Verslininkams laikas suklusti – kasmet vartotojai vis aktyviau kreipiasi dėl savo teisių gynimo ir pastebėtų pažeidimų

Verslininkams laikas suklusti – kasmet vartotojai vis aktyviau kreipiasi dėl savo teisių gynimo ir pastebėtų pažeidimų
GEG 16
2018-05-17 08:44 2018

Kiekvienais metais vartotojų teisės sulaukia vis didesnio visuomenės susidomėjimo. Tą liudija ir skaičiai – 2018 m. I ketvirtį Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) gauti 6 597 vartotojų ir verslininkų paklausimai bei skundai. Lyginant su tuo pačiu ankstesnių metų laikotarpiu, bendras besikreipusių asmenų skaičius išaugo 10 proc. 

„Kasmet augantis į Tarnybą besikreipiančių vartotojų skaičius parodo, kad Lietuvos vartotojai nėra pasyvūs rinkos dalyviai ir savo teises išmano vis geriau. Šių dienų vartotojas ne tik kovoja už savo teises, bet ir aktyviai bendradarbiauja su priežiūros institucijomis, pranešdamas apie pastebėtus pažeidimus ar vykdomą nesąžiningą veiklą. Toks bendradarbiavimas ne tik didina vartotojų pasitikėjimą priežiūros institucijomis, bet ir skatina sąžiningą bei atsakingą ūkio subjektų veiklą“, sako Tarnybos direktoriaus pavaduotojas, atliekantis direktoriaus funkcijas, Taurintas Rudys. 

Verslininkai linkę ginčus spręsti taikiai 

Ne paslaptis, kad vartotojui ir verslininkui nepavykus išspręsti tarpusavyje kilusio ginčo, dėl ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka vartotojas turi teisę kreiptis į Tarnybą. Analizuojamu laikotarpiu Tarnybos specialistai vartojimo ginčų sprendimo ne teisme tvarka išnagrinėjo 1 167 vartotojų prašymus. Galima pasidžiaugti, kad tarpininkaujant Tarnybai (dažniausiai po atlikto prekės ar paslaugos įvertinimo) verslininkai labiau linkę tenkinti vartotojų keliamus reikalavimus, todėl daugiau nei pusė 2018 m. I ketvirtį Tarnyboje išnagrinėtų ginčų buvo išspręsti taikiai. Pažymėtina ir tai, kad verslininkai įvykdė 90 proc. Tarnybos komisijos priimtų nutarimų, kuriais buvo nuspręsta patenkinti arba iš dalies patenkinti vartotojų reikalavimus. Pateikę prašymus vartotojai dažniausiai reikalavo nutraukti prekės/paslaugos pirkimo-pardavimo sutartį ir grąžinti sumokėtus pinigus. 

Daugiausiai vartotojų prašymų – drabužių ir avalynės srityje 

Kaip ir ankstesniais metais, daugiausia vartojimo ginčų kilo vartojimo prekių srityje, kiek mažiau laisvalaikio paslaugų srityje, energijos, vandens sektoriaus, statybos ir būsto priežiūros paslaugų srityje, bei bendrųjų vartotojams skirtų paslaugų srityje. 

Vartojimo prekių srityje daugiausiai vartotojų kreipėsi dėl įsigytos netinkamos kokybės avalynės, drabužių, elektrotechnikos gaminių (mobiliųjų telefonų, televizorių, kompiuterių, šaldytuvų, planšečių, kavos aparatų, dulkių siurblių), baldų, rankinių, asmens higienos bei kosmetikos gaminių, transporto priemonių ir jų sudėtinių dalių. 

Populiarėjant elektroninei prekybai, tendencingai padaugėjo vartotojų prašymų dėl elektroniniu būdu įsigytų prekių bei paslaugų. 2018 m. I ketvirtį 30 proc. į Tarnybą besikreipusių vartotojų nurodė, kad prekes ar paslaugas užsisakė internetu. Sudarydami nuotolines sutartis vartotojai dažniausiai skundėsi dėl sutartu laiku nepristatomų ir vėluojamų pristatyti prekių, taip pat dėl asortimento neatitinkančių prekių pristatymo, nesutikimo nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį vartotojui atsisakant per 14 darbo dienų nuo prekių pristatymo dienos bei netinkamos kokybės prekių. 

Nusiskundimai paslaugų srityje: neįvykę renginiai ir automobilių remonto kokybė 

Laisvalaikio paslaugų srityje, kaip ir ankstesniais metais, daugiausia vartotojų prašymų gauta dėl neįvykusių arba atšauktų koncertų. Organizuotų turistinių kelionių srityje daugiausia vartotojų prašymų gauta dėl apgyvendinimo paslaugų kokybės. Bendrųjų paslaugų srityje didžiąją dalį vartotojų prašymų sudarė prašymai dėl automobilių remonto, cheminio valymo, baldininkų bei įvairių prietaisų (buitinės technikos, elektronikos ir t. t.) remonto, automobilių nuomos paslaugų. Pažymėtina, kad padaugėjo vartotojų prašymų dėl skolų išieškojimo bendrovių veiksmų (galimai nepagrįstai vykdomų išieškojimo procedūrų, pateikiamų pernelyg didelių sąskaitų, nesuteikiamos informacijos ir pan.) bei dėl automobilių plovimo metu automobiliams padarytos žalos ir dėl to patirtų nuostolių atlyginimo. 

Tarptautiniai skundai 

Nuo 2018 m. sausio 1 d., be ankstesnių funkcijų, Tarnyba pradėjo vykdyti Europos vartotojų centro funkcijas, padedama spręsti ginčus dėl kitoje nei gyvenamosios vietos Europos Sąjungos valstybėje narėje įsigytos prekės ar paslaugos. Tarnybos sudėtyje veikiantis Europos vartotojų centras 2018 m. I ketvirtį išnagrinėjo 126 vartotojų prašymus. Daugiausia vartotojų kreipėsi prašydami apginti jų, kaip oro keleivių, teises, taip pat gauta nemažai prašymų dėl avalynės, drabužių, laisvalaikio bei kultūros paslaugų. Dažniausiai vartotojų skundžiami verslininkai buvo įsisteigę Lenkijoje. 

Vartotojai vis dažniau kreipiasi dėl nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos pažeidimų 

Vis geriau išmanydami savo teises, vartotojai vis dažniau įžvelgia ir galimai vykdomą nesąžiningą komercinę veiklą. Analizuojamu laikotarpiu vartotojai skundėsi dėl prekybos centruose nurodomų kainų bei skelbiamų akcijų, teikė informaciją dėl didžiuosiuose prekybos centruose skelbiamų akcijų prekių lentynose, prekybos centrų stenduose, taip pat reklaminiuose leidiniuose ir internetinėse parduotuvėse. Dažniausios skundų priežastys – nepritaikytos arba pritaikytos mažesnės negu skelbime nurodytos nuolaidos. Reklamos srityje, kaip ir ankstesniais metais, vyravo vartotojų skundai dėl elektroniniu paštu ir telefonu teikiamos nepageidaujamos reklamos, kai vartotojai nedavė sutikimo teikti reklamą. 

Vykdant rinkos priežiūrą daugiausiai patikrinta elektrotechnikos gaminių 

Vykdydama ne maisto produktų rinkos priežiūrą 2018 m. I ketvirtį Tarnyba atliko 1 936 įvairių gaminių grupių patikrinimus, iš kurių 31 proc. atvejų buvo nustatyti šie pažeidimai: ženklinimo reikalavimų neatitikimas, teisės aktuose numatytos privalomos informacijos nepateikimas, nenurodytas gamintojas arba importuotojas, prekė nepažymėta CE ženklu arba CE ženklas neatitiko reglamento reikalavimų, nenurodytos saugos frazės ir kt. Tikrinant ne maisto produktų atitikimą teisės aktuose nustatytiems reikalavimams 2018 m. I ketvirtį daugiausiai patikrinta elektrotechnikos gaminių, žaislų, statybos produktų bei cheminių medžiagų ir preparatų. Pažymėtina, kad minėtu laikotarpiu Tarnybos specialistai Lietuvos rinkoje nustatė 10 nesaugių produktų: 6 elektrotechnikos gaminiai, 2 kosmetikos gaminiai bei 2 žaislai. 

 

Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyrius

Panašūs straipsniai

Psichologė I.Daniūnaitė: "Tikėkite vaiku, kai sako, kad buvo skriaudžiamas

Psichologė I.Daniūnaitė: "Tikėkite vaiku, kai sako, kad buvo skriaudžiamas

Tyrimų duomenimis, Lietuvoje kas ketvirtas vaikas patiria fizinį smurtą. Į vaikų elgesį ar emocijas ne visuomet tinkamai reaguoja ir tėvai, ir įvairių profesijų atstovai, dirbantys su jaunais žmonėmis. Kokie pož...

Prekiauji turguje - gali gauti paramą

Prekiauji turguje - gali gauti paramą

Gamintojai, norintys konkurencingomis kainomis realizuoti savo produkciją, ir vartotojai, ieškantys šviežių, kokybiškų maisto produktų, – tai du segmentai, kuriuos sujungia Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. pr...

100-mečio proga Lietuva pasauliui dovanoja 100 dainų

100-mečio proga Lietuva pasauliui dovanoja 100 dainų

Valstybės atkūrimo šimtmečio proga Lietuva dovanoja pasauliui išskirtinį 100 dainų rinkinį, kurį nuo šiandien galima išgirsti vienoje iš didžiausių muzikos internetu klausymosi platformų pasaulyje - oficialioje ...

Naujos patalpos – daugiau patogumų, daugiau paslaugų, daugiau prekių – užsukite!

Naujos patalpos – daugiau patogumų, daugiau paslaugų, daugiau prekių – užsukite! 1

„2019 metais mes švęsime įmonės įkūrimo 20 – metį, o šiandien visų savo ištikimų ir naujų klientų laukiame naujose patalpose, Fabriko g. 5“, - sako UAB "Rivauta" direktorius Ramūnas Plukas. Autodalių pre...

Siūloma leisti ūkininkams gaminti naminę degtinę ir kitus tradicinius gėrimus

Siūloma leisti ūkininkams gaminti naminę degtinę ir kitus tradicinius gėrimus

Šiandien Seimo nariai Remigijus Žemaitaitis ir Vytautas Kamblevičius užregistravo Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo straipsnių pakeitimo įstatymo pataisas, kuriomis siekiama įteisinti naminės deg...

Dažniausiai vaistų vaikai paragauja būdami pas senelius

Dažniausiai vaistų vaikai paragauja būdami pas senelius

Didžiausia rizika vaikams paragauti ne vietoje padėtų vaistų kyla pas senelius. Jungtinėse Amerikos Valstijose vykdomi tyrimai rodo, kad dėl ne vietoje padėtų vaistų kasmet kenčia dešimtys tūkstančių vaikų. Kol ...

Medikai įspėja: auksinė šventinio savaitgalio taisyklė – saikas

Medikai įspėja: auksinė šventinio savaitgalio taisyklė – saikas

Tris – tiek laisvadienių daugelis lietuvių turės ateinantį savaitgalį, kai bus švenčiamos šv. Velykos. Medikai įspėja: tam, kad laikas su šeima ir bičiuliais nevirstų kelione į Skubios pagalbos skyrių, derėtų ne...

Paaiškėjo, ką apie lyčių lygybę mano savivaldybės

Paaiškėjo, ką apie lyčių lygybę mano savivaldybės

 „Man savivaldybėje jokių karjeros galimybių nėra, nes aš esu moteris“, – taip lyčių nelygybės barjerus apibūdino vienos savivaldybės švietimo skyriaus darbuotoja. Tačiau dešimtyje regionų atliktas tyrimas atskl...

„Google“ paieška: 100 populiariausių raktažodžių per dvi savaites į jonavoszinios.lt

„Google“ paieška: 100 populiariausių raktažodžių per dvi savaites į jonavoszinios.lt

Žmonės ieškodami informacijos internete dažniausia rašo dviejų arba trijų žodžių frazę, kitaip vadinamus “Raktažodžiai” arba “Užklausos”. Suvedus raktažodžius, interneto paieškos sistema (google, Bing, Yah...

Mobilioji programėlė suteiks pirmąją pagalbą paaugliams, susidūrusiems su elektroninėmis patyčiomis

Mobilioji programėlė suteiks pirmąją pagalbą paaugliams, susidūrusiems su elektroninėmis patyčiomis

Saugesnio interneto savaitę emocinės paramos tarnyba „Vaikų linija“ pristato Lietuvos vaikams ir paaugliams adaptuotą mobiliąją programėlę „SOS: elektroninės patyčios“. Ši programėlė Vokietijos „Saugesnio intern...

Kaip įveikti stresą prieš šventes

Kaip įveikti stresą prieš šventes

Ką stresas daro su mūsų organizmu, priklauso tik nuo kiekvieno iš mūsų individualaus mąstymo. Tyrimų duomenimis, jeigu į patiriamą stresą žiūrime kaip į žalojantį mūsų organizmą, tai tikriausiai taip ir bus, tuo...

Už senų automobilių atliekų netvarkymą gresia baudos iki 6 tūkst. eurų

Už senų automobilių atliekų netvarkymą gresia baudos iki 6 tūkst. eurų

Augant naudotų automobilių Lietuvoje skaičiui, vis dar didelė dalis transporto priemonių atliekų lieka nesutvarkytos. Automobilių importuotojai dažnai teisinasi negirdėję apie aplinkosaugines pareigas, nors už t...

Nusikaltimai elektroninėje erdvėje – būkite atsargūs

Nusikaltimai elektroninėje erdvėje – būkite atsargūs

Apgavysčių elektroninėje erdvėje būdai tampa vis įvairesni ir įmantresni. Visiškai nesvarbu kokią kompiuterio operacinę sistemą, interneto naršyklę ar elektroninio pašto programą naudojate. Sukčių atakos bei ban...

Perkate kelionę internetu? Ką daryti, kad pirkinys neapkarstų?

Perkate kelionę internetu? Ką daryti, kad pirkinys neapkarstų?

Kasmet vis daugiau gyventojų keliones pasirenka ir nusiperka internetu, tvirtina turizmo agentūros. Tai išties patogu – galima patiems peržiūrėti viešbučių nuotraukas, gėrėtis iš jų numerių užfiksuotais vaizdais...

"Regitra": nuo egzaminų realiame eisme iki "paslaugos į namus"

"Regitra": nuo egzaminų realiame eisme iki "paslaugos į namus"

2017-ieji „Regitrai“ buvo pokyčių metai. Pirmiausia atsisakyta vairavimo egzaminų aikštelių ir nuo šiol lengvųjų automobilių vairuotojų įgūdžiai tikrinami tik realiame eisme. Be to, buvo įvertintos teikiamos pas...

Berniukai garsina progimnaziją ne tik rajone

Berniukai garsina progimnaziją ne tik rajone 1

Broliai Aistis, Ugnius, Tauras ir Naglis Gudžiūnai, besimokantys Jonavos Justino Vareikio progimnazijoje, kartu pradėjo dainuoti prieš dvejus metus, kai vyko atrankos į konkursą „Dainų dainelė“. Iki šiol jie jau...