Kaip dažnai pirkdami prekę internetinėje parduotuvėje pasižiūrite atsiliepimus apie ją? Ar manote, kad galima jais pasitikėti? O gal jūs esate žmogus, kuris pats nuolat paliekate atsiliepimus  apie savo pirkinius? Tą padaryti ketino ir jonavietis Jonas (pavardė redakcijai žinoma), nusipirkęs lūkesčių neatitikusį lubrikantą Lust" iš parduotuvės nebegeda.lt. Tačiau bandymas liko tik bandymu, mat atsiliepimas viešai nebuvo paskelbtas, o pati situacija pirkėjui sukėlė rimtų abejonių dėl verslininkų sąžiningumo ar manipuliacija atsiliepimais, kai viešai skelbiamos tik pagyros, įprasta praktika? Jei taip ir buvo iki šiol, Vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VTAT) paaiškina, kad netrukus taisyklės dėl to keisis iš esmės.

Atsiliepimo nepatalpino

Nusipirkau lubrikantą „Lust“, bet supratau, kad tai kas buvo skelbiama jo aprašyme, mano patirtimi, nebuvo tiesa. Palikau neigiamą atsiliepimą ir iškart gavau automatinį pranešimą, kad jis turi būti patvirtintas. Netrukus su manimi susisiekė ir nebegeda.lt atstovė, apgailestavusi, kad prekė netiko ir pasiūlė nuolaidą kitoms.

Aš jos pasiteiravau, kodėl mano atsiliepimas neskelbiamas viešai. Prie prekės buvo matomi tik ją liaupsinantys atsiliepimai. Man buvo pasakyta, kad pasiteiraus dėl to kitos kolegės.

Dienos bėgo, atsiliepimo vis dar nėra, toliau skelbiami tik teigiami... Man kyla klausimas, ar tai nesikerta su vartotojų teisėmis? Net jei ne, ar tai moralu?, svarstė vaikinas.

Spręs asmeniškai

Reaguojant į skaitytojo užklausą, vakar portalas jonavoszinios.lt kreipėsi į nebegeda.lt. Teirautasi, ar internetinė parduotuvė visad skelbia tik teigiamus atsiliepimus, ar tai įprasta praktika. Paprašyta pakomentuoti ir aptartą situaciją.

Šiandien nebegeda.lt pateikė savo atsakymą.

„Dėkoju už laišką ir siekį išgirsti mūsų nuomonę. 

 
Noriu užtikrinti, kad į visus gautus komentarus mes kreipiame dėmesį. Mums svarbu laimingas ir patenkintas klientas, todėl pirmiausia siekiame išsiaiškinti situaciją individualiai, kad neklaidintume kitų klientų ir  galėtume nedelsiant užpildyti darbo kokybės spragas. Visada konsultuojamasi su produktų tiekėjais ar gamintojais specialistais dėl produktų savybių ar galimų reakcijų. 
 
Jūsų minimas atvejis mums yra žinomas. Su klientu bendraujame asmeniškai ir siekiame išspręsti situaciją kaip įmanoma profesionaliai. 
 
Mūsų elektroninėje parduotuvėje galima rasti įvairių komentarų apie parduodamus produktus ar išsakytas pozicijas, todėl tikime, kad sukuriame teisingą požiūrį apie parduodamas prekes. Visus komentarus priimame su noru augti ir tobulinti mūsų produkciją“, – savo poziciją išreiškė nebegeda.lt. 
 
Kalbant apie Jono įsigytą lubrikantą „Lust“, jo neigiamas atsiliepimas šalia prekės, straipsnio rengimo laikotarpiu (gegužės 6 d.), vis dar nebuvo matomas. 

Bus apibrėžta aiškiau
 
Kaip situaciją, kai viešai skelbiami tik teigiami atsiliepimai, vertina Vartotojų teisių apsaugos tarnyba?
 
Pasak jos, šiuo metu vartotojų atsiliepimai vertinami pagal dabar galiojančius Europos Sąjungos ir nacionalinius teisės aktus. Neatitikimas šiems teisės aktams galėtų būti vertinamas, kaip klaidinanti veikla, už kurios taikymą yra numatytos ir atitinkamos ekonominės sankcijos. „Daug konkretesnes nuostatas, susijusias su atsiliepimais, reglamentuoja 2019 m. priimta Europos Sąjungos direktyva Nr. 2019/2161, kuri ne tik įtvirtina atskirą nuostatą dėl atsiliepimų, bet ir preambulėje nurodo, jog jeigu prekiautojai leidžia susipažinti su vartotojų atsiliepimais apie produktus, jie turėtų informuoti vartotojus, ar yra procesai ar procedūros, skirti užtikrinti, kad skelbiami atsiliepimai gauti iš vartotojų, kurie iš tikrųjų naudojo arba įsigijo produktus. Jei tokie procesai ar procedūros yra nustatyti, prekiautojai turėtų suteikti informacijos apie tai, kaip atliekami patikrinimai, ir aiškiai informuoti vartotojus, kaip atsiliepimai yra tvarkomi, pavyzdžiui, ar skelbiami visi atsiliepimai (teigiami ir neigiami), taip pat ar tiems atsiliepimams įtakos turėjo rėmėjai arba sutartiniai santykiai su prekiautoju“, – paaiškino VTAT.

Čia pat pabrėžiama, kad konkrečios minėtos direktyvos nuostatos yra perkeltos į Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymą ir bus taikomos nuo 2022-05-28. Pagal šias nuostatas, neteisingų vartotojų atsiliepimų arba rekomendacijų pateikimas ar pavedimas tai padaryti kitam juridiniam arba fiziniam asmeniui, vartotojų atsiliepimų arba rekomendacijų socialinėse medijose iškraipymas, siekiant reklamuoti produktus, yra laikomas klaidinančia veikla.  

Apie artėjančius, ko gero, pirkėjams itin praversiančius pokyčius patvirtino ir Konkurencijos taryba. Jos taip pat buvo pasiteirauta apie situacijas, kai prekeiviai skelbia tik teigiamus atsiliepimus. 

Iki tol daryti išvadas apie prekę pagal viešai skelbiamus pranešimus, panašu, reikėtų atsargiai. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: