Parlamentaro teigimu, pateikti siūlymai mažintų savivaldos savarankiškumą, be to, jo nuomone, jie atitinka privačių atliekų tvarkytojų interesus.

„Svarbiausias momentas yra faktas, kad užregistruotas pasiūlymas niekaip nesusijęs su Pakuočių įstatymo projekto pirminiu tikslu – spartesniu žiedinės ekonomikos įgyvendinimu. Aplinkos ministro ir Aplinkos komiteto pirmininkės pasiūlymas nepagrįstai siaurina įstatymais ir ES direktyvomis įtvirtintas savivaldos teises ir neatitinka aukščiausių šalies institucijų bei politinių partijų įsipareigojimų didinti savivaldos savarankiškumą. Tačiau šis pasiūlymas labai atitinka ilgalaikius privačių atliekų tvarkytojų siekius perimti šiuo metu savivaldybių valdomų įmonių aptarnaujamą atliekų tvarkymo rinkos dalį“, - sako Seimo Socialdemokratų partijos frakcijos narys.

Parlamentaro teigimu, tų pačių privačių atliekų tvarkytojų iniciatyva šiuo metu Konstituciniame Teisme (KT) nagrinėjamas klausimas, ar Viešųjų pirkimų įstatymu įteisintas vidaus sandorių tarp savivaldybių ir jų valdomų įmonių institutas neprieštarauja Konstitucijai.

E. Sabučio teigimu, teismui nustačius, kad vidaus sandoriai atitinka Konstitucijoje įtvirtintą savivaldybių savarankiškumo teisę, užtikrinant viešųjų paslaugų teikimą, pagrįstai kils klausimas, ar šis aplinkos ministro ir Aplinkos komiteto pirmininkės pasiūlymas neprieštarauja šalies Konstitucijai.

„Tokį svarbų viešųjų pirkimų sistemos pokytį siekiama įgyvendinti ne keičiant viešųjų pirkimų politiką, o paslepiant jį po Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas įgyvendinančio Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo projekto nuostatose įrašytu nauju reikalavimu savivaldybėms“,- sako Seimo narys.

Pasak jo, žinant, kad įregistruotas pasiūlymas nėra susijęs nei su pateiktais Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimais, nei su ES direktyvų įgyvendinimu, būtina sulaukti KT sprendimo dėl vidaus sandorių.

„Jeigu S. Gentvilas mano, kad pakuočių atliekų tvarkymo tinkamam užtikrinimui vidaus sandoriai yra netinkama priemonė, šis klausimas turi būti keliamas atskirai, argumentuojant ir diskutuojant su visomis susijusiomis šalimis bei įgyvendinamas atskleidžiant tokį reikšmingą pokytį viešai, o ne paslepiant jį po su juo nesusijusiu įstatymo projektu“, - įsitikinęs parlamentaras.

Seimo narys primena, kad savivaldybėms ir taip tenka atidžiai ir atsakingai formuluoti vidaus sandorių sąlygas, iš anksto nustatant aiškius ir skaidrius kompensavimo už perkamą viešąją paslaugą kriterijus, nemokant per didelio atlygio, bet užtikrinant pagrįstą pelną.

„Vidaus sandorio kategorija į Lietuvą atkeliavo kartu su ES teise. Tai nėra koks susigalvojimas, naudingesnis savivaldybėms. Ši išimtis iš viešųjų pirkimų taikymo viešajam sektoriui suteikia galimybę greitai bei patogiai nusipirkti paslaugas ir prekes iš savo įmonių. Galimybė įsigyti paslaugas be konkurso paprastai leidžia užtikrinti geresnę atliekų tvarkymo, gatvių priežiūros ir viešojo transporto priežiūrą bei, kas svarbiausia, kokybiškesnę bei pigesnę viešąją paslaugą gyventojams“, - sako E. Sabutis.

Jo teigimu, vidaus sandorio sudarymo galimybė taip pat gali būti geras svertas viešajam sektoriui derantis dėl privačių subjektų teikiamos prekės ar paslaugos kainos.

Taip pat skaitykite: