Jaunuolių įsitraukimas ir drąsa veikti gali pakeisti ne tik jų pačių kasdienybę, bet ir aplinką, kurioje jie gyvena. Šią vasarą galimybę mokytis tapti aktyviais savo bendruomenių švietėjais, kurie veda užsiėmimus, veiklas ar edukacijas savo bendraamžiams, turėjo 26 skirtingų tautybių jaunuoliai iš įvairių Lietuvos mokyklų, kuriose ugdymas vyksta lietuvių, lenkų, rusų kalbomis. Savo žinias jaunuoliai gilino edukacinėje stovykloje „Bendraamžių akademija“, kurią inicijavo Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, siekdamas stiprinti tautinių mažumų jaunimo atsparumą informacinėms grėsmėms, skatinti jų pilietinį aktyvumą ir tarpkultūrinį bendradarbiavimą. Iniciatyva įgyvendinta drauge su „Socialiniu sufleriu“ (VšĮ Jaunimo asmeninio tobulėjimo centru) ir Kazickų šeimos fondu.

Kodėl prireikė „Bendraamžių akademijos“? 

Tautinių mažumų departamento direktorius Dainius Babilas sako, kad mintis organizuoti edukacinę stovyklą kilo iš kasdienio darbo su tautinių mažumų bendruomenėmis. „Pastebėjome, kad jauni žmonės yra smalsūs, nori labiau perprasti savo ir kitų tapatybę, bendrauti su bendraamžiais iš skirtingų aplinkų, tačiau dažnai pritrūksta įtraukios ir saugios erdvės, kurioje jie galėtų gauti reikalingą palaikymą ir veikti. Tokia stovykla suteikia galimybę ne tik pažinti kitus, bet ir geriau suprasti save bei savo bendruomenę,“ – pasakoja jis.

„Bendraamžių akademija“ yra orientuota į medijų raštingumo ir atsakingo pilietiškumo įgūdžių ugdymą. Kaip sako D. Babilas, dalyviai mokosi kritiškai vertinti informaciją, bendradarbiauti grupėse ir atsakingai veikti tiek virtualioje, tiek realioje aplinkoje. Direktorius pabrėžia, kad „tokios iniciatyvos skatina savanorystę, bendradarbiavimą ir tarpkultūrinį dialogą. Jauni žmonės įgyja ne tik naujų žinių, bet ir patirties, kaip prisidėti prie bendruomenės gerovės, vertinti įvairovę ir proaktyviai kurti daugiakultūrę visuomenę. Tai – mūsų investicija į atviresnę, atsakingesnę ir aktyvesnę jaunąją kartą,“ – dalinasi D. Babilas. 

Šiuose mokymuose veiklas organizavo ir vedė „Socialinio suflerio“ komanda. Organizacijos direktorius Aidas Gedminas, turintis daugiau nei 15 metų darbo su jaunimu patirties, pabrėžia, kad „mūsų tikslas buvo sudaryti sąlygas jaunuoliams mokytis vesti neformalaus ugdymo edukacijas saugioje aplinkoje, kai turi galimybę klysti ir mokytis iš klaidų, reflektuoti ir gauti grįžtamą ryšį. Tokie procesai padeda jaunuoliams suprasti, kad jie patys gali būti lyderiai, pokyčio iniciatoriai savo aplinkoje, o svarbiausia – jie išmoksta nebijoti veikti.“

Švietimas gali vykti ne tik klasėje 

„Bendraamžių akademija“ dalyviams suteikia unikalią galimybę ne vien susipažinti su bendraamžiais iš skirtingų tautinių bendruomenių, bet ir drauge dalyvauti edukacinės veiklose. Kaip sako Aidas Gedminas, trijų dienų edukacinės stovyklos programa buvo intensyvi ir kupina atradimų. „Pirmąją dieną daug dėmesio skyrėme susipažinimui ir neformalaus ugdymo supratimui – jaunuoliai mokėsi, kad švietimas gali vykti ne tik klasėje, o ir naudojant žaidimus, diskusijas, kūrybines veiklas miške, ar dar kitokioje aplinkoje. Antrąją dieną jie patys ruošėsi ir išmėgino vesti užsiėmimus vieni kitiems. Temos buvo labai įvairios – nuo informacijos iškraipymo ir dezinformacijos iki neapykantos kalbos ir priklausomybių technologijoms bei savo įvaizdžio formavimo internete,“ – dalijasi A. Gedminas.

Pasak jo, ši patirtis tapo ne tik teorinių žinių patikrinimu, bet ir pirmuoju žingsniu link drąsesnio vaidmens – bendraamžių švietėjų. „Jaunuoliai atrado, kad geba ne tik klausytis, bet ir patys kalbėti, vesti, įtraukti kitus. Tai buvo labai svarbus momentas, kai daug kas pirmą kartą pajuto, jog jų balsas yra svarbus ir reikalingas,“ – sako A. Gedminas.

Trečiąją dieną dalyviai turėjo progą susitikti su Tautinių mažumų departamento direktoriumi Dainiumi Babilu, užduoti jam rūpimų klausimų ir aptarti iššūkius, su kuriais susiduria įvairios tautinės bendruomenės. „Mane maloniai nustebino nepaviršutiniški klausimai. Galėjome atvirai kalbėtis ne tik apie tautines mažumas, bet ir politinį populizmą, dirbtinio intelekto galimybes ir pavojus, vertybes ir pasirinkimus gyvenime. Jaunimas drąsiai klausinėjo net ir pasibaigus tam skirtam laikui, o paskui kai kurie parašė el. laiškus. Visa tai liudija didelį potencialą, užsidegimą ir norą veikti, kurio kartais pritrūksta vyresniems,“ – dalinasi D. Babilas. 

Edukacijas jau veda savo mokyklose

Neatsiejama akademijos dalis – edukacijų vedimas savo bendraamžiams bendruomenėse, mokyklose, taip pritaikant „Bendraamžių akademijoje“ gautas žinias ir tampant bendraamžių švietėjais. Aidas Gedminas pasakoja, kad gautų žinių pritaikymas mokyklose, bendruomenėse yra svarbiausia akademijos užduotis. „Nors mokslų metai dar tik prasidėjo, vieni jaunuoliai jau įgyvendino tokias edukacijas, kiti – planuoja ir tariasi. Savo ruoštu mes juos lydime visame šiame procese – nuo edukacijos suplanavimo iki, jei prireikia mūsų pagalbos, dalyvaujant gyvai edukacijoje. Drauge su jaunuoliais darome nuotolinius susirinkimus, teikiame konsultacijas, po edukacijų drauge aptariame, kas pavyko, o ką buvo galima patobulinti“ – pasakoja „Socialinio suflerio“ direktorius. 

Edukaciją savo bendraamžiams iš Jonavos jau surengė Agata Kazimeranec bei Ieva Juknytė. Merginos devintokams vedė veiklą tema „Informacijos iškraipymas ir žmogaus teisės“. Kaip pasakoja Agata ir Ieva, devintokų dėmesį reikėjo pagauti, todėl labai pravertė interaktyvūs žaidimai – tai visiems padėjo įsitraukti. „Mokiniai dalyvavo žaidime „Tiesa ar melas“, kur turėjo atskirti, kuriame straipsnyje yra parašytų neteisingų faktų. Dalyviai taip pat kūrė vaidinimus, kuriuose parodė, kaip gali būti pažeidžiamos žmogaus teisės. Buvo tikrai smagu matyti, kaip visi diskutavo, dalinosi savo nuomonėmis ir kartu juokėsi,“ – dalinasi edukacijos vedėjos. Jos papildo, kad įsimintiniausias dalykas edukacijos metu – pati pradžia, kuomet buvo daugiausiai jaudulio. „Vėliau pripratome prie klasės ir tikrai linksmai bei prasmingai praleidome laiką,“ – džiaugiasi Agata bei Ieva.

„Bendraamžių akademijos“ dalyvių organizuota edukacija parodė, kaip greitai akademijoje įgytos žinios gali virsti realiomis veiklomis. Jaunuolės ne tik pasitikrino savo gebėjimus, bet ir įkvėpė kitus drąsiau imtis panašių iniciatyvų. Tokie žingsniai patvirtina, kad bendraamžių švietimas gali tapti svarbia jėga, keičiančia tiek asmenines patirtis, tiek pačias bendruomenes. Kaip pabrėžia Tautinių mažumų departamento vadovas Dainius Babilas, dalyvaudami akademijoje bei organizuodami veiklas „jaunuoliai ne tik įsitraukia į bendruomeninę veiklą, bet ir ugdo atsakomybės jausmą bei pilietiškumą, kurie yra būtini darniai visuomenės raidai.“

Tautinių mažumų departamento inf. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: