VVTAT: kas antras vartojimo ginčas išsprendžiamas taikiai

VVTAT: kas antras vartojimo ginčas išsprendžiamas taikiai
RGP 06
2019-08-06 13:57 2019

Maždaug pusė Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) išnagrinėjamų vartotojų ir verslininkų ginčų išsprendžiama taikiai, t. y. radus abi ginčo šalis tenkinantį sprendimą – tokius rezultatus parodė 2019 metų pirmojo pusmečio vartotojų prašymų ir pasiteiravimų analizė.

Daugiau nei 2 000 vartotojų ir verslininkų ginčų per pirmąjį metų pusmetį išnagrinėjusi Tarnyba stebi teigiamas tendencijas: apie pusė vartojimo ginčų Tarnyboje išsprendžiama taikiai, o kai ginčo šalių sutaikyti nepavyksta ir sprendimas priimamas vartotojo naudai, didžioji dauguma Tarnybos sprendimų yra įvykdomi (2019 metų pirmąjį pusmetį įvykdyti 97 proc. Tarnybos komisijos nutarimų patenkinti arba iš dalies patenkinti vartotojų reikalavimus.). Analizuojamu laikotarpiu vartotojų naudai priimti sprendimai sudarė apie 20 proc. nuo visų Tarnyboje išnagrinėtų vartojimo ginčų, dar 20 proc. atvejų vartotojų prašymai buvo atmesti, kaip nepagrįsti.

„Nagrinėdami ginčą pirmenybę teikiame vartotojo ir verslininko dialogui bei ginčo šalių sutaikinimui, – teigia Tarnybos direktorė Neringa Ulbaitė. – „Siekdami užtikrinti aukšto lygio vartotojų teisių apsaugą, pirmiausia siekiame visokeriopai šviesti vartotoją, ugdyti jo pasitikėjimą rinka bei skatinti gerąją verslo praktiką. Ir toliau skatiname verslininkus išnaudoti galimybes geranoriškai spręsti kylančius ginčus su vartotojais, kad ginčas neperaugtų į konfliktą“.

Dar viena pastebėta tendencija – Lietuvos vartotojų prioritetas žinioms ir savišvietai. Rezultatai parodė, kad 2019 metų pirmąjį pusmetį vartotojų domėjimasis savo teisėmis reikšmingai išaugo – vartotojams suteikta daugiau nei 10 000 konsultacijų telefonu, žodžiu ir el. paštu, kai tuo pačiu laikotarpiu 2018 metais vartotojams buvo suteikta kiek daugiau nei 8 000 konsultacijų. Tai, kad vartotojai prioritetą teikia profesionaliai specialisto konsultacijai, liudija apie augantį vartotojų sąmoningumą, kuris neabejotinai skatina verslo savireguliaciją bei taikų ginčų sprendimą.

Vertinant dažniausiai ginčus sukėlusias sritis, analizuojamu laikotarpiu net trečdalis vartotojų ir verslininkų ginčų buvo išnagrinėta drabužių ir avalynės srityje, kiek rečiau ginčų kilo dėl mobiliųjų telefonų, kompiuterių, televizorių, buitinių prietaisų bei baldų. Dažniausiai nesutarimų priežastimi tapo šių prekių kokybė, neatitikusi prekių komplektacija, asortimento neatitikimai, pardavėjų atsisakymas parduoti prekes už skelbiamą kainą arba vartotojams neužtikrinamos sąlygos tinkamai apžiūrėti prekę prieš ją įsigyjant. Apsiperkantiems internetu rūpesčių kėlė vėluojančios pristatyti prekės, pardavėjo atsisakymas priimti grąžinamas prekes, nepagrįstai priskaičiuoti papildomi mokesčiai, užsakymo neatitikusios prekės arba pardavėjo atsisakymas pristatyti prekes nurodant, kad jų neturi arba siūlant jas įsigyti brangiau. 

Paslaugų sektoriuje daugiausiai nusiskundimų sulaukta dėl laisvalaikio paslaugų – neįvykę arba nekokybiškai suorganizuoti renginiai bei vartotojams negrąžinami už šiuos renginius sumokėti pinigai. Reaguodama į augantį vartotojų prašymų skaičių, Tarnyba inicijavo susitikimą su vienu iš bilietų platintoju, kurio metu aptarė atšauktų bei perkeltų renginių problemą ir tolimesnius veiksmus vartotojų teisių apsaugos stiprinimui. Taip pat nemažai vartotojų prašymų sulaukta dėl sporto klubų sutarčių nutraukimo, kai vartotojams atidžiai nesusipažinus su sutarties sąlygomis ir nustojus lankyti sporto klubą, mokėjimai buvo skaičiuojami ir toliau, iki kol nebuvo gautas sutarties atsisakymas iš vartotojo. Kitos gana aktualios ginčų sritys buvo kelionių organizavimas, statybos darbai (langų, durų, buto remontas), drabužių, avalynės valymas ir taisymas bei automobilių remontas.

Analizės rezultatai taip pat parodė, kad Tarnybos rekomendacijos ir diskusijos su verslininkais davė vaisių nesąžiningos komercinės veiklos srityje – sumažėjo vartotojų pranešimų dėl prekybos vietose nurodomų kainų bei nepritaikomų žadėtų nuolaidų, o verslininkai vis aktyviau imasi priemonių, kad išvengtų tokių vartotojų klaidinimo atvejų.

VVTAT inf.

Nuotraukų galerija

Panašūs straipsniai

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

Vartotojų prašymų tendencijos: dažniausi skundai ir nepagrįstų prašymų augimas

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) sulaukė rekordinio asmenų kreipimųsi skaičiaus – vartotojai ir verslininkai į VVTAT kreipėsi daugiau nei 31 ...

VVTAT praneša apie piktnaudžiavimą dezinfekcinėmis ir apsauginėmis priemonėmis

VVTAT praneša apie piktnaudžiavimą dezinfekcinėmis ir apsauginėmis priemonėmis

Siekdama užtikrinti tinkamą vartotojų  interesų apsaugą šiuo sudėtingu laikotarpiu, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) stebi būtiniausių prekių rinką ir ypač didelį dėmesį skiria p...

Dažniausi klausimai dėl paslaugų teikimo atsižvelgiant į koronavirusą

Dažniausi klausimai dėl paslaugų teikimo atsižvelgiant į koronavirusą

Kokios vartotojų teisės atšaukus renginius Lietuvoje, į kuriuos buvo įsigyti bilietai? Sekite renginių organizatorių bei bilietų platintojų viešai skelbiamą informaciją apie atšaukiamus arb...

Karantino laikotarpiu - daugiau vartotojų klaidinimo ir nesąžiningos veiklos

Karantino laikotarpiu - daugiau vartotojų klaidinimo ir nesąžiningos veiklos

Siekdama užkirsti kelią nesąžiningai ir klaidinančiai verslo praktikai, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) savo iniciatyva stebi tam tikrų prekių rinką bei aktyviai reaguoja į gaun...

VVTAT kreipėsi į internetines platformas dėl nesąžiningų pardavėjų veiksmų

VVTAT kreipėsi į internetines platformas dėl nesąžiningų pardavėjų veiksmų

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) kreipėsi į didžiąsias Lietuvos internetines platformas, siekdama atkreipti dėmesį į pastaruoju metu pastebimus nesąžiningus pardavėjų veiksmus si...

Už nepristatomas prekes internetinei parduotuvei skirta bauda

Už nepristatomas prekes internetinei parduotuvei skirta bauda

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) išnagrinėjo bylą dėl UAB „Repeta“ Civilinio kodekso pažeidimo – gyvūnams skirtomis prekėmis prekiaujanti bendrovė nepristatė prekių vartotojams ir negrąži...

„Tez Tour“ organizuotos turistinės kelionės sutartyje nustatyta nesąžiningų sąlygų

„Tez Tour“ organizuotos turistinės kelionės sutartyje nustatyta nesąžiningų sąlygų

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) nesąžiningų sutarčių sąlygų požiūriu įvertino UAB „Tez Tour“ organizuotos turistinės kelionės sutartį. VVTAT komisijai išnagrinėjus minėtos o...

VVTAT atliks kelionių organizatorių pateiktų finansinių ataskaitų vertinimą

VVTAT atliks kelionių organizatorių pateiktų finansinių ataskaitų vertinimą

117 Lietuvoje licencijuotų išvykstamojo turizmo kelionių organizatorių iki balandžio 29 d. Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT) turėjo pateikti pirmo ketvirčio ataskaitas. Kaip numato teisė...

Internetinė apklausa apie psichoaktyvių medžiagų vartojimo įpročius COVID-19 metu

Internetinė apklausa apie psichoaktyvių medžiagų vartojimo įpročius COVID-19 metu

Europos narkotikų ir narkomanijos centras (EMCDDA) 2020 m. balandžio pabaigoje iniciavo tyrimą, kurio metu įvertino narkotikų vartojimo įpročius COVID-19 metu Europoje. Internetinėje apklausoje dalyvavo viso...

„Influenceriai“ raginami tinkamai žymėti reklamą socialiniuose tinkluose

„Influenceriai“ raginami tinkamai žymėti reklamą socialiniuose tinkluose

Reklama, net jeigu ji yra skleidžiama socialinėje erdvėje, privalo būti tinkamai pažymėta. Dar 2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pristatė Reklamos žymėjimo socialinėje erdvėje gair...

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Elektroninėje prekyboje vis didesnį vaidmenį atlieka socialiniai tinklai. Kol vieni čia parduoda savo nebereikalingus daiktus, kiti rimtai įsitraukia į prekybą. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (...

Koronavirusas: apgaulingos reklamos ir pranešimai internete

Koronavirusas: apgaulingos reklamos ir pranešimai internete

Pastaruoju metu internete daugėja apgaulingų teiginių ir reklamos, susijusios su COVID-19 infekcija bei pardavėjų siūlomais produktais. Melagingi teiginiai apima tokias šiuo metu aktualias prekes, kaip medic...

Be sutikimo reklamą siuntusios bendrovės pažeidė įstatymą

Be sutikimo reklamą siuntusios bendrovės pažeidė įstatymą

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) atliko tyrimus dėl keturių skirtingų bendrovių Reklamos įstatymo pažeidimų – neturėdamos reklamos vartotojų sutikimo bendrovės skleidė nepageidau...

Startuoja apgavysčių prevencijos savaitė

Startuoja apgavysčių prevencijos savaitė

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) kartu su Europos vartotojų centru Lietuvoje (toliau – EVC) š. m. balandžio 6–10 d. skelbia Apgavysčių internete prevencijos savaitę – #Neapsigauk...

Kaip elgtis turint bilietą į atidėtą ar atšauktą renginį

Kaip elgtis turint bilietą į atidėtą ar atšauktą renginį

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pateikė ...

Svarbi informacija vartotojams dėl atšauktų renginių ir kelionių

Svarbi informacija vartotojams dėl atšauktų renginių ir kelionių

Atsižvelgdama į sudėtingą situaciją dėl koronaviruso grėsmės, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) prašo vartotojų supratingumo ir kantrybės reaguojant į galimus nepatogumus dėl atša...