Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) 14-oje savivaldybių ir VĮ Žemės ūkio duomenų centre įvertino traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registravimo ir techninės priežiūros procesus. Atliktos korupcijos rizikos analizės metu nustatyti reikalavimų neatitinkančių transporto priemonių registravimo atvejai, pastebėti techninės apžiūros trūkumai, aptiktos spragos vertinant ir identifikuojant neteisėtai registruojamą techniką bei užtikrinant pradinius techninius patikrinimus kelyje.
Nustatyta, kad Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro informacinėje sistemoje (toliau – Traktorių registras) analizuojamu laikotarpiu (2022–2025 m.) vien analizuotose savivaldybėse buvo įregistruota ne viena dešimtis ratinių traktorių reikalavimų neatitinkančių keturračių, taip pat kelių transporto priemonių priekabų ir puspriekabių.
Siekti tokių priemonių registracijos Traktorių registre asmenis skatina galimybė registruota priemone dalyvauti viešajame eisme, paprastesnės registravimo ir techninių apžiūrų procedūros.
Keletas netinkamai registruotų transporto priemonių pavyzdžių:
- Traktorių registre įregistruoti sportiniai keturračiai, bekelei skirti keturračiai, taip pat L kategorijos keturračiai, kurie turi būti registruojami Kelių transporto priemonių registre:
- nepaisant to, kad Traktorių registre gali būti registruojamos tik traktorių priekabos ir puspriekabės, įregistruotos kelių transporto priemonių priekabos ir puspriekabės:
- transporto priemonės Mercedes Benz Unimog vienu metu registruojamos ir traktorių, ir Kelių transporto priemonių registre:
Taip pat, nors nuo 2021 m. Traktorių registre draudžiama registruoti savadarbę techniką, tačiau analizuotu laikotarpiu (2022–2025 metais) nustatyta savadarbių priekabų ir puspriekabių registravimo atvejų.
Nepaisant to, kad tokie atvejai galimai yra sąlygoti subjektyvių sprendimų, atkreipiamas dėmesys, kad nėra sukurta sistema, kuri užtikrintų kompetentingą norimos registruoti žemės ūkio technikos techninį įvertinimą, siekiant nustatyti, ar ji atitinka nustatytus techninius reikalavimus ir gali būti registruojama Traktorių registre. Be to, pasigendama sistemos, kurios pagalba būtų sistemiškai identifikuojama neteisėtai užregistruota technika ir inicijuojamos jos išregistravimo procedūros.
Nustatyta atvejų, kai žemės ūkio technika buvo įregistruota jos faktiškai net neapžiūrėjus, nepašalinus abejonių dėl dokumentuose ir ant žemės ūkio technikos nurodytų identifikacinių numerių atitikimo.
STT pastebi, kad reikalavimai, kurie turėtų būti tikrinami žemės ūkio technikos techninės apžiūros metu, yra nekonkretūs ir aiškiai neapibrėžti. Nepaisant teisinės prievolės, nenaudojamos jokios techninės priemonės (pavyzdžiui, siekiant įvertinti dūmingumą, tinkamą šviesų, stabdžių veikimą), nevykdoma techninių apžiūrų kontrolė. Fiksuoti atvejai, kuomet techninės apžiūros talonai buvo išduoti reikalavimų neatitinkančiai technikai: pavyzdžiui, neturinčiai reikiamų žibintų.
Korupcijos rizikos analizėje taip pat pažymima, kad skiriamas nepakankamas dėmesys ratinių traktorių pradiniams techniniams patikrinimams kelyje atlikti: 2023–2024 m. laikotarpiu nebuvo patikrintas nei vienas T kategorijos traktorius.
Surinkti duomenys leidžia daryti išvadą, kad šie korupcijos rizikos veiksniai lemia neteisėtų susitarimų, kyšininkavimo bei papirkimo rizikas.
Atsižvelgiant į tai, STT pateikė pasiūlymus savivaldybėms dėl įregistruotos reikalavimų neatitinkančios technikos išregistravimo, o Žemės ūkio ministerijai, VĮ Žemės ūkio duomenų centrui bei Policijos departamentui – dėl priemonių, kurios padėtų skaidrinti traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registravimo ir techninės priežiūros procesus. Šios institucijos per 3 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta arba numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.
Susipažinti su visa korupcijos rizikos analize, pateiktomis pastabomis ir siūlymais galite čia.
STT inf.