95 tūkst. – apskritai šį laikot...

Mokinių piešiniuose – laisvės jausmo ir pilietiškumo atspindžiai. Kviečiame į virtualią parodą

Mokinių piešiniuose – laisvės jausmo ir pilietiškumo atspindžiai. Kviečiame į virtualią parodą

Sausio 4–18 d. LR Seimo II rūmų parodų galerijoje eksponuojama Nacionalinio mokinių piešinių konkurso „Mes užaugome laisvi“, skirto Laisvės gynėjų dienos 30-mečiui, geriausių darbų rinktinė paroda. Kol darba...

LVAT patvirtino: UAB „Pigu“ klaidino dėl nuolaidų ir prekių prieinamumo

LVAT patvirtino: UAB „Pigu“ klaidino dėl nuolaidų ir prekių prieinamumo

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas atmetė UAB „Pigu“ apeliacinį skundą, kuriuo bendrovė prašė panaikinti Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) nutarimą dėl baudos už klaidinimą dė...

ESO ekspertai paaiškina kas laukia gyventojų, kurie laiku nepasirinko nepriklausomo elektros tiekėjo

ESO ekspertai paaiškina kas laukia gyventojų, kurie laiku nepasirinko nepriklausomo elektros tiekėjo 2

Patenkate į pirmąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą, tačiau dėl įvairių priežasčių negalėjote sudaryti sutarties su nepriklausomu elektros tiekėju iki gruodžio 10 dienos? Bendrovės „Energijos skirstymo ...