Stipriai išaugus psichologinės ir emocinės pagalbos poreikiui šalies gyventojams, didesnis finansavimas  skiriamas emocinei pagalbai įvairioms visuomenės grupėms teikti.  2022 m. emocinės (psichologinės) pagalbos telefonu bei internetu teikimui skirta 1 mln. 44 tūkst. eurų. Tai dešimtadaliu daugiau, nei buvo skirta pernai.

„Išgyvename sudėtingą laikotarpį daugeliu prasmių, žmonės jaučia emocinį nuovargį. Labai svarbu neužsidaryti savyje, būti jautriems kito žmogaus, ypač vaikų, emocinei būklei, išgyvenimams ir kreiptis pagalbos. Visose emocinės pagalbos linijose emocinę paramą teikia specialiai tam paruošti savanoriai ir profesionalūs konsultantai“, – sako socialinės apsaugos ir darbo ministrė Monika Navickienė.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija koordinuoja valstybės paramos teikimą emocinės (psichologinės) pagalbos tarnyboms „Vaikų linija“, „Vilties linija“, „Pagalbos moterims linija“, „Jaunimo linija“, ,,Linija doverija“, kurios priklauso Lietuvos emocinės paramos tarnybų asociacijai (LEPTA), taip pat – „Tėvų linija“ ir pagalbos vyrams linijoms „Nelik vienas“ bei „Vyrų linija“.

LEPTA vienijančioms linijoms 2022 m. emocinės (psichologinės) pagalbos telefonu bei internetu teikimui skirti 747 tūkst. eurų, „Tėvų linijai“ – 177 tūkst. eurų, „Nelik vienas“ bei „Vyrų linijai“ – 120 tūkst. eurų.

Emocinės pagalbos teikimas stiprėja

Suteikta galimybė Lietuvos gyventojams ir užsienyje gyvenantiems lietuviams gauti nemokamą, lengvai prieinamą ir kokybišką emocinę paramą. Žmonės skambino ir susirašinėjo internetu įvairiausiomis temomis. Populiariausios skambučių temos buvo vienišumas, santykiai, psichikos sveikatos problemos, savižudybės rizika, fizinė sveikata. Populiariausios susirašinėjimų internetu (angl. chat) temos buvo savižudybės rizika, santykiai, nerimas ir kitos psichikos sveikatos problemos.

2021 m. palyginti su 2020 m. emocinės paramos linijų sulaukiamų skambučių skaičius nepakito, tačiau emocinės problemos, dėl kurių asmenys kreipėsi, buvo rimtesnės, sudėtingesnės, pokalbių trukmė pailgėjo. Intensyviau vyko ir konsultacijos internetu, jų skaičius didėjo.

Per 2021 metus Lietuvos emocinės paramos tarnybų asociacijai priklausančios linijos („Vaikų linija“, „Jaunimo linija“, „Vilties linija“, „Pagalbos moterims linija“ ir „Linija doverija“) atsiliepė į maždaug 196 tūkstančius skambučių ir maždaug 7500 susirašinėjimo pokalbių internetu. Maždaug du iš trijų bandymų prisiskambinti emocinės paramos linijoms ir pradėti pokalbį internetu buvo sėkmingi. Emocinės paramos linijos pritraukė ir kokybiškai apmokė 220 naujų savanorių, aktyviai viešino galimybes gauti emocinę pagalbą.

Per 2021 metus „Tėvų linija“ sulaukė beveik 3 000 skambučių. COVID-19 pandemijos laikotarpiu tėvai skambino dėl vis prastesnės emocinės būsenos, skundėsi, kad yra pervargę, jaučiasi bejėgiškai, sunkiau susivaldo apimti neigiamų emocijų, labiau nerimauja dėl šeimos ir vaikų savijautos, elgesio, sveikatos. Didėjo tikimybė šeimose atsirasti nerimui, depresijai, smurtui.

2021 m. pagalbą vyrams teikiančios linijos sulaukė apie 38 tūkst. skambučių. Dažniausios skambučių priežastys – santykių problemos, nepaaiškinamas liūdesys, bloga emocinė būklė, socialinė izoliacija, savižudybės rizika, užimtumo ar darbo problemos, sunki finansinė padėtis, narkotikų, alkoholio ar kitų žalingų įpročių nulemtos problemos. Dažniausiai vyrams buvo teikiamos šios kompleksinės pagalbos rūšys: emocinė parama, psichologinė pagalba, edukacinės ir teisininko paslaugos.

Kur kreiptis emocinės paramos ir pagalbos?

Lietuvoje veikia psichologinės pagalbos platforma pagalbasau.lt. Tai nacionalinė psichikos sveikatos svetainė, kur vienoje vietoje galima rasti aktualią ir patikimą informaciją apie emocinę sveikatą bei prieinamą psichologinę pagalbą: psichikos sveikatos centrus, emocinės paramos tarnybų kontaktus, skubią pagalbą ir kitą su psichikos sveikata ir pagalba susijusią reikalingą informaciją.

Bendradarbiaujant su Sveikatos apsaugos ministerija, įdiegta trumpoji emocinės pagalbos linija 1809, kuri vienija  visas nemokamas emocinės pagalbos linijas: „Vaikų liniją“, „Jaunimo liniją“, „Tėvų liniją“, „Sidabrinę liniją“, „Vilties liniją“, „Pagalbos moterims liniją“.

Paskambinę telefonu 1809 gyventojai gali pasirinkti, su kurios emocinės pagalbos linijos – „Vilties linijos“ suaugusiems, „Pagalbos moterims linijos“, „Jaunimo linijos“, „Vaikų linijos“, ,,Tėvų linijos“ ar „Sidabrinės linijos“ senjorams – savanoriais norėtų pasikonsultuoti ir bus sujungti su jais.

Jei jaučiate emocinius sunkumus ar reikia paramos žodžio – drąsiai skambinkite. Pagalba nieko nekainuoja, o daugeliu atveju gali būti naudinga: padėti atrasti ramybę ar neatidėliotiną pagalbą, jei tokios reikia.

PAGALBOS LINIJA SENJORAMS

Draugystės ir pokalbių linija „Sidabrinė linija“ siūlo vyresnio amžiaus žmonėms galimybę turėti „telefoninį“ draugą, su kuriuo galima reguliariai kalbėtis įvairiausiomis temomis, aptarti aktualijas ar tiesiog pasišnekučiuoti. Norite pasiguosti, išsikalbėti, jaučiatės vienišas nedvejokite ir pasikalbėkite su žmogumi, kuriam rūpi, kaip jaučiatės šiandien. Nieko nelaukę skambinkite 8 800 800 20.

PAGALBOS LINIJOS VAIKAMS IR JAUNIMUI

„Vaikų linija“, „Pagalbos vaikams linija“ ar „Jaunimo linija“ – vietos, kur tėvai gali rasti naudingos informacijos apie vaikams kylančius sunkumus, o vaikai ir paaugliai gali kreiptis emocinės paramos.

Norintieji su konsultantais pabendrauti gyvai gali skambinti šiais numeriais: „Jaunimo linija“ – 8 800 28888, „Vaikų linija“ ir „Pagalbos vaikams linija“ – 116 111. „Vaikų linija“ ir „Jaunimo linija“ emocinę pagalbą taip pat teikia ir tiesioginio susirašinėjimo su konsultantu metu (angliškai „chat“).

Jei paaugliams ir jaunimui savo išgyvenimais dalintis paprasčiau rusų kalba, galima pasikalbėti su „Linija doverija“ savanoriais – 8 800 77277.

PAGALBOS LINIJA SUAUGUSIEMS

„Vilties linija“ – nemokama, anonimiška emocinė parama suaugusiems ne tik telefonu, elektroniniais laiškais, bet ir tiesioginio susirašinėjimo su konsultantu metu. Jaučiatės neužtikrintai dėl ateities ar patiriate stresą dėl pasikeitusių gyvenimo sąlygų, apie šiuos ir kitus dalykus su „Vilties linijos“ konsultantais galite pasikalbėti telefonu – 116 123 arba tiesioginio susirašinėjimo su konsultantu metu.

PAGALBOS LINIJA MOTERIMS

Kiekviena sunkumus patirianti moteris gali kreiptis paramos į „Pagalbos moterims liniją“. Jei reikia supratimo ir palaikymo, jaučiate beprasmybę ar tiesiog trūksta gyvenimo džiaugsmo, galite skambinti telefonu 8 800 66366. Čia jums pagalbą suteiks profesionalai arba savanoriai. Sunkią akimirką nelikite viena – išdrįskite kreiptis pagalbos, kuri kartais yra arčiau, nei galite įsivaizduoti. Jei kalbėtis telefonu neturite galimybių ar nenorite, būsite išgirsta ir tiesioginio susirašinėjimo su konsultantu metu. Žmogiškas ryšys padės išsikalbėti.

PAGALBOS LINIJOS VYRAMS

Vyrai, kaip ir moterys, kenčia nuo prastos emocinės sveikatos, tačiau kur kas rečiau kreipiasi pagalbos. Įvertinus emocinės pagalbos poreikį vyrams jau trečius metu Lietuvoje veikia ir dvi emocinės paramos linijos vyrams – „Nelik vienas“ bei „Vyrų linija“ – kur kompleksinę pagalbą teikia savanoriai, psichologai, psichoterapeutai, teisininkai.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos inf. 

 

 

 

 

 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: