VPT parengta COVID-19 pirkimų ataskaita: atviri duomenys, nustatyti pirkimų trūkumai ir rekomendacijos

VPT parengta COVID-19 pirkimų ataskaita: atviri duomenys, nustatyti pirkimų trūkumai ir rekomendacijos
BIR 25
2020-06-25 09:18 2020

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pristato COVID-19 pirkimų, vykdytų 2020 m. sausio – gegužės mėnesiais, ataskaitą.

Paskelbus karantiną VPT, reaguodama į sudaromų sutarčių apimtis, kvietė visus pirkimo vykdytojus  laikytis maksimalaus skaidrumo ir nedelsiant viešai skelbti viešųjų pirkimų sutartis, atskleidžiant kuo išsamesnę informaciją visuomenei. Organizacijų tinkamai bei laiku vykdoma pareiga viešinti sutartis leido Tarnybai 2020 m. balandžio 5 d. atverti  sutarčių, susijusių su COVID-19 suvaldymu, duomenis visuomenei prieinamu, informatyviu ir patogiu būdu. Pateikiamoje ataskaitoje apžvelgiamos sutartys, skirtos įsigyti asmens apsaugos priemones transportavimo paslaugas.

„Šios ataskaitos tikslas buvo pažvelgti į viešųjų pirkimų vykdymą krizės metu, sistemiškai įvertinti, kur klydome bei ką ateityje galėtume daryti geriau. Savaime suprantama, kad esant įtemptai situacijai ne pirkimų procedūroms teikiami prioritetai, tačiau visais atvejais viešųjų lėšų naudojimas turi būti skaidrus. COVID-19 sukeltos krizės laikotarpiu išryškėjo decentralizuotos viešųjų pirkimų sistemos trūkumai, kai kiekvienas pirkimo vykdytojas veikė savarankiškai, bandymas rasti prekių turinčius tiekėjus ir derėdamasis su jais konkuravo su kitais pirkimų vykdytojais, susidurdavo su sunkumais patikrindamas priimamas prekes. Centralizuotas organizacijų veikimas, leistų veikti efektyviau bei patirti mažiau streso“ – teigia VPT direktoriaus pavaduotoja Jovita Petkuvienė.

Kovojant su koronavirusu, apsaugos priemonėms įsigyti sudaryta sutarčių daugiau nei už 84 mln. Eurų. Būtinųjų prekių pirkimus iš viso vykdė 288 pirkimo vykdytojai, sudaryta 1 241 sutartis su 342 Lietuvos bei užsienio šalių tiekėjais. Didžiausias pirkimo vykdytojas pagal pirkimo sutarčių vertes yra Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras, sutarčių sudaręs beveik už 39 mln. eurų. Didžiausias tiekėjas – Kinijos įmonė Harbin Shangyang Trading Co., Ltd, su kuria sutarčių sudaryta už 28 mln. eurų, antroji sąraše pagal sutarčių vertes yra Lietuvos įmonė UAB „Essmedi“, su kuria sutarčių sudaryta už kiek daugiau nei 4 mln. eurų.

Dalis tiekėjų, su kuriais buvo sudarytos sutartys, niekada anksčiau nedalyvavo viešuosiuose pirkimuose arba netiekė asmens apsaugos bei medicininių prekių – įprastai vertėsi kita veikla. Tokio pobūdžio sutarčių nustatyta 144. Naujų tiekėjų atėjimas į viešuosius pirkimus yra teigiamas ir skatinamas, tačiau paprastai nauji tiekėjai pradeda dalyvauti skelbiamuose pirkimuose, tuo tarpu į neskelbiamus pirkimus paprastai kviečiami žinomi, tam tikra veikla užsiimantys tiekėjai.

Tarnyba, siekdama sistemiškai įvertinti tiekėjų pasirinkimą, pirkimus vykdant  neskelbiamų derybų būdu, pradėjo 10 viešųjų pirkimų sutarčių vertinimą, analizuodama atvejus, kuriais sutartys buvo sudarytos su įmonėmis, kurių įprastinė veikla nesusijusi su asmens apsaugos ir medicininių priemonių gamyba ar prekyba. Šių sutarčių atranką vertinimui taip pat lėmė jose numatyti didelės vertės avansiniai mokėjimai. Tarp vertinimų atsidūrė net 4 Vilniaus miesto savivaldybės administracijos sudarytos sutartys, tačiau svarbu pažymėti, kad Vilniaus miesto savivaldybė yra didžiausia gyventojų skaičiumi, turinti daugiausiai gydymo įstaigų, karantino laikotarpiu rėmusi įvairias pilietines iniciatyvas, kuriose dalyvavo savanoriai, tad visų būtinųjų priemonių šiai savivaldybei reikėjo daugiausiai. Taip pat svarbu pažymėti, kad Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos savivaldybės tapo vartais šalies piliečiams, grįžtantiems iš užsienio. 

Atsižvelgiant į vertinimų metu nustatytus trūkumus, išryškėjo sisteminės problemos, kurios lėmė nepakankamai efektyvų pirkimų vykdymą. Pandemijos pradžioje trūko aiškios informacijos apie būtiniausias priemones bei centralizuotų sprendimų dėl būtinų apsaugos priemonių įsigijimo. Pasak pirkimų vykdytojų, pradėti vykdyti pirkimus buvo delsiama dėl tikinimo, jog valstybės rezerve esančių priemonių pakaks, tačiau laiku negavus būtinų apsaugos priemonių, jas skubiai pirkti teko pradėti patiems. Beveik vienu metu visoms perkančiosioms organizacijoms pradėjus vykdyti pirkimus, tarpusavyje vieni su kitais konkuravo ne tiekėjai, o pirkimų vykdytojai. Atliekant vertinimą nustatyta, kad skubiai vykdomi pirkimai išprovokavo chaotišką elgseną: dažnu atveju pirkimų vykdytojai negalėjo pagrįsti neskelbiamoms deryboms kviečiamų tiekėjų parinkimo motyvų, avansinius mokėjimus atliko prieš sutarčių sudarymą arba apskritai sutartis sudarė tik po to, kai jos jau realiai buvo įvykdytos. Skubiai vykdant pirkimus nebuvo pakankamai dėmesio skiriama įvertinti, ar tiekėjų siūloma produkcija atitinka keliamus reikalavimus ir ar yra kokybiška. Įprastomis sąlygomis savaime suprantamų prekių kokybės patikrinimo priėmimo ir nekokybiškų prekių grąžinimo procedūrų taikyti nebuvo galimybės dėl laiko stokos. Buvo baiminamasi, kad grąžinus reikalavimų netenkinančias prekes galutiniai gavėjai apskritai gali likti be apsaugos priemonių.

Analizuojant duomenis nustatyta, kad apsaugos ir medicinos priemonių pirkimų sutartys su įmonėmis, kurios įprastai prekiauja tokia produkcija, buvo dažniau sudaromos tų pirkimų vykdytojų, kurie tokias priemones ar panašias iš jų yra pirkusios ir anksčiau. Tad pirkimų vykdytojams, mažiau pažįstantiems specifinę rinka, vienkartinių sutarčių sudarymas specifinėms prekėms yra sudėtingesnis nei reguliariai perkantiems tokias prekes.

Tarnybos vertinimu, efektyvesnę tiekėjų atranką koronaviruso ar kitos priežasties sukeltos krizės laikotarpiu, galėtų užtikrinti atvirai prieinama tiekėjų duomenų bazė ar sąrašai, į kuriuos tiekėjų įmonės galėtų registruotis, nurodydamos siūlomas prekes, paslaugas ar darbus bei jų maksimalius turimus jų kiekius.

Apžvelgiant išryškėjusius pirkimų vykdymo trūkumus, Tarnyba rekomenduoja neatidėliojant vykdyti skelbiamus viešuosius pirkimus, esant poreikiui, sudaryti preliminariąsias sutartis, rengiantis galinčiai kilti kitai COVID-19 bangai.

Taip pat raginama centralizuoti pirkimų vykdymą, konsoliduojant organizacijų poreikius bei sutelkiant pirkimų vykdytojų kompetencijas, pagal galimybes kaupti galinčių prireikti priemonių rezervą valstybės, savivaldybių lygmeniu. Nors rezervo kaupimas, priežiūra bei apsauga turi savo kainą, tačiau pirkimai, vykdomi skubos tvarka, įsigyjamų prekių kainą išaugina ne ką mažiau, o gaunamų priemonių kokybę tokiu atveju užtikrinti būna itin sunku.

Su apžvalga galite susipažinti 

http://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/Viesuju_pirkimu_kovai_su_COVID-19_apzvalga.pdf

Su atvirais sutarčių duomenimis

 http://vpt.lrv.lt/lt/statistika-ir-analize/sutarciu-duomenys

VPT inf. 

 

Panašūs straipsniai

Finansinių ataskaitų teikimas: dažniausiai pasitaikantys klausimai ir atsakymai

Finansinių ataskaitų teikimas: dažniausiai pasitaikantys klausimai ir atsakymai

Gegužės pabaigoje įprastai suaktyvėja finansinių ataskaitų teikimas. Ne išimtis ir šie metai - nors karantinas šį procesą galbūt šiek tiek apsunkino, tačiau kasdien augantys pateikiamų naujų ataskaitų už pra...

Apleistų pastatų savininkams - didesnis NT mokestis

Apleistų pastatų savininkams - didesnis NT mokestis

Apleistų statinių savininkams nuostolinga turėti neprižiūrėtas teritorijas, mat jiems nustatomas didesnis, maksimalus 3 proc. nekilnojamojo turto (NT) mokesčio tarifas. Jonavos rajono savivaldyb...

Atnaujintos rekomendacijos, kaip saugotis nuo koronaviruso infekcijos

Atnaujintos rekomendacijos, kaip saugotis nuo koronaviruso infekcijos

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), atsižvelgdama į dabartinę epidemiologinę situaciją Lietuvoje, teikia atnaujintas rekomendacijas, kaip elgtis toliau siekiant sėkmingai riboti k...

Nuo pandemijos nukentėjęs verslas įmokas „Sodrai“ galės sumokėti per 5 metus

Nuo pandemijos nukentėjęs verslas įmokas „Sodrai“ galės sumokėti per 5 metus

„Sodra“ jau laukia verslo prašymų supaprastinta tvarka atidėti dėl karantino ir ekstremalios situacijos nesumokėtas įmokas. COVID-19 poveikį patyręs verslas įmokų gali nemokėti nuo karantino pradžios ir dar ...

Paskleista informacija apie įtarimus dėl koronaviruso Jonavoje: V. Kačiušis ragina neskubėti su išvadomis

Paskleista informacija apie įtarimus dėl koronaviruso Jonavoje: V. Kačiušis ragina neskubėti su išvadomis

Šiandien, vasario 25-ąją, viešojoje erdvėje pasklido informacija, kad jonavietis išvežtas į Kauno klinikas tyrimams dėl koronaviruso. Portalui jonavoszinios.lt susisiekus su laikinai Jonavos lig...

RRT teikia išaiškinimus apie 5G: šios technologijos ypatybės ir veikimo principas

RRT teikia išaiškinimus apie 5G: šios technologijos ypatybės ir veikimo principas

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (RRT), reaguodama į pastaruoju metu stebimas visuomenės reakcijas ir plintančią dezinformaciją 5G ryšio tema, teikia išaiškinimus dėl šios technologijos ypatybi...

Ekonominės raidos scenarijus: tikimasi laipsniško Lietuvos ekonomikos atsigavimo

Ekonominės raidos scenarijus: tikimasi laipsniško Lietuvos ekonomikos atsigavimo

Naujausi statistiniai duomenys leidžia tikėtis, kad Lietuvos ekonomikos nuosmukio dėl COVID-19 pandemijos žemiausias taškas buvo pasiektas balandį, o antrąjį šių metų pusmetį, nebelikus ekonominės  veiklos  ...

Pateikta nacionalinė taršos nitratais ataskaita

Pateikta nacionalinė taršos nitratais ataskaita

Aplinkos apsaugos agentūros parengta ataskaita, kaip mūsų šalis įgyvendina ES direktyvą dėl vande...

Medikai reikalauja nuversti A. Verygą ir griežtinti karantino sąlygas

Medikai reikalauja nuversti A. Verygą ir griežtinti karantino sąlygas 7

Lietuvos medikų sąjūdis išplatino pranešimą dėl ypatingai sudėtingos situacijos, susidariusios šiuo metu Lietuvoje dėl COVID-19 infekcijos. Lietuvos medikų sąjūdis (toliau – LMS)...

Dirbantiems karantino metu privalo būti užtikrinama saugi darbo aplinka

Dirbantiems karantino metu privalo būti užtikrinama saugi darbo aplinka

Nuo karantino pradžios į Valstybinę darbo inspekciją (VDI) konsultacijų telefonais vien tik darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais kreipėsi daugiau nei 2000 asmenų. Dėl galimai nepakankamų darbdavių veiks...

Dirbantiems karantino metu privalo būti užtikrinama saugi darbo aplinka

Dirbantiems karantino metu privalo būti užtikrinama saugi darbo aplinka

Nuo karantino pradžios į Valstybinę darbo inspekciją (VDI) konsultacijų telefonais vien tik darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais kreipėsi daugiau nei 2000 asmenų. Dėl galimai nepakankamų darbdavių veiks...

Detalesnė informacija apie jonaviečius susirgusius ir kontaktavusius su COVID-19 atvejais

Detalesnė informacija apie jonaviečius susirgusius ir kontaktavusius su COVID-19 atvejais

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) interneto svetainėje nuolat teikiami COVID-19 atvejų epidemiologinio tyrimo rezultatai, tačiau teigiama, kad detalizuotos informacijos pateikti laiku ir greita...

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) sulaukė rekordinio asmenų kreipimųsi skaičiaus – vartotojai ir verslininkai į VVTAT kreipėsi daugiau nei 31 ...

Apie skambinančiojo buvimo vietos nustatymo sistemą Lietuvoje

Apie skambinančiojo buvimo vietos nustatymo sistemą Lietuvoje

Vakar Lietuvos policijai išplatinus pranešimą apie galimai jėga į automobilį įsodintą merginą, socialinių tinklų vartotojams kilo d...

COVID – 19: nežinojo, kad turi virusą ir ėjo į darbą

COVID – 19: nežinojo, kad turi virusą ir ėjo į darbą 1

Kaip skelbia Krašto apsaugos ministerija, 2020 m. balandžio 2 d. duomenimis, Lietuvos kariuomenėje nustatyti jau 2 korona viruso atvejai krašto apsaugos sistemos civiliams darbuotojams. COVID – 19 nustatyta 28 s...

COVID-19 poveikį patyrusiam verslui – du mėnesiai atidėti įsipareigojimus „Sodrai“

COVID-19 poveikį patyrusiam verslui – du mėnesiai atidėti įsipareigojimus „Sodrai“

Pasibaigus karantinui „Sodra“ laukia COVID-19 poveikį patyrusio verslo prašymų supaprastinta tvarka atidėti karantino laikotarpiu nesumokėtų įmokų mokėjimą. Tai galima padaryti per du artimiausius mėnesius, ...