Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose
BAL 10
2020-04-10 09:20 2020

Elektroninėje prekyboje vis didesnį vaidmenį atlieka socialiniai tinklai. Kol vieni čia parduoda savo nebereikalingus daiktus, kiti rimtai įsitraukia į prekybą. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) pažymi, kad pastaruoju metu socialiniuose tinkluose plinta apgaulingi pasiūlymai, o nesąžiningų pardavėjų paskyros greitai tampa nebeaktyvios.

Kaip žinoti, ar pardavėjas patikimas?

Peržiūrėkite, kokią informaciją apie save pateikia pardavėjas. Jeigu prekes parduoda įmonė arba kitas komercinę veiklą vykdantis asmuo, savo paskyroje toks asmuo privalo nurodyti pavadinimą, registracijos adresą, informaciją apie vykdomos veiklos formą, kontaktus (buveinės adresą, telefono numerį, el. pašto adresą), taip pat informaciją apie siūlomas prekes, prekių naudojimą, grąžinimo sąlygas ir kt. Jei pardavėjas neskelbia informacijos apie save, nepasitikėkite juo, kadangi kilus ginčui gali būti sunku identifikuoti tokį pardavėją ir atsakomybę dėl pasekmių gali tekti prisiimti patiems. Taip pat labai svarbu įvertinti kitų vartotojų atsiliepimus internete bei specialiose atsiliepimų svetainėse.

 

Ar pardavėjas vykdo komercinę veiklą?

Kiekvienas prekybą vykdantis ir pajamas gaunantis asmuo privalo įteisinti savo veiklą. Tačiau jei prekę pirkote iš fizinio asmens, kuris prekybos nevykdo, o, pavyzdžiui, siūlo įsigyti savo nebenaudojamą automobilį, žinokite, kad Jūsų teisės nėra saugomos vartotojų teisių apsaugą reglamentuojančių teisės normų ir kilus ginčui, šis būtų sprendžiamas šalių sutarimu, o nesutarus – bendrosios kompetencijos teisme.

 

Įvertinkinte, kur registruotas pardavėjas

Apginti vartotojo teises, kai pardavėjas veikia ne Lietuvoje ir ne Europos Sąjungoje, o, pavyzdžiui, Kinijoje arba JAV, gali būti labai sudėtinga, todėl prieš atlikdami pinigų pervedimą, atkreipkite dėmesį, kam keliaus Jūsų pingiai, o jei yra galimybė, geriau rinkitės apmokėjimą prekių priėmimo metu.  

 

Jei buvote apgautas...

Pirmiausia nedelsdami kreipkitės į savo banką dėl pinigų susigrąžinimo galimybės (angl. chargeback) bei būdų Jūsų duomenims apsaugoti. Taip pat dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka kreipkitės į VVTAT (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje), arba nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (jei pardavėjas registruotas Europos Sąjungoje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje). Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje http://www.econsumer.gov/, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos. Kilus įtarimų dėl nusikalstamos veikos, rekomenduojame kreiptis  į policiją.

 

Daugiau informacijos ir patarimų apie apgaules internete kviečiame sekti VVTAT tinklalapyje http://vvtat.lt/apgavysciu-internete-prevencijos-savaite/685 bei Europos vartotojų centro Lietuvoje tinklalapyje www.ecc.lt.

 VVTAT inf.

 

Atmintinė perkantiems socialiniuose tinkluose

Panašūs straipsniai

VERT: Kada operatorius gali atsisakyti atnaujinti elektros energijos tiekimą?

VERT: Kada operatorius gali atsisakyti atnaujinti elektros energijos tiekimą?

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), išnagrinėjusi vartotojo skundą dėl AB „Energijos skirstymo operatorius" atsisakymo atnaujinti elektros energijos tiekimą bendrovės sąskaita, nusprendė, kad š...

Socialiniuose tinkluose plinta pasiūlymai dėl stebuklingų priemonių

Socialiniuose tinkluose plinta pasiūlymai dėl stebuklingų priemonių

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) įspėja dėl socialiniuose tinkluose Facebook ir kt. plintančių melagingų pasiūlymų, žadančių pagydyti ar apsaugoti nuo COVID-19 (koronaviruso) inf...

Karantino metu verslo rodoma padėka medikams

Karantino metu verslo rodoma padėka medikams 1

Pastarosiomis savaitėmis žiniasklaidoje skamba daug atgarsių apie išaugusį krūvį sveikatos apsaugos sistemos darbuotojams. Tai yra vienas iš visą pasaulį krečiančio koronaviruso padarinių. Didėjantys greitosios ...

Skaitmeninė savaitė 2020: mąstykime kritiškai

Skaitmeninė savaitė 2020: mąstykime kritiškai

2020 m. Skaitmeninė savaitė (angl. All Digiatl Week) Europos šalyse skelbiama kovo 23 – 29 d. Vertinant pastarųjų dienų Lietuvos visuomenės nerimą dėl dalyvavimo renginiuose svarbu atkreipti dėmesį, jog Skaitmen...

