Didžioji dalis vartotojų nurodė, kad jiems yra suprantama su nekilnojamojo turto įkeitimu susijusio kredito paslauga. Svarbiausi veiksniai, įsigyjant būsto kreditą, yra kredito kaina (tai svarbu 83 % respondentų), aiškus produkto aprašymas suprantama kalba (81 % respondentų) ir greitas bei paprastas įsigijimo procesas (80  % respondentų). Mažiausiai svarbus veiksnys įsigyjant būsto kreditą yra galimybė įsigyti kredito produktą nuotoliniu būdu (59  % respondentų).

Pasitenkinimo finansinėmis paslaugomis apklausa: ką gyventojai žino apie būsto kreditus?

Apklausos metu kone du trečdaliai (63  %) atsakiusiųjų, kurie turi būsto kreditą, nurodė, kad, prieš įsigydami kreditą, palygino jo įsigijimo sąlygas su kitų kredito davėjų pasiūlymais. 19 proc. būsto kredito gavėjų nurodė, kad gavo tik vieną pasiūlymą. 45 proc. respondentų teigė, kad prieš sudarant sutartį buvo pateikta pakankamai informacijos apie pasirinktą kredito produktą.

37 proc. respondentų turėjo pakankamai laiko susipažinti su pateikta informacija ir ją apsvarstyti. 30 proc. respondentų iki sutarties sudarymo atidžiai perskaitė sutartį. 29 proc. kredito gavėjų kredito sutartis ir jos sąlygos buvo aiškios ir suprantamos. Tačiau net 63 proc. būsto kredito gavėjų atsakė, kad sudėtingiausia yra palyginti informaciją apie sutarties sąlygas. Atsižvelgdamas į tai, kad, teikdami būsto kreditą, kredito davėjai turi teikti tinkamus paaiškinimus vartotojams, Lietuvos bankas rekomenduoja kredito davėjams daugiau laiko skirti kredito sutarties sąlygų paaiškinimui.

Apklausa parodė, kad 24 proc. būsto kredito gavėjų dažniau nei kartą per metus pasitikrina, ar jų kredito sąlygos atitinka jų poreikius. Bent kartą per metus sutarčių sąlygas pasitikrina trečdalis (31 %) būsto kredito gavėjų, tačiau penktadalis (20 %) būsto kredito gavėjų niekada netikrina savo sudarytos kredito sutarties sąlygų.

Lietuvos bankas atkreipia kredito gavėjų dėmesį į tai, kad kredito gavėjai turi teisę ne tik pasitikrinti, ar kredito sąlygos atitinka jų poreikius, bet ir pasidomėti galimybe pakeisti kredito davėją (refinansuoti kreditą) į tą, kuris galėtų pasiūlyti geresnes ir poreikius labiau atitinkančias sąlygas. Žinančiųjų, kaip galima pakeisti būsto kredito davėją, skaičius sudarė daugiau kaip penktadalį (23 %) būsto kredito gavėjų, tačiau visgi kone pusė apklaustųjų (43 %) būsto kredito gavėjų nežino ir nesidomėjo galimybe pakeisti kredito davėją.

Respondentai taip pat nurodė svarbiausius veiksnius, kurie turi įtakos keičiant kredito davėją. Pagrindinis veiksnys – geresnė siūloma kredito kaina (80 %). Taip pat ypač svarbu reagavimas į kilusias problemas ir nusiskundimus (73 %), kredito davėjo reputacija (72 %), informacijos apie kreditus pateikimas (70 %).

Pasitenkinimo finansinėmis paslaugomis apklausa: ką gyventojai žino apie būsto kreditus?

Kredito gavėjai apklausos metu vertino ir naudojimosi kredito paslaugomis patirtį – du trečdaliai (65 %) kredito gavėjų patirtį įvertino teigiamai. Lietuvos bankas primena, kad kilus klausimų ar kredito grąžinimo problemų, gyventojai turi kreiptis į savo kredito davėją. 43 proc. kredito gavėjų teigė esantys patenkinti sklandžiu ir greitu problemų sprendimu. Kiti 41 proc. vartojimo kredito gavėjų nurodė, kad problema buvo išspręsta, tačiau sprendimas užtruko.

Kredito gavėjai labiausiai žino apie išankstinio kredito grąžinimo teisę (59 %). Antra pagal žinomumą teisė – kredito atostogos (31 %). Apie teisę atsisakyti kredito per 14 dienų teigė žinantys 25 proc. Apie prašymą pertvarkyti kreditą žino 23 proc. atsakiusiųjų, tiek pat teigė nežinoję nei vienos iš išvardytų kredito gavėjo teisių. 54 proc. būsto kredito gavėjų nurodė nesinaudoję nei viena iš kredito gavėjo teisių. Išankstinio grąžinimo teise pasinaudojo 32 proc. kredito gavėjų.

Pasitenkinimo finansinėmis paslaugomis apklausa: ką gyventojai žino apie būsto kreditus?

Trečdalis būsto kredito gavėjų nurodė, kad pasinaudoti teisės aktuose suteiktomis teisėmis (išankstinio kredito grąžinimo teise, kredito atostogomis, teise atsisakyti kredito per 14 dienų, pateikti prašymą dėl kredito sutarties tolesnio vykdymo būdų ir pan.) pavyko tik iš dalies arba visai nepavyko. Pagrindinis šių respondentų paminėtas sunkumas yra tas, kad kredito davėjas nesuteikė prašomos informacijos ar ieškojo galimybių nesuteikti galimybės pasinaudoti šia teise (48 %). Atsižvelgdamas į tai, Lietuvos bankas pakartotinai atkreipia kredito davėjų dėmesį į jų pareigą suteikti išsamią informaciją kredito gavėjams apie jų teises ir tų teisių įgyvendinimo būdus.

Apibendrinant atliktos apklausos rezultatus, galima teigti, kad kredito davėjų teikiamos paslaugos iš esmės tenkina kredito gavėjų lūkesčius, dalis kredito gavėjų žino apie išankstinio kredito grąžinimo teisę, o apie kitas teisės aktuose įtvirtintas savo teises žino mažesnė dalis kredito gavėjų (kredito atostogos, kredito atsisakymas per 14 dienų ir kt.).

Plačiau apie kredito gavėjų teises, galimybes ir kilusių problemų sprendimo kelius vartotojai gali sužinoti Lietuvos banko interneto svetainėje čia.

Apie apklausą:

Apklausa „Vartotojų pasitenkinimas finansinėmis paslaugomis“ Lietuvos banko iniciatyva buvo atlikta 2021 m. spalio 19–lapkričio 3 d. Iš viso buvo apklausta 1 000 (vienas tūkstantis) 18–65 m. amžiaus gyventojų. Tyrimui naudotas mišrus metodas apklausiant respondentus internetu (CAWI) ir asmeniniu interviu respondento namuose (CAPI).

 

Lietuvos banko inf. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: