Ne vienerius metus pasigirsdavo siūlymai Jonavos miesto viešąjį transportą padaryti nemokamai. Tokie siūlymai pasigirsdavo ne tik kalbų lygyje, buvo parengtas ir tarybai teikiamas sprendimo projektas.
Dar 2019 metais rajono tarybos nariai klausimą, dėl nemokamo viešojo transporto Jonavoje, išnarstė visais aspektais. Negailėta ir kritikos, ir pagiriamųjų žodžių, tačiau sprendimo projektas taip ir nesulaukė pritarimo. (Plačiau apie tai ČIA).
Nors ir yra sakoma, kad nieko nemokamo nebūna, tačiau minties atsisakyti nemokamai vežti jonaviečius nepaleidžia ir kai kurios politinės partijos, prieš šių metų savivaldos rinkimus į savo politinę programą įtraukusios punktą apie vežiojimą be atlygio. Toks siūlymas buvo grindžiamas kitų savivaldybių pavyzdžiu, kaip kad Tauragėje.
Šiandien dienai pranešama, kad Tauragėje baigėsi nemokamų kelionių autobusais era. Elektroninio bilieto projekto rengėja – keturių apskrities savivaldybių įsteigta viešoji įstaiga „Žaliasis regionas“ pripažino: amžinai 100 procentų savivaldybėms finansuoti keliones autobusais per didelė prabanga.
Tauragės rajono savivaldybės taryba sprendimą dėl nemokamo viešojo transporto buvo priėmusi 2020 m. vasarą, nemokamai keliauti galėjo Tauragės, Jurbarko, Šilalės rajono ir Pagėgių savivaldybės gyventojai ir svečiai. Tačiau praūžus savivaldos rinkimams, naujus kelionių įkainius tvirtins jau naujai išrinktos visų keturių apskrities savivaldybių tarybos.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos narys, bendrovės „Jonavos autobusai“ vadovas Otaras Urbanas sako, kad diskusijos tarp vežėjų dėl nemokamo viešojo transporto vyko jau senai, tačiau visi požymiai rodė, kad savivaldybių biudžetams tokia našta bus per didelė.
„Ypač galvojant apie transporto parkų atnaujinimą, ekologiško kuro naudojimą, buvo aišku, kad nemokamą viešąjį transportą pasiūliusios savivaldybės turės arba mažinti maršrutų tinklą, arba paimti trūkstamas lėšas iš kitų sričių. Todėl nemokamos kelionės negalėjo ilgai tęstis“, - sako Jonavos įmonės vadovas.
Kaip galbūt pasiteisinusį nemokamo viešojo transporto pavyzdį O. Urbanas nurodo Estijos sostinę Taliną. Tačiau ten, pabrėžia vadovas, tokiu būdu sprendžiamos kitos problemos: gyvenamosios vietos deklaravimo ir transporto spūsčių. Todėl nemokamai Taline keliauja tik vietos gyventojai, o jų keliones autobusais dengia automobilių parkavimo mokestis, kuris mieste siekia aštuonis eurus.