Keleivių daugėjo ne visur
Remiantis statistika, per 2025 m. antrąjį ketvirtį, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, keleivių vežta daugiau. Tiesa, ne visomis viešojo transporto rūšimis. Miestuose keleivių vežta beveik 8 proc., traukiniais – 5 proc., užsakomaisiais reisais – 31 proc. daugiau.
Vis dėlto ne visur skaičiai tokie džiuginantys: priemiesčio maršrutuose keleivių sumažėjo 4,1 proc., tarpmiesčio – 0,2 proc. Specialiaisiais reisais vežtų keleivių mažėjimas buvo ženkliausias – jų sumažėjo 6,7 proc., vis dėlto reikėtų pabrėžti, jog vežant specialiaisiais, kaip ir užsakomaisiais reisais, lengvatos netaikomos.
„Džiugu, kad toliau daugėja keleivių miestų autobusuose bei troleibusuose, vis dėlto sunku pasakyti, kas lėmė bendrą keleivių mažėjimą priemiesčio transporte. Galbūt prasti pavasario ir vasaros orai – mažiau žmonių traukė į sodus darbuotis ar į užmiestį ilsėtis. Tikslias priežastis nusakyti būtų sudėtinga“, – sako LKVA prezidentas Gintaras Nakutis.
Nors kai kuriomis transporto rūšimis keleivių vežta mažiau, lengvatomis besinaudojančių keleivių padaugėjo. „Pastebime, jog į viešąjį transportą ateina nauji, besinaudojantys lengvatomis žmonės, arba tie patys, ankstesni, keleiviai pradeda naudotis lengvatomis, kurių anksčiau neturėjo“, – sako asociacijos vadovas.
Keleivių srautai persiskirstė
Miestuose padaugėjo parduotų vienkartinių bilietų su 80 proc. nuolaida (tiems, kuriems iki balandžio 1 d. buvo taikoma 50 proc. nuolaida), bet sumažėjo parduotų terminuotųjų bilietų su ta pačia nuolaida. „Įdomi situacija – anksčiau studentai ir moksleiviai pirko mėnesinius bilietus su 80 proc. nuolaida, o šių mokslo metų pabaigoje juos iškeitė į vienkartinius. Matyt, keleiviai skaičiuoja, kad taip pigiau, nes važiuoja viešuoju transportu rečiau dėl laisvo paskaitų grafiko, egzaminų sesijos ar mokslo metų pabaigos laikotarpiu“, – atkreipia dėmesį G. Nakutis.
Pasak asociacijos prezidento, ypač ženklus tolimojo susisiekimo maršrutais per Žemaitiją važiuojančių keleivių mažėjimas: „Tai lėmė daugelio rajonų savivaldybių priimti sprendimai dėl nemokamo važiavimo. Vežėjams dėl drastiškai sumažėjusių pajamų teko atsisakyti ir keleto maršrutų, tokių kaip Vilnius–Skuodas ir kt. Jie tapo pernelyg nuostolingi. Deja, bet dėl įdiegto nemokamo važiavimo kai kuriuose rajonuose tolimasis susiekimas dar labiau traukiasi“.
Tiesa, moksleivių, kuriems už važiavimą tolimojo susisiekimo maršrutais iki balandžio 1 d. nuolaidos nebuvo taikomos, padaugėjo, bet daugėjimas nėra ženklus. Vis dėlto pastebėtas naujas įdomus reiškinys – mokslo metų pabaigoje moksleiviai klasėmis važiavo į ekskursijas tarpmiesčio autobusais, todėl mažiau būta užsakomųjų reisų.
Ypač džiugina situacija geležinkelyje: keleivių skaičius dėl atsiradusių naujų lengvatų auga. Daugėjo parduotų bilietų su nuolaidomis – tiek terminuotų su 50 proc. nuolaida (daugiausia moksleiviai), tiek ir naujai atsiradusia lengvata besinaudojančių šeimų su vaikais. Moksleivių klasės ekskursijoms po Lietuvą taip pat dažniau rinkosi traukinius, o šeimos atrado pigesnę galimybę savaitgaliais keliauti traukiniais.
Keleiviai lengvatas dar tik atranda
Kaip vieną iš priežasčių dėl ne itin ženklaus lengvatomis besinaudojančių keleivių padaugėjimo vežėjai įžvelgia informacijos apie naujai teikiamas nuolaidas trūkumą – keleiviai neišsyk sužinojo apie naujai atsiradusias lengvatas, todėl jie dar tik atranda viešąjį transportą.
„Akivaizdu, jog keleiviai dar tik atranda savo lengvatas, todėl reikšmingesnių pokyčių per pirmuosius jų taikymo mėnesius nematyti. Vis dėlto galima teigti, jog naujai atsiradusios lengvatos stabdo keleivių mažėjimą vietiniame ir tolimajame viešajame transporte. Tai galima vertinti kaip teigiamą poveikį“, – apibendrina G. Nakutis.
Dokumentai – tik originalūs, kopijos netinka
Keleivių vežėjai taip pat primena keleiviams, kad, norėdami pasinaudoti lengvatomis, jie turėtų pateikti tinkamus dokumentus. „Jei tėvai ar pats vaikas pamiršo pažymėjimą, bet abejonių dėl jo amžiaus nekyla, remiantis įstatymu, lengvata taikoma. Ta pati nuostata galioja ir žmonėms su negalia bei į hemodializę vykstantiems ar juos lydintiems asmenims. Tokiu atveju pažymėjimas nėra būtinas“, – sako G. Nakutis.
Vis dėlto keleiviai privalo žinoti, jog perfotografuotas ir telefone pateiktas dokumentas, nors ir su nuotrauka (pavyzdžiui, mokinio pažymėjimas), nėra laikomas dokumentu – keleivis privalo vežėjui pateikti lengvatas užtikrinančio dokumento originalą, antraip praras teisę į lengvatą.
„Vežėjams svarbus kiekvienas keleivis, jie nenori konfliktų su žmonėmis. Vis dėlto Lietuvos transporto saugos administracijos nuostatos yra griežtos – už keleivio vežimą su netinkamu dokumentu įmonėms ir keleiviams skiriamos baudos. Norisi priminti visiems: įlipdami į transporto priemonę ar įsigydami bilietą kasose, turėkite ir pateikite originalų lengvatas garantuojantį dokumentą, tuomet nesusipratimų ar konfliktinių situacijų nekils“, – pabrėžia G. Nakutis.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) pranešimas spaudai