Pastarosiomis dienomis portalą jonavoszinios.lt pasiekė dviejų jonaviečių skundai, kuriuose teiraujamasi dėl šeimos gydytojų darbo ypatumų. Vienu atveju šis neišdavė siuntimo, kitu - nukreipė pas konkretų specialistą. Valstybinė ligonių kasa (VLK) pakomentavo, kokia tvarka galioja dėl siuntimų išdavimo.

Siuntimo negavo

,,Man reikėjo gydytojo - ginekologo konsultacijos. Šeimos gydytoja pasakė, kad siuntimo neduos, gydys pati, pati išrašys vaistų. Ar taip gali būti?", - teiravo skaitytoja Milda (vardas pakeistas, redakcijai žinomas).

Anot VLK, visiems apdraustiesiems privalomuoju sveikatos draudimu galioja vienodos sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygos ir reikalavimai. Susirūpinę savo sveikata pacientai neretai patys nori priimti sprendimus, kaip gydytis, prašo šeimos gydytojų, kad jiems būtų atlikti vienokie ar kitokie tyrimai, arba kad juos siųstų gydytojo specialisto konsultacijai gauti. Reikia nepamiršti, jog sprendimą dėl tyrimų atlikimo, gydymo paskyrimo arba asmens siuntimo gydytojo specialisto konsultacijai gauti priima šeimos gydytojas, įvertinęs paciento sveikatos būklę.

,,Siuntimą gydytojui specialistui šeimos gydytojas išduoda ne paciento prašymu, o tada, kai nori pasikonsultuoti su gydytoju specialistu dėl savo paciento sveikatos būklės, t. y. tuomet, kai šeimos gydytojas pagal savo kompetenciją (medicinos normą) negali nuodugniai ištirti paciento, nustatyti ar patikslinti diagnozės arba paskirti gydymo. Tuo atveju, kai diagnozei nustatyti arba gydymui paskirti reikia atlikti tyrimus, kurie nepriskirti šeimos gydytojo kompetencijai, jis, vadovaudamasis šeimos gydytojo normos nuostatomis, pacientui gali išduoti siuntimą gydytojo specialisto konsultacijai.

Jeigu šeimos gydytojas nusprendžia, kad gydytojo specialisto konsultacija nėra reikalinga, tačiau pacientas vis tiek nori kreiptis į gydytoją specialistą savo pageidavimu, siuntimas jam nereikalingas. Tokiu atveju už gydytojo specialisto suteiktas paslaugas pacientui teks susimokėti pačiam", - teigia VLK. 

Primenama, kad tam tikrais atvejais privalomuoju sveikatos draudimu apdrausti gyventojai į gydytoją specialistą gali kreiptis be šeimos gydytojo siuntimo. Siuntimo nereikia, kai kreipiamasi į gydytoją dermatovenerologą, pirmines ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiantį gydytoją arba šeimos gydytojo komandoje dirbantį specialistą. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad Sveikatos apsaugos ministro įsakyme numatyta, jog be siuntimų pas antrinio ir tretinio lygio gydytoją specialistą pacientai gali lankytis dviem atvejais. Pirma, jei pacientas lankosi dėl tos pačios priežasties pas tą patį specialistą arba atliekama ilgalaikė paciento sveikatos būklės stebėsena. Antra, jei pacientas atvyksta į sveikatos priežiūros įstaigą dėl būtinosios atitinkamo specialisto pagalbos, ir registratūros darbuotojas, turintis medicininį išsilavinimą, registruoja pacientą specialistui konsultuoti.

Nukreipė pas konkretų specialistą

Skaitytojos Vaidos situacija - kitokia. 

,,Radusi darinį, kreipiausi pas šeimos gydytoją. Abi sutikom, kad reikia chirurgo apžiūros, nes panašūs dariniai man buvo pašalinti ir anksčiau. Nieko rimto, bet chirurgo reikia...

Paprašiau siuntimo į Kauną ir negavau. Man buvo pasakyta, kad pradžioje užteks ir Jonavos medikų. Ar gydytoja gali nukreipti pas specialistą, kurio paslaugų aš nenoriu?", - teiravosi moteris. 

Pasak VLK, šeimos gydytojas, siųsdamas pacientą konsultacijai pas gydytoją specialistą, negali siuntime nurodyti konkrečios gydymo įstaigos, kur turi būti suteikta reikiama konsultacija.

,,Tačiau išduodamas siuntimą, jis turi suteikti informaciją apie ne mažiau kaip 3 gydymo įstaigas, kuriose teikiamos atitinkamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos. Pacientas gali pats laisvai pasirinkti, kurioje gydymo įstaigoje pageidauja gauti jam reikalingą sveikatos priežiūros paslaugą. Paslaugą jis gali gauti nebūtinai savo poliklinikoje, gydytojo pasiūlytose įstaigose ar savo gyvenamajame mieste, tačiau ir bet kurioje Lietuvos gydymo įstaigoje. Tam, kad ji būtų suteikta nemokamai, svarbu, kad pasirinkta įstaiga turėtų sutartį su teritorine ligonių kasa dėl reikiamos paslaugos teikimo. Visų šalies gydymo įstaigų, turinčių sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, sąrašą galima rasti čia", - teigė VLK.

Turi teisę skųstis

Kilus neaiškumų, VLK pacientams pataria visus rūpimus klausimus pirmiausia bandyti išsiaiškinti gydymo įstaigoje. Pacientas turi teisę skųstis, jei mano, kad jam įstaigoje buvo suteikta neteisinga informacija apie gydymo paslaugas, ar neteisėtai paprašyta susimokėti.

Pirmiausia raštu reiktų kreiptis į gydymo įstaigos, kurioje buvo aptarnaujamas, administraciją. Jei įstaigos pateiktas atsakymas ar priimtas sprendimas, netenkina, su gydymo įstaigos atsakymu gyventojas turi teisę kreiptis į teritorinę ligonių kasą pagal gyvenamąją vietą.

Kreiptis reikėtų raštu bei pateikti dokumentų, pagrindžiančių nurodytą galimai neteisėtą veiksmą, kopijas. Be to, rūpimus klausimus gyventojai gali pateikti bendruoju ligonių kasų el. paštu info@vlk.lt arba telefonu (8 5) 232 2222

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: