Žalioji, tvarumo kryptis – neišvengiama siekiant efektyviai ir su kuo mažesniu poveikiu aplinkai vykdyti įmonės veiklą. Atsižvelgdama į ES Parlamento sprendimą nuo 2035 m. uždrausti prekybą dyzeliniais ir benzininiais varikliais varomais automobiliais bei siekdama tvaraus ir efektyvaus autotransporto parko valdymo, Valstybinių miškų urėdija (VMU) autotransporto valdymui jau keletą metų taiko tiek techninius, tiek ir organizacinius sprendimus.

Optimizuotas automobilių parkas

Per pastaruosius keletą metų VMU lengvųjų automobilių parkas buvo sumažintas beveik 10 proc. Šiuos pokyčius pasiekti leido visose įmonės transporto priemonėse įdiegta transporto kontrolės sistema ir jos duomenų analizė, kurios rezultatai parodė, kad turimus automobilius galima panaudoti efektyviau. Priimtas sprendimas lengvųjų automobilių nepriskirti konkrečiam darbuotojui, o taikyti šiuo metu rinkoje jau įprastą dalijimosi būdą, kuomet visais įmonės automobiliais, pasitelkiant rezervavimo sistemą, gali naudotis visi įmonės darbuotojai.

Optimizuodama įmonės veiklos procesus ir investuodama į efektyvesnę techniką, VMU per pastaruosius 5 metus visam technikos parkui sunaudojamų degalų energijos sąnaudas sumažino net 16 proc. (2019-2021 m. vidutiniškai buvo sunaudojama po 64,7 GWh, 2023 m. – 54,5 GWh). Intensyviai orientuojantis į tvarią veiklą, VMU pavyko pasiekti, kad 2023 m. veikloje buvo naudojama tik žalia elektros energija ir šis pasiekimas leido į aplinką neišmesti 1800 tonų ŠESD emisijų.

Atsisakoma automobilių su vidaus degimo varikliu

Įmonė ir toliau dėmesį skiria veiklos poveikio aplinkai mažinimui. Reikšmingas žingsnis dekarbonizacijos link – lengvųjų automobilių su vidaus degimo varikliu atsisakymas. „Tai nėra lengvai įgyvendinimas tikslas, kadangi VMU yra gamybinė įmonė, veikianti visuose šalies regionuose, o veiklos funkcijoms atlikti reikalingi didesnio pravažumo visureigiai, galintys įveikti didelius, tarp struktūrinių padalinių esančius, atstumus. Kai kurių įmonės veikloje naudojamų atviro kėbulo pikapo tipo visureigių elektrinių analogų šiai dienai Europos rinkoje dar nėra“, – teigia VMU Administravimo direktorius Gintaras Bacevičius. Vis dėlto, VMU užsibrėžusi, kad 2032 metais visą VMU lengvųjų automobilių parką sudarytų tik 100 proc. elektros energija varomi elektromobiliai. Šiais metais pradėtas pirmasis šio tikslo įgyvendinimo etapas: pagal 2024 m. birželio mėn. pasirašytas sutartis, per 5 mėnesius VMU pasieks net 89 didesnio pravažumo elektromobiliai, kurių didžioji dalis – 533 km vienu pakrovimu nuvažiuojantys Škoda Enyaq 85X, su 77 kWh grynąja baterijos talpa (4×4 visų ratų pavara, 187 mm prošvaisa).

„Esame viena pirmųjų įmonių šalyje, kuri tokiu mastu savo autoparką jau dabar atnaujina „žalesnėmis“ transporto priemonėmis. Tai didelis ir svarbus žingsnis, kuris padės ne tik efektyviau, bet ir tvariau vykdyti veiklas visuose VMU regioniniuose padaliniuose“, – sako VMU generalinis direktorius Valdas Kaubrė.

Pokyčiai įgyvendinami priėmus sisteminius sprendimus

VMU skiria lėšas ne tik autoparko atnaujinimui, bet ir tikslingai siekia, kad naudotis naujomis, elektrinėmis transporto priemonėmis darbuotojai galėtų efektyviai ir patogiai, tad investuojama ir į elektromobilių parko infrastruktūrą. Šiais metais visuose regioniniuose VMU padaliniuose bus įrengtos 49 elektromobilių įkrovimo stotelės. 22 kW galingumo įkrovimo stotelių įrengimas – taip pat nemažas iššūkis, reikalaujantis papildomų investicijų elektros tinklų infrastruktūros gerinimui, elektros galios objektuose padidinimui. Tačiau visus šiuos iššūkius įveikus, VMU dar efektyviau prisidės prie dekarbonizacijos.

Keldama sau tvarios veiklos tikslus, VMU hibridinę techniką pradeda naudoti ir veikloje: jau netrukus valstybiniuose miškuose VMU kirtimų veiklą vykdys hibridine medkirte, kuri yra varoma dyzelinio ir elektros variklių (hibridinės pavaros sistemos) technologija. Palyginti su įprastomis medkirtėmis, ši dirbdama išskiria 15–30% mažesnį šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį, skleidžia 5% mažesnį triukšmą į aplinką, o atliekant kirtimus sunkiausiomis sąlygomis, pasižymi didesniu produktyvumu. Keisdama automobilių parką, VMU kuria ir pridėtinę socialinę vertę – elektromobiliais pakeisti automobiliai tampa humanitarine pagalba karo siaubiamai Ukrainai. Nuo 2022 m. įvairioms Ukrainos įstaigoms ir organizacijoms humanitarinės pagalbos tikslais VMU perdavė 207 automobilius.

VMU yra viena iš pirmųjų įmonių Lietuvoje, kuri savo automobilių parką naujina investuodama į tokį didelį kiekį „žalesnių“ elektrinių automobilių. Konkrečiais veiksmais rūpindamasi aplinka ir jos išsaugojimu ateities kartoms, VMU priima ir įgyvendina sprendimus, kurie prisideda prie klimato kaitos mažinimo tikslų.

Valstybinių miškų urėdijos informacija

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: