Kiek žaliavų išvaistoma neperdirbant automobilio atliekų?

Kiek žaliavų išvaistoma neperdirbant automobilio atliekų?
RGP 20
2019-08-20 09:44 2019

Kai didžioji dalis plastiko neperdirbama ir vis daugiau šalių vyriausybių bei gyventojų stengiasi pažaboti plastiko vartojimą, automobilių gamintojas „Ford“ perdirbtus plastikinius butelius naudoja transporto priemonių dalių gamybai.

Automobilių gamintojas „Ford“ kasmet perdirba 1,2 mlrd. plastikinių butelių transporto priemonių dalims – tai vidutiniškai apie 250 perdirbtų butelių vienai transporto priemonei. Perdirbtų butelių plastikas naudojamas visų automobilių ir visureigių dugno apsaugai bei atsarginių ratų įdėklų F serijos sunkvežimiuose gamybai.

Automobilių gamintojo, ieškančio kuo patvaresnių ir našesnių medžiagų transporto priemonių dalių gamybai, teigimu, toks perdirbto plastiko naudojimas padeda sumažinti plastiko, patenkančio į aplinką, pavyzdžiui, į jūras ir vandenynus, kiekį.

Dėl mažo svorio perdirbtas plastikas idealiai tinka apatinių kėbulo ir variklio skydų, priekinių bei galinių ratų arkinių skydų (purvasargių) gamybai – tai leidžia pagerinti transporto priemonės aerodinamiką ar net sukurti žymiai tylesnę aplinką automobilio vairavimo metu, rašo plasticfree-world.com.

„Ford“ pavyzdys parodo atsakingą gamintojo požiūrį į pasekmes aplinkai, juolab kad plastiko dalių automobilių gamyboje vis daugėja. Tokio pat požiūrio norėtųsi ir iš visų transporto priemonių naudotojų bei visų automobilių gamintojų ir importuotojų. Deja, nors pastariesiems yra pareiga organizuoti ir finansuoti automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą, ne visi tą daro“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ardymo metu susidaro vertės rinkoje neturinčios alyvos, plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių ar kilimėlių atliekos. Tai – viena iš priežasčių, kodėl naudotu automobilių tepalu šildomos patalpos, o transporto priemonių padangos ar plastiko atliekos, senos sėdynės atsiduria pakelėse, pamiškėse ir pan. Pareiga pasirūpinti bešeimininkėmis atliekomis tenka savivaldybėms, todėl už šių atliekų sutvarkymą sumoka gyventojai.

Kitos transporto priemonės atliekos, kaip oro ir kuro filtrai, akumuliatoriai, amortizatoriai, kėbulai, sparnai turi teigiamą rinkos vertę, todėl jos itin retai tampa bešeimininkėmis atliekomis.

„Europos Sąjungos (ES) direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato, kad 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama. Kadangi ne visi automobilių gamintojai ir importuotojai vykdo jiems numatytas pareigas, Lietuvai kol kas sunkiai sekasi tą pasiekti ir dėl netinkamo senų transporto priemonių sutvarkymo valstybė patiria ekonominę žalą“, – teigia Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit.

Aplinkos apsaugos instituto (AAI) 2018 metais atlikto transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimo duomenimis, 2017-aisiais Lietuvoje galimai buvo apdorota (sutvarkyta) apie 130 tūkst. netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, tačiau iš jų tik 24 tūkst. (18 proc.) buvo išardyta teisėtai. Senų nenaudojamų automobilių ardymą gali vykdyti tik reikalingus leidimus ir licencijas šiai veiklai turintys asmenys.

Anot instituto, šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. eurų pajamų už priduotas teigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. eurų gautinų lėšų dėl neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų, susidariusių apdorojant senus automobilius, pridavimo.

Su sunkumais tinkamai ardant transporto priemones susiduria ir kitos šalys. Pavyzdžiui, Vokietijoje veikiantis institutas „Prognos“ prognozuoja, kad jei ir toliau (iki 2030 metų) tinkamai nebus sutvarkomos visos senos transporto priemonės (nebus perdirbamos jų gamybai panaudotos žaliavos) kasmet patiriama ekonominė žala sieks apie 2,4 mlrd. eurų.

Autoservisus kaip rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, siekti aplinkos taršos mažinimo bei informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą skatina visus metus Gamintojų ir importuotojų asociacijos vykdomi aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.

,,Mes rūšiuojam" inf.

Panašūs straipsniai

Jonavoje - bagažinių turgus: mainykis, derėkis ir atrask

Jonavoje - bagažinių turgus: mainykis, derėkis ir atrask

Šiltojo sezono metu, kiekvieną sekmadienį, nuo 9 iki 14 valandos Ūkininkų turgaus vietoje jonaviečių lauks bagažinių turgus. Pastarojo organizatoriai kviečia pasikrauti pilną automobilio bagažinę jums nebere...

Koronaviruso akivaizdoje LONAS imasi gražių iniciatyvų: paaukojo medikams, žmonėms neatlygintinai dalins kaukes

Koronaviruso akivaizdoje LONAS imasi gražių iniciatyvų: paaukojo medikams, žmonėms neatlygintinai dalins kaukes 2

Pastarosiomis savaitėmis kai kurie Lietuvos verslo atstovai pradėjo aktyviai teikti paramą kovoje su koronavirusu: vieni aukoja pinigus gydymo įstaigoms, kiti nemokamai vaišina kava ar pietumis ...

Laukiate siuntos ar planuojate siųsti? 5 patarimai

Laukiate siuntos ar planuojate siųsti? 5 patarimai 1

Elektroninei prekybai karantino metu aplenkus net kalėdinę prekybą, ne ką mažiau išaugo ir siuntų savitarnos terminaluose kiekiai. AB Lietuvos pašto duomenimis, gyventojų naudojimasis terminala...

„Šauktiniai“ ir tuo patenkinti: jaunų kariuomenės inžinierių pasakojimas apie pirmuosius žingsnius kariuomenėje, apie iššūkius ir apie ką karys dažniausiai galvoja apkasuose

„Šauktiniai“ ir tuo patenkinti: jaunų kariuomenės inžinierių pasakojimas apie pirmuosius žingsnius kariuomenėje, apie iššūkius ir apie ką karys dažniausiai galvoja apkasuose

„Šauktiniai“ ir tuo patenkinti: jaunų kariuomenės inžinierių pasakojimas apie pirmuosius žingsnius kariuomenėje, apie iššūkius ir apie ką karys dažniausiai galvoja apkasuose...

Profesionalus pokalbis su vaiku padeda atverti ilgai slėptą tiesą

Profesionalus pokalbis su vaiku padeda atverti ilgai slėptą tiesą

Vaiko nuomonė lemiama nustatant gyvenamąją vietą, bendravimo su besiskiriančiais tėvais tvarką, imantis veiksmų dėl galimo smurto arba prievartos ir kt. Ner...

Jonaviečiai tuoktis neskuba: aukso žiedus sumainiusių porų amžiaus vidurkis didesnis nei visos Lietuvos

Jonaviečiai tuoktis neskuba: aukso žiedus sumainiusių porų amžiaus vidurkis didesnis nei visos Lietuvos

Registrų centro tvarkomos Metrikacijos paslaugų informacinės sistemos (MEPIS) duomenimis, 2019 m. visoje Lietuvoje susituokė 21,3 tūkst. porų, išsiskyrė – 9,2 tūkst. Vien tik Jonavoje per metus užfiksuota 25...

Gyvūnais besirūpinantys savanoriai neslepia apmaudo: vairuotojai nutrenkia gyvą padarą ir ,,nurūksta"

Gyvūnais besirūpinantys savanoriai neslepia apmaudo: vairuotojai nutrenkia gyvą padarą ir ,,nurūksta"

Jonavoje beglobiais gyvūnais besirūpinančios organizacijos nuolat praneša apie kelyje automobilių partrenktus ir mirti paliktus keturkojus. Savanoriai pasakoja, kad ne viena tokia situacija jau buvo ir šįmet...

Regitros“ egzaminuotojas paneigia 5 gajus mitus apie vairavimo egzaminus

Regitros“ egzaminuotojas paneigia 5 gajus mitus apie vairavimo egzaminus 1

Mitų netrūksta kiekvienoje srityje. Su jais susiduria ir „Regitra“, kurioje retas nėra buvęs, tad ir įvairių istorijų gausu. O ypač – apie vairavimo egzaminus. Taigi, „Regitros“ egzaminuotojas pasakoja, koki...

Viskas apie kasmetines atostogas

Viskas apie kasmetines atostogas

Darbo kodeksas nustato, kad kasmetinės atostogos – tai laisvas nuo darbo laikas, kuris suteikiamas darbuotojui pailsėti ir darbingumui susigrąžinti, mokant jam atostoginius. Todėl kasmetines atostogas pakeisti p...

Vicemeras E. Sabutis: ,,Jonavos kultūros centras - miesto kultūros širdis"

Vicemeras E. Sabutis: ,,Jonavos kultūros centras - miesto kultūros širdis"

Miesto šventės, pramoginiai renginiai, iniciatyvos, džiuginusios jonaviečius karantino metu - visa tai ir dar daugiau yra Jonavos kultūros centro (JKC) darbuotojų darbo vaisius. Kaip sako kultūros sritį kuru...

Advokatė pataria, kaip užtikrinti sklandų darbuotojų grįžimą į biurus

Advokatė pataria, kaip užtikrinti sklandų darbuotojų grįžimą į biurus 1

Vis labiau švelninant karantino ribojimus, darbdaviai ir darbuotojai pradeda kalbėti apie tai, kad galbūt jau laikas grįžti į biurus. Vyriausybė rekomenduoja neskubėti to daryti, jei nėra būtinybės. Panašios...

270 patiekalų istorijų Jonavai: „Varškės sūrio galimybės“

270 patiekalų istorijų Jonavai: „Varškės sūrio galimybės“

Jonavos kultūros centras, norėdamas įprasminti artėjantį 270 miesto jubiliejų, nori sukurti elektroninį leidinį, kuriame būtų ne tik sudėti išskirtiniai, jonaviečių šeimai ar etnokultūriniam regionui būdingi...

Kovo 11-osios trisdešimtmečiui – specialus grojaraštis

Kovo 11-osios trisdešimtmečiui – specialus grojaraštis

Ruošiantis švęsti Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo trisdešimtmetį, Lietuvos įvaizdžio grupė kartu su Muzikos asociacijos metų apdovanojimais (M.A.M.A.) inicijavo specialaus grojaraščio sudarymą. ...

Kraujo donorystės istorija (I): žmonėms perpildavo gyvūnų kraują, skiesdavo jį pienu, vynu, alumi

Kraujo donorystės istorija (I): žmonėms perpildavo gyvūnų kraują, skiesdavo jį pienu, vynu, alumi

Kai daugiau nei prieš penkis šimtus metų popiežių Inocentą VIII ištiko insultas, jį mėginta išgelbėti perpilant kraują trijų dešimtmečių berniukų iš nepasiturinčių šeimų. Iš to nelaimėjo niekas: popiežius vi...