Lietuvos laisvosios rinkos (LLRI) institutas jau nuo 2011 metų pristato Lietuvos savivaldybių indeksą, kuris parodo, kiek ir kaip savivaldybėse yra užtikrinama žmogaus ekonominė laisvė.
LLRI šiuo tyrimu siekia padėti savivaldybėms įsivertinti, pasimokyti iš kitų savivaldybių. Taip pat paskatinti keistis ir tobulėti – kad gyventojams, investuotojams ir savivaldybių darbuotojams jų savivaldybėje gyventi ir dirbti būtų geriau, naudingiau, paprasčiau.
Vertinamos gyventojams ir investuotojams svarbiausios sritys, kuriose sprendimus priima savivaldybės. Tarp jų – komunalinis ūkis ir transportas, švietimas, sveikata, socialinė rūpyba, mokesčiai, biudžetas, turto valdymas, administracija bei investicijos ir plėtra. Kiekvienoje iš indekso sričių yra pateikiami konkretūs pasiūlymai, kurie padėtų gerinti žmonių gyvenimą ir pritraukti investicijas.
Tyrimo metodologija kiekvienais metais atnaujinama ir tobulinama.
Jonavos rajono savivaldybė šiemet užėmė 35-40 vietas mažųjų savivaldybių indekse (50 balų iš 100). (2017 m. indekse Jonava užėmė 33-35 vietas 54 mažųjų savivaldybių indekse (51 balas iš 100)). Šia vieta ji dalijasi su Šakių r., Lazdijų r., Visagino, Raseinių ir Akmenės r. savivaldybėmis. Lyginant su kitomis savivaldybėmis, gerai įvertintos „Švietimo“, „Sveikatos ir socialinės rūpybos“, „Biudžeto“ ir „Administracijos“ sritys. Prasčiau nei vidutiniškai įvertintos „Transporto“, „Investicijų ir plėtros“, „Mokesčių“ ir „Turto valdymo“ sritys.
„Švietimo“ srityje teigiamai įvertinta tai, kad 2017 m. moksleiviai valstybinius brandos egzaminus išlaikė geriau nei vidutiniškai – vidutiniškai surinko 49,3 balo (vidurkis* – 45,8). Prie gero įvertinimo prisidėjo ir mažesnis nei vidutinis* vienam mokiniui tenkantis mokyklų patalpų plotas (16,5 kv. m lyginant su 17,2 kv. m vidurkiu*) ir palyginti nedidelė suma skirta mokyklų aplinkos išlaikymui (30 proc. lyginant su mokinio krepšeliu, kai vidurkis* – 41,3proc.) Jonavos rajono savivaldybė efektyviai naudojo turimą švietimo tinklą, todėl jam reikėjo mažiau lėšų. Dėl efektyviai valdomos švietimo infrastruktūros moksleivių egzaminų rezultatai nenukentėjo.
„Administracijos“ srityje prie labai gero vertinimo prisidėjo tai, kad nors administracija palyginti nedidelė (5,1 užimtos pareigybės lyginant su 7,6 vidurkiu*), visi gyventojų prašymai 2017 m. buvo išnagrinėti laiku.
Nors savivaldybė galėjo pasigirti gerais investiciniais rodikliais – vienam žmogui teko 1573 eurai materialinių investicijų ir tai buvo daugiau nei 1084 eurų vidurkis*, tačiau lyginant su praėjusiais metais, šių investicijų sumažėjo 350 eurų vienam gyventojui. Veikiančių ūkio subjektų, išduotų ir pratęstų verslo liudijimų skaičius, išduotų statybos leidimų skaičius tūkstančiui gyventojų taip pat nesiekė vidurkio*.
Žvelgiant į užimtumo rodiklius, bedarbių Jonavos r. sav. buvo daugiau nei vidutiniškai – 9,4 p. p. (vidutiniškai* – 9,3 p. p.) Bedarbių dalis Jonavos r. sav. išliko ta pati, nors tarp mažųjų savivaldybių ji sumažėjo 0,4 p. p. Ilgalaikių bedarbių buvo taip pat daugiau nei vidutiniškai* (29,9 p. p. lyginant su 28,8 p. p. vidurkiu*). Be to, ilgalaikių bedarbių dalis padidėjo 2 p .p., nors tarp mažųjų savivaldybių jų vidutiniškai* sumažėjo 0,6 p. p. Būsto šildymo kompensacijas ir socialines pašalpas gaunančių asmenų taip pat buvo daugiau nei vidutiniškai*.
„Turto valdymo“ srityje kai kurie rodikliai nusileido kitų savivaldybių rezultatams. Pavyzdžiui, remiantis savivaldybės pateiktais duomenimis, 2017 m. Jonavoje į parduodamų objektų sąrašą buvo įtraukta 3 proc. ploto (vidurkis 6,4 proc.), o ir parduota mažiau nei vidutiniškai*. Norėdama pagerinti vertinimą „Turto valdymo“ srityje, savivaldybė galėtų atsisakyti penkių valdomų pirčių ir knygyno, nes tuo gali užsiimti ir privatus sektorius.
Taip pat savivaldybei vertėtų pasitempti „Transporto“ srityje. Šiemet neigiamai įvertinta tai, kad savivaldybė neskelbė viešų konkursų viešojo transporto maršrutams, paslaugų neteikė privatūs vežėjai.
*Pastaba: rezultatai lyginami tarp 54 mažųjų savivaldybių.
LLRI