Sąmyšis dėl naujų greičio matuoklių neaplenkė ir jonaviečių: policija ragina nelakstyti, vairuotojai - perspėti vieni kitus

Sąmyšis dėl naujų greičio matuoklių neaplenkė ir jonaviečių: policija ragina nelakstyti, vairuotojai - perspėti vieni kitus 1

Šios savaitės pradžioje pranešta, kad Kauno apskrityje pradedami naudoti nauji, mobilūs, ant trikojų montuojami greičio matuokliai. Pastaruosius jau buvo galima pastebėti skirtingose Kauno miesto gatvėse, net...

Nepageidaujamą reklamą siuntusi UAB „Draugas.lt projektai“ sulaukė įspėjimo

Nepageidaujamą reklamą siuntusi UAB „Draugas.lt projektai“ sulaukė įspėjimo

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) gavo vartotojo prašymą dėl UAB „Draugas.lt projektai“ teiktos nepageidaujamos reklamos. Neturėdama vartotojo sutikimo, bendrovė siuntė reklaminius praneši...

Be sutikimo reklamą siuntusios bendrovės pažeidė įstatymą

Be sutikimo reklamą siuntusios bendrovės pažeidė įstatymą

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) atliko tyrimus dėl keturių skirtingų bendrovių Reklamos įstatymo pažeidimų – neturėdamos reklamos vartotojų sutikimo bendrovės skleidė nepageidau...

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) sulaukė rekordinio asmenų kreipimųsi skaičiaus – vartotojai ir verslininkai į VVTAT kreipėsi daugiau nei 31 ...

Patikrinimo teisė: kaip deramai apžiūrėti prekę karantino metu

Patikrinimo teisė: kaip deramai apžiūrėti prekę karantino metu

Prieš įsigyjant prekę labai svarbu ją apžiūrėti ir patikrinti, kadangi laiku nepastebėjus prekės trūkumų, rizika dėl šių trūkumų gali likti vartotojo atsakomybei. Kadangi karantino metu reikia vengti bet kok...

Kibernetiniame pasaulyje nusikaltimai vyksta taip pat dažnai kaip ir gatvėse

Kibernetiniame pasaulyje nusikaltimai vyksta taip pat dažnai kaip ir gatvėse

Lietuvoje kiekvieną valandą įvykdomos maždaug 6 kibernetinės atakos. Nacionalinio kibernetinio saugumo centro duomenimis, kasmet mūsų šalyje registruojama arti 55 tūkst. kibernetini...

„Influenceriai“ raginami tinkamai žymėti reklamą socialiniuose tinkluose

„Influenceriai“ raginami tinkamai žymėti reklamą socialiniuose tinkluose

Reklama, net jeigu ji yra skleidžiama socialinėje erdvėje, privalo būti tinkamai pažymėta. Dar 2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pristatė Reklamos žymėjimo socialinėje erdvėje gair...

Kariuomenės ekspertai įspėja dėl nemažėjančio dezinformacijos srauto socialiniuose tinkluose

Kariuomenės ekspertai įspėja dėl nemažėjančio dezinformacijos srauto socialiniuose tinkluose

Šalies informacinę erdvę stebintys Lietuvos kariuomenės (LK) ekspertai atkreipia dėmesį, kad dezinformacijos, melagingos informacijos ir konspiracinių teorijų srautas mūsų informacinėje erdvėje išlieka didel...

Nuotolinio mokymo pamokos: mokosi ir vaikai, ir mokytojai

Nuotolinio mokymo pamokos: mokosi ir vaikai, ir mokytojai

„Mokytojas yra toks asmuo, kuriam technologijos leidžia susikalbėti su šiuolaikiniais moksleiviais. Turime išmokti tą kalbą, jei norime dirbti“, –  įsitikinusi Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazijos lietuvių k...

Sporto klubo narystės pratęsimas turi būti aptartas su vartotoju

Sporto klubo narystės pratęsimas turi būti aptartas su vartotoju

Pastaruoju metu Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukia vartotojų skundų dėl savavališkai sporto klubų pratęsiamų paslaugų teikimo sutarčių, kurios karantino apribojimų metu buvo laikin...

Populiariausi mitai apie 14 dienų prekių grąžinimo teisę

Populiariausi mitai apie 14 dienų prekių grąžinimo teisę

Taip jau nutinka, kad kartais abejojame savo sprendimais dėl pirkinių – netiko dydis, nepatiko spalva, modelis, o galbūt sumokėjome kiek daugiau, nei ketinome. Tokiais atvejais dažnai turime teisę apsigalvot...

VERT: ar reikia mokėti už elektros energiją, jei nėra sudaryta pirkimo–pardavimo sutartis?

VERT: ar reikia mokėti už elektros energiją, jei nėra sudaryta pirkimo–pardavimo sutartis?

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), išnagrinėjusi nebuitinio vartotojo ir UAB „Ignitis" ginčą dėl mokėjimų už bendrosioms reikmėms suvartotą elektros energiją, nustatė, kad sąskaitos teikiamos ...