Šiandien, spalio 2 d., Žmogaus teisių komitetas posėdyje svarstė Seimo kontrolierių įstatymo pakeitimo projektą (Nr. XIVP-4130), kuriuo siekiama užtikrinti nacionalinio pranešėjo kovos su prekyba žmonėmis statuso nešališkumą (nepriklausomumą), atribojant valstybės politikos kovos su prekyba žmonėmis srityje formavimo, įgyvendinimo ir koordinavimo funkcijas nuo kovos su prekyba žmonėmis stebėsenos funkcijos. Komitetas pritarė nacionalinio pranešėjo kovos su prekyba žmonėmis funkcijų perdavimui Seimo kontrolierių įstaigai.
Pagal esamą teisinį reguliavimą Vidaus reikalų ministerija šiuo metu vykdo tiek valstybės politikos kovos su prekyba žmonėmis srityje formuotojo, tiek kovos su prekyba žmonėmis priemonių vykdytojo ir koordinatoriaus, tiek ir nacionalinio pranešėjo funkcijas, kurios tarpusavyje nėra suderinamos, nes neišlaikomas nacionalinio pranešėjo nešališkumo (nepriklausomumo) statusas. Toks instituto reglamentavimas neatitinka Europos Tarybos konvencijos dėl veiksmų prieš prekybą žmonėmis ir Europos Sąjungos direktyvos 2011/36/ES dėl prekybos žmonėmis prevencijos, kovos su ja ir aukų apsaugos, kurių pagrindu Lietuva yra įsipareigojusi sukurti veiksmingą ir nepriklausomą nacionalinio pranešėjo sistemą, atskirtą nuo kovos su prekyba žmonėmis sistemos politikos formavimo, veiklų planavimo, koordinavimo ir įgyvendinimo.
ET Kovos su prekyba žmonėmis ekspertų grupė (GRETA) ne kartą yra teikusi pastabas dėl nacionalinio pranešėjo sistemos ir rekomendavo įvertinti galimybę įsteigti nepriklausomą nacionalinio pranešėjo pareigybę arba paskirti kitą mechanizmą nepriklausoma organizacine institucija, kuri būtų atsakinga už veiksmingą valstybės institucijų kovos su prekyba žmonėmis veiklos stebėseną ir tikslingų rekomendacijų teikimą.
Komiteto nuomone, nacionalinio pranešėjo funkcijos integravimas į Seimo kontrolierių įstaigos, kaip nacionalinės žmogaus teisių institucijos, veiklą efektyviai prisidėtų prie jos siektinų tikslų įgyvendinimo. Vykdydama šią funkciją Seimo kontrolierių įstaiga rinks, analizuos ir vertins kovos su prekyba žmonėmis tendencijas Lietuvoje ir teiks pasiūlymus Seimui, Vyriausybei ir Kovos su prekyba žmonėmis koordinavimo komisijai dėl Lietuvos pažangos kovoje su prekyba žmonėmis.
Įstatymo projektu siūlomi pakeitimai leis atskirti kovos su prekyba žmonėmis politikos formavimo ir stebėsenos funkcijas, taip užtikrinant nacionalinio pranešėjo statuso nešališkumą, nepriklausomumą ir efektyvią kovos su prekyba žmonėmis valstybės institucijų veiklos stebėseną bei rekomendacijų joms teikimą.
Žmogaus teisių komiteto inf.