Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pirmą kartą istorijoje atvėrė Lietuvos savivaldybių viešojo transporto duomenis. Interaktyviame žemėlapyje atskleidžiama autobusų ir troleibusų parko būklė, pervežamų keleivių srautai, stotelių skaičius ir kita naudinga informacija keliautojams.

„Pirmą kartą pradedame stebėti viešojo transporto situaciją. Nuo šiol gyventojams nebereikės klausti mero, kada mieste pirkti autobusai ar troleibusai, kiek regione stotelių, nes visa tai galėsite sužinoti interaktyviame ministerijos žemėlapyje. Stebint duomenis galima suprasti, ar patogiau keliauti automobiliu, ar viešuoju transportu, patikrinti, ar kaimyninėje savivaldybėje iš tikrųjų situacija geresnė. Beje, platforma bus atnaujinama kasmet, kad tiek institucijos, tiek gyventojai galėtų įvertinti vykstančius pokyčius jų regionuose“, – sako susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.

2025 m. pradžioje pirmą kartą koncentruotus duomenis apie savo viešojo transporto parkus pateikė 50 šalies savivaldybių.

Per metus Lietuvos viešasis transportas nuvažiuoja beveik 1,3 mlrd. kilometrų, o piliečiai juo naudojasi daugiau nei 274 mln. kartų. Kasmet per daugiau nei 12,5 tūkst. stotelių kursuoja virš 1,3 tūkst. autobusų maršrutų. Vidutinis viešojo transporto parkų amžius siekia 11 metų. Kai kuriose savivaldybėse – Kretingos, Kupiškio, Lazdijų, Molėtų, Pasvalio, Rokiškio ir Šilalės rajonuose – rieda patys seniausi autobusai, kurių vidutinis amžius viršija 20 metų. Šilalės rajone keleivius veža pats seniausias Lietuvoje autobusas, registruotas dar 1997 metais. Tuo tarpu Vilniaus miesto savivaldybėje šiemet pradėjo kursuoti naujausias modelis – SKODA elektrinis autobusas, pradėjęs keleivius vežti kovo mėnesį.

Rida ir pervežtų keleivių skaičiumi pirmauja Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos miestų savivaldybės, kuriose per metus keleiviai viešuoju transportu naudojasi beveik 248 mln. kartų. Tačiau šių savivaldybių viešasis transportas taip pat išskiria ir daugiausiai CO2 emisijų – bendrai daugiau nei 62 mln. kilogramų. Visgi parkai yra efektyviai elektrifikuojami siekiant sumažinti ekologinį pėdsaką – šiuo metu trijuose didmiesčiuose keleivius veža 536 elektra varomi autobusai.

Nors apie 65 proc. Lietuvos savivaldybių viešojo transporto parko vis dar sudaro dyzeliniai autobusai, duomenys rodo, kad savivaldybės nuosekliai atnaujina ir elektrifikuoja viešąjį transportą. Per pastaruosius metus išaugo elektrinių autobusų kiekis, kuris šiuo metu sudaro jau 20 proc., o žaliausiomis savivaldybėmis tampa ne tik didmiesčiai, bet ir regionai. Štai Druskininkai – žaliausia savivaldybė šalyje, 2023 metais tapusi pirmąja, kurios viešasis transportas visiškai varomas elektra. Jonavoje ne tik sparčiai elektrifikuojamas parkas, bet veikia net ir išmanios stotelės.

„Vienas iš Jonavos strateginių tikslų – nuoseklus darnaus judumo priemonių diegimas. Šio tikslo siekiama įgyvendinant kompleksines Darnaus judumo plano priemones – nuo miesto autobusų elektrifikacijos, infrastruktūros gerinimo iki dviračių takų įrengimo visame mieste. Siekiame, kad žmonės, nepriklausomai nuo pasirinktos transporto priemonės, džiaugtųsi ne tik patogiomis, bet ir saugiomis bei maloniomis kelionėmis. Todėl galvodami apie viešojo transporto keleivius, dėmesį skiriame ne tik viešojo transporto parko, bet ir stotelių atnaujinimui, kad jos būtų modernios, tvarkingos ir patogios“, – kalbėjo Jonavos rajono savivaldybės meras Mindaugas Sinkevičius.

Metinėje savivaldybių viešojo transporto parkų apžvalgoje gyventojai taip pat gali matyti, kiek viešojo transporto priemonių yra pritaikyta žmonėms su negalia. Duomenys pateikiami tiek apie bendrą šalies situaciją, tiek atskirai apie kiekvieną savivaldybę. Metinę savivaldybių viešojo transporto parkų apžvalgą galite išbandyti čia: Viešasis transportas - Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija

Susisiekimo ministerija taip pat kuria Darnaus judumo indeksą, kuriuo siekiama įvertinti ir analizuoti darnaus judumo rodiklius Lietuvoje bei skatinti tvarų transportą ir inovacijas. Susisiekimo ministerija ir programos „Kurk Lietuvai“ komanda atliko nacionalinę apklausą, padėjusią išsiaiškinti Lietuvos miestų gyventojų keliavimo įpročius bei nuomonę apie viešojo transporto situaciją savivaldybėse. Apklausos ir projekto rezultatai bus pristatyti rugpjūčio pabaigoje.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: