E.sveikata tampa vis svarbesnė kasdienybėje – ja naudojasi tiek jauni, tiek vyresnio amžiaus žmonės, o funkcijos nuolat plečiamos. Tai patogus ir šiuolaikiškas sprendimas sveikatos priežiūros sistemoje, leidžiantis paslaugas pasiekti greičiau ir paprasčiau, tvarkyti su sveikata susijusius reikalus be vizitų ar skambučių į gydymo įstaigas, kai jie nebūtini.

Tai yra ne tik patogi priemonė pacientams, bet ir svarbus įrankis optimizuojant visos sveikatos sistemos darbą bei taupant laiką ne tik gyventojams, bet ir medikams.

„Besinaudojančiųjų skaičius kasmet auga, o iš naudotojų girdime daug teigiamų atsiliepimų. Ne veltui sakome, kad sveikata neturi laukti eilėje, nes sistemoje nėra jokių apribojimų – ja gali naudotis visi šalies pilietybę turintys Lietuvos gyventojai, taip pat ir pacientui atstovauti įgaliojimą turintys asmenys. Prisijungus visa svarbiausia informacija – kaip ant delno: galima registruotis vizitui pas gydytoją ar specialistą, atšaukti jį, jeigu planai pasikeičia, matyti suplanuotus ir įvykusius vizitus, peržiūrėti aktyvius, panaudotus ar pasibaigusius siuntimus, susipažinti ir, prireikus, atsisiųsti pažymas, matyti turimus ar jau panaudotus e. receptus, galima pasitikrinti, kuriam laikui užtenka išrašytų vaistų“, – pažymi sveikatos apsaugos viceministrė J. Čelutkienė.

Būtent todėl gyventojai, kurie dar neišbandė E.sveikatos sistemos, kviečiami nelaukti – ypač dabar, kai pradėta naudoti speciali mobilioji programėlė, kuri leidžia pasiekti aktualią sveikatos informaciją dar patogiau.

Plačiau apie E.sveikatos naudą, lūkesčius ir artimiausius atnaujinimus – interviu su SAM viceministre J. Čelutkiene.

- Gerb. viceministre, sakykite, kokios yra pagrindinės priežastys, jog gydymo įstaigose šiuo metu susidaro didelės eilės?

- Viena svarbiausių priežasčių – specialistų perėjimas dirbti iš viešojo sveikatos sektoriaus į privatų. Išėję į privatų sektorių, jie dažnai tik pakonsultuoja pacientus, bet neišsprendžia kiekvienos problemos išsamiai. Dėl to nemaža dalis pacientų vis tiek turi kreiptis į viešąsias gydymo įstaigas ir laukti eilėse. Be to, vizitai privačiose klinikose kainuoja, tad daug žmonių vis dar kur kas dažniau renkasi viešąjį sektorių. Kai gydytojų viešajame sektoriuje sumažėja, o pacientų skaičius išlieka panašus, gydymo įstaigos yra labai apkrautos.

- Ar eilės gydymo įstaigose būdingos tik didmiesčiams, ar taip pat ir mažesniems miestams?

- Dabartiniai duomenys rodo, kad ir mažesnėse savivaldybėse gyventojai per ilgai laukia vizito pas šeimos gydytojus – dažnai nepatenka per siektinas 7 dienas (čia mes kalbame apie situacijas, kai kreipiamasi ne dėl skubiosios (būtinosios) pagalbos). Kita vertus, dar reikia atkreipti dėmesį, kad regionuose paslaugų prieinamumas apskritai yra mažesnis nei didmiesčiuose – gydytojų ten yra gerokai mažiau nei, pavyzdžiui, Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje.

- Papasakokite plačiau apie E.sveikatą. Kokią naudą gyventojai gauna – ką gali atlikti ir ką matyti sistemoje?

- Dalis pacientų dar nėra iki galo susipažinę su E.sveikatos galimybėmis. Tad visų pirma norėčiau akcentuoti, kad nuo šiol ši sistema pasiekiama ne tik per interneto naršykles portale esveikata.lt, bet ir per šių metų pradžioje pristatytą mobiliąją programėlę „esveikata“, kurią galima nemokamai parsisiųsti iš „Google Play“ ar „App Store“ parduotuvių. Joje visa informacija pasiekiama vos keliais mygtukų paspaudimais, tad pacientams gauti visą svarbiausią informaciją yra dar paprasčiau.

Na, o kalbant apie pačią E.sveikatą, tai jos funkcionalumai suteikia galimybę turėti visą informaciją apie savo sveikatą vienoje vietoje: registruotis vizitui pas šeimos gydytoją ar specialistą, atšaukti vizitą, jeigu planai pasikeičia, matyti suplanuotus ir įvykusius vizitus, peržiūrėti aktyvius, panaudotus ar pasibaigusius siuntimus, atsisiųsti pažymas, matyti aktyvius ar jau panaudotus e. receptus.

Visa svarbiausia informacija – kaip ant delno. Dėl to nebereikia skambinti į gydymo įstaigos registratūrą ir teirautis, kada galima registruotis ar iki kada galioja receptas.

- Kokio amžiaus gyventojams daugiausia pritaikyta sistema?

- E.sveikata neturi amžiaus ribų – ja gali naudotis visi šalies gyventojai. Sistema jau dabar sėkmingai naudojasi ir vyresnio, ir jaunesnio amžiaus žmonės. Visi jie giria funkcijas ir tai, kad paprasta ja naudotis.

- Ar E.sveikata gali naudotis pacientą atstovaujantys asmenys?

- Taip, įgaliojimą kitam asmeniui galima suteikti prisijungus prie savo paskyros, o jei pacientas neturi elektroninių identifikavimo priemonių, galima kreiptis į artimiausią VĮ Registrų centro padalinį ir ten pasirašyti  įgaliojimą. Remiantis juo, Registrų centras suteikia prisijungimą paciento įgaliotam atstovui.

- Kokių atnaujinimų E.sveikatoje suplanuota ateityje?

- Pastebime, kad žmonės kartais pasimeta su siuntimais – nežino, kur konkrečiai galės apsilankyti. Tad planuojame, kad ateityje sistemoje, gavus siuntimą, automatiškai atsirastų keleto įstaigų pasiūlymai su datomis ir laikais. Tai leis pacientui greičiau priimti sprendimą ir laiku gauti reikiamą konsultaciją.

Netrukus veiks funkcija, kai atsiradus laisvam vizito laikui, laukiančiam eilėje bus iškart pranešta. Be to, pacientai gaus priminimus prieš vizitą – su užklausa, ar jie tikrai atvyks. Tai bus naujas atgalinis ryšys, kurio iki šiol nebuvo.

Taip pat planuojame atskirti pacientų srautus pagal antrinį ir tretinį lygį. Šiuo metu visi pacientai laukia bendroje eilėje, tad net ir su paprastesnėmis problemomis jie patenka į tretinio, aukščiausio lygio universitetines ar respublikines ligonines. Atskyrus registracijas pagal gydymo įstaigų profilius, pacientai bus nukreipiami į tinkamiausią gydymo lygį ir, tikėtina, kad eilės sutrumpės.

Galiausiai, jau artimiausiu metu E.sveikatoje bus matomi ir laboratorinių tyrimų rezultatai.

Žinoma, idėjų turime ir daugiau, tačiau pokyčius diegiame palaipsniui, kad sistema veiktų patikimai ir sklandžiai.

- Ar patys šalies gyventojai, turėdami minčių, ko reikėtų E.sveikatai, gali siūlyti savo idėjas, patobulinimus?

- Taip, žinoma. Visi gyventojai kviečiami ir net raginami aktyviai teikti pasiūlymus keliais būdais. Pavyzdžiui, galima kreiptis į pagrindinį sistemos tvarkytoją – valstybės įmonę Registrų centras“ e.sveikata@registrucentras.lt arba į Sveikatos apsaugos ministeriją esveikata@sam.lt. Kiekviena nuomonė mums yra svarbi. Mes tikrai girdime ir į tai atsižvelgiame.

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: