Nors įprasta manyti, kad geležinkelių transportas tolimoms kelionėms yra pernelyg lėtas, taip pat daugelyje vietų geležinkelių nėra, tačiau dėl technologijų ir 5G tinklo plėtros padėtis labai keičiasi, ir keliauti traukiniu pamažu darosi vis populiariau. Naujoviškiausi elektriniai greitieji traukiniai, kurių sistemos yra su saugos jutikliais, gerokai sutrumpina kelionėje praleidžiamą laiką, o važiavimas jais yra jau nebe vien užsienio šalių, bet ir Baltijos šalių realybė. Ir Rail Baltica projektas, įtrauksiantis Baltijos šalis į Europos geležinkelių tinklą, taip pat yra žingsnis link pažangaus ir prieinamo transporto.
5G – sauga realiuoju laiku
5G didelės spartos ryšį teikiantis telekomunikacijų tinklas suteikė galimybę atlikti skaitmeninę geležinkelių transporto transformaciją – tai jam atsiradus galima neprilygstama infrastruktūra, palaikanti tiek tranzitą, tiek tolimuosius geležinkelio pervežimus. Įdiegus naujoves į geležinkelio kontrolės sistemas, traukiniams perduodama ir valdoma daugiau duomenų, taip padidindamas saugumas ir efektyvumas. „Huawei“ sukūrė tikrinimo realiuoju laiku sprendimą, kuriam pasitelktas dirbtinis intelektas, atliekantis analizę, užkertančią kelią avarijoms ir nusižengimams. Naudojant didelės skiriamosios gebos vaizdo kameras, reaguojama į neįprastus judesius, pvz., žmones, liečiančius įrangą, arba pėsčiuosius, pasirinkusius pavojingą trumpąjį kelią kertant bėgius. Ši naujovė jau pritaikyta daugelyje šalių, įskaitant Meksiką ir Laosą, Kinijos–Laoso geležinkelyje, kuris veikia nuo 2021 m. pabaigos.
Nandzinge įdiegta pirmoji Kinijos geležinkelių tranzito sistema, į kurią integruotas 5G tinklas. 2020 m. „Nanjing China Unicom“, bendradarbiaudama su technologijų bendrove „Huawei“, įgyvendino drąsias naujoves – sukūrė privatų 5G metro tinklą, atliko daugybę taikomųjų programų bandymų ir įdiegė pažangias 5G technologijas į geležinkelių transporto tinklą. Traukinyje yra daug jutiklių, kurie generuoja didelį kiekį duomenų realiuoju laiku. Tai svarbu – patikrinus duomenis, susijusius, pvz., su traukinio oro kondicionierių funkcionavimu, dabartine traukinio būsena, valdant pagrindines sistemas ir procesus, galima geriau pasirūpinti keleivių sauga. Dėl 5G spartaus tinklo teikiamų galimybių šiuos duomenis dabar galima gauti realiuoju laiku traukinio važiavimo metu ir atlikti reikiamus priežiūros darbus.
Apsaugos kameros ir ekranai yra kiekviename traukinio vagone. Anksčiau duomenys buvo nukopijuojami ir atsisiunčiami rankiniu būdu, tai ilgai užtrukdavo, o kartais duomenų perdavimas ir pavėluodavo. Dabar 5G juostos plotis ir ryšio sparta užtikrina greitą duomenų atsisiuntimą. Nandzingo metro taip pat naudojamas duomenų analizės serveris – iš vieno traukinio per kelias minutes galima atsisiųsti dešimtis gigabaitų duomenų, ir viskas vyksta beveik 20 kartų greičiau nei 4G tinkle.
Baltijos šalių pavyzdys
Baltijos šalis, tarp jų ir Lietuvą, taip pat veikia tarptautinės tendencijos, mūsų šalys neatsilikdamos juda link ekologiškesnio ir išmanesnio eismo tinklo sukūrimo – jau visai netrukus, įgyvendinus projektą Rail Baltica, mūsų šalyje keisis įprastas geležinkelių infrastruktūros modelis. Kuriant šią infrastruktūrą, atsakingai galvojama apie aplinką, todėl naujoji geležinkelio linija bus visiškai elektrifikuota ir į aplinką nepaklius kenksmingų teršalų. Planuojamas maršrutas buvo parengtas taip, kad nepaveiktų specialiai saugomų gamtinių teritorijų tinklo „Natura 2000“ ir nepadarytų didelio poveikio ekologijos požiūriu jautrioms teritorijoms. Ten, kur reikia, bus įrengtos nuo triukšmo apsaugančios užtvaros, padarytos laukinių gyvūnų perėjos. Daug dėmesio skiriama saugai – traukinių judėjimui valdyti bus įdiegta naujoviškiausia Europos geležinkelių eismo valdymo sistema (ERTMS), visos sankryžos, kuriose geležinkelis kertasi su keliais ir pėsčiųjų takais, bus dviejų lygių, taip pat bėgiai bus atitverti per visą bėgių kelio ilgį tame maršrute. Keleivių stotys bus įrengtos taip, kad geležinkelio paslaugomis būtų lengva ir patogu naudotis visoms visuomenės grupėms. Įgyvendintas projektas atneš teigiamų pokyčių: žymiai padidins transportavimo pajėgumus ir pralaidumą, sukurs trūkstamus tarpvalstybinius ryšius, taip pat paskatins įvairių transporto rūšių integraciją ir padidins transporto tinklų suderinamumą. 1
„Dėl technologijų ir naujovių plėtros, reiškiančios jau kitą geležinkelių skaitmeninimo etapą, greitai gyvensime pasaulyje, kur geležinkelių eismas bus saugesnis, pigesnis ir labiau prieinamas visoms visuomenės grupėms, geriau tenkins jau tapusį kasdieniu spartumo poreikį“, – prognozavo Danas Masiliūnas, „Huawei“ atstovybės Lietuvoje vadovo pavaduotojas.