Nei batų, nei pinigų – į tokią situaciją pateko žinoma atlikėja Renata Norvilė, susigundžiusi apsipirkti vienoje socialiniuose tinkluose veikiančioje el. parduotuvėje. Aiškios informacijos apie pačią prekę, jos pristatymo terminus ir kitas detales parduotuvės paskyroje Facebook tinkle nebuvo – visko reikėjo klausti susirašinėjant su pardavėja asmeninėmis žinutėmis, tačiau Renatai tai įtarimų nesukėlė. Ji jau ne kartą pirko prekes socialiniuose tinkluose ir problemų nekilo. Deja, šį kartą viskas vyko kitaip. Sutarus, kad batus gaus per porą dienų, nes jų reikėjo konkrečiai progai, Renata padarė pavedimą. Nesulaukus prekės žadėtu laiku pirkėja paprašė grąžinti pinigus, tačiau patikinus, kad pinigus perves pardavėja dingo…

Ši istorija baigėsi laimingai – Renata nenuleido rankų ir pinigai jai buvo grąžinti, tačiau daugėja atvejų, kai vartotojai, įsigiję prekes socialiniuose tinkluose, lieka apgauti.

Vartotojų aljanso tarybos narė Evelina Gruzdienė primena – socialiniuose tinkluose veikiančios el. parduotuvės turi laikytis tokių pat reikalavimų, kaip ir kitos el. parduotuvės, todėl pirkėjams būtina žinoti savo teises ir reikalauti jas užtikrinti.

Civilinio kodekso 6.228-7 str. nustatyta, kokią informaciją privalo skelbti internetu prekiaujantys verslininkai. Informacija turi būti aiškiai matoma viešai, ne pateikiama asmeninėmis žinutėmis pagal užklausas.

Pirmiausia, pirkėjai turi žinoti, iš ko perka – pardavėjas privalo nurodyti savo duomenis (vardas, pavardė ar pavadinimas, juridinio asmens teisinė forma), kontaktinę informaciją, kaip su juo susisiekti ar pateikti skundą (adresas, el. pašto adresas, telefono numeris). 

Turi būti aprašytos pagrindinės prekės ar paslaugos savybės. Atsižvelgiant į socialinių tinklų specifiką, ši informacija gali būti glausta, tačiau apimti esminius duomenis (pavyzdžiui, siūlant batus: dydis, medžiaga, spalva ir pan.).

Būtina nurodyti bendrą prekių ar paslaugų kainą, atsiskaitymo būdus, pristatymo išlaidas, prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminą.

Pardavėjas turi informuoti pirkėją apie vartotojo teisę nenurodant priežasties atsisakyti internetu  sudarytos sutarties (kitaip tariant, grąžinti kokybišką prekę) per 14 dienų arba tai, kad  sutarties atsisakyti negalima (CK 6.228-10 str. 2 d. numatytas išimčių sąrašas: pavyzdžiui, prekė buvo pagaminta specialiai vartotojui, greitai gendančios prekės ir kt.). Vartotojui atsisakius sutarties, pinigai (įskaitant vartotojo apmokėtas siuntimo išlaidas) jam grąžinami ne vėliau kaip per 14 dienų. Jei verslininkas nepateikė vartotojui informacijos apie teisę atsisakyti sutarties, vartotojas gali šią teisę įgyvendinti per 12 mėnesių ir tokiu atveju jis neatsako už prekės vertės sumažėjimą. Jei pardavėjas tinkamai neinformuoja pirkėjo, kad jis turės padengti prekės grąžinimo išlaidas, tai tokias išlaidas taip pat turi padengti pardavėjas.

Neretai socialiniuose tinkluose veikiančiose el. parduotuvėse įsigiję prekę pirkėjai galvoja, kad tokioms prekėms nesuteikiama jokia garantija. Svarbu įsidėmėti, kad Lietuvoje nustatytas 2 metų teisinės garantijos terminas. Jei per šį laikotarpį išryškėja kokybės trūkumų, vartotojas turi teisę reikalauti, kad prekė būtų pataisyta arba pakeista kokybiška preke. Jei tai neįmanoma arba prekės trūkumas yra esminis, vartotojas gali reikalauti sumažinti prekės kainą arba nutraukti sutartį ir grąžinti pinigus. Perkant naudotas prekes pardavėjas ir vartotojas gali susitarti dėl trumpesnio pardavėjo atsakomybės termino, tačiau jis negali būti trumpesnis negu 1 m.

Vartotojų aljansas, bendradarbiaudamas su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba, jau trečius metus vykdo projektą „Vartotojams draugiška prekyba internetu“, kurio metu tikrina, kaip el. parduotuvės laikosi vartotojų teisių reikalavimų. Deja, stebėsenos rezultatai rodo, kad socialiniuose tinkluose veikiantys pardavėjai ignoruoja vartotojų teises ir pakankamai retai talpina privalomą informaciją. Kuo tai gresia? Pastaruoju metu sugriežtintos sankcijos už vartotojų teisių pažeidimus – nesilaikantys reikalavimų verslininkai ne tik rizikuoja prarasti savo gerą vardą ir pirkėjus, bet ir sulaukti nemažų baudų, o  kraštutiniu atveju gali būti sustabdyta el. parduotuvės veikla.

Vartotojų aljansas rekomenduoja socialiniuose tinkluose prekiaujantiems verslininkams nerizikuoti ir pasirūpinti vartotojų teisėmis. O jei kyla klausimų, kaip tai tinkamai padaryti, geriausia pasikonsultuoti su Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistais arba kreiptis į Vartotojų aljansą (daugiau informacijos ir kontaktai www.vartotojualjansas.lt).

Vartotojų aljanso inf. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: