Jeigu šiandien turite arba planuojate įsigyti elektromobilį, natūralu, kad anksčiau ar vėliau teks spręsti klausimą, kur jį krausite. Krovimo prie namų patogumas – neįkainojamas. Nereikia važiuoti į viešą stotelę, nereikia mokėti už kilovatvalandę brangiau nei namų kaina, o svarbiausia – galima įkrauti naktį, kol automobilis stovi.
Kaip veikia ši sąveika?
Įrengus saulės elektrinę ant namo stogo – dienos metu gaminama elektra gali būti naudojama ne tik šaldytuvui ar skalbimo mašinai, bet ir elektromobilio baterijai. Kai kuriuose išmaniuose sprendimuose, ypač naudojant hibridinius inverterius, galima netgi automatiškai nukreipti perteklinę saulės energiją tiesiai į automobilį, kai jis prijungtas prie stotelės. Tokiu atveju elektra net nebepatenka į tinklą – ji sunaudojama čia ir dabar. Tai vadinama maksimaliu savivartos padidinimu.
Jeigu jūsų automobilis dažniausiai stovi prie namų dieną, pavyzdžiui, dirbate nuotoliniu būdu – sistema atsiperka dar greičiau, nes krovimas vyksta tiesiogiai iš saulės. Tuo tarpu jei automobilis kraunamas vakare arba naktį – verta svarstyti saulės baterijos (kaupiklio) įrengimą. Tokiu atveju perteklinė energija, sukaupta dieną, gali būti perduodama elektromobiliui tada, kai labiausiai reikia.
O kaip dėl kainos?
Pačios elektromobilių krovimo stotelės šiandien kainuoja apie 700–1500 €. Priklausomai nuo galingumo, gamintojo ir funkcijų. Įrengimas – dar apie 300–600 €, jei yra paruošta infrastruktūra. Tai reiškia, kad bendra investicija dažniausiai siekia 1000–2000 €. Kai kurių gamintojų stotelės jau turi integruotą „solar charging“ funkciją, kuri padeda dinamiškai valdyti, kada ir kiek krauti pagal saulės elektrinės generaciją.
Pridėkime saulės elektrinės kainą, pavyzdžiui, 5–10 kW galingumo sistema atsieina apie 6000–9000 €, bet su APVA parama ši suma sumažėja net iki 30 %. Tad kartu su parama ir tikslingai pasirinkta sistema – elektromobilio krovimas namuose su savo elektra tampa ne tik logiškas, bet ir ekonomiškai pagrįstas pasirinkimas.
Ką rodo skaičiavimai?
Jeigu elektromobilio baterijos talpa – 60 kWh, o jūsų automobilis per savaitę nuvažiuoja apie 300 km, jums reikia apie 40 kWh energijos per 7 dienas. Jei saulės elektrinė kasdien pagamina apie 20–25 kWh – vidutinį vasaros mėnesį jūs teoriškai galite beveik visą elektromobilio energiją padengti savo elektrine. Net jei tik 50 % šios energijos bus tiesiogiai panaudota automobiliui, tai vis tiek leis per mėnesį sutaupyti 30–50 € kuro ar viešo krovimo išlaidų. Per metus – daugiau nei 500 €.
Be to, elektra iš tinklo brangsta, o akivaizdžiausias efektas matomas tada, kai sistema veikia kaip visuma – saulės elektrinė, baterija, krovimo stotelė ir išmanus valdymas. Tokiu būdu jūs ne tik taupote, bet ir išvengiate didžiųjų tinklo apkrovų, dirbate sinchroniškai su gamta ir įgyjate energetinį savarankiškumą.
Ar tai ateities standartas?
Vakarų Europoje jau dabar nauji gyvenamieji kvartalai statomi taip, kad kiekvienas namas turėtų saulės elektrinę ir elektromobilio krovimo stotelę. Tai nebe prabanga ar išskirtinumas – tai planavimo norma. Lietuvoje šios tendencijos taip pat stiprėja. Vis daugiau gyventojų, net jei šiuo metu dar neturi elektromobilio, montuoja stotelę jau dabar, kad ateityje nereikėtų permontuoti laidų ar keisti elektros skydelio.
Taigi, atsakymas paprastas. Jeigu svarstote saulės elektrinę ir turite ar planuojate elektromobilį – stotelės įrengimas yra vienas iš protingiausių sprendimų, kurį galima priimti. Net jei stotelė bus nenaudojama metus ar du – ji taps neatsiejama jūsų energijos ekosistemos dalimi, kai to labiausiai prireiks.