2021 m. – Europos geležinkelių metai. Visus šiuos metus vyko daugybė diskusijų, konferencijų ir renginių, kuriuose buvo populiarinamas traukinys. Tai – viena tvariausių, moderniausių ir patogiausių transporto priemonių. Saugi, kai sėdi vagone, bet viena pavojingiausių, kai esi šalia.

Pastaruoju metu vis dažniau pastebima, kad traukinys ir traukinio bėgiai ypač traukia jaunus žmones. Į socialinius tinklus keliami vaizdo įrašai, kuriuose paaugliai šokinėja į traukinio vagonus ir iš jų, lenda po traukinio sąstatu arba tiesiog eina bėgiais dieną ar tamsiuoju paros metu.

„Taip jau sutapo, kad viename socialiniame tinkle peržiūrėjau vaizdo įrašą apie tai, kaip paaugliai linksminasi geležinkelio teritorijoje. Tai mane sukrėtė. Su draugais ėmėme dalytis panašiais vaizdo įrašais diskutuodami, kodėl jie taip elgiasi. Tad kai į mane kreipėsi Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) ir pasiūlė prisijungti prie projekto, kurio tikslas – skatinti saugų elgesį prie ir ant bėgių, iškart sutikau. Tarp mano sekėjų – daug jaunimo. Ir jei mūsų žinutė pasieks bent dalį jų, džiaugsiuosi prisidėjęs“, – pasakoja garsus vaizdo tinklaraštininkas Antanas Jakimavičius (AntanasJ).

Saugok save

AntanasJ drauge su „Lietuvos geležinkelių“ krovinių vežimo bendrovės „LTG Cargo“ mašinistu Virgilijumi leidosi į kelionę traukiniu, kuri buvo nufilmuota. Įspūdžiai sugulė į vaizdo įrašą, kurio tikslas – atkreipti jaunų žmonių dėmesį, ko negalima daryti prie ir ant bėgių ir kodėl neatsakingas elgesys geležinkeliuose yra tiesiausias kelias į nelaimę.

„Mano darbas man leidžia išbandyti skirtingas profesijas. Turėjau netgi galimybę pats sėsti prie lokomotyvo pulto, tačiau šįkart mano misija – ne parodyti, kaip valdyti traukinį, o drauge su traukinio mašinistu įrodyti, kad traukinys yra viena saugiausių transporto priemonių, kai su bilietu kišenėje sėdi tau skirtoje vietoje vagone. Tačiau tai pati pavojingiausia transporto priemonė, kai esi šalia traukinio ar priešais jį“, – sako tinklaraštininkas.

Vaizdo įrašo filmavimo metu jis išbandė vieną nesaugiausių situacijų. Įsidėjęs ausinukus, su gobtuvu ant galvos AntanasJ drąsiai užlipo ant bėgių. Traukinys link jo judėjo labai lėtai, bet jei ne įspėjamasis traukinio švilpuko garsas, vaikinas jo būtų neišgirdęs. Ši situacija – sumodeliuota prižiūrint saugą užtikrinantiems specialistams. Realybėje ji net negalima, nes traukinys išvysto iki 120 km/h greitį, jo nesustabdysi kada panorėjęs, kliūties neapvažiuosi.

„Traukinio mašinistu dirbu jau 31 metus. Per tą laiką labai daug kas pasikeitė: ir patys traukiniai modernėja, ir geležinkelio sistema tobulėja, tačiau vienas dalykas liko – geležinkelis visuomet žmogų traukė ir traukia kaip magnetas. Ir tai nėra blogai. Blogai yra tada, kai šalia traukinio ar ant bėgių žmogus ima elgtis lengvabūdiškai, neatsakingai ir pervertina savo jėgas“, – pasakojimą pradeda Virgilijus Šilianskis.

Kartoteka                                               

„Valdyti traukinį – milžiniška atsakomybė. Kiekviena kelionė skirtinga. Ji labai priklauso nuo vežamo krovinio rūšies, jo svorio, sąstato ilgumo. Ir nors užsimerkęs galiu įveikti kai kuriuos maršrutus, niekada negaliu prarasti budrumo. Pirmiausia dėl to, kad kelionėje nesu tik aš ir traukinys. Kiekvienos kelionės metu pasitaiko įvairiausių sudėtingų ir nuo manęs nepriklausančių situacijų“, – pasakoja Virgilijus.

Jo teigimu, kiekvienas mašinistas turi kartoteką, kurioje – į eismo įvykius su traukiniu patekę žmonės. Sužeisti ar žuvę. „Tai – sudėtingiausia mūsų darbo dalis. Ne vienas mašinistas po pirmojo nuo jo nepriklausiusio eismo įvykio šį darbą tiesiog palieka, nes nesusitvarko su užplūdusiomis emocijomis“, – sako jis.

Pervaža – kaip perėja gatvėje

Net 7 iš 10 incidentų, kai sunkiai sužalojami ar traumuojami žmonės, geležinkelyje įvyksta dėl to, kad bėgiai yra kertami ne tam skirtose vietose. Pėsčiajam praeiti geležinkelio bėgius reikia maždaug 5–6 sekundžių, todėl kirsti juos galima tik tada, kai traukinys yra ne arčiau kaip 400 m. Skubėdamas gali suklupti, paslysti. Bėgius reikia peržengti.

„Prieš bendrą mūsų kelionę traukiniu mašinistas gavo sąrašą vietų, kuriose jis turi sulėtinti greitį. Numatytuose ruožuose dirbo žmonės. Bet net ir jie, girdėdami įspėjamuosius švilpimus, nuo bėgių traukėsi paskutinę minutę“, – pasakoja AntanasJ.

Mašinisto Virgilijaus teigimu, kai kalbame apie geležinkelį, nėra pasiteisinimo, kad pervaža nepatogioje vietoje ar per toli, greitai bėgius įveiksite. Pervaža yra geležinkelio perėja, todėl tai – saugiausia vieta kirsti geležinkelį.

Traukinio mašinistas ir tinklaraštininkas AntanasJ primena, kad kiekvienas mūsų esame atsakingas už savo gyvenimą, ir kviečia į kelionę kartu. Vaizdo įrašą galite rasti ČIA. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: