Elektrinių paspirtukų populiarumas auga ne tik visoje Lietuvoje, bet ir Jonavoje - išėjus pasivaikščioti į miestą, nesunku pastebėti, kad jais naudojasi tiek vaikai, tiek suaugę.  Ši transporto priemonė - ir patogi, ir ekologiška, o patys paspirtukininkai, ko gero, išvardytų dar daugiau jos privalumų. Tačiau tam, kad pasivažinėjimas nevirstų nelaime, būtina žinoti, kokių taisyklių privalo laikytis šie eismo dalyviai - sprendžiant iš portalo jonavoszinios.lt skaitytojų pastebėjimų, ne visi paspirtukų valdytojai elgiasi taip, kaip turėtų.

Taisyklės rūpi ne visiems?

,,Smagu matyti, kad vis daugiau jonaviečių renkasi paspirtukus. Kuo daugiau tokių ekologiškų transporto priemonių lauke, tuo geriau mums visiems. Tačiau sunku nepastebėti, kad dalis paspirtukininkų - labai neatsakingi. Važiuoja per kelią net neapsidairę, lekia pėsčiųjų - dviračių takais, neturi atšvaitų. Norėtųsi, kad šie eismo dalyviai neliktų nepastebėti ir žinotų ne tik savo teises, bet ir pareigas prieš kitus. Gal nereikia sulaukti nelaimės, kad apie tai būtų kalbama garsiai", - savo nuomonę išdėstė skaitytojas Rolandas, tačiau panašių nusiskundimų redakcija yra sulaukusi ir anksčiau. 

Priskiria elektriniams dviračiams

Kad paspirtukininkai privalo žinoti Kelių eismo taisykles akcentuoja ir Lietuvos transporto saugos administracija. Ji primena, jog išriedant į gatvę kiekvieno elektrinio paspirtuko savininkas tampa viešojo eismo dalyviu, privalančiu laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimų.

„Prieš išriedėdami į takus ir gatves žmonės turėtų atsiminti, kad Kelių eismo taisyklėse nustatyti reikalavimai dviračių vairuotojams taip pat privalomi motorinių dviračių vairuotojams, o elektriniai paspirtukai, turintys vidaus degimo variklį ar elektros variklį, ne didesnę nei 1 kW galią ir išvystantys ne didesnį nei 25 km/h greitį, tokie ir yra”, – dar anksčiau elektrinių paspirtukų savininkų dėmesį atkreipė Lietuvos transporto saugos administracijos vyriausiasis inspektorius Laurynas Jovaišas.

Pasak jo, toks elektrinis paspirtukas yra priskiriamas elektriniams dviračiams ir gali būti naudojamas visiškai analogiškai - galima važiuoti dviračių taku ar dviračių juosta. Kai nėra ženklais pažymėto dviračių tako ar dešinėje kelio pusėje –  dviračių juostos, kelkraščio, leidžiama važiuoti šaligatviu,  taip pat ir tai atvejais, kai dviračių takais ar dviračių juostomis negalima (duobėti ir pan.). Važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta būtina važiuoti kuo arčiau dešiniojo krašto, išskyrus, kai reikia pasukti į kairę arba apsisukti, apvažiuoti kliūtį, važiuoti tiesiai, kai iš pirmosios eismo juostos leidžiama sukti tik į dešinę.

Privalo būti techniškai tvarkingas

„Važiuodamas keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, elektrinio paspirtuko vairuotojas priekyje turėtų įsijungti baltos šviesos žibintą, gale turėtų šviesti raudonos šviesos žibintas, važiuojantysis turi dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais (važiuojat važiuojamąja kelio dalimi, tokie patys reikalavimai yra ir šviesiu paros metu)”, – primena ekspertas.

Pažymėtina, kad elektriniu paspirtuku keliu galima važiuoti tik esant tvarkingam stabdžiui ir garso signalui. Vairuotojai iki 18 metų, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmą. Vyresniems tai yra rekomenduotina, kadangi šalmas gali apsaugoti nuo sužalojimų, traumų ar net išgelbėti gyvybę nelaimingo atsitikimo ar eismo įvykio metu.

Gali būti priskiriami ir mopedams

Pašnekovo teigimu, elektriniai paspirtukai pagal savo technines charakteristikas gali būti priskiriami ir mopedams, jei išvysto greitį nuo 25 iki 45 km/h ,o didžiausioji naudingoji galia yra nuo 1 kW iki 4 kW. Viešajame eisme dalyvaudamos tokios transporto priemonės turi būti įregistruotos, apdraustos, turėti techninę apžiūrą, o šių transporto priemonių vairuotojai privalo turėti vairuotojo pažymėjimą su atitinkama vairavimo kategorija (AM arba bet kuria kita motorinių transporto priemonių vairavimo kategorija). Neturint reikiamų dokumentų, tokio elektrinio paspirtuko vairuotojui būtų taikoma administracinė atsakomybė kaip ir bet kuriam kitam vairuotojui. Važiuodami tokiomis transporto priemonėmis vairuotojas ir keleiviai privalo naudoti motociklininkų apsaugas (motociklininkų šalmus).

L. Jovaišo pasiteiravus, iš kur sužinoti, kokie motorinės transporto priemonės techniniai parametrai ir ar pardavėjas bei platintojas nurodo teisingus techninius parametrus. ekspertas akcentavo: „Techninius parametrus nurodo gamintojai ir platintojai savo internetinėse svetainėse bei pardavimo vietose. Naudotojas ar pirkėjas gali pasitikrinti, ar platintojas nurodo teisingus techninius parametrus perskaitydamas CE ženklinimo duomenis. CE ženklas yra gamintojo deklaracija, kad gaminys atitinka visas taikytinas Bendrijos nuostatas ir buvo atliktos atitinkamos atitikties įvertinimo procedūros. CE ženklas yra privalomas ir turi būti pažymėtas ant bet kurio gaminio, prieš jį pateikiant į rinką ar panaudojant, išskyrus atvejus, kai tam tikrose direktyvose nurodyta kitaip”.

Archyvo nuotr.

Taip pat skaitykite: