Slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų agentūra SeeNext rugpjūčio 24 d. apsilankė ir atliko dažno vartojimo prekių kainų palyginimo tyrimą Vilniaus ir Kauno penkių didžiųjų prekybos tinklų parduotuvėse – „Maxima” (XX) „Lidl“, „Rimi“ (Hyper), IKI bei „Norfa“ (XL). Jose buvo siekiama įsigyti po prekių krepšelį, kurį sudarė specialiai atrinkta 21 dažno vartojimo prekė: pigiausi bananai (1 kg), pigiausios bulvės (1 kg), birūs ilgagrūdžiai ryžiai (800 g), birūs grikiai (800 g), baltasis cukrus (1 kg), pigiausias batonas (300 g), pigiausias juodasis šokoladas (40% kakavos, 100 g), „Spaghetti“ makaronai (400 g), pigiausi vištų kiaušiniai (M dydžio, 10 vnt.), saulėgrąžų aliejus (1 l), šviežias viščiukas broileris (1 kg), pigiausias sviestas (82% riebumo, 180 g), kefyras maišelyje (2,5% riebumo, 0,9 l), grietinė indelyje (30% riebumo, 400 g), graikiškas jogurtas (10% riebumo, 400 g), šviežias pienas maišelyje (2,5% riebumo, 0,9 l), pigiausia varškė (9% riebumo, 180 g), pigiausios apelsinų sultys (100%, 1 l), mineralinis negazuotas vanduo (1,5 l), pigiausias šviesus alus be užst. (~5%, 1 l), pigiausia degtinė be užst. (38-40%, 0,5 l).
Kainų skirtumas nedidelis, bet reikšmingas
Šio tyrimo metu buvo ieškoma dažno vartojimo prekių, kurias pirkėjai galėtų įsigyti pačiomis žemiausiomis kainomis. Šįkart analogiškų prekių krepšelių kainos skirtinguose prekybos centruose skyrėsi neženkliai.
Remiantis tyrimo rezultatais, pigiausias prekių krepšelis, kainavęs 29,07 euro, buvo įsigytas „Lidl“ parduotuvėse Kaune ir Vilniuje, o brangiausiai už tokių prekių krepšelį – 30,44 euro – teko sumokėti apsipirkus IKI parduotuvėje Kaune. Kainų skirtumas tarp šių prekių krepšelių siekė beveik pusantro euro.
Lyginant visų tyrimo metu nupirktų pigiausių prekių krepšelių kainų vidurkius skirtinguose prekybos tinkluose, nuo „pigiausiojo“ iki „brangiausiojo“ jie išsidėstė tokia tvarka: tiek „Lidl“ (29,07 euro), tiek „Maxima“ (29,15 euro) prekybos vietose buvo sumokėta kone apylygiai, šiek tiek didesnis prekių kainų vidurkis užfiksuotas „Rimi“ prekybos tinkle – 29,35 euro, „Norfa“ vidutiniškai sumokėta 30,22 euro, o didžiausiu kainų vidurkiu pasižymėjo IKI įsigytos prekės, kurios vidutiniškai kainavo 30,38 euro.
Pigiausi produktai išsibarstę skirtinguose prekybos centruose
Seenext skelbia, jog sugrupavus įsigytas prekes pagal jų tipą, išsiaiškinta, kuriose prekybos vietose konkrečios prekės kainuoja pigiausiai.
Tyrimo metu pieno produktus pigiausiai buvo galima įsigyti „Rimi“ ir „Lidl“ prekybos tinkluose už 5,74 euro, o brangiausiai jie kainavo IKI prekybos tinkle – 6,44 euro. Skirtumas tarp didžiausios ir mažiausios šios kategorijos prekių kainos lygus 0,70 euro.
Mėsos produktų kainų analizėje rugpjūčio mėnesį dalyvavo tik šviežias viščiukas broileris. Jo kaina visuose prekybos tinkluose buvo tokia pati – po 2,99 euro už kilogramą.
Už grūdinės kilmės produktus šį mėnesį mažiausiai buvo sumokėta „Norfa“ prekybos tinkle – 3,53 euro, o didžiausia šios produktų grupės kaina užfiksuota IKI prekybos tinkle – 3,86 euro, tad susidaręs kainų skirtumas lygus 0,33 euro.
Mažiausia vaisių ir daržovių kaina užfiksuota „Norfa“ prekybos tinkle – 1,85 euro, o didžiausia IKI prekybos tinkle (2,38 euro), tad skirtumas tarp didžiausios ir mažiausios kainos lygus 0,53 euro.
Pigiausiai gėrimai kainavo prekybos tinkle „Maxima“, sumokėjus už juos 9,00 euro, o didžiausia šios produktų kategorijos kaina rasta „Norfa“ prekybos tinkle (10,02 euro), todėl skirtumas tarp didžiausios ir mažiausios kainos siekė 1,02 euro.
Likusių krepšelio produktų kategorijoje pastebėta, jog mažiausiai jie kainavo „Maxima“ prekybos tinkle – 5,36 euro, o daugiausiai – IKI prekybos tinkle – 5,66 euro. Skirtumas tarp didžiausios ir mažiausios šių produktų kainos buvo 0,30 euro.
Kainų svyravimai – trijuose prekybos tinkluose
Seenext skelbia, jog kas mėnesį atliekamų tyrimų metu dažnai pastebimos prekių kainų ir parduotuvių lokacijų sąsajos. Šio tyrimo metu nustatyta, jog trys prekybos tinklai – „Lidl“, „Maxima“ ir „Rimi“ – pasižymėjo prekių kainų stabilumu abiejuose tyrime dalyvavusių miestų parduotuvėse.
Šįkart kainų atžvilgiu pagal miestą labiausiai išryškėjo „Norfa“ prekybos tinklas, kuriame prekių krepšelio kaina tarp miestų išsiskyrė 0,24 euro. IKI prekybos tinkle produktų kainos taip pat buvo šiek tiek priklausomos nuo miesto faktoriaus, nes prekių krepšelio kaina tarp Vilniaus ir Kauno miestų sudarė 0,12 euro skirtumą.
Tyrimo metu vidutinė prekių krepšelio kaina Vilniuje buvo 0,02 euro aukštesnė nei Kaune mieste.
Kai kuriuose prekybos tinkuose pasitaiko kainų neatitikimų
Seenext teigimu, tyrimo metu užfiksuoti keturi kainų neatitikimai, kai prekių kainos, nurodytos parduotuvių kainolapiuose, neatitiko kainų, kurios buvo atspausdintos čekiuose, prekes įsigijus.
IKI prekybos tinklo parduotuvėje Vilniuje užfiksuoti du kainų netikslumai: šokolado (100 g) kaina kainolapyje buvo 0,34 euro, o čekyje – 0,39 euro, taip pat batono (300 g) kaina kainolapyje buvo 0,25 euro, o čekyje – 0,29 euro.
„Rimi“ parduotuvėje Vilniuje taip pat išsiskyrė kainos – varškės (180 g) kaina kainolapyje buvo 0,85 euro, čekyje – 0,79 euro.
Dar vienas kainų neatitikimas užfiksuotas „Norfa“ parduotuvėje Kaune, kur mineralinio vandens (1,5 l) kaina kainolapyje buvo 0,25 euro, o čekyje – 0,37 euro.
Kaip skelbia SeeNext, atliekant tyrimą, prieš įsigijimą, visos prekės buvo nufotografuojamos lentynoje bei nufotografuojamas jų pirkimo kvitas. Pagal šiuos du šaltinius vėliau buvo analizuojamos ir lyginamos produktų kainos. Prekės nupirkimas įskaitomas tik tada, kai yra prekės nuotrauka ir įrašas pirkimo kvite. Jei prekybos vietoje nebuvo rasta nurodyta prekė, jos buvo vykstama ieškoti į kitą, tokio paties tipo prekybos vietą, o jei prekės nerasta ir kitoje vietoje, pirkta alternatyvi prekė iš atitinkamos prekių grupės.
Prekių krepšelis buvo sudarytas taip, kad jame esančius produktus būtų galima objektyviai palyginti tarp visų tyrime dalyvaujančių prekybos tinklų (t.y. turi tas pačias charakteristikas, yra maksimaliai panašaus išfasavimo, toks pats pakuotės tipas). Dėl šios priežasties, lyginami būtent nurodytas charakteristikas turintys pigiausi produktai, kuriuos galima rasti visuose prekybos tinkluose. Tai reiškia, kad atskiruose prekybos centruose yra tikimybė rasti pigesnių tos pačios kategorijos (bet skirtingų charakteristikų) produktų.
Anot SeeNext, atliekant tyrimą nebuvo naudojamos lojalumo ar nuolaidų kortelės, o depozito mokestis į prekės kainą neįskaičiuotas. Produktų kainos yra nurodytos be nuolaidų ir skaičiuotos pagal kainas, nurodytas pirkimo kvite. Prekių, kurioms buvo taikytos nuolaidos, kainos perskaičiuotos pagal pirmines produktų kainas pirkimo kvite, iki pritaikant nuolaidą. Tuo atveju, kai kaina iki nuolaidos nenurodoma pirkimo kvite, bet matoma kainolapyje, skaičiavimuose panaudojama kainolapio, o ne pirkimo kvito kaina. Jei kaina iki nuolaidos nėra nurodyta nei pirkimo kvite, nei kainolapyje ir jos neįmanoma nustatyti, skaičiavimuose panaudojama pirkimo kvite atspausdinta ir už produktą sumokėta kaina. Jei įprasto (akcijos neskelbiančio) kainolapio kaina skiriasi nuo kainos, nurodytos pirkimo kvite, fiksuojamas kainos neatitikimas tarp kainolapio ir pirkimo kvito.
Slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų agentūra SeeNext specializuojasi – slapto pirkėjo tyrimų srityje. Agentūra turi didesnį nei 700 slaptų pirkėjų tinklą Lietuvoje.