Lapkričio 13 d. Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) priėmė sprendimą neregistruoti piliečių iniciatyvinės grupės, siekiančios inicijuoti referendumą dėl Konstitucijos 9 ir 147 straipsnių pakeitimo.
Pagrindinio valstybės įstatymo pakeitimą siūlanti piliečių grupė, kuriai VRK posėdyje atstovavo Zigmas Vaišvila ir Egidijus Čibirauskas, pateikė Konstitucijos pakeitimo projektą, kuriuo siekiama sumažinti piliečių, turinčių teisę reikalauti referendumo skelbimo, skaičių nuo 300 tūkstančių iki 50 tūkstančių.
Tuo pačiu norima nustatyti, kad dėl referendumui siūlomo sprendimo, kuris nėra Konstitucijos pataisos, Seimas balsuotų per vieną mėnesį nuo rinkėjų parašų surinkimo patvirtinimo, Seimui nepriėmus piliečių siūlomo sprendimo, būtų skelbiamas referendumas.
Išnagrinėjus pateiktą referendumui siūlomo sprendimo tekstą, nustatyta, kad jis neatitinka Referendumo konstitucinio įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytų reikalavimų.
Įstatyme numatyta, kad referendumui teikiamas sprendimas turi atitikti iš Konstitucijos kylančius reikalavimus. Grupė turi referendumui teikiamą sprendimą suderinti su Konstitucijos nuostatomis. Taip pat referendumui teikiamas sprendimas turi būti pateikiamas aiškiai, neklaidinti, neapimti kelių tarpusavyje pagal turinį ir pobūdį nesusijusių klausimų, kelių tarpusavyje nesusijusių Konstitucijos pataisų ar įstatymų nuostatų, teikiamas projektas turi atitikti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytus reikalavimus.
Savo argumentus VRK parėmė Konstitucinio teismo išaiškinimais, o šis teismas yra ne kartą pažymėjęs, kad visos Konstitucijos nuostatos tarpusavyje yra taip susijusios, jog vienų turinys lemia kitų jos nuostatų turinį, todėl visa Konstitucija sudaro darnią ir logiškai nuoseklią sistemą.
Sumažinus reikalaujamą piliečių skaičių iki 50 tūkstančių, Konstitucijos keitimo procedūra faktiškai būtų prilyginta paprasto įstatymo leidybos iniciatyvos procedūrai, nes pagal Konstitucijos 68 straipsnį tokio įstatymo projektą gali teikti 50 tūkstančių piliečių.
Pasak VRK, atsižvelgiant į tai, kad Seimo įgaliojimai yra sistemiškai reglamentuoti Konstitucijos 67 straipsnyje, o piliečių referendumo iniciatyvinė grupė siūlo papildomai įtvirtinti Seimo pareigas Konstitucijos 9 straipsnyje, toks siūlymas vertintinas kaip neatitinkantis Konstitucijoje įtvirtinto jos vientisumo ir sisteminio suderinamumo principo.
VRK taip pat akcentavo, kad iniciatyvinės grupės referendumui siūlomo sprendimo tekstas jungia kelis tarpusavyje skirtingo pobūdžio siūlymus: esminį – sumažinti piliečių, turinčių teisę inicijuoti referendumą, skaičių, ir procedūrinį – nustatyti Seimo pareigą balsuoti dėl piliečių siūlomo sprendimo, kuris nėra Konstitucijos pataisa, bei skelbti referendumą, jei toks sprendimas nepriimamas. Tokia teiginio konstrukcija gali klaidinti piliečius, nes jiems sudaroma galimybė balsuoti tik už visą sprendimo tekstą, nors jie gali norėti pritarti tik jo daliai.
Taip pat, komisijos teigimu, iniciatyvinės grupės pateikta formuluotė „referendumui siūlomas sprendimas, kuris nėra Konstitucijos pataisa" yra neaiški ir neatitinka teisės terminijos reikalavimų. Joje nenurodoma, koks teisės aktas ar veiksmas šiuo žodžių junginiu apibūdinamas. Tokia formuluotė neatitinka ir aiškumo principo, todėl referendumui siūlomo sprendimo tekstas laikytinas neaiškiu ir klaidinančiu.
Išnagrinėjusi visus aspektus, VRK priėmė sprendimą neregistruoti piliečių referendumo iniciatyvinės grupės dėl privalomojo referendumo dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 9 ir 147 straipsnių pakeitimo.
Šis VRK sprendimas per 7 dienas nuo jo paskelbimo Teisės aktų registre dienos gali būti skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Dėl labai panašios iniciatyvos piliečių referendumo iniciatyvinė grupė jau yra rinkusi rinkėjų parašus 2021-2022 metais.
Tąkart reikalingo rinkėjų palaikymo iniciatyva nesulaukė ir Konstitucijoje nustatyto 300 tūkst. parašų kiekio jiems surinkti nepavyko. Iniciatyvos koordinatoriai į VRK pristatė parašų rinkimo lapus deklaruodami, kad surinko 96 778 balsavimo teisę turinčių rinkėjų parašus popieriniuose parašų rinkimo lapuose, o 22 366 rinkėjai buvo pasirašę elektroniniu būdu.
VRK inf.

.png)

.png)














