Greičio matuokliai valstybinės reikšmės keliuose – viena iš taikomų kompleksinių eismo saugos didinimo priemonių, kurių tikslas – greičio viršijimo atvejų prevencija.

2023 m. II p. – 2024 m. Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose greičio matuoklių įrengimas nebuvo vykdomas.

Greičio matuokliai iki 2023 m. II p. valstybinės reikšmės keliuose buvo įrengiami vadovaujantis anksčiau patvirtinta vietų parinkimo metodika. Pagrindiniai kriterijai, kuriais remiantis buvo sudaryta metodika – eismo įvykių skaičius, nukentėjusių bei žuvusių žmonių skaičius ir kiti parametrai, susiję su eismo sauga.

2023 m. pab. nauja „Via Lietuva“ vadovybė sustabdė vykstantį naujų greičio matuoklių viešąjį pirkimą (50 vnt. greičio matuoklių) ir savo iniciatyva kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT), prašydama pateikti išvadą, ar greičio matuokliai valstybinės reikšmės keliuose iki tol buvo įrengiami tinkamose vietose. STT pateikė išvadą, jog esminių pažeidimų, įrengiant greičio matuoklius nenustatyta, tačiau kartu pateikė ir naudingas rekomendacijas, kaip suefektyvinti greičio matuoklių vietų parinkimą.

2024 m. „Via Lietuva“ ėmėsi iniciatyvos atnaujinant anksčiau naudotą metodiką. Į šį procesą buvo įrauktos ir kitos suinteresuotos institucijos, susijusios su eismo saugos užtikrinimu (Lietuvos policija, Lietuvos transporto saugos asociacija (LTSA), VšĮ Transporto kompetencijų agentūra (TKA), Susisiekimo ministerija (SM) ir kt.). Per praėjusius metus, bendraujant su paminėtomis institucijomis, buvo parengtas atnaujintas šios metodikos variantas (pagrindinis skirtumas, lyginant su anksčiau naudota greičio matuoklių įrengimo vietų metodika – didžiausią vertę turi tie kelių ruožai, kuriuose konkrečiai daugiausia eismo įvykio įvyko dėl greičio viršijimo, o ne dėl kitų priežasčių).

Naujos metodikos peržiūrą, tvirtinimą ir matuoklių įrengimo planų sudarymą šiuo metu planuoja perimti LR Susisiekimo ministerija.

Atsakymai į dažniausiai užduodamus klausimus

1. Kiek iš viso šiuo metu valstybinės reikšmės keliuose yra ruožų, kuriuose fiksuojamas greitis vidutinio greičio matuokliais (VGM) bei momentiniais greičio matuokliais (MGM)? Kada jie įrengti?
Šiuo metu valstybinės reikšmės keliuose iš viso yra 212 greičio matuoklių: 78 momentinių greičio matuoklių ir 134 vidutinio greičio matavimo sistemų.

Įrengimo metai Momentiniai greičio matuokliai Vidutinio greičio matuokliai
2023 m.  pradžia 8 4
2022 50
2021 56
2020 70
2018 25 (vienas VGM demontuotas magistraliniame kelyje „Via Baltica“, nes vyksta rekonstrukcijos darbai)

2. Kiek MGM ir VGM įrengta atskiruose magistraliniuose keliuose?

Magistralinis kelias MGM VGM (ruožai)
A1 4 1
A2 5
A3 2
A4 5
A5 1
A6 6 6
A7 1
A8 5
A9 6 3
A10 3
A11 4 5
A12 4 6
A13 5
A14 3
A15 3
A16 1 6
A17
A18 2
A19 1

3. Kodėl VGM įrengiami aukščiausio standarto keliuose – automagistralėse, kuriose eismo įvykių įvyksta sąlyginai mažai?
Deja, bet kai kurios automagistralių vietos nėra pakankamai saugios, jose įvyksta daug skaudžių eismo įvykių. Automagistralėse maksimalus leistinas važiavimo greitis yra didesnis (vasarą – 130 km/val.), todėl eismo įvykio pasekmės būna skaudesnės. O jei maksimalus leistinas greitis yra viršijamas 20, 30 km/val. ar net dar daugiau, eismo įvykio pasekmės būna labai skaudžios.

Kadangi eismo intensyvumo skaitikliai netoliese fiksuoja milžiniškus leistino važiavimo greičio viršijimus, akivaizdu, kad būtina užtikrinti, jog vairuotojai, ypač tokiose vietose, laikytųsi leistino važiavimo greičio.

Duomenys iš eismo intensyvumo matuoklio, esančio automagistralėje (Vilnius–Kaunas–Klaipėda), kuomet greitis nėra kontroliuojamas:

Leistinas greitis – 130 km/val.
2023 m. liepa Vieta Automobilių, viršijusių leistiną maksimalų važiavimo greitį, skaičius Iš viso greičio viršijimo atvejų, proc.
140–150 km/val. A1 190,7 km 191030 28,09
160–170 km/val. A1 190,7 km 24366 3,58
180–190 km/val. A1 190,7 km 2125 0,32
200–260 km/val. A1 190,7 km 349 0,05

 

Įdiegus momentinį greičio matuoklį magistraliniame kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda, bet neįrengus informacinio kelio ženklo, tik 6 proc. vairuotojų laikėsi leistino greičio. Pastačius informacinius kelio ženklus, didžioji dalis vairuotojų ėmėsi laikytis nustatyto leistino greičio.

 

4. Ar greičio matavimo vietose, kuriuose šiuo metu yra įrengti greičio matuokliai, sumažėjo avaringumas?
Po greičio matuoklių įrengimo stebimas virš 40 proc. įskaitinių eismo įvykių, apie 50 proc. sužeistųjų ir virš 70 proc. žuvusių skaičiaus mažėjimas.

Momentiniai greičio matuokliai (MGM)

IKI įrengimo per metus vidutiniškai: PO įrengimo per metus vidutiniškai:
4 įskaitiniai eismo įvykiai 2 įskaitiniai eismo įvykiai
5 sužeisti 2 sužeisti
1 žuvo žūčių nėra

Vidutinio greičio matuokliai (VGM)

IKI įrengimo per metus vidutiniškai: PO įrengimo per metus vidutiniškai:
55 įskaitiniai eismo įvykiai 32 įskaitiniai eismo įvykiai
80 sužeistų 40 sužeisti
10 žuvo 3 žuvo

5. Kaip saugomi SGM surinkti eismo dalyvių asmens duomenys?
Visi VGM surinkti duomenys tvarkomi „Via Lietuva“ duomenų apdorojimo bazėje, nustatytus pažeidimus perdavus į Administracinių nusižengimų registrą, duomenys automatiškai ištrinami.

6. Kiek vidutiniškai SGM diegimo konkursuose buvo dalyvių?
2–3 dalyviai.

7. Kur keliauja lėšos, surinktos už MGM ir VGM užfiksuotus pažeidimus? Kiek nuo surinktų baudų lėšų atitenka „Via Lietuvai“?
Pinigai, gauti už baudas, patenka į bendrą Valstybės biudžetą.

8. Kiek kainuoja VGM diegimas ir priežiūra per metus (pateikite informaciją, kokią turite)?
1 MGM priežiūra per metus kainuoja apie 1 200 Eur su PVM.
1 VGMS priežiūra per metus kainuoja apie 1 233 Eur su PVM.
Įvertinus negarantinius remontus ir vandalizmo atvejus, visų greičio matuoklių priežiūra per metus kainuoja apie 250–300 tūkst. Eur su PVM.

9. Ką fiksuoja greičio matuokliai?
Greičio matuoklių įranga fiksuoja visas pravažiuojančias transporto priemones ir fiksuoja ne tik greičio pažeidimus, bet ir informaciją, ar transporto priemonės turi galiojančią techninę apžiūrą, civilinės atsakomybės draudimą, sumokėtas kelių mokestis.

10. Automagistralėje Vilnius–Kaunas vairuotojai pasigedo įspėjimų (kelio ženklų) apie greičio matuoklius – kas pasikeitė?
Nuo 2024 m. gruodžio 1 d. pasikeitė Kelių eismo bei Kelio ženklų įrengimo ir vertikaliojo ženklinimo įrengimo taisyklės. Atnaujintose taisyklėse patikslinta, kad nuo 2024 m. gruodžio 1 d. kelio ženklas Nr. 636 turi būti naudojamas tik šalia įrenginių, matuojančių leistiną važiavimo greitį.

Anksčiau šis ženklas buvo naudojamas ne tik prieš nustatyto greičio režimo pažeidimus fiksuojančius automatinius prietaisus, bet ir prieš kitus stacionarius Kelių eismo taisyklių pažeidimus fiksuojančius automatinius prietaisus, todėl dalis ženklų turėjo būti demontuoti.

11. Jei VGM įrengiami pavojingose kelio ruožuose vietose, kodėl jose nėra įrengiamos eismo saugumo priemonės, o tik VGM?
Saugumui keliuose užtikrinti taikomos kompleksinės priemonės: ypatingas dėmesys skiriamas infrastruktūros plėtrai, eismo saugos priemonių diegimui, visuomenės švietimo kampanijoms, nuosekliam darbui su bendruomenėmis keičiant vairavimo kultūrą. Greičio matuokliai, bent kol kas, išlieka viena efektyviausių priemonių, kurios drausmina vairuotojus ir formuoja saugaus vairavimo įpročius.

,,Via Lietuva" inf. 

 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: