Kai skambios nuolaidos vilioja pasinaudoti „geriausiais metų pasiūlymais“, pirkinių krepšelis pildosi greičiau, nei įprasta. Tačiau dovanų karštinė neretai užgožia tai, kas svarbiausia. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) primena pagrindines vartotojų teises ir pareigas bei skatina pirkti apgalvotai, nes atsakingi sprendimai kuria šventę, kurioje svarbiausia – dėmesys artimiesiems.
- Vartotojo teisės galioja perkančiam asmeniui
Visi teisėti vartotojo reikalavimai (pakeisti, pataisyti, grąžinti prekę ir kt.) vykdomi tik pateikus pirkimo čekį ar kitą prekės įsigijimą įrodantį dokumentą, pvz., sąskaitą-faktūrą, banko pavedimo kopiją ir kt. Todėl siekiant pasinaudoti savo teisėmis, būtent dovanos pirkėjas, o ne dovaną gavęs asmuo turėtų kreiptis į pardavėją. Rekomenduojame išsaugoti pirkimo dokumentą ir apie tai informuoti dovanos gavėją.
- Ne visos prekės yra grąžinamos
Tyrimai rodo, kad dažnas švenčių laikotarpiu apsiperka daugiau, dalį pirkinių planuodamas grąžinti. VVTAT ragina pirkti atsakingai ir primena, kad tokios prekės, kaip žaislai, kosmetika, parfumerijos gaminiai, knygos, papuošalai, elektrotechnika, mobilieji įrenginiai, baldai, laikrodžiai ir pan. yra nekeičiami ir negrąžinami, nebent pardavėjas geranoriškai sutinka. Baigtinį negrąžinamų prekių sąrašą numato Mažmeninės prekybos taisyklės.
- Perkant internetu grąžinimo galimybės platesnės
Pirkdami internetu daugelį prekių galite grąžinti per 14 dienų, tačiau ir šiuo atveju taikomos išimtys, pvz., negrąžinami greitai gendantys gaminiai, pagal individualų užsakymą pagamintos prekės, kosmetikos bei higienos prekės, kurių pakuotė buvo pažeista, leidiniai ir pan. Baigtinį sąrašą numato Civilinio kodekso 6.228 (10) straipsnis. Svarbu nepamiršti, kad grąžinamos prekės turi būti nenaudotos, nepraradusios prekinės išvaizdos, su nesugadinta originalia pakuote, taip pat turi būti išsaugotas pirkimo dokumentas.
- Prekėms su akcija galioja ta pati grąžinimo bei garantijos tvarka
Nei internete, nei fizinėje parduotuvėje įsigytos kokybiškos prekės grąžinimas negali būti apribojamas tuo pagrindu, kad prekė buvo įsigyta sumažinta kaina. Pirkėjas turi teisę per 14 dienų pakeisti nusipirktas prekes analogiškomis kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo prekėmis, arba jas grąžinti ir atgauti sumokėtą kainą. Pardavėjas taip pat privalo priimti nekokybiškas prekes, kurios buvo įsigytos išpardavimo metu, nebent pardavėjas aiškiai informavo, kad prekė nukainuota dėl tam tikro jos trūkumo.
- Įvertinkite pristatymo sąlygas
Įstatymas numato, kad prekės pirkėjui turi būti pristatytos ne vėliau kaip per 30 dienų, nebent pirkėjas ir pardavėjas susitaria kitaip. Įsigyjant prekę iš užsienio gali būti taikomi kiti terminai, tad įvertinkite, kokią informaciją apie pristatymo sąlygas nurodo pardavėjas. Atsižvelkite ir į tai, jog šventiniu laikotarpiu užsakymų skaičius gerokai padidėja, todėl prekių pristatymas gali užtrukti. Prekių siuntimas iš užsienio, atsižvelgiant į prekės vertę bei pardavėjo šalį (ypatingai iš JAV, Kinijos ir kt.), gali būti apmokestintas muito mokesčiais, todėl prieš pirkdami brangesnius pirkinius, pasidomėkite apie galimą apmokestinimą.
- Pasinaudokite prekės patikrinimo teise
Pirkdami dovanas nepamirškite jų patikrinti. Jei prekę pristatė kurjeris, prieš pasirašydami dokumentus atidžiai apžiūrėkite, ar prekė neturi pastebimų mechaninių pažeidimų, pristatytos visos komplektuojamos detalės ir pan. Pasirašydami, kad gavote kokybišką prekę, jos nepatikrinę, rizikuojate prisiimti pasekmes dėl galimų prekės trūkumų.
- Perkant iš užsienio įvertinkite galimas rizikas
Būkite atidūs rinkdamiesi prekes iš ne ES įsisteigusių pardavėjų. Apginti vartotojų teises, kai pardavėjas registruotas ne ES (dažniausiai – Kinijoje arba JAV), yra labai sudėtinga. Primename, kad VVTAT nagrinėja vartojimo ginčus, kai vartotojas ir pardavėjas yra įsisteigę Lietuvoje, o Europos vartotojų centras (www.ecc.lt) tarpininkauja sprendžiant problemas, kai pardavėjas registruotas kitoje ES šalyje, Norvegijoje ar Islandijoje.
VVTAT inf.














